Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Koninklijke trein

Gestart door Dicklz donderdag 27 april 2017, 12:31:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Koninklijke trein
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Koninklijke trein
Amersfoort tegenwoordig.
Re: Koninklijke trein
BW Rheine
gast

Re: Koninklijke trein
Re: Koninklijke trein
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Koninklijke trein
mooie foto in bericht 1; de rest van de strijd tussen de koningsgezinden laat ik voor wat het is.
Het zal allemaal wel. Maar dat ene beeld, 8 trekpaarden voor een koets die er maar 2 nodig heeft, onthoud ik graag. Hoe zit dat dan met koninklijke vluchten, zat ik me nog even af te vragen, ook met extra motoren om snel te kunnen vluchten?
Re: Koninklijke trein
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Koninklijke trein
Citaat van: robbie103 op vrijdag 28 april 2017, 11:50:47
Je gaat nooit alle informatie krijgen, denk bv aan de veiligheids- en bewakingsprotocollen...
Inside kom je veel aan de weet maar om dat dan hier te publiceren is net over het randje.
Ik kan wel zeggen dat:
De tweede lok is om snel te kunnen keren  bij stremmingen e.d,

Verder kun je zelf wel verzinnen wat er voor veiligheidsvoorzieningen nodig zijn om een regeringslid of leden van het koninklijkhuis per trein te vervoeren. Men houdt in die gevallen met alles rekening.

Met het bezoek aan Tilburg zag je op TV allerlei lui met "oortjes" rond om de familie Oranje lopen. Er zullen er ook wel een aantal op daken gestaan hebben en mensen uit de omgeving gescreend hebben. Het is een hele operatie.
In principe is met alles rekening gehouden.
Re: Koninklijke trein
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: Koninklijke trein
Mooi bedankt heren voor het plaatje en filmpje. Ik zag op TV de 186 022 voorop rijden. Iemand nader gekeken naar de duwende lok en bedrijfsnummer genoteerd?
En misschien ook naar de wagennummers: Märklin heeft de 61 84 89-70 003 -8 uitgebracht. Ik zie drie wagens met de gele bies. Wat zijn de overige wagennummers?
Met drie keer Märklin 4362 ben ik er (keb dr al 2) of zijn de andere twee wagens een ander type? Dat ik dan drie keer hetzelfde bedrijfsnummer heb maak me niet uit.
Qua loks kan ik gewoon de M. 36622 186 009 en 36629 186 012 gebruiken. Dat is dan niet de Koninklijke trein van 27-04-2017 maar dat deert niet. Tis een mooie combi.
Iemand die TV keek nog gelet op het geluid van de traxx? Met name het gehuil van de koeling? Dat viel mij naast het bedrijfsnummer dan weer op.

En eh zonder wat toe te willen voegen aan de wel of niet angstlok en sandwich discussie: te laat was de trein in ieder geval met of zonder twee locomotieven.

Graag meer foto´s.
Dirk
Re: Koninklijke trein
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Koninklijke trein
Citaat van: Hans Biere op donderdag 27 april 2017, 17:19:54
...Was bij de koninklijke trein uiteraard niet de opzet. Het is tegenwoordig "normaal" dat dit soort treinen in "sandwich bedrijf" rijden. Zie bijvoorbeeld de dagelijkse gang van zaken bij de IC Direct. Sandwich bedrijf. Niet uit "angst" maar om rangeerbewegingen op aankomst- en vertrekstations overbodig te maken.

Het heeft niets met angst maar alles met veiligheid te maken. De koninklijke trein had ook, toen er nog met de 1700 werd gereden, twee loks. De trein mag niet stilvallen en rijdt daarom altijd met lok voor en achter. Staat helemaal los van de IC-Direct oplossing: dat is overigens niet zozeer een angstoplossing, maar een verlegenheidsoplossing. De prestaties van die trein zijn zo slecht, en het feit dat ze geen gebruik van de stuurstandrijtuigen kunnen maken, heeft er toe geleidt dat ze vanwege die beide redenen twee locatie ervoor zetten.

Die koninklijke trein ben ik ook aan het samenstellen. Ik heb twee wagons bij iemand liggen die ze gaat spuiten, naast de oorspronkelijke SR10 die Märklin heeft uitgebracht. Ik heb er ook 2 1700 voor gekocht. Maar overweeg nu een extra TRAXX aan te schaffen  :D

Overigens: voor zover ik weet zijn het geen vaste TRAXXEn die ze gebruiken: wat beschikbaar is wordt klaar gezet. Dus als je zelf een trein wilt samenstellen kan je  de verschillende modellen die er zijn voor gebruiken.
Re: Koninklijke trein
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Koninklijke trein
Citaat van: trein-ice3 op vrijdag 28 april 2017, 17:37:16
...Wat zijn de overige wagennummers?...

SR10: 61 84 89-70 003-8
SR11: 50 84 10-70 349-2
SR12: 50 84 10-70 350-0
Re: Koninklijke trein
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: Koninklijke trein
Bedankt Ernst,
Alleen op de 89-70 003-8 staat een kroon. Op de andere twee niet neem ik aan. Dat zijn gewone rijtuigen die ook in de normale omloop meedoen?
Dirk
Re: Koninklijke trein
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Koninklijke trein
Alleen op de SR10 zit de kroon.
De andere lopen niet mee in de omloop: zou een wat malle kleurencombinatie zijn. Ze worden gedrieën geparkeerd.
Re: Koninklijke trein
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Koninklijke trein
Mooie foto Dick. :)
Bedankt voor het plaatsen. :thumbup:
Re: Koninklijke trein
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Koninklijke trein
Ze kunnen ook niet mee doen, want ze zijn naar verluid iewat aangepast. In een of in beide schijnt o.a. een pantry aangebracht te zijn (er zitten geblindeerde ramen in).
Re: Koninklijke trein
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Koninklijke trein
Citaat van: ernstcramer op vrijdag 28 april 2017, 17:58:15
Het heeft niets met angst maar alles met veiligheid te maken. De koninklijke trein had ook, toen er nog met de 1700 werd gereden, twee loks.

Dankje Ernst!

Het antwoord van Maarten Märklin komt naar mijn interpretatie aardig in de richting van mijn ideeën over het "sandwich bedrijf". Snel en efficiënt keren bij incidenten en geen lokomlopen (lees: rangeerwerk) in stations. Dat geldt niet alleen voor de Koninklijke trein maar bijvoorbeeld ook voor de IC Direct.

Het "sandwichbedrijf" is overigens niet van tegenwoordig maar al veel langer geleden begonnen. Voorbeeld: toen de dagelijkse doordeweekse slag 500/501 Den Haag-Groningen via Utrecht v.v. (ook wel "Ambtenaren trein" of "Randstad Express" genoemd) nog bestond uit ICR is men daar al mee begonnen. Vanaf Den Haag "sandwichbedrijf" waardoor in Ut geen rangeerbewegingen meer nodig waren. De trein kon zodoende na binnenkomst vanuit Den Haag, Ut zonder rangeer-werkzaamheden weer verlaten richting Amf. De aankomende lok hoefde (indien nodig) alleen maar afgekoppeld te worden en de vertrekkende lok, die al vanaf Den Haag mee reed, kon direct door de dienstdoende machinist worden opgebouwd.

En dat allemaal om rangeerwerk uit te sparen. Later kwamen daar ook de toenmalige series (voorbeeld) 800/900 Maastricht / Heerlen - Zandvoort aan Zee bij.

Dus veel (leuk vind ik het overigens wel) te vertellen over het "sandwichbedrijf" in Nederland.
Re: Koninklijke trein
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Koninklijke trein
Citaat van: robbie103 op vrijdag 28 april 2017, 19:37:39
Toch knap hoor

Bedankt voor het compliment!  :thumbup:
Re: Koninklijke trein
Bahn-AG
gast

Re: Koninklijke trein
Citaat van: robbie103 op donderdag 27 april 2017, 23:36:36

je wilt niet dat Willem en z'n familie niet op tijd aankomen en neemt dus _alle_ maatregelen om dat te voorkomen.

Hallo

Kort gezegd wil je dus das Willie te laat komt :D

Bart
Re: Koninklijke trein
Lid sinds: 2008

offline
Re: Koninklijke trein
Nog even de verschillen:

Trek/duw: lok aan één zijde van de trein en stuurstandrijtuig aan de andere zijde; met de lok voorop trekt de lok en met de lok achterop duwt de lok, waarbij deze wordt bediend vanuit het stuurstandrijtuig.

Trek/trek: lok vóór en lok achter, waarbij altijd alleen de voorste lok trekt

Sandwich: lok vóór en lok achter, waarbij de voorste lok trekt en tegelijkertijd de achterste duwt; beide loks worden bediend vanuit de voorste lok.
Re: Koninklijke trein
Lid sinds: 2006

offline
Re: Koninklijke trein
Het is dus geen Sandwich of dubbeltractie maar een trek/trek want als ik het goed op de foto zie rijdt de tweede loc gewoon in opzending mee (levert dus geen tractie).
Re: Koninklijke trein
Ben den Hollander
gast

Re: Koninklijke trein
 @citaat

Citaat van: Ben den Hollander op donderdag 27 april 2017, 17:42:16

De achterste lok levert geen tractie, toen niet en nu ook niet.

Re: Koninklijke trein
Lid sinds: 2006

offline
Re: Koninklijke trein
 @citaat
Oeps, meende alles goed gelezen te hebben.
Had ik het gezien dan had ik niet geantwoord.
Re: Koninklijke trein
Lid sinds: 2006

offline
Re: Koninklijke trein
Zullen we de tweede lok maar "voorzorg lok als...." noemen.
We leven in 2017 en er loopt een hoop volk langs de weg c.q. spoor met rare ideeën!
digibert
Re: Koninklijke trein
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Koninklijke trein
Volgens mij geen geblindeerde ramen: die pantry klopt, maar daar kan je gewoon naar buiten kijken. Overigens is het meer een bar dan een pantry... :-)