Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

front en sluitverlichting werkt niet

Gestart door kiela zondag 26 februari 2017, 13:27:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
front en sluitverlichting werkt niet
Ik heb een Marklin loc met daarin een Esu Loksounddecoder. Het lukt me niet om de 2x driepunts verlichtingsprints zo aan te sluiten op de docoder dat de frontverlichting aan de voorzijde i.c.m. de sluitverlichting aan de achterzijde brandt. En viceversa natuurlijk bij het wisselen van de rijrichting. Ik heb blauwe draad aangesloten op de A(anode), en de gele draad op YK (yellow kathode?) aan de voorzijde en de RK (red kathode?) aan de achterzijde. Nu werkt het naar behoren bij 1 rijrichting. Als ik de witte draad aansluit op de overblijvende soldeerpunten, dan gaat zowel de rode en witte verlichting op de prints tegelijk branden. Dat vind ik logisch, maar ik kan niet bedenken hoe ik het anders kan aansluiten. Wie heeft een tip?
Re: front en sluitverlichting werkt niet
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: front en sluitverlichting werkt niet
je sluit verkeerd aan.De witte en rode mogen best niet op 1 uitgang gecombineerd worden.Sluit de witte gewoon aan zoals bij elke decoder en zet de rode op een functieuitgang.Bij voorkeur apart.D

Dat zou dan worden :

wit vooraan op witte draad
wit achteraan op gele draad.
rood vooraan op AUX1 ( groen)
rood achteraan op AUX2 (violet)

Dan via funtiemapping koppelen of de rode lichten (AUX1/2) oder een functietoets programmeren.Dan beslis je met die functie of rode lichten branden of niet.
Re: front en sluitverlichting werkt niet
Bedankt voor de tip, ik ga het dinsdag proberen.
Re: front en sluitverlichting werkt niet
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: front en sluitverlichting werkt niet
Ha, bekende vraag dit, volgens mij heb ik deze op RAIL ook langs zien komen B)
Leuk om te zien dat je lid geworden bent. Achteraf zat ik nog te denken, staan de functiesettings van de decoder misschien niet meer op de standaard waarden?

Johnny, volgens mij moet het gewoon kunnen, er zit namelijk netjes een weerstand aan elke kathode. Als dat bij het andere verlichtingsprintje ook zit kunnen de front en sluitseinen zeker op 1 uitgang vd decoder. Desondanks kan het zeker geen kwaad om aan te sluiten op de manier die je aangeeft.


Re: front en sluitverlichting werkt niet
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: front en sluitverlichting werkt niet
het kan inderdaad maar dan zijn de weerstandswaarden crusiaal.Die moeten verschillend zijn want witte en rode leds hebben een verschillende doorlaatspanning en dan is er altijd eentje die alles opvreet en niks voor de andere overlaat :)
Re: front en sluitverlichting werkt niet
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: front en sluitverlichting werkt niet
Zo te zien ben je een V188 (Br 288) aan het ombouwen.
Je kunt de weerstandswaarden van de oude decoder print overnemen.
Voor wit is dat 1k en voor rood is dat 1k2.
Re: front en sluitverlichting werkt niet
klopt, je hebt mij inderdaad met een vraag zien langskomen op RAIL. Ik heb prints nu aangesloten zoals bellejt schreef, en ook de functiemappings zo gezet dat sluitsein aan achterzijde brandt als de witte verlichting aan de voorzijde aan is. Het werkt prima.
Het enige punt is dat er nu geen functieuitgang op de decoder meer over is, alle 2 zijn ze nu in gebruik, terwijl ik nog wel cabineverlichting zou willen maken op een uitgang. Dan kom ik bij de oplossing die Looney Tunes beschrijft. Ik heb inderdaad beide print aangesloten met weerstanden ertussen: 1,2 kOhm voor de witte verlichting en 1,5 voor de sluitverlichting. Kan je soms wat meer uitleg geven bij de optie waarbij 1 functieuitgang wordt gebruikt. Ik begrijp de korte uitleg die je geeft niet helemaal...
Re: front en sluitverlichting werkt niet
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: front en sluitverlichting werkt niet
weke uitvoering van decoder heb je ? 8 pins,21 pins ?  Er is makkelijk een aux3/4 schakelingetje bij te solderen.Of je doet zoals ik bij sommige locs heb gedaan : enkel de achterzijde van de loc heeft schakelende rode lichten en de AUX2 gebruik ik voor de cabineverlichting.Voor de aux3/4 oplossing kan je hier zien hoe het moet :

http://members.home.nl/r.post/

http://fred.beneluxspoor.net/digitaal.html#logi

http://simpledigitallocomotive.npage.de/aux3-aux4-verstaerkung.html

Re: front en sluitverlichting werkt niet
Zoek je misschien dit ?
https://wiki.3rail.nl/index.php/Sluitverlichting_schakelbaar
De lampjes kan je vervangen door leds (met een weerstand in serie).

Je hebt maar één aux-aansluiting nodig en er één over.
Re: front en sluitverlichting werkt niet
Bedankt voor de suggesties. Er zit nu een Lokpilot 8 pins in, maar ik zie het niet zitten om daarop AUX 3 en 4 met versterking te solderen. Dat is me wat te veel gepriegel. Ik laat het maar even zoals het is.
Misschien zet ik er nog wel eens een Loksound in en daarop zit al wel een verstrekte AUX 3 en 4 aansluiting op.