Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Koploper, iTrain of WinDigiPet

Gestart door Henk (Kaleb) maandag 20 februari 2017, 18:54:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Koploper, iTrain of WinDigiPet
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Koploper, iTrain of WinDigiPet
Nu de beslissing is genomen om geheel digitaal te gaan rijden met de een DR5000 centrale (DCC) gekoppeld aan de PC komt de vraag: welke besturingssoftware?

Graag had ik een poll willen starten welke software jullie aanbevelen aan starters om het overzichtelijk te houden met de argumenten hiervoor in het topic.
Uiteraard is een deel persoonlijke voorkeur en een deel is gebaseerd op de plussen en minnen waaronder kosten. Het kosten oogpunt wil ik daarom niet relevant beschouwen.
Een discussie welke software beter is heeft geen zin want in grote lijnen kunnen ze hetzelfde.

Ik heb wel het idee dat hier grotendeels Koploper en in iets mindere mate iTrain gebruikt wordt. Van alle 3 heb ik de (demo) software gedownload.

Met andere woorden: wat gebruik je en waarom? Wie durft?
Re: Koploper, iTrain of WinDigiPet
Hallo Henk,

Je geeft het zelf al aan:

Citaat van: Kaleb op maandag 20 februari 2017, 18:54:43
Uiteraard is een deel persoonlijke voorkeur en een deel is gebaseerd op de plussen en minnen waaronder kosten.

Sommige mensen varen te veel op anderen omdat die zeggen dat iets beter of mooier is zonder eerst onderzoek te doen. Het beste is gewoon alle drie de programma's zelf uit te proberen. Binnen de (demo)versies is een aardig beeld van het programma te krijgen. Zelf onderzoek is beter dan "horen van" of op "advies van"....

Citaat van: Kaleb op maandag 20 februari 2017, 18:54:43
Het kosten oogpunt wil ik daarom niet relevant beschouwen.

Niet iedereen wil of kan een bepaald bedrag uitgeven voor software. Dan is de kosten een zekere relevante factor. Zeker omdat je maar één "gratis" programma wil vergelijken met twee betaalde programma's.

Citaat van: Kaleb op maandag 20 februari 2017, 18:54:43
Een discussie welke software beter is heeft geen zin want in grote lijnen kunnen ze hetzelfde.

80 tot 90% van de gebruikers komen niet verder dan maximaal 50% van de functies van de softwarepakketten. Binnen die 50% zit het standaard werk dat de grote groep gebruikers nodig heeft. Zoek je iets specifiek dan zie je de echte verschillen tussen de pakketten.

Citaat van: Kaleb op maandag 20 februari 2017, 18:54:43
Met andere woorden: wat gebruik je en waarom? Wie durft?

Ervaring met 2 van de 3 programma's. Ieder programma heeft zijn voor en nadelen. Denk dat het te specifiek is om aan te geven waarom ik een bepaald programma gebruik. Bij alle twee de programma's gebruik ik maar iets van maximaal 50% van de mogelijkheden.

Dus waarom maar deze 3 programma's en niet andere programma's, zoals rocrail of traincontroller willen vergelijken? Hoe kom je aan dit lijstje?

Groeten Ronald.
Re: Koploper, iTrain of WinDigiPet
Lid sinds: 2016

Een dag niet gespeeld is een dag niet geleefd.

offline
Re: Koploper, iTrain of WinDigiPet
Beste Henk,

Ik durf wel een reactie te geven. Iedereen zal wel een eigen criteria lijstje hebben en afhankelijk welke criteria men vervolgens een hoge prioriteit gegeven heeft, komt er wel een voorkeur uit. Daarnaast geldt "meerdere wegen leiden naar Rome" en iedereen heeft zo zijn eigen ervaringen en het geheel is ook afhankelijk welke centrale men heeft.

Zelf heb ik sinds november 2016 iTrain gekocht. Daarvoor gebruikte ik geen PC besturingssoftware maar uitsluitend de CS2. Voor mij viel Koploper af, omdat (naar ik had vernomen) dit programma niet meer of volledig werd doorontwikkeld of ondersteund. Later heb ik begrepen dat dit programma en de CS2 ook niet samen gaan. Ik vergelijk het met de updates die op de iPhone komen. Heb je een iPhone 4 dan wordt vanaf een bepaalde iOS het apparaat ook niet meer geüpdatet en je kan bepaalde nieuwere versies van apps dan ook niet meer gebruiken.

Daar staat dan weer wel tegenover dat Koploper gratis is en voor iTrain moet je betalen. De Railz in Rotterdam schijnt ook gebruik te maken van Koploper (heb ik gehoord), dus het functioneert verder goed. Mijn eigen ervaringen met iTrain zijn prima en bij het testen van het programma op mijn testbaan kon ik uiteindelijk op de cm nauwkeurig mijn treinen laten stoppen (zelfs in blokken met slechts 1 terugmelder).

Wellicht handig om eens bij een hobbyclub te gaan kijken die beide programma's gebruiken zoals "Hobby in praktijk" in Werkendam.

Maar nogmaals het is voor ieder zeer persoonlijk en voor ieder argument voor is er altijd wel iemand die daar weer een tegenargument op heeft.

Ben overigens wel benieuwd naar de poll.
Re: Koploper, iTrain of WinDigiPet
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Koploper, iTrain of WinDigiPet
Citaat van: ronaldk op maandag 20 februari 2017, 19:28:48
Dus waarom maar deze 3 programma's en niet andere programma's, zoals rocrail of traincontroller willen vergelijken? Hoe kom je aan dit lijstje?

Dit waren voor mij inmiddels bekende kreten. Ik ben gewoon op zoek naar eerlijke plussen en minnen van de software om op basis daarvan proberen een keus te maken voor mezelf ;)
Re: Koploper, iTrain of WinDigiPet
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Koploper, iTrain of WinDigiPet
Citaat van: MvdW op maandag 20 februari 2017, 19:55:04
Wellicht handig om eens bij een hobbyclub te gaan kijken die beide programma's gebruiken zoals "Hobby in praktijk" in Werkendam.

Vanuit Zuid-Limburg is het hele land niet in de buurt.
Re: Koploper, iTrain of WinDigiPet
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Koploper, iTrain of WinDigiPet
Beste Henk,

Ik kan je maar één ding aanbevelen: op 25 en 26 maart zijn er bij de MSG/Den Bosch de Model Spoor Dagen, doe de investering en stap in de auto of de trein en kom met de mensen praten, zowel iTrain als wel Koploper en ook Traincontroller zijn in gebruik.

Overigens zijn er in de software wereld geen eerlijke (lees neutrale) plussen en minnen, want het hangt erg af van wat jij een plus of een min vindt, bijvoorbeeld, iTrain ontwikkelt een optie die controleert of jij alles wel goed ingevuld hebt, prachtig natuurlijk, maar het betekent ook dat jij minder nadenkt over hoe je baan in elkaar steekt en hoe jij het wilt laten rijden, iets wat anderen liever helemaal zelf bepalen.

Dus geef ik Ronald gelijk, onderzoek, test en praat met mensen om te bepalen welk programma het beste bij jou past.

Groet, Anne W
Re: Koploper, iTrain of WinDigiPet
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: Koploper, iTrain of WinDigiPet
Ik heb vrij lang koploper gebruikt, en er is zeker goed mee te werken met diverse centrales, maar door het ontbreken van doorontwikkeling (alleen foutjes worden er nog uitgehaald, maar nieuwere centrales niet meer ondersteund) heb ik gekozen voor een pakket, wat mee gaat met de tijd en de ontwikkelingen.
Re: Koploper, iTrain of WinDigiPet
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Koploper, iTrain of WinDigiPet
Ik zal dat in de gaten houden Anne. Dank voor de tip.

Ik denk zelf dat de ervaringen van andere gebruikers belangrijk zijn in het nemen van een beslissing als je zelf nog geen ervaring hebt.
Vandaar dit draadje
Re: Koploper, iTrain of WinDigiPet
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Koploper, iTrain of WinDigiPet
Henk

Je moet je afvragen wat wil ik automatiseren en kan dit met jouw software keuze. van blok naar blok rijden kunnen ze allemaal maar mijn keuze is op koploper gevallen omdat ik gebruik maak van;
Dynamische bloklengte in het schaduwstation, Loc wissel- en omloop in het Kopstation, A en B sporen in het doorgang station, trein
beïnvloeding middels variabele- en vaste routes, logische- en speciale acties enz., hierin onderscheidt Koploper zich wel tov andere pakketten.
Succes met je keuze

Groet
Koos
Re: Koploper, iTrain of WinDigiPet
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Koploper, iTrain of WinDigiPet
Ook hier een tevreden koploper gebruiker.
Dat de software niet verder ontwikkeld wordt klopt niet, recentelijk is er een nieuwe versie gelanceerd.

Je moet zelf ondervinden wat het beste bij je past.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Koploper, iTrain of WinDigiPet
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: Koploper, iTrain of WinDigiPet
Hoi allemaal,

Ik gebruik naar alle tevredenheid al jaren iTrain.

Waarom?

Heel simpel omdat ik destijds een Marklin CS2 had die in 2009 niet kon communiceren met Koploper. Was dat wel mogelijk geweest had ik vanwege de kosten voor koploper gekozen.

Nu al weer een tijd met de ECoS 50200 aan de slag en nog steeds tevreden met iTrain.
Ik kan niet vergelijken welk programma op welke punten beter of minder is.

Wat ik prettig aan iTrain vindt is de permanente ontwikkeling door Xander. De gebruikers van iTrain dienen regelmatig verzoeken / verbetervoorstellen in die meestal worden meegenomen in een volgende release.


Gr Matje
Re: Koploper, iTrain of WinDigiPet
 8o 8o
Maandag i-Train gekocht, waarom??
Het werkt samen met CS2 zodat het MFX protocol gebruikt kan worden
Voor een heel acceptabel bedrag kan je in Zwolle bij PicommIT een cursusdag bijwonen voor de basis.

Het begrijpen van het bloksysteem kost even wat inzet maar een beetje bijdehand komt daar wel uit!

:idea:
Re: Koploper, iTrain of WinDigiPet
Begin 2010 heb ik iTrain versie 1.3 aangeschaft. Xander was bereid om mijn opmerking over eindschakelaars op de wisselmotoren mee te nemen in de beveiliging. Dat heeft hij toen bij versie 1.5 perfect uitgevoerd. In 2013 zijn er bij twee verbeteringen van versie 2.1 een paar slordigheidjes bij die terugmelders opgelost. Bij versie 4 (okt. 2016) was helaas voor 3railrijders de zo belangrijke vrijgave van het vorige blok door de eerste bezetmelder in een (vervolg)blok verdwenen. Dat kwam omdat er meer met positierijden gedaan wordt. Begin dit jaar is dat in versie 4.0.3 opgelost. Je kunt dat terugvinden bij: Nieuwe release van iTrain beschikbaar: - Bug fix: Vrijgavemelder doet het weer.
Re: Koploper, iTrain of WinDigiPet
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: Koploper, iTrain of WinDigiPet
Goedenmorgen Henk

Ik rij al jaren naar volle tevredenheid met Koploper. Heb ooit jaren geleden (volgens mij zelfs in de vorige eeuw  :D) een Märklin Interface bij mijn 6021 gekocht en was toen opzoek naar een programma waarmee ik treinen kon besturen en stuitte op Koploper (de tijd dat je nog moest registreren voor een volledige versie). Sindsdien daar altijd bij gebleven,waarom iets anders.....??

Nadeel van mijn combinatie, de 6021 kan (voor zover ik weet en links en rechts heb gelezen) maar 14 stappen aansturen voor de motor en ben je beperkt tot 4 extra functies (nu er tegenwoordig 10,11,12,13 of zelfs nog meer extra functies op een loc kunnen zitten ben je wel wat beperkt. MAAR dat staat volgens mij los van Koploper)

Koploper vind ik gewoon weg een fantatisch pakket, en zoals Ronald ook al aangeeft, ik denk dat ik nog lang niet alle mogelijkheden heb gebruikt die Koploper mij biedt, ondanks dat ik al vele versies mee draai ken ik ze  lang nog allemaal niet, er kan wellicht veeeeeel meer mee dan ik tot nu toe gebruik, vind ik dat bezwaarlijk? Nee (nog steeds niet). Zo af en toe lees je wat en denk je van "goh kan dat ook....." en probeer je eens wat.

Ik blijf dit volgen. WANT ik ben nog op zoek naar hoe ik mijn locs toch kan ijken met 28 stappen ZONDER een gehele nieuwe centrale te moeten kopen, en toch gebruik kan blijven maken van de Märklin interface, de 6021 EN koploper..... wellicht weet iemand hiervoor een oplossing (of is de enige oplossing een geheel andere centrale........)

Verder sluit ik mij aan bij de "algemene" opmerking. Het is geheel persoonlijk, wat je wil. Ieder programma heeft wel zo zijn voor- en nadelen. Je kunt inventariseren en turven wie wat gebruikt maar of je daar dan de conclusie uit kunt trekken dat centrale XYZ beter is dan ABC en programma EFG beter is dan NOP ????

Peter
Re: Koploper, iTrain of WinDigiPet
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Koploper, iTrain of WinDigiPet
Beste Peter,

De 6021 kan geen 28 stappen, zelfs geen 27 halve stappen, een IB ook niet, ik denk dat je eens rond zou moeten kijken naar een Tams Easy Control, die zijn nu "ouderwets" geworden door de komst van een nieuw type met o.a. besturing via de handy.

Groet, Anne W
Re: Koploper, iTrain of WinDigiPet
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Koploper, iTrain of WinDigiPet
Dag Henl,

Ik heb destijds ook iTrain aangeschaft na ook Koploper bekeken te hebben. Voor mij persoonlijk smoelt iTrain prettig en zo ook in gebruik.

Ben echter nog aan het bedenken om ook eens in Modelstellwerk te gaan oriënteren. Daar hangt echter een fors prijskaartje en zeker de Zwitserse variant.

Het is je eigen gevoel Henk wat je er op los moet laten onder het mom "wat oogt voor mij prettig en hoe voelt het aan op eerste gezicht" oftewel look-and-feel. En dat is heel persoonlijk, los van het feit of je het dan de investering waard vindt.

Anne schrijft MSG te Den Bosch. Prima vereniging op je licht op te steken! Daarnaast: als je even gas doortrapt zit je ook zo in Werkendam. Verder sluit ik me aan bij Anne:  doe de investering en stap in de auto of de trein en kom met de mensen praten (al is Werkendam zeer slecht met OV bereikbaar .....).

Succes en wijsheid met je beslissing,

Groeten,
andere Henk
Re: Koploper, iTrain of WinDigiPet
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: Koploper, iTrain of WinDigiPet
Hoi Anne

Dat wist ik dat ie dat niet kon. Maar ik meen ooit ergens gehoort te hebben of gelezen dat : ijk je loc bij een mede railhobbyist die de juiste centrale heeft voor 28 stappen , (of koop goedkoop een 2-de hands CS) , de loc wordt ingesteld en daarna neem je hem terug naar de eigen omgeving en je rijdt "vrolijk" verder.

Niet meer dan 4 functies kan ik min of logisch begrijpen maar geldt dat dan ook voor die 28 stappen. De 6021 kan het gewoonweg niet, ook al heb je de loc zo geijkt?

Wil ik 28 stappen en meer functies zit er niks anders op dan naar iets anders om te kijken.....

In elk geval bedankt voor je reactie  :thumbup: :thumbup:

Peter
Re: Koploper, iTrain of WinDigiPet
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Koploper, iTrain of WinDigiPet
voorlopig heb ik gekozen voor koploper. Het heeft een gunstige prijs (gratis) en een hele uitgebreide NL handleiding. Inmiddels al druk bezig geweest en de instellingen komen (samen met de handleiding) redelijk eenvoudig over. De mogelijkheden die ik niet of later denk te gebruiken, zie ik later wel. Mochten er functies zijn die ik denk nodig te hebben en niet in koploper zit, kunnen we altijd nog verder kijken naar een betaald pakket. Iedereen bedankt voor het meedenken. Voor mijn gevoel was het zeker GEEN oeverloze discussie ;)
Re: Koploper, iTrain of WinDigiPet
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Koploper, iTrain of WinDigiPet
Beste Peter,

Ik zou dat niet weten, het lijkt me sterk maar het is natuurlijk het een onderzoekje door jou waard.

Groet, Anne W
Re: Koploper, iTrain of WinDigiPet
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: Koploper, iTrain of WinDigiPet
Hoi Anne

Ik ga kijken wat ik hier kan betekenen...... :)

Verwacht overigens niet binnen 1 dag een antwoord, ik zal links en rechts ook moeten informeren......

Zijn er overigens 3rail forum leden in de regio Kop van Overijssel die óók met Koploper rijden maar met een andere digitale centrale dan ik (Mä6021 en interface) die hier wellicht een helpende hand zou kunnen zijn? 

Ik bedoel een loc ijken op die configuratie dus met 28 stappen zeg maar, zodat ik bij mij thuis dan weer kan testen op mijn "hardware".  Om te zien of dat wat ik ergens gelezen/gehoord heb klopt.

En die bevindingen hier weer kan delen......

Zo ja, en je zou willen helpen, stuur dan even een pb-tje.......

Peter
Re: Koploper, iTrain of WinDigiPet
Het ijken van je treinen met een andere centrale in volledig onzinnig.

Wat koploper doet is het volgende, het laat een trein tussen twee bezetmelders heen en weer rijden. Jij hebt koploper verteld wat de afstand tussen de melders is (inc. de lengte van 1 melder) en koploper kijkt hoe lang de trein er bij elke stap over doet om van de eerste melder naar de tweede te rijden en deelt dan de afstand door de tijd en berekend daar aan de hand van de schaal een snelheid. Als jou centrale maar 14 stappen kent heeft het geen zin om met een andere centrale de treinen te gaan ijken want koploper kan met jouw centrale toch niet de tussenliggende stappen gebruiken. Ook kan het zijn dat de spanning van een andere centrale net even anders is dan de spanning van jouw centrale en dan heb je ook al weer verschillen.

Wil je de volle 28 stappen benutten dan zul je toch echt een andere centrale moeten gaan aanschaffen, maar ook dat hoeft je niet de kop te kosten natuurlijk, er zijn genoeg tweede hands exemplaren te vinden van wat voor fabrikant dan ook.
Re: Koploper, iTrain of WinDigiPet
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: Koploper, iTrain of WinDigiPet
Rob, Janvis

Kort, bondig en een duidelijk antwoord......  :thumbup:

Peter
Re: Koploper, iTrain of WinDigiPet
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Koploper, iTrain of WinDigiPet
Beste Peter,

Ik vermoed het, maar "meten is weten".

Groet, Anne W
Re: Koploper, iTrain of WinDigiPet
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: Koploper, iTrain of WinDigiPet
Klopt Anne

Ik leg me er ook nog niet  helemaal bij neer hoor  :).

Er zijn genoeg andere centrales, moet alleen even kijken wat bij mij past zeg maar. Het moet in elk geval "compatible" zijn met koploper. Koploper die ik (voorlopig) niet de deur uit. De Märklin producten CS vallen dan al af, iTrain voor mij ook.

O ja en nog vergeten te melden. ik heb boosters van Rainer Luessi http://www.stayathome.ch die moet ik wel kunnen blijven gebruiken  :P
(die overigens knap duur is geworden, in 2006 2 boosters gekocht voor ?205, nu kost ééntje alleen al ?190 had ik er toen maar meer gekocht  :P) En de wissels doe ik met servo's en decoders van http://www.miniatuura.nl/.

Dat wil ik niet gaan vervangen........ :|

Seinen enzo heb ik nog niet.....(ja wel op de plank liggen maar nog geen "besturing")


Peter
Re: Koploper, iTrain of WinDigiPet
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Koploper, iTrain of WinDigiPet
Ik heb gekozen voor de Digikeijs centrale. Nadeel is alleen dat ie uitsluitend dcc praat. Dus wat locs van andere decoder voorzien. Koppelt goed met koploper.
Re: Koploper, iTrain of WinDigiPet
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Koploper, iTrain of WinDigiPet
Citaat van: Anne W op donderdag 02 maart 2017, 09:44:02
Beste Peter,
De 6021 kan geen 28 stappen, zelfs geen 27 halve stappen, een IB ook niet,

Groet, Anne W

Beste Anne W, zo ziet mijn IB eruit met twee van de mogelijkheden, .......

Gr. Jan
Re: Koploper, iTrain of WinDigiPet
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Koploper, iTrain of WinDigiPet
Klopt, maar dat is voor DCC niet voor MM.

Gr.  Charlie
Re: Koploper, iTrain of WinDigiPet
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Koploper, iTrain of WinDigiPet
Beste Peter,

Je boosters kun je blijven gebruiken omdat ze aangestuurd worden door de railspanning/data van je centrale, behalve bij de Tams want die heeft geen interne booster, dus dan moet je een "tussenbooster" tussen de Tams en je boosters hangen.

Het komt overeen met mijn situatie, ik heb een LDT DB2 booster aangesloten op mijn Raptor (ook geen interne booster), deze levert dus het signaal voor mijn grote Edits booster, daarnaast stuurt/bekrachtigt hij ook mijn magneetartikelen, werkt nu al meer dan 10 jaar vlekkeloos, de booster zelf nu al 20 jaar.

De IB kan een kandidaat voor je zijn, maar de IB1 kan alleen Motorola op 14 stappen, de IB2 denk ik ook.

Overigens rijden nu 2 van mijn 19 loks op DCC, de rest op Motorola 27 halve of 28 hele stappen, een LDT seindecoder draait nu als test voor de combinatie Raptor/OC32 op een hoger DCC adres.

Groet, Anne W
Re: Koploper, iTrain of WinDigiPet
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: Koploper, iTrain of WinDigiPet
Dag Anne

IB is waar ik ook aan zat te denken maar moet even kijken hoeveel stappen enzo, de decoders zijn deels multiprotocol en een aantal alleen (nog) motorola.......

Edits booster, dat is toch van de electuur van heeeel lang geleden? Ik heb dat boek ergens, dat was ergens aan het begin van het digitale tijdperk.  :thumbup:

Peter
Re: Koploper, iTrain of WinDigiPet
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Koploper, iTrain of WinDigiPet
Beste Peter,

De IB is een goede centrale, als je het niet erg vindt dat er loks zijn die op 14 stappen rijden dan is er geen probleem, wel, geloof ik, met Loconet werken, er zijn genoeg verhalen over resets en problemen met terugmeldingen.

De Edits booster is van dik een jaar of twintig geleden en zo lang draait hij bij mij al zonder een verkeerde kik te geven, ook de grote Märklin Baan van de MSG/Den Bosch draait er al zo lang op.

Het Edits systeem is een digitaal systeem ontwikkeld door hobbyisten, n.a.v. het Märklin systeem, in de tijd dat elektronica ook nog een hobby was.

Groet, Anne W

Re: Koploper, iTrain of WinDigiPet
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: Koploper, iTrain of WinDigiPet
IB Basic 9999 Decoderadressen, 128 rijstappen. De Intellibox Basic ondersteunt alle adressen en rijstappen van de verschillende decoderfabricaten. bron https://hobbytime.nl/wp-content/uploads/sites/3/2017/01/Intellibox-basis-handleiding-NL2.pdf

IB II 9999 Decoderadressen, 128 rijstappen. De Intellibox II ondersteunt alle adressen en rijstappen van de verschillende decoderfabricaten. bron https://hobbytime.nl/wp-content/uploads/sites/3/2017/01/Intellibox-basis-handleiding-NL2.pdf

Alleen de aansluitingen voor terugmeld module en booster zoals ik heb alleen bij IB II

De prijs (nieuw) rond ?310 resp. ?440 (waauuww) om zo'n investering te doen (op MP geen 2-de hansje gevonden tot nu toe d.w.z. niet in mijn buurt) voor "alleen" 28 stappen en meer functies..............

Edits ja dat was in het begintijdperk van digitalisering weet ik nog goed, heb dat boek toen ook gekocht omdat ik ook digitaal wilde, wilde die booster maken maar ja hoe maak je zo'n printplaat thuis (internet was er nog niet echt, alleen die BBS-en waarop je nog moest inbellen) die k83 printjes heb ik wel zelf gemaakt destijds, eerst na tekenen dan op een koperplaat lijntjes plakken en een beetje etsen. Die booster was me destijds iets te ingewikkeld om te doen  :D

Peter
Re: Koploper, iTrain of WinDigiPet
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Koploper, iTrain of WinDigiPet
Beste Peter,

Lezen van "reclame" uitingen is een vak apart, ja de IB kan dat wel, indien het specifieke digitale systeem en dus de decoder het ook kan.....

Groet, Anne W
Re: Koploper, iTrain of WinDigiPet
Bron (PDF) ===> klik
Betreft:  IB 2.
Re: Koploper, iTrain of WinDigiPet
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Koploper, iTrain of WinDigiPet
Beste Rob,

Natuurlijk behalve dat de automatiseerders adviseren de massatraagheid in de decoder op nagenoeg "0" te zetten.

Groet, Anne W
Re: Koploper, iTrain of WinDigiPet
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Koploper, iTrain of WinDigiPet
Citaat van: Anne W op vrijdag 03 maart 2017, 13:29:09
Beste Rob,

Natuurlijk behalve dat de automatiseerders adviseren de massatraagheid in de decoder op nagenoeg "0" te zetten.

Groet, Anne W
Hallo Anne W,

ik blijft het een slecht advies vinden die ik niet ondersteun, een loc remt minder mooi af, bovendien wordt het remgeluid bij een Soundloc door een dergelijke instelling uitgeschakeld, de snelheid in de decoder moet echter wel sneller af kunnen remmen dan dat de software de loc afremt om doorschieten te voorkomen,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Koploper, iTrain of WinDigiPet
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Koploper, iTrain of WinDigiPet
Het leven is vol compromissen.

Groet, Anne W
Re: Koploper, iTrain of WinDigiPet
Beste Kaleb,

waarom probeer je de gratis demo versie van Windigipet niet eens uit. Die kan wel niet alles maar je krijgt een goed beeld van hoe die software werkt.
Ik gebruik de volledige versie van Windigipet 2015 en ben daar heel tevreden over in samenwerking met mijn CS2. De mogelijkheden zijn enorm. Zo lees je ook eens een mening over Windigipet tussen al die andere hier. Het grote voordeel van Windigipet is een enorm sterk forum waar je met alle vragen terecht kan.

Groetjes

Luc
Re: Koploper, iTrain of WinDigiPet
Ik kan Win-Digipet aanbevelen. Mooi compleet pakket en eenvoudig in gebruik.

11 jaar geleden kreeg ik via een lokaal forumlid het advies om eens naar WDP te kijken. En heb het na een korte leessessie aangeschaft. Geen moment spijt van gehad.

MvG,

Timaximus

Re: Koploper, iTrain of WinDigiPet
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Koploper, iTrain of WinDigiPet
Hi Henk,

Heb nog steeds niet gekozen tussen Koploper, ITrain of Traincontroller.
ITrain wordt het denk ik niet en een kleine kans voor Koploper.
Denk dat het dus Traincontroller wordt staat nu met 60 punten (van de 100) bovenaan mijn lijst.
Allemaal hebben ze voor- en nadelen maar TC is "echt" heel makkelijk in gebruik.
Er staan video leer filmpjes op Youtube.
Zou zeker dit programma eens "bekijken".

groet
Harald
Re: Koploper, iTrain of WinDigiPet
Ben den Hollander
gast

Re: Koploper, iTrain of WinDigiPet
 @citaat Wat is "60 van de 100 punten", heb je een objectieve manier van vergelijk en hoeveel "punten" hebben iTrain en Koploper dan?

Gr, Ben.
Re: Koploper, iTrain of WinDigiPet
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Koploper, iTrain of WinDigiPet
60 op de schaal van Emotie!  :P
Re: Koploper, iTrain of WinDigiPet
Je weet niet wat je mist met Itrain. Gemakkelijk en reuze interessant
Re: Koploper, iTrain of WinDigiPet
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Koploper, iTrain of WinDigiPet
Hi Ben,

Leuk dat ik je hier weer tegen kom.
Verder denk dat jij best begrijpt wat ik bedoel met mijn punten verdeling en deze verdeling is niet wetenschappelijk verantwoord.
Mogen ook percentages, peilingen of zetels zijn.  ;)

groet
Harald
Re: Koploper, iTrain of WinDigiPet
Ben den Hollander
gast

Re: Koploper, iTrain of WinDigiPet
Mijn vraag is oprecht Harald: hoe komt je tot zo'n vergelijk?
Re: Koploper, iTrain of WinDigiPet
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Koploper, iTrain of WinDigiPet
Wat ook n beetje t probleem is met zo'n discussie, wie heeft nu bijvoorbeeld met elk programma zeg 2 á 3 jaar ervaring? (zeg niet dat niemand dat heeft hier, maar als je zelf moet kiezen...)
Iedereen stopt een heleboel kosten in een specifiek programma (geld, maar vooral tijd) en dan ben je best wel biased t.o.v. andere programma's.
Dat zie ik bij mezelf terug, ik ben bekend met iTrain, als ik dan andere programma's zie denk ik, pfff, wat ingewikkeld. Terwijl je weet dat dit waarschijnlijk reuze meevalt als je er een tijd voor gaat zitten...
Re: Koploper, iTrain of WinDigiPet
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Koploper, iTrain of WinDigiPet
Ik weet wat ik mis in Itrain, daarom rijdt ik met Koploper
Re: Koploper, iTrain of WinDigiPet
Goedt zo...
Re: Koploper, iTrain of WinDigiPet
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Koploper, iTrain of WinDigiPet
Re: Koploper, iTrain of WinDigiPet
Ben den Hollander
gast

Re: Koploper, iTrain of WinDigiPet
Citaat van: Simon BR39 op woensdag 08 maart 2017, 15:14:52

Wat ook n beetje t probleem is met zo'n discussie, wie heeft nu bijvoorbeeld met elk programma zeg 2 á 3 jaar ervaring?


Ik niet en dat blijft ook zo. ;)

Een vergelijk kun je echter wel maken op basis van objectieve feiten / spec's, ik begrijp dat Harald zo'n oefening heeft gedaan want hij heeft zegt hij "punten uitgedeeld".

Gr, Ben.
Re: Koploper, iTrain of WinDigiPet
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Koploper, iTrain of WinDigiPet
Jammer, de modelspoor hobbyist is geen objectief mens, nooit geweest, kijk maar naar de "vete" tussen 3-rail en 2-rail.

En dan heb ik het nog niet over mijn systeem gehad.......

Ben, welkom terug.....

Groet, Anne W