Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Probleem Arduino met filmpje

Gestart door snijder dinsdag 28 februari 2017, 16:37:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Probleem Arduino met filmpje
Hallo,

Ik zit maar te rommelen (gebeurt wel vaker) met de aanvoerstroom van een arduino pro mini.
Wat is het geval als ik de pro mini via de USB van mijn laptop aansluit loopt de programma uitstekend en mijn maakt de servo sweeps.
Maar sluit ik hem aan op mijn transformator 12 volt dan hakkelt de arduino (servo) of doet niets .
Ik heb verschillende pro mini's geprobeerd zowel de atmega 328 of de 168.
Ik heb 2 verschillende trafo's geprobeerd van 12 volt.

Waar het wel gewoon mee draait is op de arduino uno en de nano.

Maar ik kan het gewoon niet uitstaan waarom het niet op een pro mini draait. :(

Wie weet de oplossing?

Theo
Re: Probleem Arduino
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Probleem Arduino
Op welke spanning moet hij werken ?
Wat verbruik hij (zonder extra's) ?
Zijn het gelijkstroom voedingen ?
Leveren ze genoeg stroom ?
En een opmerking de USB is maar 5 volt.

groet
Harald
Re: Probleem Arduino
snijder
gast

Re: Probleem Arduino

Hoi Harald

De voedingen zijn 12 volt gelijkstroom (nagemeten 12,28volt)
De pro mini kan ik aansluiten tussen 5 en 16 volt op de raw aansluiting.

zie https://cdn.sparkfun.com/datasheets/Dev/Arduino/Boards/ProMini16MHzv1.pdf

Groeten,

Theo
Re: Probleem Arduino
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Probleem Arduino
Theo,

Weet je wat de spanning na de regelaar doet als je de servo gaat aansturen?  ;)
Re: Probleem Arduino
snijder
gast

Re: Probleem Arduino
 @citaat

12,16 volt

Theo

Edit Looney Tunes: citaat van voorgaande bericht verwijderd
Re: Probleem Arduino
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Probleem Arduino
Ik bedoel de 5V lijn (waar de servo op zit), niet wat je er aan 12V instopt.
Re: Probleem Arduino
snijder
gast

Re: Probleem Arduino
O,

Ik heb even een sprintje naar zolder gemaakt (zover dat mogelijk is met die rotte poot van me :P).

En heb het gemeten belast en onbelast 5 volt.

Zit zelf nog te denken dat ik misschien morgen nog een 9v batterij er op aan kan sluiten om te zien welk effect dit misschien nog heeft.
Re: Probleem Arduino
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Probleem Arduino
Ik zal de oplossing maar geven, als een servo aan het bewegen is kan deze zoveel (piek)stroom trekken dat de spanningsregulator niet meer de 5V kan blijven leveren/levert deze storing op de 5V lijn op. Met een Multimeter is dat lastig te meten, een scoop bied hierbij de uitkomst als je dit wil meten.

Als je de arduino+servo voed met 5V heb je er geen last van. Andere oplossing is de arduino met 12V voeden via de RAW, en de servo los met 5V (GND verbinden).
Re: Probleem Arduino
snijder
gast

Re: Probleem Arduino
Geweldig,

Nu begrijp ik wat het probleem is, dus even doordenkend als ik 5 volt op raw zet zal de probleem niet optreden toch?
Re: Probleem Arduino
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Probleem Arduino
Als de 5V stabiel geregeld is, dan direct op de VCC zetten. Dat is beter dan de RAW pin.
Nadeel ervan; meer dan 5,5V op de VCC levert rooksignalen op
Re: Probleem Arduino
snijder
gast

Re: Probleem Arduino
Van gebakken arduino's heb ik wel verstand :D

Nu nog kijken hoe ik aan een 5v stabiel geregeld kan komen.
Re: Probleem Arduino
snijder
gast

Re: Probleem Arduino
Re: Probleem Arduino
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Probleem Arduino
Kan, maar ik zou je toch aanraden een 5V voeding aan te schaffen. Dat werkt veel stabieler.

Edit: Koop dan alleen een losse 7805 en condensatoren en niet dat printje, daar missen de (belangrijke) 100nF's :O
Re: Probleem Arduino
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Probleem Arduino
Voed de servo's uit een aparte 5volt voeding, knoop de - van de voeding aan de - van de Arduino en de plus en de min van de servo aan de losse voeding, de signaal gaat naar de Arduino.
Een in elkaar zakkende voeding geeft gekke dingen bij een Arduino.
Die heeft een heel stabiele 5v nodig.


Re: Probleem Arduino
Lid sinds: 2016

offline
Re: Probleem Arduino
Ik weet niet precies hoeveel je servo's exact nodig, maar ik heb in het verleden een probleem gehad met het schakelen van een speaker. Deze had 9 volt nodig. Uiteindelijk heb ik dit opgelost met een Mosfet / transistor die 9 volt aan mijn speakertje voerde vanaf een 9 volt  bron terwijl de arduino pins zelf maar 5 volt leveren en vaak met een veel te laag amperage.

Als je interesse hebt en ik tijd heb zal ik wel een kladje kunnen tekenen voor het idee.
Re: Probleem Arduino
snijder
gast

Re: Probleem Arduino
Graag,

Ik vind het heel erg aardig dat je hiervoor tijd vrij voor wil maken.

Het doel is dat een servo een sweep maakt en dat er dan een geluid afspeelt en dan een sweep terug maakt. (waterkolom met geluid, houthakker met geluid enz.)
Wat ik heb gehoord, is dat de servo een timer probleem heeft want na het geluid afspelen doet hij niets meer.
Ik heb ook al geprobeerd hetzelfde te doen met een stappenmotor dit lukt dan wel, maar de stappenmotor maakt een storend geluid over de speaker.

De oplossingen die ik gehoord heb zijn deze,
- een Arduino Mega te gebruiken want deze heeft verschillende timers.
- of gebruik maken van twee Arduino's waar 1 de servo bestuurd en de ander het geluid afspeelt.

Maar ik moet bekennen dat dit voor mij hoge schooltechniek is en dat ik dit allemaal moet uitpluizen hoe ik dit moet laten werken en tot heden nog weinig succes ermee heb gehad.
Re: Probleem Arduino
Lid sinds: 2016

offline
Re: Probleem Arduino
Prima, ga ik regelen. Weet niet of het vanavond gaat lukken, anders voor het weekend in elk geval.
Re: Probleem Arduino
snijder
gast

Re: Probleem Arduino
Ik wacht rustig af, het heeft geen haast. :)
Re: Probleem Arduino
Lid sinds: 2016

offline
Re: Probleem Arduino
Top ;) het werkt volgens dit principe: http://www.schakelingenonline.nl/artikelen/transistor.htm. Je hoort er nog van.
Re: Probleem Arduino
Lid sinds: 2016

offline
Re: Probleem Arduino
Ik heb even gekeken waar ik exact mijn idee heb opgedaan, zie daarvoor deze link:

http://bildr.org/2012/03/rfp30n06le-arduino/

Mijn schema heb ik hier op gebaseerd, alleen ik wilde maar 1 voeding gebruiken (mijn 9 volt adapter was ruim voldoende voor zowel mijn speakertje en de arduino, alleen gaf de arduino veel te weinig vermogen bij het inschakelen van een digitale uitgang).



https://docs.google.com/drawings/d/1zbl_jSAywUUTfANeT7vNM4-_sZxaj2he_XLFYlqIWdI/pub?w=960&h=720

In mijn schema moet je je even niks aantrekken van de pin volgorde van de mosfet. Bildr.org heeft dit wel correct uitgetekend. Wellicht ten overvloede: Ik heb zwart gebruikt als massa, rood voor + en groen als schakeldraad.

Waar je met je servo wellicht nog mee zit is dat je met een condensator of diode (zoals in een van de uitwerkingen die ik hierboven heb geplaatst) moet voorkomen dat je je Arduino roostert.

Je externe voeding moet zijn massa koppelen met de massa uit de Arduino en de pin die je gebruikt om te schakelen dient naar 0 gebracht te worden middels een grote weerstand (10k is prima, als je een iets zwaardere hebt mag dat ook nog wel, maar zal niet snel kiezen voor een lichtere variant).

Re: Probleem Arduino
snijder
gast

Re: Probleem Arduino
Zoo,

Dit stukje heb ik een paar keer overgelezen en ik denk dat ik het begin te snappen. :O


Even een vraag, moet ik een bepaalde mosfet gebruiken, heb je soms een idee hierover?

En een volgende vraag, dit is eigenlijk van een andere topic van mij, weet jij soms hoe ik het volgende probleem het beste kan oplossen?

Het doel is dat een servo een sweep maakt en dat er dan een geluid afspeelt en dan een sweep terug maakt. (waterkolom met geluid, houthakker met geluid enz.)
Wat ik heb gehoord, is dat de servo een timer probleem heeft want na het geluid afspelen doet hij niets meer.
Ik heb ook al geprobeerd hetzelfde te doen met een stappenmotor dit lukt dan wel, maar de stappenmotor maakt een storend geluid over de speaker.

De oplossingen die ik gehoord heb zijn deze,
- een Arduino Mega te gebruiken want deze heeft verschillende timers.
- of gebruik maken van twee Arduino's waar 1 de servo bestuurd en de ander het geluid afspeelt.

Alvast bedankt,

Theo
Re: Probleem Arduino
snijder
gast

Re: Probleem Arduino
Hallo,

Het probleem is opgelost :), hierbij het filmpje van een houthakker.



Theo