Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Schoonmaken licht geoxideerde M-rail

Gestart door Georges dinsdag 28 februari 2017, 11:56:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Schoonmaken licht geoxideerde M-rail
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Schoonmaken licht geoxideerde M-rail
Ik ben in het bezit gekomen van een stel M-rail. Van deze rails zijn de spoorstaven licht geoxideerd. De bovenkant krijg ik wel schoon door deze licht op te schuren met keukenschuursponsje. Hoe doe ik dit met de zijkanten?

Groeten Georges
Re: Schoonmaken licht geoxideerde M-rail
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Schoonmaken licht geoxideerde M-rail
Hi Georges,

Zelf zou ik geen schuursponsje gebruiken maar gewoon een nat stevig doekje met terpentine.
Wat voor middel heb jij gebruikt ?

groet
Harald

Re: Schoonmaken licht geoxideerde M-rail
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Schoonmaken licht geoxideerde M-rail
Hallo Harald,

Ik heb nog niets geprobeerd. Waarom niet licht schuren?

Groeten Georges
Re: Schoonmaken licht geoxideerde M-rail
Hallo Georges,

Waarom schuren of schoonmaken? Scheelt weatheren. :) Alleen bovenkant even doe met railgum.
Re: Schoonmaken licht geoxideerde M-rail
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Schoonmaken licht geoxideerde M-rail
Hallo Cor,

Daar heb je mooi punt. Het nabootsen van echte rail. Daar hoort dan toch ook de glans van het staal bij dat ontstaat bij veel rijgebruik. Lukt dat dan met een railgum?

Groeten Georges
Re: Schoonmaken licht geoxideerde M-rail
Hallo Georges,

en anders wel met een schuurkurk en waterproof korrelgrootte 800 of 1200.
Re: Schoonmaken licht geoxideerde M-rail
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Schoonmaken licht geoxideerde M-rail
 @citaat
En daarnna een drupje ATF.

Henk
Re: Schoonmaken licht geoxideerde M-rail
M rails liever niet schuren. In de krasjes hoopt zich vuil op.
Schoonmaken met JIF of een dergelijk keukenproduct. Daarna goed drogen (Föhn).
Als je M rails vaak schuurt, ga je er doorheen, want de railstaven zijn hol.
Re: Schoonmaken licht geoxideerde M-rail
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Schoonmaken licht geoxideerde M-rail
 @citaat @citaat Een drupje kan al te veel zijn. Beter is een klein drupje op een wattestaafje en dat op regelmatige afstanden aantippen op de rail.
Re: Schoonmaken licht geoxideerde M-rail
schuren maakt het oppervlak van de rails alleen maar ruwer, gevolg: nog meer hechting van aanslag en vuil. Poetsen met railgum of inderdaad kurk.
Heb je echt hardnekkige roest en ook op de zijkanten, kun je de rails een nachtje in de schoonmaakazijn leggen, daarna met warm water en een (nieuwe) tandenborstel schoon poetsen. Wel goed naspoelen en laten drogen!
Kleine roestplekjes en de zijkanten kun je een beschermingslaag geven met ATF (hier dikwijls besproken), het loopvlak van de rails poets je net zo hard weer schoon met een doekje of vilt, blijft voldoende achter om te beschermen en is schoon genoeg om geen stof en vuil aan te trekken.
Re: Schoonmaken licht geoxideerde M-rail
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Schoonmaken licht geoxideerde M-rail
 @citaat @citaat
Dick,

Zo bedoelde ik het ook; spaarzaam gebruiken.
Ik heb eens iemand gesproken en die had twee stukken rails er goed mee ingesmeerd.
Vond het gek dat zijn wielen doorslipten.

Henk
Re: Schoonmaken licht geoxideerde M-rail
L.S.,

Waterproof 1200 is fijner dan Cif/Jif. Een dun laagje ATF is inderdaad aan te bevelen.
Schuren van roestig oppervlak geeft uiteindelijk minder hechtingsmogelijkheid voor stof en vuil dan roest, omdat je ook de 'putjes' weghaalt.
Het in schoonmaakazijn leggen verwijdert wel een deel van de roest, maar de door de roest ontstane 'putjes' verdwijnen niet en die geven aanleiding voor slecht contact. Daarbij komt er ook schoonmaakazijn en water door capillaire werking in de holle railstaven en dat laat zich lastig verwijderen en kan dus een bron zijn van verdere corrosie

Mijn voorkeur zou uitgaan naar schuren met waterproof 1200 of nog fijner en ATF.
Re: Schoonmaken licht geoxideerde M-rail
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Schoonmaken licht geoxideerde M-rail
Hi Georges,

Vroeger had ik een hele grote M-rails baan (van +/- 14 m lengte) nooit geschuurd en ook geen ATF, maar alles reed perfect.
Ik schuur dus nooit met vim, papier of wat dan ook, beschadigd de rails alleen maar.
Elke kras houd weer vuil vast.
Gewoon doekje, een vuil oplosser (b.v. terpetine - laat laagje achter) en eraf vegen.
Bij gebruik van b.v. wasbenzine wordt de rails erg "rauw" en moet je er bijna vet opsmeren om (toen) niet te laten roesten.

groet
Harald
Re: Schoonmaken licht geoxideerde M-rail
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Schoonmaken licht geoxideerde M-rail
Citaat van: nobody op dinsdag 28 februari 2017, 14:27:51
M rails liever niet schuren. Als je M rails vaak schuurt, ga je er doorheen, want de railstaven zijn hol.

Ik heb een aantal rails nu geschuurd en merk dat er eerst een koper kleur doorheen komt, volgens mij duurt het heel lang voordat je er echt doorheen gaat. Daarna met terpentine verder behandelt.

Alle opties heb ik met veel belangstelling gelezen en kan er wat mee. Bedankt.

Groeten Georges
Re: Schoonmaken licht geoxideerde M-rail
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Schoonmaken licht geoxideerde M-rail
Op sommige rails zit een beschermlaag (net zoals bij de meeste soldeerbout-punten), die is dan al weg.

groet
Harald
Re: Schoonmaken licht geoxideerde M-rail
Heb zelf in het verleden heel veel M-rail gehad op zolder , en nadat ik zag dat ze erg begonnen te roesten , heb ik ze allemaal verwijderd en in een bak met schoonmaak spul om je motorblok van je auto schoon te maken laten weken .(verkrijgbaar bij auto materialen zaak).
Na 1 dag er uit gehaald en schoon en droog gewreven , ze zagen er echt weer als nieuw uit.
Heb er weken later nog een mooie prijs voor gekregen waarna ik over gestapt ben naar C-rail.
Inmiddels al jaren in de kamer van mijn dochter de baan weer opgebouwd nadat ze het ouderlijk huis had verlaten.

Mvg: Alex
Re: Schoonmaken licht geoxideerde M-rail
Hallo Georges,
M rail  is meer dan 50 jaar gemaakt.
De uitvoering en samenstelling is in die tijd nog al eens veranderd; hol, massief en staal van verschillende samenstelling, met en zonder antioxydatielaagje zoals koper e.d.
M.a.w. er is geen "beste" manier om te reiningen of dat moet rijden,rijden rijden........rijden zijn.
Ik heb zelf in m`n 50 jaar Märklin verschillende banen gehad met diverse uitvoeringen Mrail.
Sommige (massief) schuurde ik met polijstpapier op andere veegde ik alleen af met terpetine o.i.d.
W.b. ATF; heb jaren in een lab voor automotive smeermiddelen gezeten en weet wat er voor (kankerverwekkende) stoffen in zitten. Dus ga daar spaarzaam mee om.
digibert 
Re: Schoonmaken licht geoxideerde M-rail
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Schoonmaken licht geoxideerde M-rail
Dankje Digibert voor dit advies.

Groeten Georges
Re: Schoonmaken licht geoxideerde M-rail
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Schoonmaken licht geoxideerde M-rail
Citaat van: digibert op woensdag 01 maart 2017, 17:33:44
W.b. ATF; heb jaren in een lab voor automotive smeermiddelen gezeten en weet wat er voor (kankerverwekkende) stoffen in zitten. Dus ga daar spaarzaam mee om.

Spaarzaam moet ook wel anders slippen je wielen door en vliegen de rubber bandjes je om de oren!

Dat van die kankerverwekkende stoffen wiet ik nog niet Digibert, maar wanneer richt het schade aan?
Als het verdampt?
Bij de produktie?
Of bij het gebruik?

Henk
Re: Schoonmaken licht geoxideerde M-rail
Henk,
Fabrikanten raden aan om bij verwerking ( in revisiebedrijven) handschoenen en een mondkapje te dragen en dat is niet voor de lol.
Maar... ieder is verantwoordelijk voor zijn eigen gezondheid hoor.
digibert