Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Museumwagon 48117 Sommerfeld

Gestart door pajomaho woensdag 22 februari 2017, 19:56:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Museumwagon 48117 Sommerfeld
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Museumwagon 48117 Sommerfeld
Dag allemaal,

Vandaag kon ik mijn museumwagon ophalen bij de M-store.
De set komt in een koekblik met houtmotief, een grijze rongenwagen, met plastic rongen (waarbij er soms nog braampjes onderaan de rongen zitten die je moet verwijderen voordat je ze in de houders kunt steken), en een grotendeels houten inzet.
De ladder (deze was iets krom, maar dat valt niet echt op) en wat kleine delen zijn van plastic.
Op zich een leuke aanvulling op mijn gele onderhoudsbusje, nu alleen nog even uitzoeken hoe ik ze het beste kan koppelen (de railbus heeft verlaagde koppelingsschachten). Ik denk dat het toch een koppelingshaak met rechtopstaande schroef erin wordt, dat werkt bij mijn losse bijwagen ook goed.
Een prijzige wagon, dat wel, maar toch een leuke aanvulling op de onderhoudstrein.
Een paar beelden hieronder.
Groet, Paul
Re: Museumwagon 48117 Sommerfeld
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Museumwagon 48117 Sommerfeld
Hi Paul,

Een mooie wagon, veel plezier ermee.
Je hebt hem hard nodig om bovenleiding te plaatsen....   ;)

groet
Harald
Re: Museumwagon 48117 Sommerfeld
-Paul:
Gaat weer een mooie aanvulling worden op de reeds uitgebreidde museum jaarwagon collectie.  :thumbup:
Re: Museumwagon 48117 Sommerfeld
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Museumwagon 48117 Sommerfeld
Heel mooi! Ik heb ze (zowel de Märklin als de Trix) ook besteld en verwacht ze morgen of overmorgen hier in huis......... :)
Re: Museumwagon 48117 Sommerfeld
Hoi Paul,

Mooie museumjaarwgon dit jaar weer en ook leuk verpakt.
Heb je op de foto de wagon ook al goed gekoppeld aan de inspectiewagen?
Ik wil dit zelf ook zo doen, wanneer ik de museumjaarwagen heb.
Zal wel pas na de beurs in Dortmund zijn.

Groeten,
Ton.
Re: Museumwagon 48117 Sommerfeld
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Museumwagon 48117 Sommerfeld
@Ton (Yeoman),
Op de foto staan ze nog los van elkaar. Ik moet nog even kijken hoe hoog de schacht van de railbus is en of dat past op de wagon. Zo niet, dan komt er aan beide zijden een koppelingshaak met daarin een schroef (als hoger opstaande pin om de beugel van de wagon daarover te haken).

Ik heb een losse railbusbijwagen, die zo ook door een BR 211 wordt getrokken (naar een voorbeeld uit de Eifel). Werkt prima.

Groet, Paul
Re: Museumwagon 48117 Sommerfeld
Ok, blijf het dan nog volgen hoe jij het oplost.

Groeten,
Ton.
Re: Museumwagon 48117 Sommerfeld
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: Museumwagon 48117 Sommerfeld
Hallo Paul,
Ik heb zelf de onderhoudsbus nl. niet. Here my 2cents. Als de koppeling-schacht van de bus een apart onderdeel is dat je los maakt en aan de museumswagen maakt en dan kijkt of het koppelen lukt. Ja, dan staat in je onderdelenlijst en anders op de Duitse M. site een koppeling-schacht bestelnummer. Dan bestel je die en zet die op je museumswagen. Of denk ik nou te gemakkelijk? Jij hebt de bus dus kunt even controleren of dat lukt.
Ik kwam op de Duitse eBay vorige week wel iets tegen over verlaagde koppelingen voor een Schienenbus. Ik heb teruggezocht maar niet gevonden. Wel Rainer Kieskemper zijn koppelingen, lijkt op zelfbouw zoals er wel meer NEN schachten met 3dprint gemaakt zijn. Kieskemper is wel een modelbouwzaak: kieskemper@t-online.de. Zie afbeelding voor wat ik bedoel. Als je zoiets hebt kun je met ringetjes en schroef de hoogte justeren. 
Dirk
Re: Museumwagon 48117 Sommerfeld
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re: Museumwagon 48117 Sommerfeld
Citaat van: pajomaho op woensdag 22 februari 2017, 19:56:06
...nu alleen nog even uitzoeken hoe ik ze het beste kan koppelen (de railbus heeft verlaagde koppelingsschachten).

Wellicht kun je eens contact opnemen met Märklin over de bij de 39971 gebruikte koppeling tussen de bovenleidinginspectiewagen en de werkwagen (foto © Märklin):

Re: Museumwagon 48117 Sommerfeld
Misschien eens proberen met de kortkoppelingsdissel, warm te maken en een beetje plooien om het hoogteverschil op te vangen.
Te koop bij :
http://www.conrad.be/ce/nl/product/241256/H0-85505-Kortkoppelingsdissel?ref=list
Re: Museumwagon 48117 Sommerfeld
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Museumwagon 48117 Sommerfeld
@Jørg en RMW:
De hoogte van de koppeling van de bus wijkt inderdaad iets af van de standaardhoogte t.o.v. de rails.
Daar ik de wagon makkelijk aan beide zijden wil kunnen koppelen is een vaste koppeldissel niet ideaal (maar wel dank voor de tip).

@Dirk:
Aan de bus zitten al koppelingsschachten, deze zitten geheel onder de bus, dus omkeren o.i.d. is niet mogelijk. Een gewone kortkoppeling zit te laag voor andere wagens. Bovendien moet je dan het staafje dat onder de koppeling uitsteekt (voor de ontkoppelrail) afknippen, omdat dat anders in de puko's blijft hangen op (M-)wissels. Ik heb met mijn losse railbuswagen al het nodige geprobeerd en de oplossing met een koppelingshaak in de NEM-schacht, met een hoger opstaande schroef direct achter de koppelhaak bevalt tot nu toe het beste. Valt ook niet of nauwelijks op.

Ik ga van het weekend weer eens bij de store langs om te kijken of ze nog twee koppelhaken hebben...

Groet, Paul
Re: Museumwagon 48117 Sommerfeld
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Museumwagon 48117 Sommerfeld
Re: Museumwagon 48117 Sommerfeld
Is hier ook een Märklin onderdeelnummer van? Kan dit nummer niet in de advertentie vinden.
Re: Museumwagon 48117 Sommerfeld
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Museumwagon 48117 Sommerfeld
Nee, zover ik weet niet. Heel raar is dit ook weer niet, want M* levert t volgens mij gewoon bij zonder nummer. Als je bijv. van de turmtriebwagen met bijbehorende wagon de erzatsteilelist bekijkt, staat die er niet op. In omschrijvingen wordt deze alleen 'Spezialkupplung' genoemd... Lekker vaag dus.
Re: Museumwagon 48117 Sommerfeld
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Museumwagon 48117 Sommerfeld
Er bestaat toch ook een koppeling met in het midden een soort s stukje zit waardoor hij aan de ene kant hoger en aan de andere kant lager is.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Museumwagon 48117 Sommerfeld
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: Museumwagon 48117 Sommerfeld
Ja Simon je hebt gevonden wat ik vorige week ook al zag. Alleen begrijp ik nu van Paul dat hij aan beide zijden wil koppelen en dan is zo'n vaste koppelstuk niet erg handig of er moet van een zijde een (stukje) van een kortkoppeling aan te fabriceren zijn.
Dirk
Re: Museumwagon 48117 Sommerfeld
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Museumwagon 48117 Sommerfeld
Even naar de Store geweest en 2 koppelhaken 399740 gekocht (a 0,80/stuk).
Gaatje erin geboord, schroefje 7599 erin gedraaid, in de loc gestoken en klaar is Paul.
(Pas wel op dat de schroef niet te laag uitsteekt, anders raakt hij de puko's.)
Bij het (ont)koppelen even oppassen voor de kleine namaakkoppeling op de bus zelf.

Groet, Paul
Re: Museumwagon 48117 Sommerfeld
Netjes opgelost zo Paul.
Kan het op foto 3 niet goed zien, maar alleen de koppelhaak gebruiken gaat dus niet?
Je hebt het schroefje nodig vanwege het hoogteverschil.

Groeten,
Ton.
Re: Museumwagon 48117 Sommerfeld
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Museumwagon 48117 Sommerfeld
mooi opgelost maar ik zou gewoon een koppeling doorknippen en met plasticard een verbindingsstukje maken en ze wat hoger kleven.
Re: Museumwagon 48117 Sommerfeld
-Paul:
Goed opgelost,  :thumbup:
Re: Museumwagon 48117 Sommerfeld
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Museumwagon 48117 Sommerfeld
Re: Museumwagon 48117 Sommerfeld
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Museumwagon 48117 Sommerfeld
Paul,

:thumbup:
Re: Museumwagon 48117 Sommerfeld
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Museumwagon 48117 Sommerfeld
@Ton (Yeoman),
Nee, het hoogteverschil is te groot. Bij en hobbel (5208), of overgang naar een helling schiet de beugel van de haak los, vandaar de schroef.
Alleen als je een perfect vlakke baan hebt zou het misschien goed gaan.

@Johnny (bellejt),
Dat was inderdaad (de link naar) mijn bijwagen die achter een BR211 hangt met een "fietsvervoer"wagen. Die bijwagen heeft (al wat langer) deze oplossing en daardoor heb ik 'm ook op deze onderhoudsbus toegepast. Een lagere koppeling aan de fietswagon had tot gevolg, dat het ontkoppelstaafje van de beugel wel eens in een puko bleef hangen op een wissel. Ook was die fietswagon dan nog maar aan één kant koppelbaar met een koppeling op normale hoogte. Door de koppelhaak op de railbus(bijwagen) te zetten en een normale koppeling op de fietswagon, kan ik de fietswagon ook eens in een andere trein zetten (bijv. bij Umbau-3-assers).
Dit is voor mij de handigste oplossing. De railbusbijwagen hangt nooit aan mijn railbus, voornamelijk omdat de binnenverlichting wit is, i.p.v. gelig in mijn railbus; dat vind ik geen gezicht om hem dan daar tussen te zetten. Vandaar dat deze bijwagen alleen als losse wagen achter een BR 211/212 rijdt, evt. met de fietswagen, of soms ook met een gesloten goederenwagen.
En een koppeling doorknippen en hoger plakken, zoals je voorstelt is ook niet mijn ding, bovendien vraag ik me dan af of de koppeling dan voldoende zijwaarts kan bewegen in bochten. Maar goed, ik heb dat nooit geprobeerd, dus wellicht zou dat ook een oplossing kunnen zijn. Toch staat de wagon op mijn wijze vrij strak achter de railbus, dus op zich wel een mooi gezicht en de schroef valt nauwelijks op.

Groet, Paul
Re: Museumwagon 48117 Sommerfeld
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Museumwagon 48117 Sommerfeld
Na een paar testritten bleek dat de oplossing met de schroef toch niet ideaal was. De schroef kwam in bogen 5100 en wissels 5117 (onder) tegen de buffer en bleef dan hangen. Ook iets verder indraaien was geen oplossing, want toen bleek, dat de buffers in elkaar haakten. De afstand was dus te krap en het schaarmechanisme van de railbus loopt wat star. Dus een andere oplossing bedacht.

Met een stukje krimpkous (eerst een beetje voorgekrompen, zodat de haak niet smelt) heb ik de koppelhaak iets verhoogd. Dat werkt beter, al is de afstand nu iets groter en loopt de wagon minder strak tegen de bus. Bij het trekken van de wagon gaat alles nu goed, bij duwen alleen op rechte stukken. Doordat het schaarmechanisme nog altijd star is (de veer van de railbus te sterk ten opzichte van het gewicht van de wagon), loopt hij bij duwen nog altijd niet goed door de bogen. Mocht alleen krimpkous te slap zijn, dan kan er altijd nog een stukje draad in ter versteviging.

Even snel een fotootje op de baan gemaakt van de kant zonder de wagon, dus niet heel veel detail, maar ik hoop dat het zo duidelijk is.
Groet, Paul
Re: Museumwagon 48117 Sommerfeld
Hoi Paul,

Jammer dat je eerste oplossing niet goed werkte.
Deze oplossing ziet er ook goed uit.
Als het stevig moet zijn, kun je wellicht ook een stukje van een cocktailprikker nemen en die in het krimpkousje doen.

Groeten,
Ton.
Re: Museumwagon 48117 Sommerfeld
De koppeling die bij de Turmtriebwagen 39971 zit, heeft art.nr 138134 ( Zugstange)