Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

draden solderen

Gestart door willysittard dinsdag 28 februari 2017, 19:05:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
draden solderen
Lid sinds: 2009

offline
draden solderen
Forum leden. Misschien kan iemand mij een tip geven, het volgende:
Bij bv seinen zitten dunne koperen draden welke met lak bespoten zijn. Nu schraap ik de draad blank waar ik wil solderen, maar het zijn meestal al dunne draden dus het gaat vaak mis.
Weet iemand een vloeistof waarmee ik de draden kan blank maken. De gebruikelijke  middelen zoals wasbenzine, terpentine, aceton al geprobeerd resultaat nul.
alvast dank, Willy Utens.
Re: draden solderen
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: draden solderen
Willy,

Je kan de isolatie eraf branden, een goeie tactiek is om een druppel tin op de soldeerbout te leggen en het draadje daarin te steken. Is het draadje gelijk vertint ;)
Re: draden solderen
Lid sinds: 2015

offline
Re: draden solderen
dit schijnt beter te gaan, voor gelakt en geëmailleerd draad:
Leg het draadje op een Aspirine 500 mg (geen paracetamol) van Bayer.
Verwarm met de soldeerbout tot de Aspirine gaat smelten, het zuur wat erin zit lost de lak op.
Daarna is het draadje goed te vertinnen.
Stinkt wel en je bout wordt vies.
Gelezen op circuitsonline.net
Re: draden solderen
Lid sinds: 2010

offline
Re: draden solderen
Als je met de bovenkant ( dus de botte kant) van een afbreek mesje over je draden schraapt breken ze ook veel minder snel af.

De aspirine truc is nieuw voor me. Een mooie om te onthouden.

Mvg Robin
Re: draden solderen
Lid sinds: 2008

offline
Re: draden solderen
Met een aansteker de isolatie eraf branden is de makkelijkste en snelste methode, zoals ook John meldde.
Zo doe ik het ook altijd.
Aspirine mishandelen met een solderbout lijkt me niet echt handig, levert een vuile soldeerbout op.
Die methode zou ik je niet adviseren ;)

Groeten,
Ton.
Re: draden solderen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: draden solderen
Hi Willy,

Zoals Looney Tunes als schrijft, met kloddertje tin smelt het zo weg en beschadigd de draad ook niet.

groet
Harald
Re: draden solderen
Lid sinds: 2009

offline
Re: draden solderen
Mensen, mensen, mensen wat een snelle reactie dank
Had ik veel eerder moeten doen. Bij een ander forum had ik zeker niet zo'n fijne reactie gekregen ( was het een domme vraag geweest ).
Ga e.e.a. proberen.

met groeten,
Willy Utens
Re: draden solderen
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: draden solderen
Willie.

Domme vragen bestaan niet.
Re: draden solderen
Jørg
gast

Re: draden solderen
Er is maar één domme vraag en dat is de vraag die niet gesteld is,  >:-D
Re: draden solderen
Roberd
gast

Re: draden solderen
Als je met een aansteker te werk gaat verandert het koperoppervlak in koperoxide en moet je nog krabben. Koperoxide kan je niet solderen.
Vanuit de tijd dat ik grondkabels laste (500*1*4 Cu = 2000 aders) deed ik ze met een origineel krabbertje schoonkrabben

een smalle voor één ader en een brede voor 4 aders tegelijk.
Verder is de methode van John okee, maar houdt er rekening mee dat het even duurt voordat de draad zo heet is da de lak zich gewonnen geeft

Ik denk dat je evt gelijk een merk en bestelnummer hebt :)



Re: draden solderen
Lid sinds: 2015

offline
Re: draden solderen
een oud topic nog maar eens oprakelen:
het gaat over de superdunne lakdraadjes waar TS het over had.
Met je aansteker heb je gauw kans dat je het hele draadje op laat gloeien cq laat verbranden.
Vandaar de truc met het aspirientje, kan niet heter worden dan je soldeerbout.
Hetzelfde geldt voor dat leuke krabbertje, werkt wel wat handiger dan een mesje, zeker als je dit de hele dag moet doen, maar dunne draadjes knip je hiermee zo door denk ik
Re: draden solderen
Lid sinds: 2014

offline
Re: draden solderen
Naar mijn weten is de ader stripper ook niet echt geschikt voor het strippen omdat je er het koper me beschadigd.
Het beste zou een oplosmiddel zijn wat het koper niet aantast.
Re: draden solderen
Roberd
gast

Re: draden solderen
Kweenie wat dun is, maar 0,22 doe ik iig zonder probs. Echt dat haardunne draad moet je er ook niet mee doen. Oplosmiddel voor lak is natronloog.
Re: draden solderen
Ben den Hollander
gast

Re: draden solderen
Soldeerstation op 380 graden, bolletje soldeer aan de punt, daar de lakdraad insteken en de lak brandt weg.

Gr, Ben.
Re: draden solderen
Freak
gast

Re: draden solderen
Gewoon solderflux Multicore 502, 505 of 511 gebruiken. Wordt bij vele grote elektronica bedrijven gebruikt.


Mvg,
Peter