En vandaag verder gegaan met dit draaistel, met misschien wel m.i. het vervelendste klusje: de sleper.
Artitec heeft er namelijk een sleper onderzitten, die niet zomaar te vervangen is door een M* versie. Maar waarom zet ik er dan niet een nieuwe artitec onder, nou om de reden dat toen het stel binnenkwam er een lasser bij de sleper leek te zitten. Er kwamen namelijk continue vonken onderuit, en de sleper was ook flink ingebrand. Moet wel zeggen dat hij er ook niet meer fatsoenlijk uitziet, maar om te beginnen toch een foto ervan.
Dan ter vergelijk diverse M* slepers ernaast. De afstand metalen lipjes komen overeen met een sleper die onder wagons gezet kan worden, dus ik was eerst van plan die over te zetten op het plastic klikdeel van artitec. Echter is de lengte van het sleepcontact te kort, en zitten de uiteinde van de sleper dan net boven de asjes, wat mede gezien de verdikking, snel tot sluiting kan leiden. Dus over op plan B: kijken of een langere sleper past c.q. eronder passend te krijgen is. De 7164 (op de foto direct onder het metalen deel van de Artitec sleper) viel af, daar er geen schroefdraad in het draaistel te maken is (tappen in het luchtledige werkt nog steeds niet

). Dan blijft er op de foto nog 1 sleper over, een kliksleper van M* E206370. De palletjes staan echter veel verder uit elkaar.
Dus klein vijltje gepakt en de gaatjes waar de sleper inzit nog iets groter gevijld. En daarna met een mesje de bovenkant van het gat zo gemaakt dat de uitstulping van de kliksleper netjes blijft zitten.
De palletjes van de sleper nog iets smaller gevijld en toen klikte die er zonder problemen onder, met dit als eindresultaat

Een draadje aan de sleper gesoldeerd en een stukje 3rail gelijkstroombaan gemaakt, waarbij ik de motor direct aan de wielslepers/middenrailsleper gehangen heb. En nadat er spanning op de rails gezet was begon het onderstel netjes op te trekken. Over het rechte stuk ging prima, bocht ook, toen maar over een wissel en dat ging ook zonder problemen. Nu hopen dat met de kap erop straks ook alles prima werkt, ik ga er in elk geval vanuit. Problem (hopelijk) solved

Nu door met de verlichting.