@Ton (Yeoman),
Nee, het hoogteverschil is te groot. Bij en hobbel (5208), of overgang naar een helling schiet de beugel van de haak los, vandaar de schroef.
Alleen als je een perfect vlakke baan hebt zou het misschien goed gaan.
@Johnny (bellejt),
Dat was inderdaad (de link naar) mijn bijwagen die achter een BR211 hangt met een "fietsvervoer"wagen. Die bijwagen heeft (al wat langer) deze oplossing en daardoor heb ik 'm ook op deze onderhoudsbus toegepast. Een lagere koppeling aan de fietswagon had tot gevolg, dat het ontkoppelstaafje van de beugel wel eens in een puko bleef hangen op een wissel. Ook was die fietswagon dan nog maar aan één kant koppelbaar met een koppeling op normale hoogte. Door de koppelhaak op de railbus(bijwagen) te zetten en een normale koppeling op de fietswagon, kan ik de fietswagon ook eens in een andere trein zetten (bijv. bij Umbau-3-assers).
Dit is voor mij de handigste oplossing. De railbusbijwagen hangt nooit aan mijn railbus, voornamelijk omdat de binnenverlichting wit is, i.p.v. gelig in mijn railbus; dat vind ik geen gezicht om hem dan daar tussen te zetten. Vandaar dat deze bijwagen alleen als losse wagen achter een BR 211/212 rijdt, evt. met de fietswagen, of soms ook met een gesloten goederenwagen.
En een koppeling doorknippen en hoger plakken, zoals je voorstelt is ook niet mijn ding, bovendien vraag ik me dan af of de koppeling dan voldoende zijwaarts kan bewegen in bochten. Maar goed, ik heb dat nooit geprobeerd, dus wellicht zou dat ook een oplossing kunnen zijn. Toch staat de wagon op mijn wijze vrij strak achter de railbus, dus op zich wel een mooi gezicht en de schroef valt nauwelijks op.
Groet, Paul