Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Waarschuwing inzake railbus met aanhanger VT95.9 (39952)

Gestart door pajomaho donderdag 09 maart 2017, 19:25:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Waarschuwing inzake railbus met aanhanger VT95.9 (39952)
Voor wie de Insider railbus VT 95.9 met aanhanger heeft, heb ik de volgende waarschuwing.

De dissel (de verbinding tussen de bus en de aanhanger) heeft aan de onderkant enkele open contacten. Als deze per ongeluk de puko's raken (en daar staat spanning op) dan kan dat de verlichtingsuitgang van de decoder of andere elektronica beschadigen. Bij mij deden na zo'n ongelukje de wite LEDs van de aanhanger het niet meer als ik de aanhanger aan de ene kant aankoppelde, en de rode LEDs deden het niet als ik hem aan de andere kant aankoppelde.

Ik heb mijn railbus teruggebracht naar de winkel en hij gaat naar Göppingen voor reparatie.
Als hij terug komt ga ik de onderkant van de dissel afsluiten door er een stukje zwart papier of karton over te plakken.
Wellicht voor jullie ook van belang om dit te voorkómen.

Groet, Paul
Re: Waarschuwing inzake railbus met aanhanger VT95.9 (39952)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Waarschuwing inzake railbus met aanhanger VT95.9 (39952)
Ik meen al zo iets gelezen te hebben op het Duitse Stummi Forum en ook dat Märklin er iets aan "verhelpt".

Groet, Anne W
Re: Waarschuwing inzake railbus met aanhanger VT95.9 (39952)
Bedankt.

Hij zit bij mij nog in de doos maar ik ga hier zeker rekening mee houden.
Re: Waarschuwing inzake railbus met aanhanger VT95.9 (39952)
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: Waarschuwing inzake railbus met aanhanger VT95.9 (39952)
Ik heb hem nog niet mogen ontvangen  :-(
Maar als ik dat zo lees...  8o
Re: Waarschuwing inzake railbus met aanhanger VT95.9 (39952)
Lid sinds: 2006

Sinds de AOW meer tijd dacht ik

offline
Re: Waarschuwing inzake railbus met aanhanger VT95.9 (39952)
Ook mijn railbus heeft dit probleem
Dus weggebracht en maar afwachten
Re: Waarschuwing inzake railbus met aanhanger VT95.9 (39952)
Vandaag kwam mijn railbus terug uit Göppingen. Gelijk opgehaald bij de winkel en vanavond thuis op de rails gezet...
Er zit een nieuwe decoder en een nieuwe Schnitstelle in.
Tja, alle LED'jes branden weer, maar wel verkeerd om  :-(  :thumbdown: : als de aanhanger getrokken wordt branden de frontlichten en als hij geduwd wordt branden de sluitlichten, terwijl de railbus zelf wel de goede verlichting voert.
Hebben ze de draadjes bij de koppeling waarschijnlijk verkeerd om aan de contactjes gesoldeerd.

Morgen gaat hij weer terug naar de dealer (ik zou wellicht zelf wel de draadjes kunnen omsolderen, maar niet zo netjes) en weer terug naar Göppingen (of wellicht doet Keuterman dit wel). Bovendien heb ik garantie en ze mogen best weten dat ze geblunderd hebben.

Weer een maand zonder railbus dus.

Groet, Paul





Re: Waarschuwing inzake railbus met aanhanger VT95.9 (39952)
Dat is weer flink balen weer.
Hier word je toch gek van.
Hebben ze de boel goed nagekeken.....en top het brand , alleen niet verder gekeken.

Maar ik benijd jouw geduld , hier word ik echt gek van.
Maar als je dan voor heel veel geld iets koopt , en wat stuk gaat tijdens garantie is al shit , laat staan als het na reparatie nog niet goed is.

Hoop dat ie snel terug is , en het dan wel goed doet.

Suc6 gewenst.
Mvg: Alex
Re: Waarschuwing inzake railbus met aanhanger VT95.9 (39952)
Ja Alex,

Bedankt voor je medeleven.  :thumbup:
Ik baal ook wel dat nu ruim twee maanden van mijn garantie verlopen zonder dat ik ermee kan rijden...
En geduld..., ach ik heb zo vaak met ambtenaren te maken, dan kweek je dat vanzelf  :D

En in de laatste jaren heb ik inderdaad te vaak met kapotte locs te maken gehad. Dit was ook de vier-na-laatste H0 M*-loc die ik gekocht heb.
(Volgen nog de insider 103, benieuwd wat daar nu weer aan kapot gaat  >:-D , en in de toekomst wellicht nog een BR 93, BR 57.10, en een treinstel 624 als ze die laatste drie ooit gaan maken).
Ik bedoel, het is mooi spul, maar in de praktijk erg instabiel. Enfin, daar is een ander draadje voor...

Groet, Paul
Re: Waarschuwing inzake railbus met aanhanger VT95.9 (39952)
Hoi, wat ik nu wel wil weten is of Marklin de dissel aangepast heeft met de reparatie of heb je kans dat als je er zelf niks aan doet je hetzelfde probleem weer krijgt?
Re: Waarschuwing inzake railbus met aanhanger VT95.9 (39952)
Maarten,

De dissel was niet aangepast, je zult er zelf een stukje (zwart) papier of karton onder moeten plakken, om de openliggende contacten te isoleren. De contactpuntjes van de koppelingsschacht van de railbus zelf, waar de draadjes aan gesoldeerd zijn, zijn waarschijnlijk de boosdoeners. Als die tegen de puko's komen... boem. Dus die moet je zeker afplakken.

Groet, Paul
Re: Waarschuwing inzake railbus met aanhanger VT95.9 (39952)
Lucien,

sterker nog: op de reparatiefactuur stond zelfs dat de railbus met aanhanger gecontroleerd was. Niet dus. Misschien wel alleen de railbus, maar niet met de aanhanger.
Ik dacht al: Duitsers maken geen grappen, maar deze was wel erg "grappig". Of gewoon dom...

Groet, Paul
Re: Waarschuwing inzake railbus met aanhanger VT95.9 (39952)
Citaat van: lokje 23 op donderdag 13 april 2017, 14:04:58
en als we hun mogen geloven word alles gecontroleerd voor het buiten de fabriek gaat  :D :D :D :D :D.
terug een stomme fout van märklin om zoiets voor te hebben . met al hun ervaring zijn dit toch zaken die ze bij het vervaardigen van een nieuw model moeten voorzien laat staan als het test word gereden moeten ze dit toch zien voor ze aan de massa productie gaan .
maar goed ik zal het wel terug te zwart zien zeker.


lucien.
Ik bied mij bij deze aan om voor Marklin de nieuwe modellen te testen. :)
Re: Waarschuwing inzake railbus met aanhanger VT95.9 (39952)
Lid sinds: 2006

Sinds de AOW meer tijd dacht ik

offline
Re: Waarschuwing inzake railbus met aanhanger VT95.9 (39952)
Beste allemaal

Zoals reeds aangegeven ging ook mijn railbus defect.
Via de winkel gerepareerd teruggekregen, op de bon stand printconnector vernieuwd
Rijd ondertussen al weer 2 weken in de dienstregeling mee

Koos
Re: Waarschuwing inzake railbus met aanhanger VT95.9 (39952)
Lid sinds: 2006

Sinds de AOW meer tijd dacht ik

offline
Re: Waarschuwing inzake railbus met aanhanger VT95.9 (39952)
Beste Ben

Helaas ik gebruik de Ecos, maar daar heb ik ook geen plaatje voor

Koos
Re: Waarschuwing inzake railbus met aanhanger VT95.9 (39952)
Koos en Ben,
Als je op VT95 mit anhänger googlet en dan op afbeeldingen klikt, komen er wel een paar bruikbare plaatjes naar voren. Je moet ze dan alleen nog omzetten naar een geschikt formaat (en bit-diepte) voor de ECoS of CS (bijvoorbeeld met irfanview).
Ga ik zelf ook nog doen (niet nu); wacht nog op terugkeer van de bus na de tweede herstelpoging.

Groet, Paul
Re: Waarschuwing inzake railbus met aanhanger VT95.9 (39952)
@Ben,
Val wel mee. Voor de ECoS, met plaatjesprogramma Irfanview op de PC: lees het plaatje in; via "Image" -> "Resize/resample" instellen op Width 190 Height 40 pixels (vinkje bij Preserve aspect ratio weghalen), DPI op 72. Dat zou het moeten doen, en dan opslaan als .bmp (niet als jpg).
Als je een ander plaatjesbewerkingsprogramma hebt, dat dit voor elkaar krijgt, kan dat natuurlijk ook.
Je krijgt dan een bestandje van ca. 23k, dat de ECoS zou moeten kunnen lezen.
Dit moet je dan in de ECoS inladen (via je PC en/of netwerk naar de ECoS), de ECoS heeft een  menu voor het inlezen van eigengemaakte locplaatjes.

Hoe het bij de CS ingelezen wordt, weet ik niet en of ook dat formaat hetzelfde is weet ik ook niet, maar wellicht kan je met Irfanview zo knutselen, dat het het juiste formaat is.

Succes, Paul
Re: Waarschuwing inzake railbus met aanhanger VT95.9 (39952)
Zo moeilijk is dat toch niet? Ik kijk altijd eerst op http://www.stayathome.ch/Lokbilder.htm of er een plaatje is. Zo niet, dan haal ik (bij een beetje recente modellen) het plaatje van de Märklin site af. Dat in ongeveer de juiste verhouding bijsnijden met Paint, en het formaat wijzigen naar 148 bij wat Paint zelf aangeeft, dat moet dan in de buurt van de 48 pixels liggen. Aspect ratio uiteraard aan laten staan, anders wordt het plaatje uit verhouding getrokken.

Het resultaat is in de bijlage te zien als het goed is.
Re: Waarschuwing inzake railbus met aanhanger VT95.9 (39952)
Lid sinds: 2006

Sinds de AOW meer tijd dacht ik

offline
Re: Waarschuwing inzake railbus met aanhanger VT95.9 (39952)
Paul

Bedankt voor je advies
Zodra ik weer wat tijd heb ga ik het direct proberen

Re: Waarschuwing inzake railbus met aanhanger VT95.9 (39952)
Ecos plaatjes staan bij ESU op de site, in het juiste formaat. Even account aanmaken, laten activeren dat account, en hoppa, je kan er zo bij.

Hieronder een voorbeeld, dit is wel een jpg, originele zijn bitmaps. (gedownload van ESU site en even omgezet jpg om hier te laten zien.)
Re: Waarschuwing inzake railbus met aanhanger VT95.9 (39952)
Vandaag de bus terug ontvangen en hij lijkt nu in orde. Uiteraard hebben ze bij M* de Mfx+ weer ingeschakeld (had ik uitgeschakeld om met de ECoS alle functies in DCC te kunnen bedienen).
Doordat de ECoS nu ook 31 functies aankan, is dat probleem niet meer relevant.
Wel jammer dat het allemaal zo lang heeft geduurd (9 maart, tussentijds terug 13 april, en nu dus 17 mei), bijna 10 weken  :(
Nu nog even de contactpuntjes onder de koppeling afplakken en hij kan de baan weer op.

Groet, Paul
Re: Waarschuwing inzake railbus met aanhanger VT95.9 (39952)
 @citaat
Twee keer weg voor reparatie en totale duur 10 weken is juist snel ;)

Groeten,
Ton.