Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Welk monostabiel relais gebruikt men met een positief resultaat

Gestart door Stefanius zondag 19 februari 2017, 14:30:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Welk monostabiel relais gebruikt men met een positief resultaat
Hallo,

Ik overweeg deze schakeling te gaan bouwen en testen: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=33570.msg696732#msg696732. Echter heb ik ooit eens monostabiele relais ingekocht die ik niet ondersteboven kan plaatsen. Ik vraag mij af hoe anderen dit oplossen en welk relais zij gebruiken op de analoge Marklin baan.
Re: Welk monostabiel relais gebruikt men met een positief resultaat
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Welk monostabiel relais gebruikt men met een positief resultaat
Ik ben er niet onderste boven van. De meeste monostabiele relais die ik ken, hebben aan een kant pootjes of pinnetjes, aan de andere kant zijn ze afgedekt. Ik gebruik relais altijd op een printkaart, met de pinnetjes in de gaatjes. Dan maakt het verder niet meer uit hoe die kaart hangt of staat, desnoods ondersteboven.

Ik gebruik standaard 12 vDC, voor alle typen relais, en die voed ik met een 12 vDC trafo; dan ben ik meteen ook af van meerdere voedingsdraden voor 3,3, 5, 6, 16, 24 vDC of weet ik veel wat voor andere relaisbronnen mogelijk zijn; dc-dc buck converters gebruik ik niet.  Alleen voor rijtuigverlichting heb ik ooit wat brugdiodes aangeschaft (want ruimtebesparend).

Dus die graetz diodenbrug in dat draadje gebruik ik eigenlijk niet.
Maar het kan heel goed, hoor, prima methode.
Re: Welk monostabiel relais gebruikt men met een positief resultaat
De relais die ik overwegend gebruik zijn 24V, en ik klik ze op din rail. verder zijn er totaal geen richtlijnen wat betreft welke relais je zou kunnen gebruiken. je kan ook relais met andere voedingsspanningen toepassen.
Re: Welk monostabiel relais gebruikt men in dit schema
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Welk monostabiel relais gebruikt men in dit schema
Ik probeer me je vraag nog een keer voor de geest te halen, met dit schema:


Jouw vraag is: welk type monostabiel relais kun je hier het beste voor gebruiken?
Als ik de tekening goed begrijp dan zijn er 2 relais getekend die schakelen op paars en lichtgroen, en die wel of niet bruin met blauw (wissel) verbinden. Dus Single Pole Single Throw, en Normally Open. Zo is het getekend.
Alleen als de trein contact maakt sluit het relais kortstondig, en wordt een wisselspoel geschakeld.

Volgens mij is dat het meest simpele monostabiele DC-relais wat je kunt kopen.
In de tekst staat het voltage genoemd. Dus dat is verder geen punt, lijkt me.