Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

TMC / Contactrail C Rail Markkin

Gestart door ArnoldRG woensdag 08 maart 2017, 07:23:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
TMC / Contactrail C Rail Markkin
Ik kan me niet voorstellen dat dit topic al niet X keer voorbij is gekomen, maar ik kan het niet vinden. Goedemorgen. Ik ben nieuw in de wereld van modelspoor en ben bezig met de opzet van een digitale baan op basis van 3rail Marklin (vooralsnog C rail ) . Ben geen herintreder - heb nooit een baan gehad - nader mijn pensioen en heb in mijn toch al drukke leven nig een orachtige hobby er bij geionden., Heb een DR500 centrale , laptop met RocRail en I-Train (moet dat nog uitvechten welke van de twee het wordt). Heb een testbaan liggen en lees me suf om me in te lezen in de digitale wereld. Ik ben op het punt aanbeland dat er TMC gemaakt moeten worden. Nu is daar wel documentatie over. Blokken definieren, buitenste rails van een blok isoleren, de binnenste rails de verbinding verbreken tussen de spoorstaven. (massadetectie dus)
Ik lees alleen maar dat dat mogelijk is door je rail te vernielen.... Dremel er op of kniptang. Maar ik zoek naar een optie om met 'normale' middelen hetzelfde te bewerkstelligen als het resultaat met een dremel! Er moet toch een oplossing zijn om niet je rail te vernielen?!!!! Ik lees dat sommige banen bijna in het geheel bestaan uit blokken bestaan; het kan toch niet zo zijn dat je dan (bijna) al je rail moet verknippen??!!.  Nogmaals; het zal al wel aan de orde zijn gekomen op dit forum. Als antwoord kan dan volstaan worden met een link naar het topic. Met dank alvast.
Re: TMC / Contactrail C Rail Markkin
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: TMC / Contactrail C Rail Markkin
Welkom op dit leerzame forum.

De rail scheiding kan volgens mij ook met die rode (isolatie) lipjes tussen de rails.

Ik zit (weleenswaar als herintreder) in ongeveer dezelfde situatie: starten met digitalisatie. Let wel op met de DR5000 dat deze alleen maar dcc spreekt tegen de locs. Veel marklin locs spreken alleen Motorola. Deze moeten dus van een multiprotocol of dcc decoder worden voorzien.

Succes met je baan.
Re: TMC / Contactrail C Rail Markkin
Henk, Bedankt voor je reactie. Dat de DR5000 alleen DCC praat was me bekend. Mijn locs ook... En de wereld is met ROCO en PIKO hiermee groter geworden dan alleen Marklin.
De rode 'isolatie'  zal ik bekijken. thx!
Re: TMC / Contactrail C Rail Markkin
Als je je c-rails niet wilt verknippen, kun je stroomdetectie gaan toepassen.  Dit is iets minder bedrijfszeker, omdat alleen stroomverbruikers (locs en wagons met verlichting) worden gezien, aan de andere kant kan goede software dat ook wel weer voor je oplossen.

Ik werk zelf met de s88SD16n van Rosoft (http://rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel-Product-87395519/s88SD16-n-(smd-version-1.1).html ), en met M-rails.

Succes!

Erik
Re: TMC / Contactrail C Rail Markkin
Met alleen de rode isolatie ben je er niet.
Die isoleert naar het volgende railstuk.

De verbinding tussen de railstaven moet je vernielen.
Zie je daar tegenop dan heeft Marklin speciale rails met een geïsoleerde staaf.
Vele malen duurder als een normaal railstuk. Dus vandaar de modificatie van normale railstukken.

Zoek eens op terugmelders maken. Staat echt genoeg over geschreven.

En in een blok hoef je echt niet over de volledige lengte terugmelding te maken.
De handleiding van je software verteld wel waar het minimaal nodig is.
Zo niet de handleiding van koploper downloaden. Daar staat een hoofdstuk blok indelen in.
Daar kan je verschillende opties zien.

Mvg Robin
Re: TMC / Contactrail C Rail Markkin
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: TMC / Contactrail C Rail Markkin
Rails vernielen is wat overdreven, maar als je dat niet wil dan heeft marklin nog meer opties:

- Contactrails (set van 2). Deze hebben standaard een geïsoleerde railstaaf, maar is in mijn ogen overdreven duur.

- Schakelrails. Deze bevatten een schakelaar die bediend word door het sleepcontact. Echter niet bedrijfszeker met hoge snelheid (=eigen ervaring)

Re: TMC / Contactrail C Rail Markkin
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: TMC / Contactrail C Rail Markkin
Beste Arnold,

Let op: de DR5000 en "normale" massa detectie gaat niet samen, wel massa detectie met een apart detectie circuit zoals de https://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/doku.php?id=nl:rm-88-n-o , het detectie circuit is middels een opto-coupler gescheiden van het S88 circuit, is ook zelf te maken uit een standaard stroomdetectie meldeenheid

Secties maken: investeer in een bezoekje aan de HIP in Werkendam of aan de MSG/Den Bosch, open dagen eind maart.

Groet, Anne W
Re: TMC / Contactrail C Rail Markkin
Alle rails in het blok knippen is niet strikt noodzakelijk, alleen de eerste rail is genoeg. Stel dat een blok 10 rails lang is en het blok maar in 1 richting bereden wordt, dan hoeft alleen de 1e rail van het blok geknipt te worden en blijven de overige 9 onaangetast.

Een dremel is trouwens niet nodig, gewoon gebruik maken van de toleranties waarmee de rails geproduceerd worden. Dat betekent de rails proefsgewijs in elkaar steken en kijken met welke rails de afstand tussen de railstaven het grootst is. Op basis daarvan kun je die ene detectierail van je blok selecteren.
Re: TMC / Contactrail C Rail Markkin
OK. Iedereen bedankt zover. Er leiden kennelijk meer (spoor)wegen naar Rome. Maar het lijkt ook wel zo dat niet iedereen op hetzelfde spoor zit.
Klopt het als ik de volgende conclusie trek?

Als ik een blok wil maken met twee terugmelders (voor RocRail en/of I-Train) op mijn C-rail, kan ik volstaan met een 24995 (contactrail Marklin) aan het begin en één aan het eind (onderbreking aan dezelfde kant) en hoef de rail niet te bewerken om de railstaven van elkaar te isoleren, omdat de 24995 dat van het begin tot het eind al doet. Of i.p.v. de 24995 scheidt ik de railstaven van de rails aan het begin en aan het eind van het blok. (dat kan dan met de rode isolatiedopjes of het doorzagen van één van de railstaven of het doorknippen van de verbinding onder der rails.) Het bewerken (knippen/ zagen) van de rails aan het begin en aan het eind is niet onoverkomelijk. Maar als het hele blok bewerkt moet worden wel.
Zie ik dit nu goed?

Dat de DR5000 deze TMC's niet kan verwerken zonder aanvullende hardware is mij bekend. Digikeijs heeft S88 of loconet modules daarvoor.

En als de rail twee kanten op wordt gebruikt? Is dat een kwestie van hoe de software met de twee meldpunten om gaat?




Re: TMC / Contactrail C Rail Markkin
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: TMC / Contactrail C Rail Markkin
Bijna...

De contactrail is een set van 2 rails, die samen 1 meldsectie vormen.

Wil je een langere sectie, (voor algehele detectie) dan moeten de tussengelegen rails alsnog geknipt worden.

Re: TMC / Contactrail C Rail Markkin
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: TMC / Contactrail C Rail Markkin
Los daar van....

Het aantal secties per blok dat moet je voor jezelf bepalen.
1 sectie aan het eind van het blok volstaat. Zo is mijn baan ook opgebouwd. Ik heb dus geen algehele detectie op het gehele blok, met als risico dat achtergebleven wagons niet gedetecteerd worden.

En wat denk je? Ik heb nog nooit een ongeluk op de baan gehad.
Re: TMC / Contactrail C Rail Markkin
Hallo Anne,

Citaat van: Anne W op woensdag 08 maart 2017, 10:31:38
Let op: de DR5000 en "normale" massa detectie gaat niet samen
Klopt, maar met een kleine hulpschakeling kun je toch gebruik maken van S88 en loconet terugmeldmodules op basis van massadetectie. En is dus goedkoper dan detectie middels opto-couplers.
Mocht Arno daar interesse in hebben wel ik wel wat voor hem op papier zetten.


Mvg,
Peter
Re: TMC / Contactrail C Rail Markkin
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: TMC / Contactrail C Rail Markkin
Beste Arnold,

Ik heb een onbegrensd vertrouwen in Peter/Freak, dus je kunt met hem in zee gaan, verder bemoei ik me niet met aantal en plaats terugmelders per blok, omdat ik de systemen (buiten het door mij gebruikte systeem) niet goed genoeg ken, behoudens een advies van "Xander iTrain": het kan met één melder per blok, maar iTrain vindt het prettiger als er meer dan één is, dan heeft iTrain een controlemogelijkheid.

Groet, Anne W
Re: TMC / Contactrail C Rail Markkin
Peter,

Ik maak graag gebruik van je aanbod. Als je op papier wilt zetten hoe die oplossing in elkaar zit zonder opto-couplers kan ik daar wellicht mijn voordeel mee doen. Ik ga uit van twee terugmelders  per blok. Voor zover van belang : DR5000, I-Train of Rocrail (nog beslissen) nog geen TMC module maar wordt vermoedelijk een Digikeijs oplossing (S88 of loconet). Hoor het graag.
Re: TMC / Contactrail C Rail Markkin
Beste Arnold,
Citaat van: ArnoldRG op woensdag 08 maart 2017, 11:51:13

Klopt het als ik de volgende conclusie trek?
Als ik een blok wil maken met twee terugmelders (voor RocRail en/of I-Train) op mijn C-rail, kan ik volstaan met een 24995 (contactrail Marklin) aan het begin en één aan het eind (onderbreking aan dezelfde kant) en hoef de rail niet te bewerken om de railstaven van elkaar te isoleren, omdat de 24995 dat van het begin tot het eind al doet. Of i.p.v. de 24995 scheidt ik de railstaven van de rails aan het begin en aan het eind van het blok. (dat kan dan met de rode isolatiedopjes of het doorzagen van één van de railstaven of het doorknippen van de verbinding onder der rails.) Het bewerken (knippen/ zagen) van de rails aan het begin en aan het eind is niet onoverkomelijk. Maar als het hele blok bewerkt moet worden wel.
Zie ik dit nu goed?
Beste Arnold,
Het klopt niet helemaal, het is zowel isoleren met de rode dopjes aan begin en eind van de meldersectie én doorknippen onder de rails. Bewerken van de rails is meestal niet nodig.  Met het knippen van de doorverbinding onder de rails en wat rode isolatie hulsjes kan je prima bezetmelders maken. Op mijn testbaan met 14 blokken en volledige detectie (behalve wissels natuurlijk) heb ik geen enkele ongewenste verbinding of spookmelding gehad. De C rails heeft standaard al een beetje ruimte tussen de railstaven. Het contact verloopt via de connectors onder de rails. Ga je de rails vervormen bv sterk laten stijgen kan er wel ongewenste verbinding ontstaan. Dan kan de dremel wel helpen. Als dat al nodig is dan alleen aan het begin en eind van de melder waar ook de isolatiedopjes zitten.  Uit  Marklin systems boek:
Gr Arjan
Re: TMC / Contactrail C Rail Markkin
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: TMC / Contactrail C Rail Markkin
 @citaat

Ik had bij een enkele C-rail wel ongewenst contact.
Even een vijltje langs de kop van de railstaaf en het probleem was verholpen.

Henk
Re: TMC / Contactrail C Rail Markkin
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: TMC / Contactrail C Rail Markkin
Re: TMC / Contactrail C Rail Markkin
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: TMC / Contactrail C Rail Markkin
 @citaat

Heb ik op jouw advies ook geprobeerd.
Het plakband bleef overal plakken behalve waar het moest.......
Re: TMC / Contactrail C Rail Markkin
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: TMC / Contactrail C Rail Markkin
Oefening baart kunst  :D
Re: TMC / Contactrail C Rail Markkin
Iedereen nogmaals bedankt. Het is duidelijk. Voor de meesten gesneden koek, maar gelukkig bleef irritatie uit over de vraag die ongetwijfeld in andere vorm al behandeld zal zijn geweest op dit forum. Ik zie dit helaas wel eens anders in forums. en ben blij dat zo geduldig gereageerd is!