Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

zelf bomen maken

Gestart door Kelderspoorder donderdag 23 februari 2017, 19:21:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: zelf bomen maken
Lid sinds: 2010

offline
Re: zelf bomen maken
hoi,

Citaat van: Gerrit-1959 op dinsdag 29 augustus 2017, 14:13:42
@ Ronald: Jouw link naar de buren is ook leeggegooid door foto-emmer

Dat is te zien :) Je kan via de directe link naar de foto-emmer: foto-emmer Wasmi pagina 22, foto-emmer Wasmi pagina 21 en foto-emmer Wasmi pagina 21. Dan kan je de foto's bekijken. De tekst eventueel nog via het forum  ;)

Een andere methode is de methode van "Grove Den": Realistische Bomen

Citaat van: WimFPU op dinsdag 29 augustus 2017, 17:32:33
In dit draadje is geen afbeelding van een naaldboom meer te zien. Te oud waarschijnlijk.

Niet te oud... Probleem van Foto-emmer. Daar is al heel wat over geschreven. Geklooi van Photobucket.

Over de vliegenmepper: Van Vliegenmepper tot Grasmaster. Staan wat linkjes in naar het opvoeren van het ding. Wel op eigen risico. Ben vanwege de vele tikken van het ding over op een "rts".

Groet Ronald.
Re: zelf bomen maken
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: zelf bomen maken
Ronald,

dank je om deze links hier te delen, :thumbup: :thumbup:

ga hier zeker wat van opsteken,

grts Freddy
Re: zelf bomen maken
Ben den Hollander
gast

Re: zelf bomen maken
Iets wat lijkt op de methode van Walter: https://rosenbahn.wordpress.com/2012/01/14/scenery/
Re: zelf bomen maken
Lid sinds: 2007

offline
Re: zelf bomen maken
Heren,
Heb het draadje door gelezen en kom tot de constatering dat er nog veel onduidelijk is over het maken van bomen en ook struiken.
Daarom geef ik 9 en 10 September in PURMEREND bij de modelspoorclub een workshop bomen maken.
In een workshop wordt dan duidelijk gemaakt wat een van de vele manieren is om een boom te maken.
Doordat wij zelf de bomen en struiken al vele jaren maken en ook het bij behorende strooimateriaal
wat de prijs natuurlijk ten goede komt.
Deze hobby hoeft niet duur te zijn hij wordt duur gemaakt.
Lees het bericht bij beurzen.
Groeten Jaap
Re: zelf bomen maken
Lid sinds: 2010

offline
Re: zelf bomen maken
Citaat van: vriend op woensdag 30 augustus 2017, 12:43:28
Heb het draadje door gelezen en kom tot de constatering dat er nog veel onduidelijk is over het maken van bomen en ook struiken.

Valt wel mee hoor... Je hebt gewoon diverse methoden en technieken om bomen en struiken maken. Sommige vinden de ene methode of techniek gemakkelijker dan de andere.

Citaat van: vriend op woensdag 30 augustus 2017, 12:43:28
Daarom geef ik 9 en 10 September in PURMEREND bij de modelspoorclub een workshop bomen maken.

Dat is toch spontaan besloten. Heel erg nobel van je :thumbup: Een echte vriend van het forum dus!  :thumbup: Of is het eigen belang?  O:-D

Citaat van: vriend op woensdag 30 augustus 2017, 12:43:28
In een workshop wordt dan duidelijk gemaakt wat een van de vele manieren is om een boom te maken.

Zoals je dat goed aangeeft: één van de vele manieren. Hier in het draadje staan ook al verschillende methode en technieken genoemd of naar toe gelinkt. Dus voor de lezers is het keuze om een voor hem / haar goede methode of techniek te nemen / gebruiken. En dat doe je alleen door uit te proberen.

Citaat van: vriend op woensdag 30 augustus 2017, 12:43:28
Doordat wij zelf de bomen en struiken al vele jaren maken en ook het bij behorende strooimateriaal wat de prijs natuurlijk ten goede komt.
Deze hobby hoeft niet duur te zijn hij wordt duur gemaakt.

Je moet het materiaal dat je verkoopt maar net mooi vinden voor jouw bomen ;) Is het niet mooi dan is het altijd duurkoop  :D Dus daar kan je eigenlijk niets van zeggen of iets te duur is of duur gemaakt wordt.

Groet Ronald.
Re: zelf bomen maken
Ben den Hollander
gast

Re: zelf bomen maken
Er worden volop bomen gemaakt maar niet ieder post de resultaten. Velen zijn gewoon aan de slag in plaats van elke keer dezelfde vraag stellen. ;)

Ik heb achter de schermen contact met een aantal forumgebruikers en mijn RTS Greenkeeper is als ondersteuning in de bomenbouw weer op tournee.
Re: zelf bomen maken
nobody
gast

Re: zelf bomen maken
Citaat van: Ben den Hollander op woensdag 30 augustus 2017, 15:11:09
Velen zijn gewoon aan de slag
Zo is dat. Indertijd heb ik laten zien hoe ik boompjes maak.
Nu meld ik niet ieder takje dat ik van loof voorzie ...  ;)
Maar de teller gaat er wél van omhoog.  :D
Re: zelf bomen maken
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: zelf bomen maken
Nee zeker als je over elk boompje moet discuteren  :P :D



Maar even een eigen mening, ik vind wel dat er echt perfectie word gemaakt door sommige hobbyist -en

  8o 8o


En dat mag best geplaatst worden hoor  :P :)
Re: zelf bomen maken
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: zelf bomen maken
Ronald en Ben bedankt voor jullie links naar de zeer interessante sites. Daar valt voor mij ongetwijfeld veel van te leren.
De problematiek van de "Foto- emmer"was mij of ontgaan of ik loop nog niet lang genoeg mee op dit forum maar dat verklaart wel waarom er zoveel foto's niet meer zichtbaar zijn. Jammer overigens want soms zit je op een interessant draadje te kijken maar dan ontbreken de foto's. En je weet: " Een foto zegt meer dan duizend woorden".

Wim
Re: zelf bomen maken
Lid sinds: 2010

offline
Re: zelf bomen maken
Citaat van: WimFPU op donderdag 31 augustus 2017, 10:28:53
Ronald en Ben bedankt voor jullie links naar de zeer interessante sites. Daar valt voor mij ongetwijfeld veel van te leren.

Voor iedereen en zelfs voor ons. Er zijn veel technieken en altijd leuk om het een en ander te proberen. Zo heb ik laatst een techniek uit de miba geprobeerd (zie mijn draadje ;) ). Het resultaat was niet zo echt goed, dat hoort erbij.

Citaat van: WimFPU op donderdag 31 augustus 2017, 10:28:53
De problematiek van de "Foto- emmer"was mij of ontgaan of ik loop nog niet lang genoeg mee op dit forum maar dat verklaart wel waarom er zoveel foto's niet meer zichtbaar zijn. Jammer overigens want soms zit je op een interessant draadje te kijken maar dan ontbreken de foto's. En je weet: " Een foto zegt meer dan duizend woorden".

Inderdaad foto's zeggen meer dan woorden. Dat het geval foto-emmer je ontgaan was kan gebeuren. Je kan niet alles weten. Meestal kan je via het album / de webzijde van foto-emmer zelf de foto wel zien. Goed moet je ook maar weten welke foto het is ;)

Groet Ronald.
Re: zelf bomen maken
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: zelf bomen maken
Al is de zomer nog niet voorbij,
doch staan er al vele planten en struiken er al verdroogd bij

hierbij enkele voorbeelden dewelke ik heb gedroogd en van een kleurtje heb voorzien
en verder door het leven kunnen gaan als struik of boom op de modelbaan
oordeel zelf maar























vraag wel niet naar de plantensoorten, want die weet ik niet, en er stond geen kaartje bij ( haha )

grts Freddy
Re: zelf bomen maken
Lid sinds: 2010

offline
Re: zelf bomen maken
Hoi,

Doe je nog wat aan "conservering" van de takken? Ben benieuwd wat je er van gaat maken of laat je ze zo op deze manier op de baan staan?

Groet Ronald.
Re: zelf bomen maken
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: zelf bomen maken
Ronald,

dit zijn takjes die reeds ruim een jaar te drogen hebben gestaan in een stukje PUR plaat,

heb ze met de airbrush een beetje kleur gegeven ( mosgroen) en verder met haarlak gefixeert
ik weet niet of er een of andere behandeling nog aan dient vooraf gegaan te worden.
het is voor mij de eerste keer dat ik dit doe, heb er verder geen ervaring mee
maar mss zijn er hier op het forum die daar meer over kunnen vertellen

hoe ze straks op de baan gaan komen weet ik nog niet helemaal ik kan ze nog wel wat bijknippen en eventueel wat bestrooien met wat turf
het is alleszins het proberen waard

grts Freddy
Re: zelf bomen maken
-Freddy:
Ziet er al heel behoorlijk uit,  :thumbup:
Re: zelf bomen maken
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: zelf bomen maken
Freddy,

Je fixeert natuurlijk met haarlak tegen het uitvallen van de takjes. Voorkom je dit hiermee helemaal of loop je toch voortdurend risico dat er wat van afvalt. Ook bij de bomen van sisal of ijzerdraad die met strooimateriaal zijn bewerkt loop je natuurlijk het risico van loslatend strooimateriaal.
Hoe gaan jullie hiermee om? En dan bedoel ik natuurlijk hoe voorkom je dat er losliggend materiaal op de rails en mogelijk in een Loc terechtkomt. Ik kan mij niet voorstellen dat ik iedere keer als ik ga rijden de rails met een stofzuiger moet schoonmaken.

Wim
Re: zelf bomen maken
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: zelf bomen maken
Spuitlijm van de aCtion
Re: zelf bomen maken
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: zelf bomen maken
Spuitlijm van de Action blijft plakkerig, je kan beter blanke matte lak gebruiken, ook verkrijgbaar in spuitbussen.
Zelf gebruik ik die van de Action.
Re: zelf bomen maken
Lid sinds: 2010

offline
Re: zelf bomen maken
Zoals aangegeven: Eerst met de spuitlijm en dan met de haarlak erover.

Groet Ronald.
Re: zelf bomen maken
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: zelf bomen maken

Heren, dank voor de tips  :thumbup:

grts Freddy
Re: zelf bomen maken
Lid sinds: 2017

PvL Modelspoor

offline
Re: zelf bomen maken
Ha,

Ziet er heel netjes uit, misschien een tip, ik smeer bij mijn loofbomen de stam in met een mengsel van houtlijm en zaagsel voor schors structuur (en een wat dikkere stam).
Mocht je willen weten hoe het er uit zien, onder mijn naam staat mijn video kanaal.
Ik moet zeggen dat ik ook wel van de eerste foto's gecharmeerd ben, die op stam..... niet van de kleur op zich, das persoonlijk, maar wel van het type boom, goed idee.
Re: zelf bomen maken
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: zelf bomen maken
Peter,

dank voor de lovende woorden, de kleuren mogen idd wel wat frisser zijn,(vind ik zelf toch) moet nog wat kleurtjes aankopen voor de airbrush en dan ga ik ze opnieuw spuiten en dan ga ik gelijk het eens uitproberen om de stam wat te verdikken met een mengsel lijm en zaagsel,
heb ook gelijk eens naar de filmpjes gekeken op jou videokanaal, het maken  van de houtstapel vind ik heel mooi gedaan, dat ga ik zeker ook eens maken

grts Freddy
Re: zelf bomen maken
Lid sinds: 2013

Genieten doe je nù

offline
Re: zelf bomen maken
Leuk gedaan. En m,allen werken altijd erg handig.
Om het eindresultaat te verbeteren kun je met bijv een airbrush de kleuren exact naar wens maken. (Donkere bomen achteraan, meer gekleurde vooraan.)
Je zou de ?borstels?. Ook nog kunnen bepoederen om zo een voller effect te krijgen.