Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Felsenhohlen, eerste stapjes in wereld van scenery

Gestart door Wim_zelf donderdag 23 februari 2017, 16:01:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Felsenhohlen, eerste stapjes in wereld van scenery
Goedemiddag,

Nu de bouw van het schaduwstation zijn einde nadert wordt het ook tijd om het station Felsenholhen eens aan te gaan pakken. Dit is een doorgangsstation met twee sporen waar alle treinen van en naar het schaduwstation passeren en bevind zich op het Nico van het schaduwstation. Zoals de naam al doet vermoeden is het een ondergronds station, uitgehouwen door hardwerkende preisertjes.

Het plafond en wanden zijn gemaakt van maf plaat en daartegen klei van de plaatselijke Action geboetseerd en met houtlijm aan de achtergrond bevestigd.

Na veel kijken en lezen van rotskunstenaars hier op dit forum toch maar de acrylverf en kwast zelf vast gepakt en de eerste laag op de rostachtige wand en plafond van het station gesmeerd. Overal las ik dat je met donkere kleuren moet beginnen, dus daar nu mee gestart.

Het begin is gemaakt en nu maar eens kijken hoe het verder opdroogt. Wat de volgende stap moet gaan worden weet ik nog niet precies, maar ik denk dat ik met een wat lichtere tint grijs heel lichtje over de eerste laag heen ga, waarbij ik het oppervlak nauwelijks raak. Zo hoop ik wat diepte in de wand te creëeren.

Nu laten drogen en ondertussen verder met het maken van naamborden, banken, en panelen met reisinformatie. Ook deze maken we zelf en zullen een rotsachtige uitstraling moeten gaan krijgen.

Hieronder een fotootje van de eerste kliederstreken van een beginnende Picasso.

Groetjes Wim
Re: Felsenhohlen, eerste stapjes in wereld van scenery
De wanden drogen nu, dus de rest nu ook maar aanpakken.

De roerstokjes van de Zweedse meubelgigant hier verwerkt tot zitbanken die een frisse blauwe kleur moeten krijgen.

Verder uit restanten van oude bouwdozen de stalen buizen voor de naamborden gemaakt. Zijn hier nog veel te hoog maar dit is handig om vast te houden bij het schilderen. Deze krijgen een matzwarte kleur.

Ook hekwerken krijgen die kleur. Deze moeten rond de seinpaal komen op het station.

Ook de 'rotsblokken' waar de reisinformatie op te vinden is in de toekomst hebben een eerste laag gekregen.

Wordt vervolgd

Groetjes Wim en Calvin
Re: Felsenhohlen, eerste stapjes in wereld van scenery
Het eerste bord voor het station is ook klaar.
Morgen eens op het perron plaatsen om te zien hoe dat uitkomt.
Lijkt me eigenlijk wat aan de grote kant.

Wordt vervolgd,

Groetjes Wim en Calvin
Re: Felsenhohlen, eerste stapjes in wereld van scenery
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Felsenhohlen, eerste stapjes in wereld van scenery
Hoi Picasso of is het toch Wim  :)

Leuk een ondergronds station, kom maar op met die foto,s


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Felsenhohlen, eerste stapjes in wereld van scenery
Omdat ik zelf ook wel benieuwd was hoe het bord staat in een modelomgeving heb ik snel een deel van het station neergezet en er wat preisertjes bijgezet.
En eigenlijk komt ik tot de conclusie dat het gewoon te groot is.
Maar zoals hierboven al gezegd, het is de eerste stap die zetten.
We gooien nog niets weg voor we een beter/ander ontwerp hebben.
Door de donkere grondkleur van de rotsen ziet alles er wel erg donker uit.
Maar met wat experimenteren met drybrushen hoop ik alles wat lichter te krijgen.
Verder moet de verlichting straks het geheel compleet maken.

We houden jullie op de hoogte. Suggesties, opmerkingen en kritiek is altijd welkom.

Groetjes Wim en Calvin
Re: Felsenhohlen, eerste stapjes in wereld van scenery
Nog een ander alternatief gemaakt.
Nu nog niet geschilderd etc.

De verhoudingen lijken wat beter.
Benieuwd wat jullie ervan vinden.

Groetjes Wim en Calvin
Re: Felsenhohlen, eerste stapjes in wereld van scenery
Even een korte up-date.
De rotswand-en plafond van Felsenhohlen is inmiddels twee grijstinten lichter. (Nog 48 te gaan volgens mijn vrouw).
Ook de eerste stappen met dry-brushen gezet op de wand. Voor een eerste keer niet slecht vinden we zelf.

Nu even verder met de inrichting van het station. Ondanks dat het geen heel druk station gaat worden moet er toch een kleine seinpost komen. Aan het eind van het eilandperron komt dit te staan.

Een bestaande seinpost moest eraan geloven en moest versmald worden om op het perron te kunnen staan.

Dit is inmiddels gebeurd, verlichting erin zodat ook de Preiser die dienst heeft licht heeft tijdens zijn werkzaamheden.

Hieronder een foto van de seinpost.

Groetjes Wim en Calvin
Re: Felsenhohlen, eerste stapjes in wereld van scenery
Aardig. Wel nog even de kieren dicht plamuren en dan verven.
Re: Felsenhohlen, eerste stapjes in wereld van scenery
Ik zag de kieren ook toen ik nog eens kritisch naar de foto keek.
Inderdaad maar ens op zoek naar een stukadoor en een schilder.
Dank je voor de aanwijzing.

Groetjes Wim
Re: Felsenhohlen, wat er eigenlijk nog ontbrak
Hallo,

Gisteren een uurtje rondgesnuffeld op de modelbeurs in Heinkenszand. Daar nog wat ontbrekende zaken gescoord die thuishoren op het station, te weten:

- wat spoorwegpersoneel
- andreaskruisjes voor de oversteekplaats
- stationsklokje, kapjes van de verlichting ontbreekt (suggesties hiervoor zijn welkom)
- wat wachtende zittende reizigers
- twee doosjes preisers en andere aankleding

Dit alles voor een prijs van ? 21,--  ik ben er blij mee.

In datzelfde dorp heeft mijn lieve echtgenote eindelijk haar borduurmachine gekocht, dus allebei weer tevreden. Mochten er dus lotgenoten zijn die denken over zichzelf, d'r zit een steekje los aan mij, die kan ik doorverwijzen naar haar.

Nog ff een paar fotootjes

Groetjes Wim

Re: Felsenhohlen, wat er eigenlijk nog ontbrak
Citaat van: Wim_zelf op zondag 05 maart 2017, 11:06:39
Mochten er dus lotgenoten zijn die denken over zichzelf, d'r zit een steekje los aan mij, die kan ik doorverwijzen naar haar.

Groetjes Wim

Ben bang dat een borduurmachine, zelfs in de bekwame handen van jouw vrouw, daar niets meer aan gaat oplossen!
Na de val uit de wieg is het alleen maar erger geworden. (Mijn moeder liet me 2x stuiteren!)

Leuk altijd die 'restantjes'. Zit altijd wel iets tussen dat je denkt eindelijk nu heb ik het!
Re: Felsenhohlen, eerste stapjes in wereld van scenery
Hall Wim,

Leuke aanwinsten gevonden.

wellicht kan je over lampje een zwart rietje schuiven en deze schuin afknippen.

Groet, Erik
Re: Felsenhohlen, slagbomen geplaatst
Vanavond toch nog wat tijd gevonden om verder te gaan aan de perrons.
Als 'bestrating gekozen voor fijn schuurpapier.

Van roerstokjes constructie gemaakt voor de slagbomen. Bij het scharnierpunt nog iets te hoog dus moet nog wat aangepast worden.

Van sateprikkers hekwerken gemaakt.

Voor een eerste poging zeker niet slecht vind ik zelf.

Andreaskruizen zijn ook al gemaakt, maar liggen nu te drogen.

Wordt vervolgd. Toch even een fotootje erbij.

Groetjes Wim en Calvin
Re: Felsenhohlen, eerste stapjes in wereld van scenery
Terwijl ik bezig ben met wat perronaankleding is Calvin gestart met de bouw van zijn kermisattractie. De Rainbow millennium moet het gaan worden. Na zijn eerste bouwwerk (Shell station) een flinke stap, maar komt vast goed.

Misschien maar een ander draadje starten voor dit project.


Groetjes Wim en Calvin
Re: Felsenhohlen, de perrons zijn aangekleed
Na een weekendje Veluwe, waaronder bezoekje aan modelbeurs in Zutphen, vanavond de perrons van Felsenhohlen maar eens verder aangekleed.

Klokken op hun plaats gehangen, geplaatst, enkele lantaarns erbij, reisinfomatieborden en perronnummers hebben hun plaatsje gekregen.

Ook enkele zitbanken ontbreken niet.

Zelf ben ik ook tevreden met de overgang.

Proberen de komende dagen wat tijd te vinden om de boel op de baan te plaatsen en de verlichting en klokken aan te sluiten.

We houden jullie op de hoogte.


Groetjes Wim en Calvin