Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

N-spoor ontmantelen... locs en sets op de foto.

Gestart door harm78 donderdag 23 februari 2017, 07:54:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
N-spoor ontmantelen... locs en sets op de foto.
Vorig jaar overleed een oom nogal plotseling. Ze waren net verhuisd, en het huis was eindelijk helemaal af. Dus kon ie eindelijk zijn treinbaan weer gaan opbouwen. Helaas heeft ie er dus niet lang van kunnen genieten.

Het resultaat is dat er nu een behoorlijk grote N-spoor baan staat, met een berg materieel. Mijn tante gaat daar niks mee doen, en dus ben ik de aangewezen persoon om de boel te ontmantelen en te verkopen.

Ik heb al een keer globaal gekeken en ik weet dat mijn ook geen bal gaf om scenery of zelfs materieel, het ging hem om de computerbesturing van het geheel (heel vroeger deed ie dat al met een Commodore 64). De baan wordt voor zover ik weet bestuurd met Koploper.

Komende zaterdag ga ik de hele dag beginnen. Eerst wil ik al het materieel verzamelen en de juiste doosjes erbij zoeken. Ook ga ik inventariseren wat het precies is, en me verdiepen in wat het waard is. Dat is allemaal wel te doen natuurlijk, ik houd wel van orde in de chaos scheppen. Daarna ga ik voorzichtig de rails ontspijkeren en de apparatuur ontmantelen.

Ik wil eigenlijk al het materieel testen, zodat ik weet wat ik te koop aanbied (mijn idee is om zelfs een tafel in Houten te huren). Maar ik heb nog nooit iets met tweerail of N-spoor gedaan. Ik wil in elk geval de computer in de treinenkamer eens aanzetten om te zien of ik iets met Koploper kan, maar het zou zomaar kunnen dat er een wachtwoord op de pc zit en ik er niet eens aan kan komen. Ik heb nog geen idee hoe Koploper werkt, maar ik vermoed dat ik het wel genoeg kan uitvogelen om een treintje te testen en van de locs adressen op te schrijven.

Plan B zou dus zijn om alles mee te nemen en thuis te testen.
Dus de grote vraag is eigenlijk:"

Kan ik met mijn CS2 dat Minitrix, Piko N, Fleischmann Piccolo en volgens mij ook nog Kato spul besturen? Lijkt me wel, als de decoders DCC praten?

Andere tips over dit project zijn natuurlijk altijd welkom :) 
Re: N-spoor ontmantelen... help!
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: N-spoor ontmantelen... help!
Beste Harm,

Wellicht kun je je verhaal ook op http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/index.php? zetten, je benadert dan de n-spoor "markt" war gerichter.

Groet, Anne W
Re: N-spoor ontmantelen... help!
Nou ik vind het wat overdreven om me speciaal voor één vraag me aan te melden op een ander forum, dus ik hoopte hier wat mensen te vinden die me in de goede richting kunnen sturen :)
Re: N-spoor ontmantelen... help!
Ik ben het wel eens met Anne, je kunt via dat forum misschien ook het materiaal verkopen. Dan kom je makkelijk op meer dan 1 bericht.

Nb bij de buren (Beneluxspoor) heb je ook meerdere schaal N rijders, succes!

;)
Re: N-spoor ontmantelen... help!
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: N-spoor ontmantelen... help!
Citaat van: robbie103 op donderdag 23 februari 2017, 12:51:45
opstartschijf
Prima tip, of een live-CD (Bart PE) of linux opstart CD (b.v. knoppix); dan kun je alles zo overpompen op een externe schijf of usb-stick. Altijd handig.

Heb je ook een idee of je oom treinen van een bepaald land verzamelde?
Re: N-spoor ontmantelen... help!
Ik heb al even vlug gekeken, en zo uit het hoofd heb ik gezien:

- Stadler GTW Arriva
- Minitrix City Airport Train set
- 2x Metronom set
- Klassieke rode TGV
- BR 111 in (fictieve?) IC-kleuren
- Iets van een moderne Talent, vrij nieuw
- BR 103
- Vectron

Dat zijn de dingen die zo zijn blijven hangen...
Re: N-spoor ontmantelen... help!
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: N-spoor ontmantelen... help!
Als jouw CS2 ook DCC praat, moet het aansturen in principe lukken ja.
Re: N-spoor ontmantelen... help!
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: N-spoor ontmantelen... help!
Hallo grote kans dat je te maken hebt met selectrix decoders in de locs

Met vriendelijke groet Walter
Re: N-spoor ontmantelen... help!
Nou ik heb Koploper genoeg kunnen doorgronden om de locs te testen. Ze deden het bijna allemaal, maar reden wel heel langzaam. Ongetwijfeld een of andere instelling, maar de baan was ook vrij stoffig.

Een paar nieuwe treinen (Trix CAT set en Piko Stadler) heb ik al even met het CS2 bediend, dat ging prima. Die praten dus DCC. Een paar oudere treinen kreeg ik niet echt aan de praat, die zullen dus wel Selectrix praten.

De "moderne Talent" die ik meldde bleek trouwens een Flirt van de Westfalenbahn te zijn. Ik zal binnenkort eens een lijstje online zetten.
Re: N-spoor ontmantelen... help!
Toen ik gisteren terugreed, bedacht ik me dat ik een stukje rails had moeten meenemen om een testspoortje te kunnen maken. Helaas, dus ik heb maar wat geknutseld door 2 stukken K-rails op 9 mm van elkaar af te fixeren. Toen kon ik in elk geval al eens kijken wat ik met de locs kon.

Een hele hoop locs lieten zich ontdekken door het CS2, door handmatig een loc aan te maken en de decoder op dcc te zetten. Die kon ik eigenlijk allemaal mooi bedienen, en ze werkten over het algemeen ook prima. Schitterende miniatuurtechniek eigenlijk!

Al het materieel is dus digitaal, volgens mij heeft mijn oom ze voor het grootste deel ooit zelf voorzien van decoders. Maar er zitten ook locs bij die wel een beetje piepen als ik het CS2 laat zoeken, maar die toch niet gevonden worden. Voor het gemak ben ik ervan uitgegaan dat die decoders alleen maar Selectrix praten (bestaat dat?), op zijn eigen baan reageerden ze immers wél.

Voor mensen die het leuk vinden: ik heb de locs en sets (in grote dozen) alvast op de foto gezet:

http://smg.photobucket.com/user/harm78/library/nspoor

Alle rijtuigen, goederenwagons en wagonsets ben ik nog niet aan begonnen... maar ik heb al gemerkt dat mijn oom een duidelijke voorkeur voor containers had :).
Re: N-spoor ontmantelen... locs en sets op de foto.
Om dit topic maar even te voorzien van een einde...

Een bekende forummer heeft de hele partij N-spoor opgekocht nadat ik de hele baan nauwkeurig had ontmanteld. Alle rails was eigenlijk flexrail, met een spijkertje vastgezet om de 5 cm. Ik heb dus ongeveer 10 miljard spijkertjes losgemaakt. Gelukkig lag alle rails op een soort isolatieband, waardoor de meeste rails zonder schade los kwam. Maar ik ben er wel een dag of drie mee bezig geweest. Er doken ook nog een draaischijf van Fleischmann en een Brawa containerterminal op en het aantal wissels liep tegen de 200.

Al met al: ik blij (één van de treinstellen heb ik geruild tegen een Märklin BR64), tante blij (alles opgeruimd, geld gevangen en alles krijgt nog een doel) en forummer blij!
Re: N-spoor ontmantelen... locs en sets op de foto.
Ondanks alle ellende na het overlijden Harm dan toch nog lekker bezig geweest.

Heb zelf ook net zoiets achter de rug , alleen het verkopen gaat haar beter af dan dat ik zou kunnen.

Maar uiteindelijk allemaal ondanks alles blije gezichten.

Mvg: Alex