Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Welk produkt is beter voor schoonmaken van motorhuis loks

Gestart door Georges donderdag 09 maart 2017, 09:03:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Welk produkt is beter voor schoonmaken van motorhuis loks
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Welk produkt is beter voor schoonmaken van motorhuis loks
Ik heb nu mijn loks schoongemaakt met wasbenzine. Hierbij is alleen het onderstel gereinigd maar niet het motorhuis. Volgens mij kan ik beter niet het motorhuis in de wasbenzine onderdompelen. Ik wil dat liever met een pipet of injectienaald doen maar welk product is beter de wasbenzine of de rookvloeistof?

Groeten Georges
Re: Welk produkt is beter voor schoonmaken loks
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: Welk produkt is beter voor schoonmaken loks
Hoi Georges,

In onze wiki, onder hoofdstuk "Techniek" en dan "Onderhoud" vind je meer informatie over het reinigen van de motor : https://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_Motor_en_Drijfwerk_Reinigen
Re: Welk produkt is beter voor schoonmaken loks
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Welk produkt is beter voor schoonmaken loks
Ik zet altijd het draaistel (zonder asb'tjes), anker en magneet in een schaaltje wasbenzine.

Even 10 min weken en daarna goed schoon poetsen en pulleken met keukenrol en satéprikkers.

Dan een paar drupjes olie.. testrijden en naar wens nog een paar drupjes.
Re: Welk produkt is beter voor schoonmaken loks
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Welk produkt is beter voor schoonmaken loks
ik gebruik voor nagenoeg alles TEC 7 spray of SR40 .
Re: Welk produkt is beter voor schoonmaken loks
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Welk produkt is beter voor schoonmaken loks
Oh en niet vergeten om ook het schild goed schoon te maken. Hier zit veel zooi in van de koolborstels.
Re: Welk produkt is beter voor schoonmaken motorhuis loks
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Welk produkt is beter voor schoonmaken motorhuis loks
Beste leden, willen jullie nog eens goed naar mijn vraag kijken "ik vroeg welke vloeistof is beter te gebruiken wasbenzine of rookvloeistof?"

Groeten Georges
Re: Welk produkt is beter voor schoonmaken van motorhuis loks
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Welk produkt is beter voor schoonmaken van motorhuis loks
Georges,

Wasbenzine.
Sascha verwijst naar de WIKI en daar wordt uitsluitend over wasbenzine gesproken en niet over andere vuiloplossende oplossingen.
Bij rookvloeistof denk ik toch aan een soort olie om de rook mogelijk te maken.
Dat laat wellicht weer een vettige laag achter.
Verder heb ik nog nooit gehoord of gelezen dat rookvloeistof geschikt is om te reinigen.
Dat wil niet zeggen dat dat niet mogelijk is.
Ook nog even gekeken op KLIK: Nproject.org maar ook daar alleen wasbenzine.
Verder denk ik dat prijstechnisch wasbenzine ook beter is want ik denk niet dat je voor de prijs van een liter wasbenzine een kwart liter rookvloeistof koopt.
Re: Welk produkt is beter voor schoonmaken van motorhuis loks
Het kan beide.......... ;)

https://www.modelspoorsceneryshop.nl/Webwinkel-Product-160290489/SR-24-Reinigings-vloeistof-125ml.html

Wasbenzine heeft mijn voorkeur maar onderdompelen alleen als het hard nodig is. Wasbenzine kan de lak aantasten en zeker de lichtgeleiders dus pas daar mee op.

Gr, Ben.
Re: Welk produkt is beter voor schoonmaken van motorhuis loks
ja , als we dan een beter alternatief bieden worden we afgeblaft. Zal er maar een blok opzetten dan want beleefdheid is anders begrepen in Belgie.
Re: Welk produkt is beter voor schoonmaken van motorhuis loks
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Welk produkt is beter voor schoonmaken van motorhuis loks
Beste Johnny,

Het was niet persoonlijk bedoeld. Ik kreeg alleen geen antwoord op mijn vraag. Wat anderen allemaal gebruiken is interessant maar geen antwoord op mijn vraag.

Groeten Georges
Re: Welk produkt is beter voor schoonmaken van motorhuis loks
oke no problem.Ik heb ze allen geprobeerd en blijf bij mijn TEC 7 als eerste middel.Reinigt netjes,is makkelijk weg te halen en te gebruiken op wattenstokjes of chirurgische doekjes en is goedkoop.
Voor je vraag zijn ze volgens mij allebei houder van olie dus blijft er een residu achter.

Enige wat nog beter is dat is ultrasoon reinigen maar daar ga ik de volgende weken voor kijken of ik zo een toestelletje kan bemachtigen via china voor minder dan 30 euro :)
Re: Welk produkt is beter voor schoonmaken van motorhuis loks
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Welk produkt is beter voor schoonmaken van motorhuis loks
Hou ons op de hoogte van je vorderingen met China. Wat is TEC 7 en waar koop je dat?

Groeten Georges
Re: Welk produkt is beter voor schoonmaken van motorhuis loks
Tec 7 kan je in de betere doe het zelf zaak kopen.Wel de spuitbus met reiniger hé , niet de tube met lijm .  Ga eerstdaags eens kijken voor dat reinigen in china en laat zeker bericht.

http://www.tec7.be/nl/producten/tec7-cleaner
Re: Welk produkt is beter voor schoonmaken van motorhuis loks
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Welk produkt is beter voor schoonmaken van motorhuis loks
Die TEC7 is bij ons niet te  koop en België is net iets te ver.

Waar woon je, bij Martelange?

Groeten Georges
Re: Welk produkt is beter voor schoonmaken van motorhuis loks
nee Wichelen.Wil best wel halen maar verzenden naar NL kost minstens 7.5 euro.Of ik verzend er een pak en jullie komen in NL overeen om ze daar te verdelen onder modelbouwers.
Mss ga je wel naar de forummeting en kan iemand in belgie het voor je kopen en daar uitwisselen.
Re: Welk produkt is beter voor schoonmaken motorhuis loks
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Welk produkt is beter voor schoonmaken motorhuis loks
Citaat van: Georges op donderdag 09 maart 2017, 16:52:21
"ik vroeg welke vloeistof is beter te gebruiken wasbenzine of rookvloeistof?"

Volgens mij zeg je ook dit:

Citaat van: Georges op donderdag 09 maart 2017, 09:03:30
Volgens mij kan ik beter niet het motorhuis in de wasbenzine onderdompelen.

Dan is het toch niet raar dat we ook daar op reageren?

Maar volgens mij heb je al antwoord op je vraag..
Re: Welk produkt is beter voor schoonmaken van motorhuis loks
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Welk produkt is beter voor schoonmaken van motorhuis loks
Beste rscosworth,

De ene constatering is het gevolg op een andere en heeft te maken met mijn onbeantwoordde 1e vraag. Dus wees niet in de kuif gepikt want dat had onze belgische vriend eerst ook. Doordat ik onvoldoende antwoord kreeg op mijn primaire vraag ben ik meegegaan in mogelijke veronderstellingen.

En een duidelijk antwoord heb ik nog steeds niet of zie jij die wel?

Groeten Georges
Re: Welk produkt is beter voor schoonmaken van motorhuis loks
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Welk produkt is beter voor schoonmaken van motorhuis loks
'avond allen  :)
Toevallig gisteren gelezen & gezien op het Stummiforum inclusief duidelijk filmpje onderhoud & verzorging M-loc's
: ISOPROPANOL gebruiken
Dit is een soort alcohol die snel verdampt, best betaalbaar is (zie onderaan), de antislipbanden niet aantast en ook voor raillreiniging gebruikt wordt.

TUTORIAL - filmpje (Engels) :
http://stummiforum.de/viewtopic.php?f=166&t=135670&p=1539112&hilit=isopropanol#p1539112

Eigenschappen:
zie http://www.werkenmetmerken.be/nl/isopropanol_99_9_zuiver/p/8980?gclid=Cj0KEQiA9P7FBRCtoO33_LGUtPQBEiQAU_tBgL5wJXFxPr1f2CbDcPCdlDHxXh8MLq5gt1aacSj5zX4aAtti8P8HAQ

Succes  :)
Re: Welk produkt is beter voor schoonmaken van motorhuis loks
Citaat van: Georges op donderdag 09 maart 2017, 20:27:55

En een duidelijk antwoord heb ik nog steeds niet of zie jij die wel?


Volgens mij gaf ik toch duidelijk aan dat beide kan, zowel rookolie SR24 als wasbenzine. Wat wil je dan nog meer voor antwoorden?

Gr, Ben.
Re: Welk produkt is beter voor schoonmaken van motorhuis loks
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Welk produkt is beter voor schoonmaken van motorhuis loks
Goede morgen Ben,

Ik ben er nu ook wel achter dat beide vloeistoffen kunnen. Ik weet echter nog steeds welke beter is zonder op de prijs te letten.

Groeten Georges
Re: Welk produkt is beter voor schoonmaken van motorhuis loks
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Welk produkt is beter voor schoonmaken van motorhuis loks
Geweldig. Zullen we het er dan maar op houden dat je wasbenzine (huishoudmiddeltjes) gebruikt, tenzij je iets beters en goedkopers kunt kijgen?
Re: Welk produkt is beter voor schoonmaken van motorhuis loks
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Welk produkt is beter voor schoonmaken van motorhuis loks
OK  :thumbup:

Groeten Georges
Re: Welk produkt is beter voor schoonmaken van motorhuis loks
LS
Voor dat hier de vlam in de pan slaat ;), wil ik toch graag reageren.
Ik ga me niet wagen aan welke produkten je kunt gebruiken om te reinigen, maar wat mij opvalt is dat er een motorhuis wordt gereinigd, zonder deze uit elkaar halen.
Althans zo lees ik het verhaal van Georges . Immers heeft hij het over pipets en injectienaalden. Corrigeer mij als ik het mis heb.

Het is een kansloze onderneming om te denken dat je op de gesloten manier het inwendige kan reinigen.
Misschien lukt dit nog met de open motoren, maar met de Drummotoren (vierkante koolborstels) is dat een kansloze onderneming , want het vuil van de afgesleten koolborstels en ander slijpsel kunnen niet worden afgevoerd. Het motorschild is namelijk geheel gesloten .

Je zult toch alles uit elkaar moeten halen (ook de rubberbandjes) en alle losse delen met wasbenzine of een ander produkt schoonmaken, of een leuke ultrasoonmachine te kopen voor rond de 30, 00 euro . Beetje water met afwasmiddel erin en klaar . Koop een soldeerboutje en maak een foto voor je gaat demonteren. Daarna alles weer in elkaar zetten en je lok loopt, na een drupje olie, weer als nieuw. Je kunt het ook op de andere manier doen, enkel heb je dan veel tijd gestoken in een mijn idee, slechte manier van schoonmaken met alle frustatie vandien. Los van het schoonmaakmiddel wat je gebruikt.
Vergelijk het met verven zonder eerst te schuren en alles lekker glad te maken met eventueel plamuur enz .
Uiteraard geldt dit alles ook voor de motoren met de ronde koolborstels en vergeet daarbij ook niet; om het sleepkontakt te reinigen.
Succes ermee.
Groet Koos
Re: Welk produkt is beter voor schoonmaken van motorhuis loks
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Welk produkt is beter voor schoonmaken van motorhuis loks
Idd.
Reinigen zonder demontage is als je voeten wassen met je sokken aan.
Maar ik mag toch wel veronderstellen dat er gedemonteerd wordt voor een goede reiniging.
En ook niet de koolborstels mee-reinigen, behalve het kopergaasje.

Maarom even iets duidelijker te zijn is het de bedoeling dat het van reinigen wel beter wordt dus het middel moet niet erger zijn dan de kwaal. Is het maar een beetje vies dan voldoet een wattenstaafje en de reiniging's vloeistof.  Zijn echter de tandwielen verzadigd van de olie en loopt dit naar het sleepcontact en is het motor huis inwendig zwart en vettig dan verdient een volledige demontage de voorkeur in een wasmachine badje en poetsen met een oude tandenborstel. Dit geldt ook voor het anker ed. Daarna droogblazen indien mogelijk en weer monteren en zeer spaarzaam smeren.

Mvg.
Marcel
Re: Welk produkt is beter voor schoonmaken van motorhuis loks
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Welk produkt is beter voor schoonmaken van motorhuis loks
Koos je hebt helemaal gelijk dat ik het motorhuis niet open maak om de tandwielen te reinigen. Dit heeft te maken met mijn angst dat ik draadjes afbreek (en dat is al eerder gebeurd) en moeite heb om het aan elkaar te solderen en soms de onderdelen niet in elkaar krijg.

Het is geen onwil maar ik heb een kleine handicap (zenuwbaan) in mijn handen na mijn ongeluk met de mountainbike en ben daardoor niet zo handvast. Ondanks dat alles probeer ik het soms maar dan ziet het er rommelig uit zoals bedrading waarvan het omhulsel wegsmelt e.d..

Groeten Georges
Re: Welk produkt is beter voor schoonmaken van motorhuis loks
Dag Georges.Dat is heel vervelend en ik begrijp het wel .Ik stuur je een PBtje .
Groet Koos
Re: Welk produkt is beter voor schoonmaken van motorhuis loks
Hallo George, beetje later als de anderen ben ik hier met mijn advies.
Kiezen tussen wasbenzine of rookvloeistof? Ik zou gaan voor de wasbenzine. Dat verdampt sneller dan de rookvloeistof en neemt de vuile aanslag gelijk mee in het watje. Rookvloeistof is een substantie met olie. Dat blijft achter in je motor en die olie en ander residu moet je niet in je motor stoppen. Voor het smeren met olie kun je IMHO beter geen SR24 gebruiken. Ik vind deze te dun. Märklins eigen olie gaan gebruiken. Mä. zegt dan wel dat Spezialöl is. Volgens mij schreef Mä. ooit dat dit gewoon motorolie 10W40 is. Of je gebruikt een vergelijkbaar goed product. Ik smeer ook met dit vet: Molykote EP-2 Foodbearing grease.
Trouwens je gebruikt zo´n klein beetje wasbenzine dat het achterblijven van de witte aanslag (ook een residu) best wel meevalt.   
Een wattenstaafje, cocktailprikker of een puntige pincet voorzien van een beetje watten gedompeld in wasbenzine voorzichtig in de motor steken en ook zoveel mogelijk langs alle tandwielen halen. Dan krijg je wel flink wat vuil weg. De aanslag aan de binnenzijde van het motorschild zal toch echt moeten via demontage.
Lok goed vastleggen ergens tussen klemmen of in een speciale lokonderhoud systeem vastzetten. Ik gebruik een Mössmer Schaumstoff LoLI (lokliege).
Middeltjes die veel duurder zijn doen hun werk natuurlijk ook goed. Het genoemde isopropanol verdampt ook snel maar is duurder. Tec7 ken ik niet. Ik gebruik ook wel WD40 of die speciale spuitbussen voor reiniging van electronica. Maar een opsomming van al die middeltjes was inderdaad je vraag niet. Jou adviseer ik wasbenzine te gebruiken in plaats van rookvloeistof.
Dirk
Re: Welk produkt is beter voor schoonmaken van motorhuis loks
Als ik me niet vergis is TEC7 een merk wat je vaak bij auto materiaalzaken(BREZAN enz)tegen komt heb zelf alleen ervaring met de lijm/kit.
Heb zelf ook wel eens remreiniger gebruikt werkt ook goed alleen lost het ook plastic en rubber op dus goed uitkijken met het gebruiken en de lak word er dof van,en er is verschil in gebruikte oplosmiddelen tussen goedkope en duurdere merken.
Re: Welk produkt is beter voor schoonmaken van motorhuis loks
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Welk produkt is beter voor schoonmaken van motorhuis loks
Citaat van: trein-ice3 op vrijdag 05 mei 2017, 00:26:55
Märklins eigen olie gaan gebruiken. Mä. zegt dan wel dat Spezialöl is. Volgens mij schreef Mä. ooit dat dit gewoon motorolie 10W40 is.
Klopt. Ik heb de insider-krokodil uit 1996 en dat is een replica.
Daar zitten ook replica's bij van de originele boekjes en daarin wordt gesproken over motorolie.
Ik durf alleen mijn hand niet voor in het vuur te steken over de 10W40.
Ik zal komende week eens zoeken want ik kan er nu zo niet bij.
Re: Welk produkt is beter voor schoonmaken van motorhuis loks
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Welk produkt is beter voor schoonmaken van motorhuis loks
Hallo Dirk, nav alle adviezen gebruik ik inmiddels alleen nog wasbenzine. Toch bedankt voor je reactie.

Groeten Georges
Re: Welk produkt is beter voor schoonmaken van motorhuis loks
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Welk produkt is beter voor schoonmaken van motorhuis loks
Citaat van: Trainhenk op zondag 07 mei 2017, 12:32:13
Ik zal komende week eens zoeken want ik kan er nu zo niet bij.

Even het boekje opgezocht en daarin schrijft Marklin het volgende:
"Als geschikte olie kunnen we aanbevelen de Marklin-smeerolie 7149 of winter-auto-olie; er mag hiervoor beslist nooit sla- of bakolie gebruikt worden."

10W40 zou volgens mij goed geschikt zijn.
Zelf heb ik een 4-ltr blik 15W40 staan welke ik van een van mijn eerste auto's overgehouden heb.