Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Bouw van Bergen

Gestart door WimFPU maandag 27 februari 2017, 20:27:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bouw van Bergen
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Bouw van Bergen
Hallo Allen,

Ik ben al enige tijd bezig met het opbouwen van mijn Analoge Marklin M-baan. De rails heb ik liggen en ik wil nu beginnen met de aankleding van mijn baan. Ik wil daar ook een berglandschap op kwijt maar moet mij aan strenge regels houden aangezien mijn baan ophijsbaar is. Ik moet daarom voortdurend in de gaten houden welke materialen ik gebruik. Geknoei met gips valt daarom al meteen af. Nu zie je ook veel bergen van polystyreen. En dan zie je altijd het polystyreen dat gebruikt wordt in de verpakkingsindustrie. Dat korrelige bolletjes spul dat bij het verwerken zoveel troep maakt. Hierover wordt dan steevast gips aangebracht omdat de bolletjes alleen geen natuurgetrouwe uitstraling geven. en dat wil ik dus niet.

Op de treinenbeurs in Utrecht heb ik een paar jaar terug een demonstratie gezien van iemand die Dakisolatieplaten gebruikte. Deze polystyreen soort is veel fijner van structuur en kan daardoor op een heel fijne en natuurgetrouwe manier worden verwerkt. Op dit forum ben ik het echter nog nergens tegengekomen en ik vraag mij af waarom niet. Is er iets tegen het gebruik ervan of zijn er andere redenen waarom met het niet gebruikt. Heel graag zou ik gewezen willen worden op sites waarop de techniek besproken en gedemonstreerd wordt. Er is vast wel iemand die mij wat kan laten zien. Ik ben benieuwd.

groeten,
Wim
Re: Bouw van Bergen
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Bouw van Bergen
Dag Wim.

Ik heb een deel van het berglandschap met Tempex gemaakt en een deel met XPS opgebouwd.
De keuze voor het materiaal en het toepassen, was eigenlijk op basis van de beschikbaarheid bepaald :wink:
Het werkt allebei eigenlijk even gemakkelijk, al is XPS wel een stuk steviger dan Tempex!
Beide ondergronden zijn bekleed met papierprut, dat als het uitgehard is, erg licht van gewicht is :idea:

Groeten,

Erik.
Re: Bouw van Bergen
Lid sinds: 2017

offline
Re: Bouw van Bergen
Wat is er mis met kippengaas en papier-maché?
Daarna met wat witkalk de krantenartikelen weg smeren.
Bijna zelfde effect als gips, maar weegt de helft (of nog minder) zodra het droog is.
Ga ik zelf ook doen want is ook een heel stuk goed koper dan gips.

GrB
Re: Bouw van Bergen
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Re: Bouw van Bergen
Purschuim, weegt niks en na het drogen kan je het prima bijsnijden.
Re: Bouw van Bergen
peterke33
gast

Re: Bouw van Bergen
Ik heb gebruik gemaakt van isolatie platen, ja de naam chips hoe noem jullie dat nou weer.  :?
kijk maar eens op mijn draadje hoe ik die grote berg heb gemaakt, weegt amper 800gram  :P
Re: Bouw van Bergen
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Bouw van Bergen
Beste Allen,

Bedankt voor jullie reacties tot nu toe. Natuurlijk is er niets mis met kippengaas en papiermache. Ook de andere materialen die jullie gebruiken zoals tempex en Pur schuim. Alleen niet voor mij.
Ik heb op de beurs in Utrecht iemand met dat dakisolatie materiaal ( volgens mij hetzelfde als XPS) zien werken en dat heeft mij erg aangesproken. A. Omdat het zo'n natuurlijk materiaal is en B. Omdat het superlicht is. C. Bomen en ander materiaal kun je er zo indrukken. Ik blijf dus benieuwd en houd mij aanbevolen voor iemand die mij een link kan sturen naar een site waarop dat gedemonstreerd wordt. Maar misschien moet ik er ook gewoon maar zelf mee beginnen. Zo gaat het vaak in de modelbouw van zelf doen leer je het meest.

groet,
Wim
Re: Bouw van Bergen
Lid sinds: 2017

offline
Re: Bouw van Bergen
Re: Bouw van Bergen
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Bouw van Bergen
Dag Wim.

Op YouTube staan meerder filmpjes over het verwerken van XPS: klik  :idea: :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Bouw van Bergen
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Bouw van Bergen
hoi Wim,


zoals in de filmpjes die Erik opgeeft, het is zeer gemakkelijk om te bewerken, met rasp, mes,... maar ook, wel afhankelijk van het soort plaat dewelke je gebruikt,

 

is het mogelijk om deze te bewerken met aceton,spuit aceton op de plaat en deze begint langzaam op te lossen, zo kan je reliëf aanbrengen op je berg. dus spuit een beetje op de plaat, het werkt meestal nog een korte tijd na  dus let wel op gebruik niet te veel of je plaat verdwijnt helemaal,heb het in het verleden veel gedaan. ik heb zelf al een aantal platen klaarliggen voor als ik zover ben om aan de senery te beginnen,






de foto's zijn van bergen voor de achtergrond die ik op mijn vroegere baan heb gebruikt, maar nooit volledig zijn afgewerkt geraakt.

Re: Bouw van Bergen
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Bouw van Bergen
Hoi Erik,

Ja dat is precies datgene dat ik zocht. Prachtig natuurgetrouw landschap kun je ermee maken. Hartstikke bedankt voor het doorsturen van de link naar de filmpjes. Daarin zie je toch een aantal basistechnieken. Die zul je jezelf natuurlijk wel eerst aan moeten leren maar al doende leert men. Aangezien ze bij ons in de buurt met dakrenovatie bezig zijn heb ik aan aan platen geen gebrek :D.
Wel zou ik het leuk vinden als anderen die van hetzelfde materiaal gebruik maken willen reageren zodat ik ook op hun draadjes kan kijken naar wat zij gemaakt hebben. Andere materialen zoals gaan en papier-mache of gips mogen natuurlijk ook. het gaat om de inspiratie. T.z.t. zal ik zelf hopelijk ook wat van mijn eigen resultaten kunnen laten zien.

groet,
Wim
Re: Bouw van Bergen
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Bouw van Bergen
Hoi Freddy,

Ja de werking van acceton op deze platen is mij niet geheel onbekend. Als beginnend klusser heb ik eens van die piepschuim platen met een soort van Bisonkit tegen het plafond willen bevestigen. De platen losten op op de plaatsen waar ik de kit had gesmeerd. Nu worden dit soort platen al lang niet meer gebruikt gelukkig. Maar jouw verhaal bracht het bij mij weer in herinnering.

groet,
Wim
Re: Bouw van Bergen
Martijn
gast

Re: Bouw van Bergen
Momenteel ben een berglandschap aan het bouwen met dakisolatie platen en het kan zeer goed. Licht van gewicht is het zeker, al werk ik het nog wel af met gips of papierpulp.

Zie ook: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=52666.msg1146438#msg1146438

Re: Bouw van Bergen
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Bouw van Bergen
Dag Martijn,

Leuk om te lezen dat je ook Dakisolatiemateriaal gebruikt om bergen te bouwen. Ik ben eerst eens even op je draadje wezen neuzen waar je allemaal mee bezig bent. Mooie baan en veel treinen die allemaal automatisch hun traject afleggen. Je bent ook al aardig succesvol in de bomenbouw. Er staan mooie exemplaren tussen en je bent er nog maar net mee begonnen. Dat belooft wat.

Ik ben van plan om mijn bergen van de isolatieplaten te maken zonder verdere toevoeging dan alleen verf en gras en bomen en struiken. Waarom kies jij voor toevoeging van gips of papierpulp?
Verder vertel je dat je de tunnelportalen en het wegdek van Das klei gaat maken. Kan heel goed natuurlijk maar heb je al eens gewerkt met die dunne plaatjes dat onder laminaat wordt gelegd. Het is ongeveer 2 mm dik en je kunt er gewoon je steenpatroon in krassen. Dit vervaagt niet meer en daarna kun je het met de waterverf van de Action schilderen. Het is bovendien ook superlicht. Het laat zich met houtlijm overal op plakken. Verkrijgbaar bij o.a. de bouwmarkt. In een pak zitten wel 15 platen van 120 cm x 25 cm.
Ik blijf je vorderingen volgen. Succes daarmee.

gr. Wim
Re: Bouw van Bergen
Martijn
gast

Re: Bouw van Bergen
Dag Wim. Ik gebruik klei om meer textuur en vorming te kunnen geven. Hierdoor is het wat speelser en kan ik gemakkelijker details aanbrengen. Het zelfde geld ook voor de papierpulp en gips. Natuurlijk zou je er ook voor kunnen kiezen om enkel styreen te gebruiken.

Ik ben in ieder geval benieuwd naar het resultaat. Succes en ik ga het volgen :thumbup:
Re: Bouw van Bergen
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: Bouw van Bergen