Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Loc stopt niet optijd in blok

Gestart door Michael maandag 06 maart 2017, 07:53:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Loc stopt niet optijd in blok
Hallo Allemaal

Ik rijd met koploper.  Alles werkt naar behoren op 1 loc na
Het is een mfx loc van Marklin.  Deze rijdt regelmatig te ver door en stopt vaak net voorbij het einde van het blok en staat dan net op een wissel. De optrek en afrem instellingen staan op 0 net als bij mijn overige locs.
Iemand een idee wat er fout gaat?

Vr gr Michaël
Re: Loc stopt niet optijd in blok
Slipbandjes op het voorste draaistel?

Dan heb je dus geen detectie op je voorste wielen. En wordt ie dus pas aan de achterkant gezien.
Draai de loc eens om. Dan worden de voorste wielen wel gezien.

Robin
Re: Loc stopt niet optijd in blok
Wat Robin al heeft gezegd was ook mijn eerste gedacht  :thumbup:
Re: Loc stopt niet optijd in blok
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Loc stopt niet optijd in blok
idem als voorgaande maar best je optrek en afrem niet op 0 maar op 1 zetten.Isop het koploperforum reeds meermaals gezegd dat waard e0 soms problemen geeft.
Is dit voor een specifiek blok ? Dan mss ook de aanrijsnelheid naar de stopsectie verminderen.
Re: Loc stopt niet optijd in blok
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Loc stopt niet optijd in blok
Hallo Michael,

foute ijkgegevens, cq. handmatig ingevuld, een loc kan hierdoor niet juist leren remmen, of te hard rijden etc.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Loc stopt niet optijd in blok
Massa-simulatie bij treintype beter instellen, kortere tijd bij van 50 naar 0 kan wonderen doen.

Groetjes
Re: Loc stopt niet optijd in blok
Bedankt voor de tips, ik ga er mee aan de slag.

Vr gr Michael
Re: Loc stopt niet optijd in blok
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Loc stopt niet optijd in blok
Beste Michaël en Rob,

Naast het vanzelfsprekende goede advies van Sprinter (een Koploper connaisseur) een andere vraag: rijden jullie op MFX of Motorola en met welke centrale?

Groet, Anne W
Re: Loc stopt niet optijd in blok
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Loc stopt niet optijd in blok
Beste Rob,

Toen ik mijn eerste MFX lok op de baan zette, ging dat op handbedrijf prima, maar in automatisch bedrijf was dat een drama, inderdaad niet op tijd stoppen.

Meneer Raptor is toen bij mij geweest, heeft het probleem gezien, de lok mee naar Den Haag genomen, e.e.a. langdurig geanalyseerd, teruggekomen met de lok en nieuwe software voor de Raptor, getest, alles o.k.

Op mijn vraag wat er veranderd is, was het antwoord simpel (maar voor mij ook geheimzinnig): de efficiency van de MFX decoder is, op Motorola, een stuk minder als van de gangbare Märklin decoders, dus ik heb de Raptor minder efficiënt moeten maken, de geheimzinnigheid zit natuurlijk in dat minder efficiënte, binnen het Motorola datasignaal ligt e.e.a. wel vast, maar daar buiten is er van alles mogelijk (denk ik)

Ik heb bij de latere "pure" Märklin MFX sound decoders herhaling-sound-opdrachten moeten invoeren omdat er door de decoder niet goed geluisterd wordt, ik ben nooit begonnen aan de huidige MFX+ decoders, wellicht nog inefficiënter/dover, kan nu veranderen nu de nieuwe loks ook DCC doen.

Groet, Anne W
Re: Loc stopt niet optijd in blok
Het probleem is opgelostvdoor heel simpel de loc om te draaien, nu stopt ie wel optijd. Het is een mfx loc en luisterd verder prima naar koploper. Alle locs zijn mfx en doen het prima met koploper en marklin cs1.
Bedankt voor alle tips :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Vr gr Michaël
Re: Loc stopt niet optijd in blok
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Loc stopt niet optijd in blok
Beste Michaël,

Klinkt verdacht veel als: de anti-slipbandjes zitten nu achter, waardoor er eerder detectie is en de lok op tijd stopt.

Groet, Anne W