Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Isolatietape ipv krimpkous

Gestart door Dick donderdag 09 maart 2017, 12:36:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Isolatietape ipv krimpkous
Lid sinds: 2012

offline
Isolatietape ipv krimpkous
Goedemiddag,

Is het mogelijk bij het verlengen via solderen van montage draad om (gekleurde) isolatietape toe te passen in plaats van krimpkous ?
Of zitten hier bezwaren aan mbt (brand) veiligheid en betrouwbaarheid. Het betreft draad voor de c-rail wissels en bezetmelding.

Bedankt alvast.
Dick
Re: Isolatietape ipv krimpkous
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Isolatietape ipv krimpkous
Hi Dick,

Ik heb er geen bezwaren tegen maar krimpkous is gewoon handiger en m.i. beter.
Gewone isolatie tape wil nog wel eens uitdrogen en losgaan.

groet
Harald
Re: Isolatietape ipv krimpkous
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: Isolatietape ipv krimpkous
Hoi,

Ik gebruik altijd krimpkous. Isolatietape wordt na verloop van tijd plakkerig, laat los en is dikker dan een krimpkous.

Gr Matje
Re: Isolatietape ipv krimpkous
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Isolatietape ipv krimpkous
Heb ooit wel s isolatietape gebruikt, van die goedkope met 5 kleurtjes op n rol. Je krijgt t moeilijk strak en het laat veel te snel los naar mijn zin. Krimpkous heeft mijn voorkeur.
Re: Isolatietape ipv krimpkous
Lid sinds: 2012

offline
Re: Isolatietape ipv krimpkous
3x een nee, dus dat is wel duidelijk volgens mij.

Bedankt voor de reakties.
Dick
Re: Isolatietape ipv krimpkous
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Isolatietape ipv krimpkous
voor de prijs dat je maar betaald voor krimpkous in china kan je het moeilijk laten.Werkt ook makkelijker als je er hebt in verschillende diktes :)
Re: Isolatietape ipv krimpkous
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Isolatietape ipv krimpkous
Voor draden onder de baan (en soms ook in loc's) gebruik ik isolatie tape. Blijft gewoon zitten.
Ik zie hier dat mensen zeggen dat het snel los gaat maar sommige tapjes zitten al 8 jaar netjes op hun plek zonder loslaten.
Re: Isolatietape ipv krimpkous
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Isolatietape ipv krimpkous
Isolatietape blijft bij mijn weten jarenlang hechten mits voldoende lang bemeten, onder een schuine hoek aangebracht en taps gewikkeld ipv recht op recht.
Om draden aan de tafeloppervlakte te bevestigen, is het gebruik van kabelklemmen aangewezen.
Re: Isolatietape ipv krimpkous
Ook ik gebruik naar grote tevredenheid doorzichtige krimpkous, dan kan je altijd de las controleren, enige tijd geleden een rol van 100 m voor een tientje gekocht, kom ik jaren mee toe
Re: Isolatietape ipv krimpkous
Lid sinds: 2012

offline
Re: Isolatietape ipv krimpkous
Bedankt allemaal. Ik ga voorlopig nog evendoor met krimpkous. Dit gebruikte ik al, maar dacht toch is ff peilen.

Gr.
Dick
Re: Isolatietape ipv krimpkous
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Isolatietape ipv krimpkous
Ja, dat zeg je nou wel, maar als volstrekte leek op het terrein van krimpkousen (en ander kousen), kocht ik de eerse keer toch mooi de verkeerde ...

Ik begrijp dat jullie het allemaal allang beheersen, maar voro de onwetende meelezer die net als ik voor het eerst in een snoepwinkeltje staat, en moet kiezen uit diverse diameters dit:

Gaat het om de binnendiameter of de buitendiameter van de krimpkous?
M.a.w. je koopt krimpkous en hij past niet om je draadje heen, shit man !

Al die mensen hier weten wat ze zoeken, en bestellen in China (alle diameters dan maar gelijk?).
Re: Isolatietape ipv krimpkous
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Isolatietape ipv krimpkous
 @citaat
Jan Willem, neem de volgende keer een stukje draad mee naar je winkeltje, dan kan je even passen.
De krimpkous moet ruim over de draad heen vallen, zodat als je twee draden in elkaar draait de krimpkous ook nog over het dikkere gedeelte kan schuiven.
(ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is)

Dirk-Jan
Re: Isolatietape ipv krimpkous
Normaal gesproken wordt de binnendiameter aangeduid bij krimpkous ;)isolatie tape kan ook gebruikt worden maar dan moet je de goedkope rotzooi laten liggen gebruik zelf scotchgard M3 isolatie tape kost ongeveer 10 euro per rol maar blijft jaren goed zelfs buiten als het niet anders kan voor de rest krimpkous gebruik het ook voor mijn werk dus heb veel maten op voorraad :D
Re: Isolatietape ipv krimpkous
koop de krimpkous bij een plaatselijke handelaar , dan heeft die er ook iets aan
Jan
Re: Isolatietape ipv krimpkous
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Isolatietape ipv krimpkous
Citaat van: JanHaagdorens op vrijdag 10 maart 2017, 00:26:55
plaatselijk
Aha, in de regio A'dam ken ik alleen maar https://www.eoo-bv.nl/, maar misschien zijn er wel meer:
muco, radiorotor, hecke, bax musics: als je dan in zo'n zaakje rond kijkt, dan zie je niets van dat alles, terwijl ze adverteren dat ze het hebben. Plaatselijk winkelen vergt kennelijk een nieuwe winkelstrategie.
Re: Isolatietape ipv krimpkous
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Isolatietape ipv krimpkous
Citaat van: Jan22 op donderdag 09 maart 2017, 22:24:02
Ik begrijp dat jullie het allemaal allang beheersen, maar voro de onwetende meelezer die net als ik voor het eerst in een snoepwinkeltje staat, en moet kiezen uit diverse diameters dit:
...
Al die mensen hier weten wat ze zoeken, en bestellen in China (alle diameters dan maar gelijk?).

Exact. Ik heb ooit een keer een assortiment gekocht, en dan bestel ik nu alleen bij van de diameter die bijna op is. En dan heb je het al zo vaak gebruikt dat je wel weet welke krimpkous je voor welke draad nodig hebt  ;)
Re: Isolatietape ipv krimpkous
Lid sinds: 2012

offline
Re: Isolatietape ipv krimpkous
Citaat van: Jan22 op vrijdag 10 maart 2017, 11:38:59
Citaat van: JanHaagdorens op vrijdag 10 maart 2017, 00:26:55
plaatselijk
Aha, in de regio A'dam ken ik alleen maar https://www.eoo-bv.nl/, maar misschien zijn er wel meer:
muco, radiorotor, hecke, bax musics: als je dan in zo'n zaakje rond kijkt, dan zie je niets van dat alles, terwijl ze adverteren dat ze het hebben. Plaatselijk winkelen vergt kennelijk een nieuwe winkelstrategie.

Beste Jan Willem,

Is dit een fysieke winkel ?
Ik kom namelijk ook uit de regio A?dam (eigenlijk tussen A?dam en Utrecht, langs de A2) en kan tot op heden geen fysieke winkel vinden met montagedraad (in verschillende kleuren en diktes)  en krimpkous in het assortiment.
Op google vind ik voornamelijk webwinkels, waarbij ik vaak meer moet betalen aan verzendkosten dan aan productkosten. En buiten dat dit mij onnodig extra geld kost, is het gewoon fijn als je het fysieke product kan zien voordat je het koopt.

Gr.,
Dick
Re: Isolatietape ipv krimpkous
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Isolatietape ipv krimpkous
Ik bestel hier nog m'n draad, maar dan wel veel in 1x want t inderdaad, die verzendkosten... https://www.mecktronics.nl/index.php?action=extra&extra=A_verzendkosten&lang=NL
Re: Isolatietape ipv krimpkous
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Isolatietape ipv krimpkous
Mecktronics staat ook op de beurs Houten...
Anders bij Aliexpress bestellen goedkoop, geen verzendkosten duur alleen even.

groet
Harald
Re: Isolatietape ipv krimpkous
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Isolatietape ipv krimpkous
Zie bijlage.

Ooit een keer op het internet opgehaald en ik weet niet of alle zaken nog bestaan.
Stefab in Amstelveen nog wel.

Henk
Re: Isolatietape ipv krimpkous
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Isolatietape ipv krimpkous
Hi Henk,

Weet niet of deze lijst handig is, er staan vele op die niet meer bestaan.
o.a. Radio Gooiland is al bijna 15 jaar failliet.

groet
Harald
Re: Isolatietape ipv krimpkous
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Isolatietape ipv krimpkous
Leuk lijstje.  :thumbup:

Muco zit niet meer op de Bilderdijk, Velt (Bussum) is ook van jaren terug.
Maar sommigen zijn er nog wel. Muco is online te vinden (vroeger extreem duur).
Hecke is er nog (maar doet vooral in prefab asseccoires). RadioRotor is er nog, maar ik heb geen idee wat ze tegenwoordig verkopen. Amstelveen is mij te ver weg, maar EEO (online en pand omgeving Sloterdijk weer niet).
Re: Isolatietape ipv krimpkous
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Isolatietape ipv krimpkous
Citaat van: Haradigi op vrijdag 10 maart 2017, 18:16:55
Weet niet of deze lijst handig is, er staan vele op die niet meer bestaan.

Klopt, en dat schrijf ik ook.
En dat ik weet dat alleen Stevab in Amstelveen sowieso nog bestaat.

Maar het is een start en een ieder die er behoefte aan heeft kan kijken of de voor hem (of haar) gewenste winkel nog bestaat.
Ik realiseer mij terdege dat de wereld heden ten dage snel veranderd en wat vandaag nog bestaat hoeft er morgen niet meer te zijn.

Zie je morgen.

Henk
Re: Isolatietape ipv krimpkous
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Isolatietape ipv krimpkous
Hi Henk,

Heb je ook een lijstje van prov. Utrecht ?

groet
Harald
Re: Isolatietape ipv krimpkous
heren,
Als het alleen om krimpkous gaat kun je ook bij de betere automaterialen terecht voor de kleine maten.
gr digibert
Re: Isolatietape ipv krimpkous
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Isolatietape ipv krimpkous
In Waalwijk zit ook nog een lekker ouderwetse elektronica winkel, Boris Electronics, zit vlak bij een lekker ouderwetse en grote modelspoorwinkel.

Groet, Anne W
Re: Isolatietape ipv krimpkous
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Isolatietape ipv krimpkous
Citaat van: Haradigi op vrijdag 10 maart 2017, 19:35:22
Heb je ook een lijstje van prov. Utrecht ?

Even goegelen maar ik krijg alleen de stad Utrecht.

Henk
Re: Isolatietape ipv krimpkous
Ik heb met 3M tape, dus inderdaad die dure uit de ronde doosjes die Defensie gebruikt, toch ook wel eens dat het "tijdelijk" is. Dus dat het na een BDR* zelf vindt dat het maar los moet laten. In de beveiliging is tape uit den boze. Als je passend nauwe krimpkous hebt zou je niet eens hoeven solderen. Dan prikken ook de soldeerrestjes (de puntjes van het weghalen van de soldeerbout) niet door de krimpkous heen. Zo makkelijk als je Tape van het rolletje afhaalt gaat het ook van je zichzelf af als het om een solderinkje zit, met als extra hulp van zichzelf dat het een heel kort bochtje om moet en eigenlijk recht wil zijn. Ik maak mijn lasjes wel altijd met de draadjes in elkaars verlengde zodat er geen verdikking ontstaat. Als je dat niet kan volgen maar ik daar wel een plaatje van

Advance Tape hecht wel beter maar is onverwerkbaar Daarmee had ik een stekker die er telkens uitviel aan een stopcontact getaped. Later, terug van missie, bij het opruimen van de kabels zat dat stopcontact er nog steeds aan....


En Duck tape.. Tsja.. It's like the Force, It has a Dark Side and a Bright Side and it bonds the Universe together...

* = Battle Damage Repair
Re: Isolatietape ipv krimpkous
hallo allemaal
Wat ik zelf doe bij iedere verbinding is inspuiten met plastic spray , isoleert tot 1000 volt , is doorzichtig en blijft dus oneindig goed isoleren.
groet Paul
Re: Isolatietape ipv krimpkous
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Isolatietape ipv krimpkous
Beste Paul,

Interessante suggestie, ik wist niet dat het bestond, het is goed mits de koppen van de railstukken echt los van elkaar liggen.

Ik had het vorig jaar moeten weten, de display van mijn elektrische fiets heeft 's-winters erg veel last van vocht in het "kastje", waardoor het lCD display een uurtje nodig heeft om weer alles te laten zien (vocht tussen de diverse componenten/printbanen denk ik).

Groet, Anne W
Re: Isolatietape ipv krimpkous
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Isolatietape ipv krimpkous
Een drietal onnodige bijdragen gearchiveerd, laten we maar weer helemaal on Topic gaan!
Re: Isolatietape ipv krimpkous
Re: Isolatietape ipv krimpkous
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Isolatietape ipv krimpkous
Fijn om te weten dat alles anders kan: zowel on topic als off topic.

Isoleert hete lijm ook? Is hete lijm te gebruiken in plaats van isolatietape of krimpkous?
Of zitten daar agressieve zuren, oplosmiddelen of weekmakers in die contraproductief werken?
Re: Isolatietape ipv krimpkous
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Isolatietape ipv krimpkous
@Paul: is het goed te zien of iets wel of niet goed is ingespoten? Met krimpkous mag je geen koperdraad meer zien, dus makkelijk te controleren. Met spray lijkt me dat lastiger...?
Re: Isolatietape ipv krimpkous
Citaat van: Jan22 op maandag 13 maart 2017, 10:56:54
Fijn om te weten dat alles anders kan: zowel on topic als off topic.

Isoleert hete lijm ook? Is hete lijm te gebruiken in plaats van isolatietape of krimpkous?
Of zitten daar agressieve zuren, oplosmiddelen of weekmakers in die contraproductief werken?

Jan, in de industrie worden moffen tegenwoordig al gevormd door: Jawel: Krimpkous met hotmelt daarin. Nou kan het best zijn dat die hotmelt in verschillende samenstellingen geleverd wordt maar ik gebruik het vrij veel en nog nooit gezien dat het een oppervlakte aantast, dat kan je makkelijk constateren omdat het regelmatig ook vrij gauw loslaat. Wou jij zegmaar een klodder hotmelt om een lasje heendoen en dan als isolatie er om heen kneden? Als je er van overtuigd bent dat het helemaal ingekapseld zit zou het goed moeten zijn. want dat doet isolatie om een draad ook en da's ook een thermoplast... Ik zou niet weten dat er iets fout kan gaan, behalve in de fysieke uitvoering ofwel, goede omkapseling, dan is het misschien wel beter dan tape

Re: Isolatietape ipv krimpkous
Beste Simon
Hoewel het doorzichtig is kun je wel zien of je alles heb ingespoten.
Dus dat is geen probleem.

Groet Paul
Re: Isolatietape ipv krimpkous
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Isolatietape ipv krimpkous
Citaat van: paulvanelst op zaterdag 11 maart 2017, 19:17:47
Wat ik zelf doe bij iedere verbinding is inspuiten met plastic spray
Dag Paul,

Dat koop je in de bouwmarkt?

Henk
Re: Isolatietape ipv krimpkous
Paul, zo'n laagje is toch maar enkele microns?
Re: Isolatietape ipv krimpkous
Beste Roberd
Je kunt de laag zo dik maken als je wilt  :) ,maar een dunne laag volstaat al.
Ik heb er zelf in een verdeelkast alle 220 volt  verbindingen mee gedaan en die kun je probleemloos aanpakken, en het zit al meer als 40 jaar.
Beste Henk
Het is in iedergeval bij conrad te koop, het spul heet plastik 70

Groet Paul
Re: Isolatietape ipv krimpkous
waarvan hier de datasheet, de bron moge duidelijk zijn

http://www.crcind.com/wwwcrc/tds/TKC3%20PLASTIK70.PDF

Voor mijzelf zou ik er niet vanuit gaan om koperen rails waar 380 (400) volt op staat even met de blote hand van stof te ontdoen, terwijl je hangend aan een andere fase jezelf op een geaard trapje in evenwicht staat te houden....

lijkt me russische roulette
Re: Isolatietape ipv krimpkous
Roberd
:) :) :) :) :),geloof me het laat geen millivolt door, ik heb natuurlijk wel alles eerst uitgebreid getest met metingen alvorens de boel te vertrouwen en toe te passen.
Buiten dat lijkt het me niet waarschijnlijk dat er op een Ho baan ergens 380 volt komt te staan  :-), als dat wel gebeurt denk ik dat de isolatie niet een probleem zal zijn want dan is de rest overleden.

Groet Paul