Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Wie herkent bruine bolletje?

Gestart door Georges zaterdag 04 maart 2017, 20:33:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wie herkent bruine bolletje?
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Wie herkent bruine bolletje?
Ik heb een oude CE800 en heb deze vanmiddag gereinigd. Hij is beter gaan rijden. Tijdens de testfase zag ik dta er een draadje los zat, zie foto. Toch bleef de lok rijden. Ik denk dat gaat goed  en waarvoor dient de bruine balletje dan. Na een aantal rondjes stopte ineens de lok en is niet meer aan de praat te krijgen. Wat is hier aan de hand?

Groeten Georges
Re: Wie herkent?
Freak
gast

Re: Wie herkent?
Hallo Georges,

Moeilijk te zien maar als je het draadje boven het bolletje bedoeld, deze moet aan de aansluiting net boven het soldeerbolletje gesoldeerd worden.
Het bruine bolletje is een (ontstoor)condensator.


Mvg,
Peter
Re: Wie herkent?
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Wie herkent?
Citaat van: Freak op zaterdag 04 maart 2017, 21:06:33

Moeilijk te zien maar als je het draadje boven het bolletje bedoeld, deze moet aan de aansluiting net boven het soldeerbolletje gesoldeerd worden.
Het bruine bolletje is een (ontstoor)condensator.


Mvg,
Peter
Hallo Peter,
Het gaat juist om het draadje er rechts van. Je zegt het is een ontstoorcondensator, dan hij dus ook vervallen en is er wat anders aan de hand toch?

groeten Georges
Re: Wie herkent?
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Wie herkent?
Citaat van: Gonbidatu op zaterdag 04 maart 2017, 21:16:34
LS. Volgens mij is dat losse draadje van je verlichting!Moet ff worden gesoldeerd.

PS Had je die lok niet een wasbenzinebadje gegeven?
Hallo Koos, idd had ik hem vanmiddag een badje gegeven en zoals ik al zei reed hij goed ondanks dat dat draadje al afgebroken was. Ik denk niet dat het van de verlichting want die deed het ook toen nog. Dus wat is er aan dehand?

Groeten Georges
Re: Wie herkent?
Freak
gast

Re: Wie herkent?
Het draadje gewoon vast solderen.
Kan zijn dat de koolborstels geen goed contact maken. Koolborstels een keer uithalen en weer terug plaatsen.


Mvg,
Peter
Re: Wie herkent?
Lid sinds: 2015

offline
Re: Wie herkent?
LS Ik kan niet goed zien of het eerste draadje losligt of degene direct erachter want die is van de sleper.Ik heb nog eens goed gekeken, maar tussen onderkant en sleper ziet het er niet gezond uit met dat lossse stukje.
Bij dit type loc zit de slepervoedingsdraad direct gesoldeerd op de sleper.Mij lijkt het,op de foto, dat deze verbinding een beetje gaar is.Als het draadje rechts van de rechterkoolborstel los ligt, dan is deze van je veldspoel.Dan zal de lok niet rijden tenzij er af en toe kontakt is.Mijn idee is om alle soldeerpunten even na te lopen en de sleper aansluiting eveneens te controleren.Is de sleper schroef niet een beetje te groot? Normaal is deze nm verzonken Gr Koos
Gr Koos
Re: Wie herkent?
Lid sinds: 2010

offline
Re: Wie herkent?
hallo, branden de lampjes, schakelt het relais?
Re: Wie herkent functie bruine bolletje?
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Wie herkent functie bruine bolletje?
Beste forumleden,

Ik heb alle soldeerpunten nog eens nagekeken en ben begonnen bij het sleepcontact en idd deze zat los. Dus probleem qua rijden opgelost. Nu blijft mijn vraag nog steeds overeind staan "waar dient dat bruine bolletje voor want dat zit nog steeds aan de rechterkant los?"

Groeten Georges
Re: Wie herkent?
nobody
gast

Re: Wie herkent?
Bruine piefje is een ontstoringscondensator.
Re: Wie herkent?
Freak
gast

Re: Wie herkent?
Citaat van: Georges op zondag 05 maart 2017, 13:34:52
Nu blijft mijn vraag nog steeds overeind staan "waar dient dat bruine bolletje voor want dat zit nog steeds aan de rechterkant los?"

Zie eerder antwoord
Citaat van: Freak op zaterdag 04 maart 2017, 21:06:33
Het bruine bolletje is een (ontstoor)condensator.
Het moet er voor zorgen dat (draadloze) radio en/of TV signalen niet gestoord worden.

Verder gewoon vastsolderen.


Mvg,
Peter
Re: Wie herkent bruine bolletje?
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Wie herkent bruine bolletje?
Kan dus ook weg want aan het bolletje zit geen draadje meer om vast te solderen. En idd er was al eerder dat het een condensator was maar er meer gezegd wat niet juist was. Dus even een armslag aangehouden.

Groeten Georges