Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Sleper omschakeling treinstel 37505

Gestart door Edgar zondag 26 februari 2017, 09:51:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Sleper omschakeling treinstel 37505
Ter vervanging van een defecte M-decoder heb ik een Loksound V4.0 M4 (met 21MTC steker) in Marklin treinstel 37505 gezet. Alles werkt BEHALVE de sleper omschakeling.
Ik zie dat bij de M4 versie AUX 3 en AUX 4 logische uitgangen zijn. (Bij de niet MFX versie zijn dit "normale" functie uitgangen). Daarom (bij wijze van proef) een zelfde NIET MFX loksound decoder geprobeerd, maar ook dat loste het probleem niet op.

Mijn probleem is dat ik niet weet op welke uitgang het sleper relais wordt aangestuurd. Met functie mapping in Lokprogrammer alle mogelijkheden geprobeerd maar het relais krijg ik niet aan de praat.
Ook als ik de print banen vanaf de MTC steker volg naar het relais kom ik daar niet achter.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit probleem op kan lossen, of ergens een principe schema van de schakeling van de 37505 te vinden is.?

Groet, Edgar
Re: Sleper omschakeling treinstel 37505
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Sleper omschakeling treinstel 37505
Hallo Edgar,

Citaat van: Edgar op zondag 26 februari 2017, 09:51:13
Ik zie dat bij de M4 versie AUX 3 en AUX 4 logische uitgangen zijn. (Bij de niet MFX versie zijn dit "normale" functie uitgangen). Daarom (bij wijze van proef) een zelfde NIET MFX loksound decoder geprobeerd, maar ook dat loste het probleem niet op.

Dat 1e is fout, bij de 21 polige MTC aansluiting zijn bij ESU alle AUX3 en 4 onversterkt, op 1 model na: de LokPilot V4.0 M4 MKL

Probeer eens met een multimeter de printsporen door te meten, als deze op aux 3 en 4 zouden zitten, dan kan je ze met de lokprogrammer niet aan de praat krijgen, zonder deze uitgangen eerst met een transistor op de print te versterken.
Re: Sleper omschakeling treinstel 37505
Dank John.  Ik ga (nogmaals) proberen de aansluiting van het relais te achterhalen, maar liep vorige keer al tegen een paar onbekende componenten aan die in het circuit van het relais zitten. oftewel de spoel aansluitingen van het relais zitten niet rechtstreeks op de MTC steker.

Heb je of weet je een voorbeeld van zo'n transistor schakeling?

Gr. Edgar
Re: Sleper omschakeling treinstel 37505
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Sleper omschakeling treinstel 37505
Edgar,

Mocht het niet lukken, maak dan even een scherpe foto van de onbekende componenten, dan kunnen we meekijken wat het is.
Voorbeeldje van transistorschakeling. Kan evt ook met een BC547 o.i.d.
Re: Sleper omschakeling treinstel 37505
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Sleper omschakeling treinstel 37505
in link een zelfgemaakt bestandje met de BC547 : AUX 3/4 BC547
Re: Sleper omschakeling treinstel 37505
Dank Johnny. Ik neem aan dat waar de diode en de weerstand 2k2 getekend is, hier mijn relais spoel komt.

Andere vraag: John had het over de MKL versie van de ESU decoder. Die zou wel een direct bruikbare AUX3 uitgang hebben. Die MKL kan ik op de ESU site niet vinden.
Weet iemand hier iets over?

Gr. Edgar
Re: Sleper omschakeling treinstel 37505
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Sleper omschakeling treinstel 37505
Dat 1e klopt, ipv de weerstand en led komt de relaisspoel.

Betreffende het 2e zie: http://www.esu.eu/produkte/lokpilot/lokpilot-v40-m4-mkl/
Het is wel een decoder zonder sound.
Re: Sleper omschakeling treinstel 37505
Sorry, niet goed gelezen. Die MKL versie is een lokpilot, geen loksound.
Re: Sleper omschakeling treinstel 37505
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Sleper omschakeling treinstel 37505
juist.Let wel op de spanning van je relais.Op die uitgang komt +- 18 volt te staan.Mss moet er wel een weerstand tussen om de spanning over je spoel te beperken.En desnoods ook een parallel diode over de relaisspoel ter beveiliging van de uitgang.
Re: Sleper omschakeling treinstel 37505
Andere oplossing is het plaatsen van een msd3 decoder van marklin deze heeft wel versterkte uitgangen enigste nadeel is dat de geluidsdatabase kleiner is als die van esu.