Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Artitec DE2 in de ombouw

Gestart door Looney Tunes donderdag 09 maart 2017, 20:52:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Artitec DE2 in de ombouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Artitec DE2 in de ombouw
Over de Artitec DE2 is al het nodige geschreven online, zo ook over de serie van de AC modellen, welke maar aan 1 kant massa opname hebben.
En laat ik nu net gevraagd zijn zo'n stel aan te passen, zodat er aan beide kanten massa opgenomen wordt. En er moet nog wat meer aangepakt worden, maar dat zien jullie t.z.t. wel verschijnen B)

Om te beginnen eerst wat beelden van het draaistel onder de niet aangedreven bak, waar de imitatie even vanaf gehaald is.
Aan de ene zijde is de massa opname te zien.


Aan de andere zijde zit deze dus niet. En degene die goed kijken zien ook de isolatiebusjes zitten.


En de afstand tussen de wielen is ook 14,4mm - 2rail maat dus. 


Artitec heeft deze wielslepers -helaas voor mij- niet meer op voorraad, dus dat wordt knutselen ;)
En tevens ben ik van plan om de wielen dichter op elkaar te persen, zodat dat 14,0mm wordt.

Wordt vervolgd...
Re: Artitec DE2 in de ombouw
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Artitec DE2 in de ombouw
Jammer hé dat je voor zo'n duur model, dit soort simpele zaken zelf moet doen.
Heeft mij er toe doen besluiten dat ik nooit meer Artitec op mijn baan wil hebben.
Ik heb er nu nog twee rijden, maar dat zijn echt de laatsten.
Re: Artitec DE2 in de ombouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Artitec DE2 in de ombouw
Persoonlijk liggen de Artitec modellen boven m'n budget al vind ik het zelf altijd erg mooie modellen om te zien. Maar het is wel jammer dat er aan dit model geknutstelt moet worden voordat het helemaal fijn rijdt.
Anderzijds, het komt ook met modellen van andere merken (ook M*) voor dat er geprutst moet worden aan modellen voordat ze goed rijden.
En zolang degene van wie de DE2 is na mijn ombouw er maar tevreden mee is, dat vind ik het aller belangrijkste.

Een 2railer zal er denk ik ook minder last van hebben, daar moet de spanning tenslotte van 2 kanten afgenomen worden ;)
Re: Artitec DE2 in de ombouw
Citaat van: Looney Tunes op donderdag 09 maart 2017, 20:52:26
Over de Artitec DE2 is al het nodige geschreven online, zo ook over de serie van de AC modellen, welke maar aan 1 kant massa opname hebben.

Het klopt niet helemaal wat je zegt. Het andere draaistel neemt namelijk aan de andere kant massa af.
Vrij normaal voor een twee rail stel waar de stroom afname gesplitst is.
Vervelend voor de detectie. Bij mijn stel zijn de isolaties overbrugd met stroomgeleidende lak.

Hoe ga je het oplossen twee extra wielen bestellen en dan de niet geïsoleerde kant op de as persen?

Of is de andere zijde ook geïsoleerd  en gaat dat niet?

Mvg Robin
Re: Artitec DE2 in de ombouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Artitec DE2 in de ombouw
Nee hoor Robin, echt maar aan 1 zijde massa opname. Zie ook bv. dit draadje.

Ik ga nu eerst kijken of ik de asjes uit het draaistel kan krijgen, en dan eens goed kijken hoe de isolatie zit. Zo te zien maar aan 1 kant, maar dat moet ik nog even goed nakijken.
Re: Artitec DE2 in de ombouw
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Artitec DE2 in de ombouw
Citaat van: Hero op vrijdag 10 maart 2017, 00:36:48
Het andere draaistel neemt namelijk aan de andere kant massa af.
Vrij normaal voor een twee rail stel waar de stroom afname gesplitst is.
Zoals ook bij Lima, zie hierover bij de buren dit draadje Lima koploper, elektrisch probleem, geen spanning naar motor waarin mensen vertellen hoe ze een extra stroomafnemer plaatsen aan de andere kant van het motordraaistel, en welke ze kopen, of zelf maken, en waarvan. (kijk, mijn avatar is er ook in gebruik, gespiegeld, wat een toeval)  :D
Re: Artitec DE2 in de ombouw
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Artitec DE2 in de ombouw
Al bijna weer 6 jaar in mijn bezit...  8o Stomtoevallig gisteren het stel een onderhoudsbeurt gegeven. De aandrijving piepte als gek en het stel reed 1 kant op heel traag. Zorg ervoor dat de draden die vanaf het aangedreven draaistel komen geen 'speling' hebben rond de cardanas. Overtollige lengte kun je opbergen bij het printplaatje. Het is dus mogelijk na jaren een draadje klem komt tussen het vliegwiel en het onderstel, dat zorgde bij mij voor de 'traagheid' 1 kant op.,


De aangedreven assen heb ik op 14.0mm geperst en een stroomafnemer geplaatst (Gewoon een massaveer aangepast met een drupje lijm). Let wel even op de veerkracht, dat de assen in het 'midden' blijven voor het aangedreven draaistel.

Voor de andere 4 assen zou ik gewoon de maat opmeten en vervangen door 3-rail assen. Scheelt je 2x stroomafnemers prutsen. Als ik mij niet vergis: diameter 10,4mm, aslengte 24,4mm.

En als je dan toch bezig bent met een rood stel, vermoedelijk de draden verlengen van de stekker tussen beide bakken. Zijn vaak te kort en breken bij openen bakken mogelijk af. Sleper vervangen, de orginele is zo krom als een banaan. Bankjes rood en blauw schilderen etc.  :D
Re: Artitec DE2 in de ombouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Artitec DE2 in de ombouw
Nou, ik hoef niet meer uit te leggen wat ik ga doen, dat heb je nu al gedaan  :P
Hetzij ik 2 dingen net wat anders wil doen, maar dat zien jullie wel.
Re: Artitec DE2 in de ombouw
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Artitec DE2 in de ombouw
Cabineverlichting erin prutsen? Die staan bij mij nog op het lijstje om te doen met het pimpen van het interieur.

En voor het omgekeerde L-sein nog even de lichtgeleiders scheiden? :mrgreen:
Re: Artitec DE2 in de ombouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Artitec DE2 in de ombouw
Wie weet, omgekeerde L moet er wel gelijk in. (dat was 1) Als cabineverlichting dan makkelijk is dan kan ik het altijd met de eigenaar van het stel overleggen.
Verder zeg je in jou bericht AC assen erin en maar aan 1 kant slepers houden, ik wil die wel gelijk aan beide kanten maken bij alle draaistellen. Om de assen in het midden te houden. (Dat is 2 :P)
Re: Artitec DE2 in de ombouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Artitec DE2 in de ombouw
We zijn weer een stapje verder, fosforbrons is gister binnengekomen, dus binnenkort kunnen de wielslepers ook gemaakt gaan worden.

Vandaag wel bezig geweest om een wielpersje in elkaar te frutselen. En daarmee begonnen de wielen dichter op elkaar te persen, zodat het netjes 14,0mm is. Het verschil is wel te zien, de as met tandwiel is nog origineel, de andere 2 zijn al aangepast.



Re: Artitec DE2 in de ombouw
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Artitec DE2 in de ombouw
Citaat van: Looney Tunes op zondag 19 maart 2017, 20:44:13
de as met tandwiel is nog origineel, (...)
Hoe pers je die zo dat het tandwiel op de goede plek blijft?
Re: Artitec DE2 in de ombouw
Ben den Hollander
gast

Re: Artitec DE2 in de ombouw
 @citaat Tussen duim en wijsvinger........ ;)
Re: Artitec DE2 in de ombouw
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Artitec DE2 in de ombouw
Dus toch ....
Re: Artitec DE2 in de ombouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Artitec DE2 in de ombouw
Jan Willem, Ik was zelf nog niet aan die asjes begonnen, moest nog even uitmeten hoeveel er daar geperst moet worden.
Ben, Mag ik vragen waarom je geen wielpersje gebruikt? Naja, waarom je je hand gebruikt als wielpers ;)
Re: Artitec DE2 in de ombouw
Ben den Hollander
gast

Re: Artitec DE2 in de ombouw
Gemakzucht. Zo'n persje is handig voor ongeïsoleerde wielen maar voor deze toepassing overbodig.
Re: Artitec DE2 in de ombouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Artitec DE2 in de ombouw
Duidelijk, bedankt!
Re: Artitec DE2 in de ombouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Artitec DE2 in de ombouw
Ondertussen weer een stapje verder, ben begonnen het stel te openen.
Om te beginnen de motorbak in onderdelen. 


Waarna de draden door de vouwbalgen ook weggehaald moeten worden om de kap van de andere bak los te krijgen.


Toen deze losgehaald waren heb ik ook de andere bak geheel geopend.   


Nu verder met de voorste draaistellen los maken en deze voorzien van extra wielslepers.

Re: Artitec DE2 in de ombouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Artitec DE2 in de ombouw
Zoals gezegd de voorste draaistellen losgehaald, ben begonnen met die uit de motorloze bak. Door het grijze dekseltje los te wippen komt het hele draaistel los te zitten, door deze te draaien is het geheel er ook uit te halen.


En dan blijft dit over.


De afmetingen van de wielsleper welke hierop zat opgenomen en in de computer gezet, zodat er een mal van gemaakt kan worden.   


Dit ga ik 1:1 uitprinten op een stickervel, welke op de fosforbronsplaat geplakt kan worden, en dan de sleper kan uitknippen.
Re: Artitec DE2 in de ombouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Artitec DE2 in de ombouw
Zoals gezegd met de mal de wielsleper gemaakt, en deze aan het draaistel vastgezet/gesmolten.


Een draadje aan de wielsleper gesoldeerd en het geheel weer ingebouwd.


En omdat ik de draden niet zo in het luchtledige wil houden zoals ze zaten, ze netjes in de geultjes gelegd en met plakband vastgezet, waarbij er voldoende speling rond het draaistel zit zodat deze vrij kan bewegen.


Nu hetzelfde trucje aan de andere kant doen ;)
Re: Artitec DE2 in de ombouw
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Artitec DE2 in de ombouw
Citaat van: Looney Tunes op zondag 26 maart 2017, 15:32:18
De afmetingen van de wielsleper welke hierop zat opgenomen en in de computer gezet, zodat er een mal van gemaakt kan worden.   


Dit ga ik 1:1 uitprinten op een stickervel, welke op de fosforbronsplaat geplakt kan worden, en dan de sleper kan uitknippen.

Nette manier van stroomafnemers! Staat de afbeelding hier op schaal? Heb hier nog een 'kneusje' liggen van iemand. Die wordt verbouwd van 3-rail naar 2-rail. Alle originele 2-rail assen heb ik al... Alleen een 3-rail model mist nog wat stroomafnemers.
Re: Artitec DE2 in de ombouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Artitec DE2 in de ombouw
Dank!
Denk dat deze afbeelding niet op schaal is, maar mocht je het willen kan ik wel een PDFje maken welke op schaal is.
Re: Artitec DE2 in de ombouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Artitec DE2 in de ombouw
Nog even snel een update, het motordraaistel heeft ondertussen dezelfde kuur ondergaan :P



Re: Artitec DE2 in de ombouw
Ben den Hollander
gast

Re: Artitec DE2 in de ombouw
Goed werk John. :)

Voor de boel dicht gaat effe wat vet in de cardanschalen doen. Die dingen willen nog wel eens wat herrie maken in de bogen.

Gr, Ben.
Re: Artitec DE2 in de ombouw
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Artitec DE2 in de ombouw
John,
ik wil ook deze sleper ombouw actie gaan doen bij mijn DE2's, waar heb jij dat verenbrons gekocht?

Citaat van: Ben den Hollander op maandag 27 maart 2017, 09:30:53
Voor de boel dicht gaat effe wat vet in de cardanschalen doen. Die dingen willen nog wel eens wat herrie maken in de bogen.
Dat kun je wel zeggen ja, het lijkt wel een grindbak.

grt Piet.
Re: Artitec DE2 in de ombouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Artitec DE2 in de ombouw
Dank Ben, ik heb dat inderdaad gemerkt toen ik even spanning erop zetten om te kijken of alles zonder problemen nog draait. Toen heb gelijk de cardanschalen ingevet en het geluid nam direct af. :)

Bij Conrad Piet, bestnr. 220657
Re: Artitec DE2 in de ombouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Artitec DE2 in de ombouw
Vanavond nog even verder geprutst aan het jacobs-draaistel.
Eerst even een (wazig) fotootje van hoe de ene wielsleper erin zat. De sleper heb ik er als eerste onderuit gehaald en vervangen door de oranje draad om te kunnen testen. Een post over de sleper volgt nog, zodra de nieuwe eronder zit.


Hierna weer een wielsleper gemaakt (ditmaal zonder mal), en deze weer vastgezet. Wel wat lijm uit lijmpistool moeten gebruiken, want vast smelten alleen was niet voldoende om te zorgen dat de sleper bleef zitten.

Re: Artitec DE2 in de ombouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Artitec DE2 in de ombouw
En vandaag verder gegaan met dit draaistel, met misschien wel m.i. het vervelendste klusje: de sleper.

Artitec heeft er namelijk een sleper onderzitten, die niet zomaar te vervangen is door een M* versie. Maar waarom zet ik er dan niet een nieuwe artitec onder, nou om de reden dat toen het stel binnenkwam er een lasser bij de sleper leek te zitten. Er kwamen namelijk continue vonken onderuit, en de sleper was ook flink ingebrand. Moet wel zeggen dat hij er ook niet meer fatsoenlijk uitziet, maar om te beginnen toch een foto ervan.


Dan ter vergelijk diverse M* slepers ernaast. De afstand metalen lipjes komen overeen met een sleper die onder wagons gezet kan worden, dus ik was eerst van plan die over te zetten op het plastic klikdeel van artitec. Echter is de lengte van het sleepcontact te kort, en zitten de uiteinde van de sleper dan net boven de asjes, wat mede gezien de verdikking, snel tot sluiting kan leiden. Dus over op plan B: kijken of een langere sleper past c.q. eronder passend te krijgen is. De 7164 (op de foto direct onder het metalen deel van de Artitec sleper) viel af, daar er geen schroefdraad in het draaistel te maken is (tappen in het luchtledige werkt nog steeds niet :( :P). Dan blijft er op de foto nog 1 sleper over, een kliksleper van M* E206370. De palletjes staan echter veel verder uit elkaar.


Dus klein vijltje gepakt en de gaatjes waar de sleper inzit nog iets groter gevijld. En daarna met een mesje de bovenkant van het gat zo gemaakt dat de uitstulping van de kliksleper netjes blijft zitten.


De palletjes van de sleper nog iets smaller gevijld en toen klikte die er zonder problemen onder, met dit als eindresultaat :)


Een draadje aan de sleper gesoldeerd en een stukje 3rail gelijkstroombaan gemaakt, waarbij ik de motor direct aan de wielslepers/middenrailsleper gehangen heb. En nadat er spanning op de rails gezet was begon het onderstel netjes op te trekken. Over het rechte stuk ging prima, bocht ook, toen maar over een wissel en dat ging ook zonder problemen. Nu hopen dat met de kap erop straks ook alles prima werkt, ik ga er in elk geval vanuit. Problem (hopelijk) solved B)

Nu door met de verlichting.
Re: Artitec DE2 in de ombouw
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Artitec DE2 in de ombouw
 :thumbup: so far, so good  :thumbup:
Re: Artitec DE2 in de ombouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Artitec DE2 in de ombouw
Dank Jan Willem.

Ik ben nog even aan het knutselen geweest om het frontsein ook te veranderen conform grootspoor. Er hoort een omgekeerde L in, waarbij de onderste 2 seinen geel zijn, en de bovenste pit warm wit. Er zit echter een 2 punt sein in, welke warm wit is.


De cabine losgehaald, en de print ook losgeschroefd zodat deze uit met cabine en al uit de kap kan. Het printje waar de warm witte led opzit even losgehaald.


En de warm witte led eraf gehaald en vervangen door een gele, hierna even getest of alles werkt.


Dan de cabine even naar achter geklapt, te zien is dat er al een plek is waar de warm witte led voor de bovenste pit van het omgekeerde L sein kan komen.


En ook de plek voor de weerstand is aanwezig.


Dus nu even de warm witte led welke voor de onderste seinen gebruikt werd daar solderen en een weerstandje plaatsen ;)
Straks het vervolg dus :)
Re: Artitec DE2 in de ombouw
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Artitec DE2 in de ombouw
Lekker bezig John... Die versiering rondom de verlichting ziet r wel bijzonder uit trouwens.
Re: Artitec DE2 in de ombouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Artitec DE2 in de ombouw
Bedankt Simon, die lampringen zijn gewoon standaard, daar heb ik niks aan gedaan.

Zoals net dus aangekondigd het vervolg.

Ik had nog een 5K6 1206 weerstand buiten z'n strippie liggen, en de soldeervlakjes waren groot genoeg, dus die er in gesoldeerd.


Een foto van het ledje op z'n nieuwe plek ben ik vergeten te nemen, maar ik heb wel een foto van de lichtgeleider welke met een edding deels zwart gemaakt is om lichtlekkage te voorkomen.


Daarna alles weer gemonteerd in de kap, en 3 foto's van het resultaat gemaakt. Eerst even een met nog redelijk wat omgevingslicht.


Dan een vanuit hetzelfde standpunt, maar met minder omgevingslicht.


En als laatste een vanuit het midden, haaks op de kop genomen.


Het smoelt een stuk beter als je het mij vraagt, en geen enkele lichtlekkage  B) Op de foto's is het warm witte licht beter te zien dan in het echt, daar is de lichtsterkte een stuk minder ;)
Re: Artitec DE2 in de ombouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Artitec DE2 in de ombouw
Ik kreeg de vraag hoe het met de DE2 uit dit draadje is afgelopen. Ben na het kijken tot waar ik hier foto's heb gedeeld even het archief in gedoken om te kijken of ik nog foto's van het vervolg had. Helaas daarvan niet, maar wel van het eindresultaat, dus die staan hieronder.

Zal voor de geïnteresseerde wel even kort beschrijven wat ik buiten wat in dit draadje is omschreven nog gedaan heb: In het interieur zijn de gaten waar de draaistellen invallen dichtgemaakt om te voorkomen dat er via die weg allerlei licht weglekt en het interieur is geverfd. Aandrijving nagelopen en in het vet gezet, waarvan ik me nog kan heugen dat het veel testen was om het allemaal stil te krijgen. Passing en uitlijning kwamen nogal nauw. En de kap duwde het interieur ook om, waardoor geluid ontstond wat terug zonder de kap verdwenen was. Uiteindelijk toen interieur in het midden ondersteund om doorzakken te voorkomen.

Van dat alles dus geen foto's, maar zoals gezegd wel de foto's van het resultaat: