Ha allen,
Een paar jaar geleden alweer heb ik onderstaande loc als souvenir meegenomen uit de states. Voor een hele schappelijke 130 dollar een met sound uitgeruste stomer, die er niet eens al te plasticky uit ziet.

Nu is dit een trein van Bachmann en totaal niet gebouwd met 3-rail in gedachten natuurlijk.
De baan begint wat verder af te komen in huize leboulangeur, dus deze lok mag ook wat meters gaan maken. Na even een tweerail stukje te hebben gemaakt reageerde de loc alleraardigst met heel prima geluid. De decoder is simpel en identificeren waar welke draden heen gingen ook. Hierop als proef een losse draad vanuit een wagon erachter met sleper getrokken en hiermee zijn de eerste meters, ook over wissels, succesvol afgelegd.
Nu moet ik in ieder geval twee problemen oplossen voor dit wat serieuzer zal kunnen gebeuren;
Zie ook de bijgevoegde foto's van de onderzijde en de koppeling.
1. de +/middengeleider moet ergens vandaan komen; gezien de constructie onder de tender, met de geleiders voor de 0 en een schroef die vastzit aan de tender en niet aan het draaistel denk ik dat het niet optimaal zou werken om daar een sleper te plaatsen. Ik vermoed dat dit makkelijker is vanuit een wagon direct erachter. Gezien er niet echt veel marklin rijtuigen voor de USA voor dat tijdperk zijn (I/II), zal dit wellicth even een zoektocht worden, maar er moet toch een wagonnetje zijn wat er redelijk achter past waar wel een sleper onder gaat. Wat denken jullie hiervan/suggesties?
2. de koppeling; toen ik de lok kocht dacht de verkoper zelf dat dit een NEM schacht was, maar helaas; het lijkt wel wat op oudere marklin koppelingen, maar het mechanisme aan de loczijde is een stuk kleiner.
opties die ik zie zijn met name een geschroefde koppeling, maar is even geleden dat ik die tegen gekomen ben. Ik vermoed dat er niet echt een kant en klare oplossing is, maar wellicht missen we wat.
Al met al een interessant locje, zal jullie op de hoogte houden van het succes hiervan!
de koppeling: