Nieuws:

Bekijk onze Stichting 3rail kleding lijn eens! Promoot ons mooie forum op evenementen, stamtafels en op beurzen : Stichting 3rail Shop

esu t16.1

Gestart door JanHaagdorens zaterdag 11 maart 2017, 00:30:55

esu t16.1

esu t16.1
Wie kan mij helpen
ik heb een esu t16.1 gekocht
prachtig gemaakt en uitzonderlijke rij eigenschappen
alleen heb ik een probleem - deze loc is gemaakt voor ac/dc - dus met dc wielen
ik rij met marklin k rail  ac - ik heb de sleper geplaatst - tot nu toe geen probleem maar wanneer ik een terugmeld punt tegenkom heb ik geen terugmelding en het stilvallen van de loc wanneer  het terugmeld punt gepasseerd is - wat nu ? 
is er ergens iets wat ik verkeerd gedaan heb
zijn er mensen die hetzelfde meegemaakt hebben
ik hoor het wel 
mg Jan
Re: esu t16.1
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hoi Jan,

Ik denk dat ik weet wat er aan de hand is.

De assen die onder de loc zitten zijn gescheiden van elkaar om als twee rail te functioneren, de ene kant is zeg maar de plus en de andere kant de min.

Als je de sleper erin klikt wordt de plus kant onderbroken en omgeleid naar de sleper, voor de rest wordt er met die kan van de as niets meer gedaan.

Op jou terugmeldpunt heb je een van de twee spoorstaven gebruikt voor massa detectie, dit is de spoorstaaf waar de draad aan zit die naar je S88 loopt.

Als de loc op deze spoorstaaf komt met de min afname krijgt hij dus geen stroom, als je als test de loc om zou draaien ( de loc zelf dus niet de rijrichting ) zal hij als het goed is wel doorrijden.

Probeer dat eens als test.

Mocht hij dan wel doorrijden dan heb ik hier de oplossing voor jou liggen.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Aliebengalie
gast

Je zal best niets verkeerd hebben gedaan , maar door de gescheiden wiel flenzen (links en rechts) onderling maken ze geen contact met elkaar.

Kap er af en de draden van de linker met de rechter flens van de as doorverbinden dmv van een klein draadje.

Als het goed is hoef je dit maar bij een as te doen.
Linker en rechter flenzen zullen allemaal nu allemaal verbonden zijn , en zal hij een stuk beter rijden en de bezetmelders activeren.

Mvg: Alex

Uitgerangeerd ;)

Hoi,

Ik heb destijds de DC assen van mijn DE 2 van stroomgeleidende verf voorzien.

Zie https://forum.3rail.nl/index.php?topic=50877.msg895399#msg895399

Gr Matje

Beste Peter/Alex
inderdaad als ik de loc omdraai geen probleem met rijden , steeds geen terugmelding, het is wel degelijk een ac/dc probleem van de gescheiden assen - zomaar de loc opengooien en beginnen te solderen - ben een beetje bang van - misschien een andere oplossing
ik zie er naar uit
groet Jan
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Duidelijk verhaal Jan,
Jou bezetmelders zijn niet uitgerust met diodes, als je die in je rails ( of net er onder ) soldeert kun je zonder aan je loc te knutselen oplossen.

Dit zijn geen gewone diodes, ik weet niet hoeveel terugmelders er in de baan zitten maar bij iedere terugmelder zou een diode geplaatst moeten worden.

Een andere oplossing zou zijn de terugmelders van Rosoft met ingebouwde diode truuk te gebruiken dan rijd de loc in ieder geval door.
Hij zal alleen niet gedetecteerd worden, dat doet de eerste wagon.

De makkelijkste en goedkoopste manier is toch om de loc zelf aan te passen, dan heb je terugmelding en zal de loc niet stoppen.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Beste Jan,

Ik vind het een beetje vreemd dat Esu hier niet aan gedacht heeft, bij het indrukken van de sleper had ik me voor kunnen stellen dat, naast het omleiden van één wielkant naar de sleper, ook die wielkant verbonden zou worden met de andere wielkant.

Het probleem moet meer "tegen het lijf" gelopen zijn, wellicht eens even praten met de verkoper of op het esu forum kijken.

Groet, Anne W
nobody
gast

Citaat van: Anne W op zaterdag 11 maart 2017, 11:19:08
naast het omleiden van één wielkant naar de sleper
Kortsluiting... ;)

Beste Wim,

Stel: linker kant wielen is massa, rechterkant wielen is "plus", dat is de normale situatie bij 2-rail.

Indien je er een sleper in prikt dan wordt automatisch de verbinding tussen de rechterkant van de wielen en de decoder verbroken, en de verbinding tussen de sleper en de decoder gemaakt.

Ik kan me voorstellen dat Esu in het laatste geval ook een verbinding tussen de linker en rechterkant van de wielen had gemaakt, dat levert geen kortsluiting op want de verbinding tussen de rechterkant en de decoder is verbroken.

Groet, Anne W
Ben den Hollander
gast

Citaat van: Aliebengalie op zaterdag 11 maart 2017, 07:33:31

Kap er af en de draden van de linker met de rechter flens van de as doorverbinden dmv van een klein draadje.

Dat zou ik maar nalaten en het is tevens "einde garantie".

Beste optie is wielen uitnemen (is goed te doen) en wat lak aanbrengen over de isolatie zoals hier al gesuggereerd is.

Gr, Ben.
nobody
gast

Beste Anne, Dat begrijp ik wel. Maar dat schreef je niet...
Je schreef: "omleiden van één wielkant naar de sleper".
En dát veroorzaakt wel degelijk kortsluiting.
Want dan staan de wielen op de rail (massa) én zijn doorverbonden met de middenleider.

Wellicht had ESU kunnen overwegen om naast de omschakeling stroomopname van wiel (of spoorstaaf) naar sleper, tegelijkertijd een doorverbinding te realiseren van de geïsoleerde wielassen.

Willy

iedereen heeft gelijk                                                                                                                                 Wat mij zo verbaast dat het alleen mijn stoomloc dit probleem heeft - ik heb een 5tal esu locs zonder dit probleem - ik zal eens horen bij esu zelf - het solderen van een draadje is inderdaad DE oplossing maar dan er is geen garantie meer - nog even wachten na correspondentie met esu - ik hou jullie op de hoogte
dank voor jullie reacties

Beste Jan,

Als andere Esu loks dit probleem niet hebben, dan denk ik dat er iets fout in jouw lok zit, Esu heeft er in die andere loks dan wel aan gedacht.

Beste Wim,

"Omleiden" betekent de plus niet meer op de rechterwielen maar op de sleper, maar het is voor iedereen duidelijk.

Groet, Anne W

Freak
gast

@Jan,

Citaat van: JanHaagdorens op zaterdag 11 maart 2017, 00:30:55is er ergens iets wat ik verkeerd gedaan heb
zijn er mensen die hetzelfde meegemaakt hebben
Indien je in het bezit bent van een multimeter meet dan eens de weerstand tussen de rechter en linker wiel(en). Deze moet ongeveer 15 a 20 Ohm zijn.

Mvg,
Peter
nobody
gast

Beste Anne, 't was duidelijker geweest wanneer je had geschreven dat de plus vanaf de decoder niet naar de rechter wielen doch naar de sleper had moeten worden geleid.

beste Anne
ik had dit ook zo geïnterpreteerd
mg Jan
Citaat van: Anne W op zaterdag 11 maart 2017, 16:06:46
Beste Jan,

Als andere Esu loks dit probleem niet hebben, dan denk ik dat er iets fout in jouw lok zit, Esu heeft er in die andere loks dan wel aan gedacht.

Beste Wim,

"Omleiden" betekent de plus niet meer op de rechterwielen maar op de sleper, maar het is voor iedereen duidelijk.

Groet, Anne W

Hallo Jan

Ik heb inderdaad precise hetzelfde probleem. Ik heb net een ESU 31110 binnen gekregen en daar reageren de bezetmelders ook niet op.

Nu heb ik nog wat van die weerstands lak liggen, als ik het goed begrijp helpt het als ik die op een of twee wielen smeer?

groeten

Loet

Beste Loet 
als je de sleper wegneemt zie je een heel kleine koperen pinnetje - aan de andere kant van het schroefgat een zwart stangetje in kunststof - met een ohm meter kan je aflezen dat de beide wielen gescheiden zijn( 2 rail) -
druk je even op het zwarte stangetje dan zie je (via meeting)  dat beide  wielen wel contact maken - eventjes een klein stukje tape doen op stangetje en sleper opdrukken - probleem is bij mij opgelost
je kan ook de sleper wegnemen en dan zie je 2 koperen banen die gescheiden zijn - schroefjes beetje lossen van de wielgeleiding en  met een heel fijn draadje beide banen los verbinden - schroefjes vast vijzen en controleren met ohm meter -  2de systeem enkel toepassen als je 3rail rijd NOOIT met 2 rail (dwz niet uitlenen aan 2rail rijders)
probeer het eens - voor het rijden meet goed uit en trek conclusies 
ik hoop dat ik je geholpen heb
mg Jan
tot hier mijn ervaring

Bedankt Jan. Dat klinkt eenvoudiger dan proberen de wielen te behandelen.

Groeten

Loet