Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

chipping

Gestart door peterke33 zondag 05 maart 2017, 11:10:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
chipping
peterke33
gast

chipping
Hallo Spoorvrienden,

Ik ben zoals jullie mij beetje volgen of niet bezig met chipping, dat lukt me aardig al zeg ik het zelf.
Nu wil ik zelf aan een ketelwagon beginnen, en hoe voorkom ik dat ik bv de hele opschrift volspuit.
Moet ik dan eerst een soort masking aanbrengen, heb al beetje gekeken op google en daar spreken ze van blanke lak te gebruiken.
Maar dan spuit ik toch alles onder zoals de opschriften.
Re: chipping
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: chipping
Eh... Wat is chipping, Peter?
Fred
Re: chipping
Lid sinds: 2010

offline
Re: chipping
Afbladderende verf Fred.Met een dikke laag roest eronder.

Peter je kunt ook een potje maskol of masking van humbrol gebruiken.
Dit is een soort gel die je eerst aanbrengt op je opschriften.Als je klaar bent trek je het ondertussen opgedroogde velletje er zo weer af en komt je schone onderlaag weer te voorschijn.

Mvg Robin
Re: chipping
nobody
gast

Re: chipping
Citaat van: peterke33 op zondag 05 maart 2017, 11:10:58
Moet ik dan eerst een soort masking aanbrengen
@citaat Humbrol Maskol ===> klik
Re: chipping
peterke33
gast

Re: chipping
Hoi Robin

Ik was me dat ook inderdaad aan het bedenken, dat heb ik wel staan hier merk even kwijt. :)
Ga dat eens proberen  :P



Fred

Kijk maar eens op mijn draadje, en zoals Robin aangaf het afbladeren van verf waardoor er roest ontstaat.

Wim
Dank je wel heb het staan blijkbaar  :-) :-)
Re: chipping
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: chipping
Hoi Peter,

Kwam een mooi voorbeeld van chipping tegen.
Schaal 1:1.
Re: chipping
Jørg
gast

Re: chipping
Een echt kunstwerkje,  >:-D
Re: chipping
peterke33
gast

Re: chipping
Hoi Henk

Dat is echt mooi gedaan zo  :D :D zo zie je maar dat het ook vanzelf gaat het chippen  >:-D >:-D
Re: chipping
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: chipping
Dus, minder goed voorbeeld, dit zou je ook met chipping doen?
Re: chipping
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: chipping
Dag Jan,

Met chipping werk je volgens mij de roestvlekken naar boven.
Dat mis ik op je eerste foto en op je tweede foto zie je het gedeeltelijk op de buffers en onder het raam.

Dit zou ik eerder verouderen willen noemen.

Maar, laat onze Grootmeester Chipping Peterke33 hier maar een uitspraak over doen.
Re: chipping
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: chipping
Citaat van: Trainhenk op maandag 15 mei 2017, 09:31:01
onder het raam.
Dus als de lak in het echt blazen vertoont, dan breng je daarvoor verdikking aan onder de lak, terwijl een roestige buffer of een roestige kap gewoon met verouderingstechnieken kan?
Re: chipping
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: chipping
Dag Jan,

In KLIK: mijn draadje  staat een voorbeeld van een wagon die door Peterke33, en een beetje met mijn hulp, gechipped is.
Dat is als volgt gegaan:
- Eerst is de wagon uit elkaar gehaald (wist niet dat er op zo'n simpele wagon nog zoveel onderdelen zaten)
- de logo's afgeplakt
- de ketel volledig voorzien van een roestkleur
- de ketel voorzien van een blauwe kleur
- tijdens het drogen van de blauwe kleur gedeeltes van de blauwe verf weer verwijderd, met een kwastje en/of mesje, waardoor de roestkleur naar boven komt
- afspuiten met een matte lak

Het spuiten is met een airbrush gedaan.

Wat ik op jouw foto's zie is naar mijn mening het verkleuren van de orginele verf door veelvuldig blootstelling aan de zon en naar mijn bescheiden mening is dat iets anders dan verwering door roest.
Roest ontstaat door vocht wat het metaal aantast.

Als je het leuk vindt, as vrijdag is de eerste stamtafel bijeenkomst in Amsterdam dan kan ik de wagons meenemen en ze aan je laten zien.
Re: chipping
peterke33
gast

Re: chipping
Henk

Je hebt het helemaal juist hoor, maar voor de roest er op gaat ook even blanke lak.

Maar je hebt gelijk wat die loc betreft die is inderdaad zoals we het zouden geawetherd en niet met chipping gedaan.  :P
Ben blij dat je die mooie wagons wil laten zien, dat wil zeggen dat we samen toch een mooi resultaat hebben behaald  :)