Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Baanplan 220x135cm

Gestart door Wim_zelf woensdag 01 maart 2017, 21:29:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baanplan 220x135cm
Wim_zelf
gast

Baanplan 220x135cm
Hallo,

Na bijna een jaar niets aan onze baan te hebben gedaan is er de laatste tijd best wel wat gebeurd.
Het oude draadje afstoffen werd niet geadviseerd dus nu maar een nieuw draadje gestart.

De maximale ruimte die we tot onze beschikking hebben is 220x135cm. Niet heel groot, maar voldoende om er iets leuks van te maken.

Nadat we een frame hebben gemaakt hebben we daarop een plaat van 12 mm gemonteerd en deze voorzien van de bekende blauwe onderplaatjes.
Om er overal bij te kunnen staat alles op wieltjes.

Hieronder een foto van het onderstel.

Re: Baanplan 220x135cm
Wim_zelf
gast

Re: Baanplan 220x135cm
Mijn wens was om een schaduwstation te maken op de onderste laag.
Nadat eerst met seinen en wissels die met de bekende blauwe schakelkastjes worden bediend, zijn we later op de gedachte gekomen dat het zonde was om seinen onzichtbaar onder de grond te laten verdwijnen.

Toen de boel dus maar aangepast en naar het voorbeeld van Roel hier op het forum naar een automatisch schaduwstation met drie opstelsporen. Met Viessman en één oud Marklin relais wordt nu alles geregeld. Kwetsbaar blijven in dit geheel de schakelrailsjes. Vorige week mijn rails maar naar Duitsland opgestuurd en morgen verwacht ik de rails terug, voorzien van een extra bladveer. Herr Boss heeft hier een mooie oplossing voor gevonden en heb hier het volste vertrouwen in.

Hieronder een foto van het schaduwstation.

Ook gelijk de draden zo netjes mogelijk gebundeld en voorzien van labels.

Het geheel ben ik momenteel in een Autocad tekening aan het zetten. Zodra deze klaar is zal ik deze bij de banenplannen delen met jullie.

Wordt vervolgd,

Groetjes Wim en Calvin
Re: Baanplan 220x135cm
Wim_zelf
gast

Re: Baanplan 220x135cm
In plaats van een enkel spoor aan de voorzijde van de baan, is toen het idee gekomen om hier een ondergrond station te maken met een dubbel spoor.

Inmiddels zijn we druk bezig met de perrons en de rest van dit station Felsenhohlen. De vorderingen hiervan vinden jullie terug in een topic in de rubriek Scenery.
Op alle twee de sporen passeren alle treinen op hun tocht van het schaduwstation naar de bovenwereld.
Omdat hier seinen wel zichtbaar blijven zullen deze hier geplaatst worden, en deze bedienen we zelf. Op het binnenste spoor ook nog een ontkoppelrail geplaatst, zodat een loc hier zijn sleep kan laten staan, door het schaduwstation terug kan rijden, over het andere spoor naar de andere kant rijden en daar de sleep weer aankoppelen.

Hieronder een foto van dit station, of beter, de plaats waar dit station moet komen. Dit staat momenteel te drogen en mijn eerste kennismaking met set brushen was vanmiddag een 'matig succes'. Dus nieuwe grondlaag erover en morgen poging twee.

Groetjes Wim en Calvin
Re: Baanplan 220x135cm
Lid sinds: 2010

offline
Re: Baanplan 220x135cm
Goed begin. Ziet er leuk uit :thumbup:

Gr. Dirk
Re: Baanplan 220x135cm
Lid sinds: 2015

offline
Re: Baanplan 220x135cm
En hoe ga je van het schaduwstation naar de rest van de baan ?
Re: Baanplan 220x135cm
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baanplan 220x135cm

Hoi Wim,

Misschien is het handiger om scenery en baanbouw hier te ( laten ) plaatsen.

Grtz Tony
Re: Baanplan 220x135cm
Wim_zelf
gast

Re: Baanplan 220x135cm
Dank voor de reacties.

De buitenste baan gaat na het verlaten van het station aan de voorzijde klimmen langs de opstelsporen van het schaduwstation en komt aan de andere kant in de zichtbare wereld.
Met ongeveer 3% helling komen we dan boven.

Eenmaal boven dan ..... Dan weten we het nog niet.

Het zal iets met industrie worden met op de achtergrond een berg. Calvin wilt dolgraag gaan kliederen met papier maché.

De buitenste baan is nu met een wissel aan de achterzijde gekoppeld om het testen van het schaduwstation makkelijker te maken.

De Scenery heb ik nu nog apart gehouden, omdat de de bouw daarvan volgens mij thuishoort in die rubriek. Zodra het station klaar is en op de baan staat voeg ik het bij dit verslag toe. En ik ben nog aan het denken aan een personage die de boel aan elkaar knutselt, zoiets als een blauw manneke met een kruiwagen😜

Morgen in Heinkenszand op modelbeursje daar een rondsnuffelen.

Wordt vervolgd.

Groetjes van Wim (Calvin met z'n pa nu ff in Rome)
Re: Baanplan 220x135cm
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baanplan 220x135cm
Een knutselsmurf als extra hulp is altijd handig, Wim  :D

Grtz Tony
Seinen en ontkoppelrail in Felsenhohlen
Vandaag weer ff tijd gevonden om wat aan de baan te doen. Ditmaal de seinen en een ontkoppelrail aangesloten in Station Felsenhohlen. Sparingen in de bodemplaat bleken net iets te klein, dus weer beetje extra zagen etc. Daarna de boel aangesloten en op een kapot rood lichtje na werkte alles.

Het is niet veel, maar met veel kleine stapjes kom je uiteindelijk ook op je doel.

Knutselsmurfjes zijn onderweg.

Groetjes Wim en Calvin
Re: Baanplan 220x135cm
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: Baanplan 220x135cm
Citaat van: Wim_zelf op vrijdag 03 maart 2017, 22:34:06
Dank voor de reacties.

De buitenste baan gaat na het verlaten van het station aan de voorzijde klimmen langs de opstelsporen van het schaduwstation en komt aan de andere kant in de zichtbare wereld.
Met ongeveer 3% helling komen we dan boven.
Hoe wil je dit gaan redden op 2,20m? Uitgaande van 3 cm per meter stijging?
Re: Baanplan 220x135cm
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baanplan 220x135cm
Citaat van: Wim_zelf op woensdag 01 maart 2017, 21:55:00
In plaats van een enkel spoor aan de voorzijde van de baan, is toen het idee gekomen om hier een ondergrond station te maken met een dubbel spoor.
Ik begrijp het verlangen, maar je hebt dat dubbele spoor nodig als helling om uit je schaduwstation- laag op te klimmen naar het volgende niveau. Daarvoor heb je dit nodig, plus de bocht, plus een deel van de achterkant.
Het wordt krap als je pas na dit station moet gaan klimmen: 90+190=280cm schat ik in.

Re: Baanplan 220x135cm
Misschien een rare vraag.
Je hebt alle bedrading nu aangebracht. En voorzien van de nodige labels voor als er storingen zijn. Dit is zeker niet verkeerd.
Maar nu kun je overal nog netjes bij. Zometeen als alles volgebouwd is en voorzien van het landschap. Liggen de draden boven op de tafel. Is er dan een storing kun je er niet meer bij?
Waarom heb je deze bedrading niet aan de onderkant van de baan weggewerkt? Dan kun je er altijd nog bij  ;)
Baanplan 220x135cm
Wim_zelf
gast

Baanplan 220x135cm
Dank jullie voor het meedenken.

@jan22: De helling gaat inderdaad kritisch worden. We gaan zeker niet met hele lange slepen rijden. En we hebben gekozen voor meer rijmogelijkheden ipv realistische hellingen. Blijft concessies doen omdat we niet meer ruimte hebben. Heb het nog even globaal nagemeten en we hebben ca 315 cm voor een hoogteverschil van 10,8 cm.

@adrie1961: Wellicht is het inderdaad verstandig de bedrading onder de tafel te gaan leggen. We hebben nog wel steeds het idee dat we de bovenwereld in kleinere segmenten gaan maken, zodat we er nog enigszins bij kunnen, maar of dat nu echt ideaal is. Ik zie de voordelen er zeker van in. Calvin is het bouwen aan schaduwstation beu en wilt graag vooruit. Jeugdig enthousiasme wat ik zeker kan waarderen.

Vorige week hebben we nog een kermisattractie gekocht van Faller. Misschien kan hij zich daar op storten terwijl ik nog maar eens onder de tafel ga duiken.

Wordt vervolgd