Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

ombouw fx naar dcc

Gestart door Henk (Kaleb) vrijdag 03 maart 2017, 09:26:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ombouw fx naar dcc
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
ombouw fx naar dcc
Als ik een M* loc met MM/FX/MFX wil ombouwen naar DCC is dat dan een kwestie van alleen een andere decoder monteren of moet ik dan nog rekening houden met andere zaken zoals motor?
Re: ombouw fx naar dcc
Lid sinds: 2023

offline
Re: ombouw fx naar dcc
Ik weet niet wat er nu in zit en hoe bv. e.e.a. is geregeld richting een eventueel verlichtingsprintje., maar in principe is het inderdaad een andere decoder.
Re: ombouw fx naar dcc
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: ombouw fx naar dcc
Als de lok is voorbereid met een zg. Schnittstelle (Mtd, Plus of NEM) dan ik het een kwestie van vervangen.
Mogelijk heb je wat problemen met (niet-)versterkte F3 en F4, maar daar is al genoeg over geschreven.

Wanneer de lok nog niet is voorbereid, kun je problemen verwachten met de lok-massa. De motor dient volledige geisoleerd te zijn van de lokmaas en mag alleen verbinding hebben met de decoder.
Bij lampjes kun je ook problemen verwachten met polariteit én lok-massa (knipperen).

John
Re: ombouw fx naar dcc
En de eerste generatie Sinus motoren kunnen niet (of heel moeilijk) met een DCC decoder aangestuurd worden.
Re: ombouw fx naar dcc
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: ombouw fx naar dcc
Beste Henk,

Als de motor al een permanente magneet heeft en als de motor geen Sinus motor is van de eerste generatie, dan is er geen probleem met gebruik van een decoder die (ook) DCC kent, bij mij rijden er nu twee, één met een SDS motor en een BR 94.4

Beide loks hebben wel de originele Märklin dragerprint met de 21MTC connector, jammer genoeg hebben Esu en Märklin wat verschillende interpretaties van de normering van deze connector, waardoor de Esu decoder slecht contact maakt, je moet de decoder wat scheef drukken.

Groet, Anne W
Re: ombouw fx naar dcc
Bahn-AG
gast

Re: ombouw fx naar dcc
Citaat van: VT601 op vrijdag 03 maart 2017, 09:38:26

Wanneer de lok nog niet is voorbereid, kun je problemen verwachten met de lok-massa. De motor dient volledige geisoleerd te zijn van de lokmaas en mag alleen verbinding hebben met de decoder.
Bij lampjes kun je ook problemen verwachten met polariteit én lok-massa (knipperen).


Hoi

Ik ken geen één marklinlok waarvan één of meerdere motorpolen gelijk aan massa hangen. :(

Flikkerende lampjes zijn een typisch motorola probleem. Bij DCC heb je hier geen last van. Zelfs niet als 1 pool gelijk aan lokmassa hangt.

Je moet dan wel zuiver DCC rijden. Zodra een centrale ook een MOT signaal uitstuurt begint het flikkeren weer.

Bart
Re: ombouw fx naar dcc
Lid sinds: 2014

offline
Re: ombouw fx naar dcc
Nieuwe marklin decoders praten ook gewoon dcc(geen railcom ondersteuning) en als je geen sound gaat kiezen is er geen enkele reden behalve dat je een marklin programmer of een CS2/3 nodig hebt om voor esu of een andere merk te kiezen ;)
Re: ombouw fx naar dcc
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: ombouw fx naar dcc
Ik heb een DR5000 als centrale en die is zuiver dcc ( en niets anders).
Re: ombouw fx naar dcc
Lid sinds: 2014

offline
Re: ombouw fx naar dcc
Naar mijn idee is dit een goedkope oplossing die op lange termijn geld kan gaan kosten omdat je van Marklin loks alle decoders kunt gaan vervangen tenzij deze van na 2016 is of het moet gaan om een omgebouwd lok ;)
En ik vermoed dat het aantal beperkingen bij het gebruiken van een niet Marklin centrale in de toekomst steeds groter zal worden.
Re: ombouw fx naar dcc
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: ombouw fx naar dcc
Citaat van: Bahn-AG op vrijdag 03 maart 2017, 12:02:20
Zelfs niet als 1 pool gelijk aan lokmassa hangt.
Je moet dan wel zuiver DCC rijden. Zodra een centrale ook een MOT signaal uitstuurt begint het flikkeren weer.
Bart
Hoi Bart,

Weet niet in welk tijdperk jij bent blijven hangen ;) , maar in de huidige dcc decoders zit de verlichting via de functie en de blauwe draad ook tweedraads dus vrij van de lokmassa aangesloten.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: ombouw fx naar dcc
Lid sinds: 2023

offline
Re: ombouw fx naar dcc
Citaat van: hmmglaser op zondag 05 maart 2017, 01:38:13
En ik vermoed dat het aantal beperkingen bij het gebruiken van een niet Marklin centrale in de toekomst steeds groter zal worden.

En waar baseer je dat op ?
Re: ombouw fx naar dcc
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: ombouw fx naar dcc
Hans, even over dat blauwe draadje. Ik heb 2 omgebouwde locs met een Esu LoPi 4 waarbij de oude motor er nog in zit met spoel en de blauwe draad niet gebruikt wordt. Hoe doen ze dit? Kan dit? Blijkbaar wel want het rijdt.  8o Wat moet ik hiermee?
Re: ombouw fx naar dcc
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: ombouw fx naar dcc
Hallo Henk,

Haakte even in op de flikkerende verlichting van de lampjes aan de lokmassa, en dat heb je alleen als je de verlichting nog met 1 kant aansluit bij Motorola format.

De Esu decoders hebben al sinds jaar en dag die blauwe draad, maar die heeft op het rijden met jouw lok's geen enkele invloed, daar de motor er niet op aangesloten zit.

Hiervan is alleen de functie anders dan die van de Märklin blauwe draad, want de Esu blauwe is de + van de functies.

Die van Märklin zit wel op je motor, en heeft dus niks met die plus van de functies te maken ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: ombouw fx naar dcc
Lid sinds: 2008

offline
Re: ombouw fx naar dcc
kleurcodes van NMRA standaard (dus ook ESU) versus MÄRKLIN standaard:

https://wiki.3rail.nl/images/b/b9/Marklinesu-5.jpg
Re: ombouw fx naar dcc
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: ombouw fx naar dcc
Ik zal morgen een foto maken. Het is echt een Esu lopi 4... nix marklin kleuren. En er zit nog een veldspoel in. Foto volgt.
Re: ombouw fx naar dcc
Bahn-AG
gast

Re: ombouw fx naar dcc
Hoi

Met 2 diodes en uitgeschakelde lastregeling gaat dit ook gewoon.

Bart
Re: ombouw fx naar dcc
Lid sinds: 2014

offline
Re: ombouw fx naar dcc
Citaat van: fonzo999 op zondag 05 maart 2017, 10:27:36
Citaat van: hmmglaser op zondag 05 maart 2017, 01:38:13
En ik vermoed dat het aantal beperkingen bij het gebruiken van een niet Marklin centrale in de toekomst steeds groter zal worden.

En waar baseer je dat op ?
Bij het gebruik van een niet marklin centrale heb je in vergelijk met een CS2/3 geen interactieve bediening een max aan het aantal functie toetsen en dit zal naar mijn idee alleen maar groter worden om zo de CS meerwaarde te geven ten opzichte van een ander merk centrale ;)
Re: ombouw fx naar dcc
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: ombouw fx naar dcc
Uiteindelijk bepaald de decoder de functies. En tante m is nogal arrogant wat betreft het delen van de standaard. Then I rest my case.
Re: ombouw fx naar dcc
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: ombouw fx naar dcc
Hierbij de foto's van een reeds eerder omgebouwde lok. Zie de blauwe draad hang los en de lampen zijn via massa met lok verbonden. En de motor heeft ook nog een 3 polige rotor en veldspoel (??)

Ik denk dat ik beter een ombouwset voor de motor kan halen en alles netjes aansluiten zoals geleerd afgelopen zaterdag.
Re: ombouw fx naar dcc
Lid sinds: 2012

offline
Re: ombouw fx naar dcc
3 pool ja, veldspoel nee. Het is een magneet en dus is je motor inmiddels een gelijkstroom motor geworden, die niet verder omgebouwd hoeft te worden, tenzij je de rijeigenschappen wilt verbeteren. Die witte lichtdraad vraagt trouwens om problemen.
Re: ombouw fx naar dcc
Ben den Hollander
gast

Re: ombouw fx naar dcc
Citaat van: hvanschaik op maandag 06 maart 2017, 15:10:20

Die witte lichtdraad vraagt trouwens om problemen.


En als je dat gaat doen leg dan gelijk een verbinding van motorblok naar decoder door bij de pijl een zwart draadje aan het lipje te solderen.



Gr, Ben.
Re: ombouw fx naar dcc
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: ombouw fx naar dcc
Dank voor de tip Ben.
Re: ombouw fx naar dcc
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: ombouw fx naar dcc
Beste Henk,

Ik weet niet of het je duidelijk is, maar Ben bedoelt een massadraad in Esu "zwart", dus ook gesoldeerd op de desbetreffende aansluiting op de Esu decoder.

Groet, Anne W

Re: ombouw fx naar dcc
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: ombouw fx naar dcc
Citaat van: hvanschaik op maandag 06 maart 2017, 15:10:20
Die witte lichtdraad vraagt trouwens om problemen.
Hoi Hans,

De bewuste draad is volgens mij niet wit, maar eerder lichtgrijs, en je weet op foto's komen niet alle kleuren natuurlijk over.

Henk heeft daar best onderscheid ingekregen door de workshop, en ja de zwarte draad hoort op het motorblok en of een massapunt.

M.v.g.

Hans V200.0

Re: ombouw fx naar dcc
Ben den Hollander
gast

Re: ombouw fx naar dcc
Citaat van: Hans V200.0 op zaterdag 18 maart 2017, 23:39:38

De bewuste draad is volgens mij niet wit, maar eerder lichtgrijs, en je weet op foto's komen niet alle kleuren natuurlijk over.


De draad is wit, grijs is bij Esu een van de motoraansluitingen.
Re: ombouw fx naar dcc
Lid sinds: 2012

offline
Re: ombouw fx naar dcc
De kleur zal het probleem niet veroorzaken, het gebrek aan lengte wel.....
Re: ombouw fx naar dcc
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: ombouw fx naar dcc
Volgens mij gaf Henk (schiet me niet af als ik je verwar met iemand anders) ook aan op de workshop, dat onderscheid maken in draadkleur niet zijn sterkste punt is ;)

Als dat ook zo is, heb ik hem ook verteld de schema's erbij te houden, waarop de volgorde van de draden te zien is, en waarop het is aangesloten.





Re: ombouw fx naar dcc
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: ombouw fx naar dcc
Helaas Hans. Dat was mijn rechter buurman met die mooie mobiele werkbank. Zover ik weet zie ik de kleuren prima tenzij ik de roze bril weer eens op heb.  :D :D :D
Re: ombouw fx naar dcc
Lid sinds: 2014

offline
Re: ombouw fx naar dcc
Je hebt van marklin voetjes voor steekfittingen die in de schroeffitting past dan zit je niet meer vast aan de massa van de behuizing en kan de lamp of led op de decoder met 2 draden ipv 1 draad wat vaak tot geknipper leidt.
Re: ombouw fx naar dcc
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: ombouw fx naar dcc
Daar is Henk ook al op gewezen, en bij de workshop die Henk ook gevolgd heeft waren die te zien ;)

Sterker nog ik heb ze aangepast zodat ze in de lamphouder van zijn BR 216 konden passen.

Aan de lamphouder heb ik vlakken weg gehaald, maar dat kan ook aan de lamphouder zelf eventueel, maar voor beiden geld passen is meten.
Re: ombouw fx naar dcc
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
Re: ombouw fx naar dcc
Citaat van: Hans V200.0 op zondag 05 maart 2017, 02:44:47
Citaat van: Bahn-AG op vrijdag 03 maart 2017, 12:02:20
Zelfs niet als 1 pool gelijk aan lokmassa hangt.
Je moet dan wel zuiver DCC rijden. Zodra een centrale ook een MOT signaal uitstuurt begint het flikkeren weer.
Bart
Hoi Bart,

Weet niet in welk tijdperk jij bent blijven hangen ;) , maar in de huidige dcc decoders zit de verlichting via de functie en de blauwe draad ook tweedraads dus vrij van de lokmassa aangesloten.

M.v.g.

Hans V200.0

Beste Hans,

Ik heb net een lopi 4 ingebouwd in mijn TEE, en om geen verandering in de massa aan te moeten brengen,  de frontverlichting na tip van Wim Nobody uitsluitend aangesloten op de gele resp witte draad, en via de oude massa de retour laten zitten. Zo staat het ook in de gebruiksaanwijzing vd ESU. Geen geflikker, maar wel (te) weinig lichtopbrengst. Ik heb (nog) niet gekozen voor lampjes van een lagere spanning, maar intussen een minirelais van ESU er tussen gezet. Dat relais wordt automatisch geschakeld via wit en retour blauw, waarbij de sleperdraad wordt verbonden met de witte of de rode verlchting voor en/of achter, afhankelijk vd rijrichting. Dus qua stroomvoorziening niet door de decoder, maar "ouderwets" via sleper en oude massa. En dus ook de ouderwetse lichtopbrengst. Ik heb mn IB 650 op schaal N staan, dus maar 16 volt, ik neem aan dat de lampjes voorlopig meegaan.

Met groet,
Jan Willem