Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

zelf bomen maken

Gestart door Kelderspoorder donderdag 23 februari 2017, 19:21:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
zelf bomen maken
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
zelf bomen maken
Dag Forummers,

afgelopen zaterdag ben ik samen met mijn vrouw en met Johan (JoBe) voor het eerst naar Houten geweest, nou dat was een leuke uitstap, veel gezien en veel leuke ideeën opgestoken, kijk al uit naar de volgende....
maar nu waarvoor ik dit topic wil starten,

het zelf maken van bomen:

hiervoor heb ik me een mal gemaakt

beetje uitleg:

de 3 spijkers zijn om de grootte van de boom te bepalen, de 2 spijkers onderaan is om de bloembinddraad tussen te zetten, waarna het metalen plaatje erover word geschoven zodat alles netjes op zijn plaats blijft zitten


nu enkel nog met een boormachine de eindjes vastklemmen en draaien maar,
hierbij enkele resultaten, 








let wel, dit zijn mijn eerste proefstukjes,

dus commentaar is altijd welkom
Re: zelf bomen maken
Wim_zelf
gast

Re: zelf bomen maken
Leuk gedaan. Duidelijke uitleg. Vind de kleur persoonlijk wel wat fel.

Maar veel succes verder

Wim
Re: zelf bomen maken
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: zelf bomen maken
Wim,

zoals ik al aangaf, het zijn de eerste proefstukjes, zelf vind ik de kleur ook fel, ga morgen opnieuw wat boompjes maken, en wat experimenteren met strooisel, heb nog wat verschillende kleuren van strooisel liggen, en anders is het wachten tot in Houten..
Re: zelf bomen maken
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: zelf bomen maken
He Freddy,

Behoorlijk gelukte bomen, de kleur vind ik ook te felgroen.
Je draadje vermeldt niet welke kunststofvezels (??) er gebruikt werden als (basis voor) takken & gebladerte.
Kan je mij (en iedereen) daarover iets wijzer maken?  :)
Groeten,
Ludo
Re: zelf bomen maken
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: zelf bomen maken
He Ludo,

dank voor de reactie,
natuurlijk wil ik dit graag nog mededelen, de basis is bloemschikdraad met daartussen sisalkoord
helaas weet ik wel niet meer zeker welke kleur van strooisel ik denk dat het van Heki donkergroen is.
Re: zelf bomen maken
-Freddy:
Heb zo ook een 500 van die borstelboomjes gemaakt, ik gebruik gewoonlijk een mengeling van verschillende soorten groen.
Veel plezier met het bomen maken,  :thumbup:
Re: zelf bomen maken
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: zelf bomen maken
Jørg,

ik vrees dat ik ook wel aan dat aantal zal komen straks als ik aan de beplanting van mijn baan ga beginnen,
alhoewel het er nu stilaan de tijd van het jaar er voor is, zal het toch nog wel even duren voor dat ik zover ben, ben momenteel van alles aan het uitproberen en uitzoeken hoe het best kan.

een plezier is het sowieso, en met wat hulp en tips van de mede forummers, lukt dat best
Re: zelf bomen maken
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: zelf bomen maken
Freddy,

Ik heb tot nu gezien dat iedere bomenbouwer het sisalkoord? of is het sisaltouw (is er verschil)? op een lengte afknipte.
Vervolgens in elkaar gedraaid en daarna naar boven toe schuin afgeknipt.
Dit gaat in principe op voor naaldbomen en dat moeten ze voorstellen, toch?

Henk


Re: zelf bomen maken
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: zelf bomen maken
Dag Freddy,

Een duidelijke uitleg van de werkzaamheden, die voor een eerste poging zeker geen slecht resultaat zijn. :thumbup:

Wanneer je op afbeeldingen van dennenbomen of sparren H0 zoekt op internet, is goed te zien dat
onregelmatigheid in de vorm van de boom, er voor zorgt dat het realistischer wordt.
Dit krijg je door na het draaien van de boom deze in de vorm te knippen, wat Henk ook al aangaf,
om daarna met een fijn schaartje punten in te knippen en de uiteinden van de vezels te splijten door
met een klein staalborsteltje te kammen, zodat je vertakkingen aan het eind krijgt.

Door kleurnuances aan te brengen gaat het wat meer leven: met een lichtgroene spray van onderaf en
een donkergroene van bovenaf behandelen.

Ook zou ik het eens met wat minder vezels proberen, de boom is te vol: de stam is niet meer te zien.
Om ook onregelmatigheid in de stam te krijgen kun je het draad met boomschorspasta insmeren.
Dat is een mengsel van DAS-klei, water, houtlijm en acrylverf om het op kleur te brengen.
Is prima lang te bewaren in een afsluitbaar potje en er kan eventueel nog heel fijn (MDF) zaagsel worden
toegevoegd voor meer structuur, maar dat kan er ook droog na het aanbrengen op gestrooid worden.

Groeten,

Erik.

Re: zelf bomen maken
Lid sinds: 2011

offline
Re: zelf bomen maken
Ziet er goed uit. Ik mis in je uitleg de stap van sisaldraad naar groene boom. Kun je nog laten zien hoe en waarmee je de boom een groene kleur geeft?

Albert.
Re: zelf bomen maken
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: zelf bomen maken
@ Henk,

Sisalkoord of touw, dat is het zelfde, enkel een andere uitspraak, het zouden idd. naaldbomen moeten voorstellen, maar door ze met het strooisel te bewerken is het resultaat wel anders als ik in gedachte had.
het schuin naar boven bijknippen mag ook meer zijn denk ik zelf
maar al doende leert men zo zeggen ze toch.

@ Erik,

ik heb eens wat afbeeldingen bekeken, en ja die zien er toch wel realistischer uit tov. mijn resultaat
wat bedoel je eigenlijk met de punten in te knippen, hier ben ik even niet in mee... en met een staalborsteltje kammen? dat lijkt me zo grof, of vergis ik mij
mss is het domme vraag, maar het insmeren met de boomschorspasta, dient dit te gebeuren voor dat de boom wordt gedraaid, of nadien als de boom klaar is, en dan alleen de stam onder het kruin

@ Albert,

de stap van Sisaldraad naar groene boom, heb ik vervolgens gedaan:
de boom in een pot met een mengsel houtlijm en water ( verhouding 25/100 ) gedompeld, even het overtollige mengsel in een andere pot afgeschud, en dan de boom in een pot met strooisel gestopt , deksel erop en goed schudden, en klaar...

allen dank voor de reacties en tips
straks maar weer opnieuw aan de slag, en de resultaten zullen jullie nadien wel weer te zien krijgen
Re: zelf bomen maken
nobody
gast

Re: zelf bomen maken
Citaat van: Kelderspoorder op vrijdag 24 februari 2017, 12:46:57


Sisalkoord of touw, dat is het zelfde
Mooi niet.
Koord is gevlochten; touw is geslagen...
Re: zelf bomen maken
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: zelf bomen maken
Oeps...

weer wat bijgeleerd :thumbup:

tof dat er zo mensen zijn die alles netjes opvolgen en eventuele correcties aanbrengt

o ja dan heb ik touw gebruikt

Wim bedankt voor de tip :idea:
Re: zelf bomen maken
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: zelf bomen maken
Dag Freddy.

Citaat van: Kelderspoorder op vrijdag 24 februari 2017, 12:46:57
ik heb eens wat afbeeldingen bekeken, en ja die zien er toch wel realistischer uit tov. mijn resultaat
wat bedoel je eigenlijk met de punten in te knippen, hier ben ik even niet in mee... en met een staalborsteltje kammen? dat lijkt me zo grof, of vergis ik mij
mss is het domme vraag, maar het insmeren met de boomschorspasta, dient dit te gebeuren voor dat de boom wordt gedraaid, of nadien als de boom klaar is, en dan alleen de stam onder het kruin

Met het inknippen bedoel ik: in V-vorm met de punt richting stam delen van de vezels wegknippen.
De staalborstel: gewoon proberen! Mijn ervaring is dat er verschillende soorten kwaliteit van Sisal
is en de bij de ene wil dit erg mooi en bij de andere juist niet.
Door te kammen met een staalborstel splijten de Sisal-vezels en krijg je het effect van vertakking aan het eind.
Bij gebruik van minder vezels maakt dit de boom weer wat vollen en geeft het een mooie verdeling van het aantal takken.

De werkvolgorde is: boom draaien, vezels op kleur brengen, stam behandelen en eventueel strooimateriaal toevoegen.
Met het strooimateriaal ook zuinig aan: spuitlijm van bovenaf, strooisel van bovenaf en ondersteboven uitschudden.
Strooimateriaal kan zowel lichtgroen als donkerbruin om dennenappels te imiteren.

Oefening baart kunst en de eerste exemplaren kunnen prima aan de achterzijde van de modelbaan :wink:

Groeten,

Erik.
Re: zelf bomen maken
Lid sinds: 2011

offline
Re: zelf bomen maken
Hoi Freddy,
Bedankt voor de toelichting.

Albert.
Re: zelf bomen maken
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: zelf bomen maken
@ Erik,

dan is mijn methode van aanbrengen strooisel niet de beste manier :thumbdown:, daarom dan ook dat de boom te fel van kleur is, teveel strooisel. best dan een spuitbus lijm gebruiken? en niet in de lijmpot ( mengsel houtlijm/water 25/100 ) of mag dat wel,
het op kleur brengen van de vezels, dit best met de airbrush zeker ?
dan lijkt dit me wel duidelijk te zijn, ga het zeker proberen, merciekes voor de tips  :thumbup:

@ Albert,

graag gedaan :)
Re: zelf bomen maken
-Freddy:
Bij het in de lijm dompelen van het boompje draai ik deze tussen duim en wijsvinger zeer snel heen en weer zodat de meeste lijm er vanaf vliegt en dan in de pot met strooisel, indien het teweinig is laat ik de boom eerst drogen en herhaal het prcede opnieuw, dat geeft wel een vollere boom.
Re: zelf bomen maken
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: zelf bomen maken
Freddy,

Kijk eens naar KLIK: dit filmpje

Wat hier wel goed aangegeven wordt is hoe je  een boompje in vorm knipt en van groen voorziet.
Ik wil niet zeggen dat dit de beste methode is maar slecht is hij zeker niet. :P

Veel plezier met kijken.

Henk
Re: zelf bomen maken
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: zelf bomen maken
Dag Freddy.

Citaat van: Kelderspoorder op vrijdag 24 februari 2017, 16:49:28
dan is mijn methode van aanbrengen strooisel niet de beste manier :thumbdown:, daarom dan ook dat de boom te fel van kleur is, teveel strooisel. best dan een spuitbus lijm gebruiken? en niet in de lijmpot ( mengsel houtlijm/water 25/100 ) of mag dat wel,
het op kleur brengen van de vezels, dit best met de airbrush zeker ?
dan lijkt dit me wel duidelijk te zijn, ga het zeker proberen, merciekes voor de tips  :thumbup:

Er bestaan geen voorschriften hoe het moet, enkel tips om tot een leuk resultaat te komen :wink:
Dus of spuitlijm beter is zal ik niet beweren, maar ik vind het wel makkelijker werken!
Zoals ik aangaf is het strooisel om dennenappels te imiteren en niet loof want het zijn naaldbomen.
Het filmpje wat Henk heeft geplaatst laat ook zien dat er andere foliage voor dennenbomen is.
Het op kleur brengen kan met een airbrush, ik gebruik spuitbussen - net als de spuitlijm - van de Action.

Gewoon bomen gaan maken en kijken wat het best voor jouw werkt en waar je mee tevreden bent.
Je ontwikkelt vanzelf handigheid in het productieproces en wellicht ontwikkel je een eigen methode!

Groeten,

Erik.
Re: zelf bomen maken
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: zelf bomen maken
Hey allemaal,
dank voor jullie reacties,  :)

@ Jørg,

op dezelfde manier ben ik ook te werk gegaan, maar mss. heb ik de lijm niet voldoende afgeschud waardoor er teveel strooisel is blijven hangen :(
maar we blijven proberen

@ Henk,

"sjiek is mich da" zeggen ze hier in Limburg, dat is een pracht van een boom :thumbup: :thumbup: het proberen zeker waard, dus ik weet wat me te doen staat

@ Erik,

ik blijf het uitproberen en op termijn zal het zich natuurlijk wel uitwijzen wat me het best zal afgaan
alleszins fijn om jullie tips en adviezen te mogen zien verschijnen :thumbup:
Re: zelf bomen maken
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: zelf bomen maken
Hoi Freddy,

ik wil zelf ook beginnen met het soort boompjes zoals jij die maakt. Wat is de dikte van het bloem binddraad dat je gebruikt en waar koop je dit. Zelf dacht ik eraan om het sisal touw eerst al een kleurtje te geven door wat groene verf aan het water toe te voegen.

Wim
Re: zelf bomen maken
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: zelf bomen maken
 @citaat
Citaat van: Nieuwenhuis op vrijdag 24 februari 2017, 18:33:33
... en wellicht ontwikkel je een eigen methode!

:thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: zelf bomen maken
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: zelf bomen maken
Hey Wim,

leuk dat je ook zelf boompjes wil gaan maken, zelf heb ik gebruik gemaakt van bloembinddraad met een dikte van 0.35mm, mijn eerste probeersels waren met een dikte van 0.8 mm maar die vond ik te stug om een goed resultaat te krijgen.

je kan deze kopen bij iedere bloemisterij of bloemenzaak, maar ook in de action en denk ook wel in de doe-het-zelf zaken

het vooraf kleuren van het sisal, daar heb ik wel geen ervaring mee maar dat lijkt me wel een goede tip,

en zoals Erik al zei, misschien een eigen methode, we zien je resultaten hier graag verschijnen


veel suc6 gewenst

Freddy
Re: zelf bomen maken
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: zelf bomen maken
Wim,

Citaat van: WimFPU op vrijdag 18 augustus 2017, 16:31:59
ik wil zelf ook beginnen met het soort boompjes zoals jij die maakt. Wat is de dikte van het bloem binddraad dat je gebruikt en waar koop je dit.
4 mm moet voldoende zijn en je koopt het in ieder geval bij de tuincentra maar ik denk dat je bij de bouwmarkten ook wel een goede kans maakt.

Citaat van: WimFPU op vrijdag 18 augustus 2017, 16:31:59
Zelf dacht ik eraan om het sisal touw eerst al een kleurtje te geven door wat groene verf aan het water toe te voegen.

Ik ben bang dat als je dan de sisal laat drogen deze door de verf aan elkaar gaat plakken.
Je kunt dan beter eerst de boom in elkaar draaien en vervolgens deze in verdunde waterverf dopen zodat de verf in de sisal trekt.
Alhoewel ik ook van mening ben dat dit niet nodig is en dat het strooisel de sisal voldoende afdekt.
Re: zelf bomen maken
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: zelf bomen maken
Citaat van: Trainhenk op vrijdag 18 augustus 2017, 19:43:47

4 mm moet voldoende zijn en je koopt het in ieder geval bij de tuincentra maar ik denk dat je bij de bouwmarkten ook wel een goede kans maakt.



Henk, je zal toch wel 0.4 mm bedoelen hoop ik want anders gaat het een serieuze dikke boom worden, maar vooral een moeizaam karweitje (haha)

grts Freddy
Re: zelf bomen maken
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: zelf bomen maken
Mijn eerste boompje heb ik gemaakt met het blanke binddraad van de Action maar ik vind hem zelf nogal slap dus vandaar mijn vraag.  Doordat ik het Sisaltouw tussen de draden klem bestaat de stam dus uit 2 draden. Lijkt mij wat slapjes.
Ook krijg ik de stam na het opdraaien met de boormachine niet helemaal recht.
Re: zelf bomen maken
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: zelf bomen maken
welke draaddikte gebruik je?
deze is mss iets te dun

welk ik ook eens heb geprobeerd, UTP kabel daarvan de aders gebruikt, deze is soepel maar aangezien de mantel er rond blijft en als deze opgedraaid is blijft deze mooi recht,
kan je mss eens proberen..

grts Freddy
Re: zelf bomen maken
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: zelf bomen maken
Citaat van: Kelderspoorder op vrijdag 18 augustus 2017, 19:55:27
Henk, je zal toch wel 0.4 mm bedoelen hoop ik want anders gaat het een serieuze dikke boom worden, maar vooral een moeizaam karweitje (haha)
Het wordt ongeveer zoiets:
[img]https://www.dropbox.com/home/3railforum?preview=dikke+boom.jpg[img]

oerwoudbomen  >:-D
Re: zelf bomen maken
Lid sinds: 2015

offline
Re: zelf bomen maken
Denk dat deze boom een Sequoia is...

;-)
Re: zelf bomen maken
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: zelf bomen maken
Citaat van: Trainhenk op vrijdag 18 augustus 2017, 21:35:19
Citaat van: Kelderspoorder op vrijdag 18 augustus 2017, 19:55:27
Henk, je zal toch wel 0.4 mm bedoelen hoop ik want anders gaat het een serieuze dikke boom worden, maar vooral een moeizaam karweitje (haha)
Het wordt ongeveer zoiets:
[img]https://www.dropbox.com/home/3railforum?preview=dikke+boom.jpg[img]

oerwoudbomen  >:-D

nou Henk,voor wie deze bomen op zijn baan wil hebben, dat deze persoon dan maar zorgt voor een stevig onderstel  , en heeeeel veeeeeel  plaats >:-D


Snobby, volgens mij ook, ik heb ze hier althans in de Benelux nog niet gezien  :-) :-)

grts Freddy
Re: zelf bomen maken
peterke33
gast

Re: zelf bomen maken
Freddy

Dat lijkt me doenbaar op de manier hoe jij ze maakt, heb ook boompjes gezien van NOCH die je zelf kan aankleden met loof.  :P
Re: zelf bomen maken
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: zelf bomen maken
De dikte van de Action draad staat niet op de verpakking.Het is Tie Wire van de Garden collection. 2 rolletjes van 50 meter. Wat de totale lengte betreft kan ik dus nog aardig wat boompjes maken. ik vermoed dat de draad 0,4 mm dik is. Nu zal het wel niet gaan stormen op mijn baan maar ga toch eens kijken of 3 draden wat steviger wordt of anders zoals jullie aanraden gewoon naar de bloemist of bouwmarkt.
Hoop binnenkort zelf iets te kunnen laten zien maar ben nog niet bekend met het posten van foto's.

Wim
Re: zelf bomen maken
Je kan ook eens navragen bij een plantencentrum in de buurt waar ze materaal voor bloembindstukjes verkopen dat zijn pakjes met lengtes van 20 a 30 cm rechte draad en die heb ik gebruikt.om boompjes te maken, zijn verkrijgbaar in diverse diktes.
Re: zelf bomen maken
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: zelf bomen maken
Wim,

voor het posten van foto's gebruik ik TinyPic een heel gemakkelijk en gratis bovendien

grts Freddy
Re: zelf bomen maken
Lid sinds: 2007

offline
Re: zelf bomen maken
Beste Bomenmakers,

Ik was vandaag naar een open dag geweest, de een na laatste, van modeltreinvereninging te Veenendaal.

Ik heb mogen zien hoe ze loofbomen maken, kleine boompjes etc. Was zeer interessant.

Ze hebben nog 1 zaterdag zo'n open dag, namelijk a.s zaterdag 26-08-2017. Dus als een leuke demonstratie wilt zien, kom dan die dag
Re: zelf bomen maken
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: zelf bomen maken
Citaat van: Kelderspoorder op vrijdag 18 augustus 2017, 19:55:27
Henk, je zal toch wel 0.4 mm bedoelen hoop ik want anders gaat het een serieuze dikke boom worden, maar vooral een moeizaam karweitje (haha)

Ik zal morgen even kijken of ik mijn rolletje binddraad kan vinden en zal dan de maat doorgeven.  :mrgreen:
Re: zelf bomen maken
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: zelf bomen maken
Allen,

Ik denk dat ik er uit ben. Ik heb bij de Gamma een rol van 50 meter Binddraad gekocht met een dikte van 0,7 mm. Deze draad is iets dikker dan de vorige van 0,4 mm die ik bij de Action had gekocht. De Gamma draad is tot op heden niet meer gebroken en ik heb er toch al we een 15 tal boompjes mee gemaakt.
Het sisal touw had ik eerst in stukjes van 5 cm geknipt en in tweeën gesplitst. Vervolgens overgoten met kokend water waardoor ze mooi recht trekken. ( het is net een recept :D maar dit ben ik op het forum tegengekomen) Eerst kleurde ik het sisal groen voor ik het liet drogen maar daar ben ik ook op jullie aanraden van afgestapt. Het plakt dan toch wat meer aan elkaar. Wel kam ik de stukjes touw eerst met een ( nieuwe) staalborstel waardoor ze mooi losjes worden. Je verliest dan wel wat maar dat zijn meest korte stukjes en knoopjes. Na het draaien en vooral het knippen van de bomen kleur ik ze door ze te dompelen in water met Action verf. Het verfwater gebruik ik weer door er zaagsel in te doen en na droging heb je dan ook gelijk strooimateriaal.
Het bestrooien van de bomen heb ik nog niet gedaan omdat ik niet weet in welke verhouding je de houtlijm moet verdunnen om voldoende kleefkracht te houden. Er is vast wel iemand die mij hiermee op weg kan helpen.
Best wel spannend dat bestrooien omdat je dan pas ziet of je de bomen voldoende open hebt geknipt zodat ze niet te dicht worden. Ik vind het mooi als er wat licht door komt.
Voor de afwerking van de stammetjes zat ik te denken aan het beplakken en bestrooien van rietjes. Zeker voor bomen die op de derde of vierde rij staan hoef je volgens mij niet zover te gaan door ze allemaal met pasta te bewerken. Ik heb echter nog niemand over rietjes gehoord op dit forum dus laat het mij maar horen. Ik zal binnenkort ook een foto proberen te plaatsen van mijn creaties zodat we de voor- en de eindfase kunnen vergelijken.
Benieuwd weer naar de reacties.

Wim
Re: zelf bomen maken
Ben den Hollander
gast

Re: zelf bomen maken
Citaat van: WimFPU op zaterdag 26 augustus 2017, 11:33:04

Het bestrooien van de bomen heb ik nog niet gedaan omdat ik niet weet in welke verhouding je de houtlijm moet verdunnen om voldoende kleefkracht te houden. Er is vast wel iemand die mij hiermee op weg kan helpen.


Geen houtlijm maar spuitlijm, ?1,99 bij de Action.

Re: zelf bomen maken
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: zelf bomen maken
Freddy,

Ik zie nu pas dat jij de verhouding houtlijm/ water 25/100 zelf al noemde. ( Goed lezen is een kunst).
Maar ben ook benieuwd of jij al nieuwe boompjes hebt gemaakt. Zelf vond ik de kleur ook wat vel en de bomen wat te dicht. De kritiek die we krijgen heeft als doel dat wij zelf ook nog eens goed naar ons product kijken en vervolgens met die goedbedoelde adviezen weer aan de slag gaan. Ik was er daarom benieuwd naar of je ons al een "verbeterde" versie kunt laten zien.
Ik was zo enthousiast geworden van je verhaal dat ik mijn eigen methode in jouw draadje plaatste. Daar kan ik dan beter een eigen draadje over beginnen.

Ben adviseerde mij om spuitlijm te gebruiken. Ik heb daar nog geen ervaring mee maar bedankt voor de tip. Zal het zeker eens aanschaffen en proberen.

gr. Wim
Re: zelf bomen maken
Lid sinds: 2010

offline
Re: zelf bomen maken
Hoi,

Citaat van: WimFPU op zaterdag 26 augustus 2017, 11:33:04
Het verfwater gebruik ik weer door er zaagsel in te doen en na droging heb je dan ook gelijk strooimateriaal.

Dat zou ik niet zo heel snel doen. Gebruik gewoon goede laub van Noch of Anita decor. Daar worden je bomen mooier van dan van "zaagsel".

Citaat van: WimFPU op zaterdag 26 augustus 2017, 11:33:04
Het bestrooien van de bomen heb ik nog niet gedaan omdat ik niet weet in welke verhouding je de houtlijm moet verdunnen om voldoende kleefkracht te houden. Er is vast wel iemand die mij hiermee op weg kan helpen.

Zoals Ben al aangeeft: Spuitlijm gebruiken. Het kan van de Action of gewoon Bison. De bison heeft iets meer kleefkracht. Na het spuiten even bespuiten met haarlak om de boel goed te fixeren.

Citaat van: WimFPU op zaterdag 26 augustus 2017, 11:33:04
Best wel spannend dat bestrooien omdat je dan pas ziet of je de bomen voldoende open hebt geknipt zodat ze niet te dicht worden. Ik vind het mooi als er wat licht door komt.

Met beleid doen. Met de hand heel rustig wat aanbrengen laten vallen van wat hoogte. Direct afkloppen zodat het overtollige meteen weg is. Niet meteen de hele boom / struik in één keer willen begrassen.

Citaat van: WimFPU op zaterdag 26 augustus 2017, 11:33:04
Voor de afwerking van de stammetjes zat ik te denken aan het beplakken en bestrooien van rietjes. Zeker voor bomen die op de derde of vierde rij staan hoef je volgens mij niet zover te gaan door ze allemaal met pasta te bewerken. Ik heb echter nog niemand over rietjes gehoord op dit forum dus laat het mij maar horen. Ik zal binnenkort ook een foto proberen te plaatsen van mijn creaties zodat we de voor- en de eindfase kunnen vergelijken.

Je moet voor je zelf de afweging maken is het mooi? Kan je door de bomen heen zien? Dan kan het wel eens niet zo mooi worden. Goed, werk je ook de eerste zoveel cm van de grond af :) Dat is een andere vraag. ;)

Succes!

Groet Ronald.
Re: zelf bomen maken
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: zelf bomen maken
Citaat van: WimFPU op zaterdag 26 augustus 2017, 18:44:25
Freddy,

Ik zie nu pas dat jij de verhouding houtlijm/ water 25/100 zelf al noemde. ( Goed lezen is een kunst).
Maar ben ook benieuwd of jij al nieuwe boompjes hebt gemaakt. Zelf vond ik de kleur ook wat vel en de bomen wat te dicht. De kritiek die we krijgen heeft als doel dat wij zelf ook nog eens goed naar ons product kijken en vervolgens met die goedbedoelde adviezen weer aan de slag gaan. Ik was er daarom benieuwd naar of je ons al een "verbeterde" versie kunt laten zien.
Ik was zo enthousiast geworden van je verhaal dat ik mijn eigen methode in jouw draadje plaatste. Daar kan ik dan beter een eigen draadje over beginnen.

Ben adviseerde mij om spuitlijm te gebruiken. Ik heb daar nog geen ervaring mee maar bedankt voor de tip. Zal het zeker eens aanschaffen en proberen.

gr. Wim

Wim,

ik heb nog wat testbomen gemaakt, hierbij de resultaten , en ik vind het sowieso al beter dan de eerste
vind ze zelf nog niet wauw, maar we oefenen nog maar wat verder zeker, al doende leert m'n wordt er altijd gezegd, oordeel zelf maar eens, ik hoor het wel wat de reactie is








grts Freddy
Re: zelf bomen maken
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: zelf bomen maken
Citaat van: Trainhenk op zaterdag 19 augustus 2017, 21:38:30
Ik zal morgen even kijken of ik mijn rolletje binddraad kan vinden en zal dan de maat doorgeven.  :mrgreen:

Beloofd is beloofd.
Heeft echter iets langer geduurd.
Re: zelf bomen maken
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: zelf bomen maken
Freddy
De kleur is sowieso veel natuurgetrouwer dan die van je eerste boompjes. De structuur kan wat mij betreft nog wat meer open zijn. Maar waar praat ik over. Ik moet zelf nog beginnen. Succes verder.

Henk
Bedankt voor het doorgeven van je draaddikte. Ik zie dat jij geplastificeerd draad gebruikt. Is dat omdat het zo uitkwam of heeft dit nog andere voordelen t.o.v. niet geplastificeerd draad?

Ronald
Ook een voorstander van spuitlijm zie ik. En ik maar denken dat iedereen verdunde houtlijm gebruikt voor zijn bomen. Strooisel van Noch is mij zeker niet onbekend

Wim
Re: zelf bomen maken
Lid sinds: 2010

offline
Re: zelf bomen maken
Hoi,

Citaat van: WimFPU op maandag 28 augustus 2017, 15:48:36
Ook een voorstander van spuitlijm zie ik. En ik maar denken dat iedereen verdunde houtlijm gebruikt voor zijn bomen. Strooisel van Noch is mij zeker niet onbekend

Ik maak de bomen op de volgende manier: Struikbomen en nog meer. Dan is spuitlijm ontzettend handig :)

Groet Ronald.
Re: zelf bomen maken
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: zelf bomen maken
Citaat van: WimFPU op maandag 28 augustus 2017, 15:48:36
Henk
Bedankt voor het doorgeven van je draaddikte. Ik zie dat jij geplastificeerd draad gebruikt. Is dat omdat het zo uitkwam of heeft dit nog andere voordelen t.o.v. niet geplastificeerd draad?
Wim,
Dat kwam zo uit.
Een "voordeel" tov blank draad kan zijn dat dit al een groene kleur heeft dus wat meer in de kleur van de bomen.
Er is altijd een mogelijkheid dat je met de spuitbus verf een stukje blank draad niet goed kunt bereiken en dat los je hiermee dan op.
Op de foto zie links naast de rol nog wat etiketten.
Daar zitten metalen stokjes in die gebruikt worden voor bloemschikken.
Mijn vrouw heeft lang geleden met de kinderen kerststukjes gemaakt en daar is dit een erfenis van.
Re: zelf bomen maken
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: zelf bomen maken
Henk,

Als je vrouw ziet hoe jij mooie bomen maakt van haar draad dan ben ik bang dat jij de kerststukjes ook mag maken. :-(
Het voordeel van groene draad is duidelijk.

Ronald,

Ik heb je draadje met aandacht bekeken en vind je loofbomen erg mooi. Naaldbomen kon ik er echter niet op vinden.Heb jij het niet zo met naaldbomen?
Heb je ook een link voor mij voor de ombouw van de grasmatser?

Wim
Re: zelf bomen maken
Lid sinds: 2010

offline
Re: zelf bomen maken
Citaat van: WimFPU op dinsdag 29 augustus 2017, 11:14:49
Ik heb je draadje met aandacht bekeken en vind je loofbomen erg mooi. Naaldbomen kon ik er echter niet op vinden.Heb jij het niet zo met naaldbomen?

Nog niet gedaan. Maar als ik het ga doen dan zal ik het volgens de methode in dit draadje doen:   BNLS-Module "Lenne-übung": Naaldbomen maken

Citaat van: WimFPU op dinsdag 29 augustus 2017, 11:14:49
Heb je ook een link voor mij voor de ombouw van de grasmatser?

Een eerste aanwijzing staat in deze post Ombouw grasmatser. Het is het verwijderen van een weerstand en de ingangsspanning verhogen naar 5 volt. :) Ik zal eens kijken of ik het draadje nog kan vinden  :?

Groet Ronald.
Re: zelf bomen maken
Gerrit-1959
gast

Re: zelf bomen maken
@ Ronald: Jouw link naar de buren is ook leeggegooid door foto-emmer
Re: zelf bomen maken
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: zelf bomen maken
Ronald,

In dit draadje is geen afbeelding van een naaldboom meer te zien. Te oud waarschijnlijk.

Wim
Re: zelf bomen maken
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: zelf bomen maken
Er stond een handleiding voor vliegenmepper-theezeef grasstrooier op www.nproject.org maar de link bestaat niet meer.
Inclusief de opgevoerde versie.

Citaat van: WimFPU op dinsdag 29 augustus 2017, 11:14:49
Als je vrouw ziet hoe jij mooie bomen maakt van haar draad dan ben ik bang dat jij de kerststukjes ook mag maken. :-(

Tegen die tijd meld ik mij wel ziek met een gewonde pink of zo.

edit: nieuwe link: KLIK: statisch-gras-leggen-op-de-modelbaan