Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Perron vraag

Gestart door Plexat zondag 19 februari 2017, 19:11:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Perron vraag
Plexat
gast

Perron vraag
Al enige tijd ben ik op zoek naar de juiste perrons voor mijn baan. Ik heb nu na 2 miskleunen de vraag welk perron er past in de ruimte tussen de Marklin C-rials.
Bijgevoegd mijn baan zoals die in Anyrail is getekend met de rail nummers.
De ruimtes tussen de rials zijn standaard maar de perrons die ik heb geprobeerd worden allemaal opzij geduwd door de een of andere loc.
Graag advies als iemand weet welk perron het juiste is. Vast heel erg bedankt.
Re: Perron vraag
Lid sinds: 2010

offline
Re: Perron vraag
Hoi Eric,

In een standaard hart afstand bij H0 kan je eigenlijk alleen hele smalle en erg onrealistische perrons plaatsen van ongeveer 3,5 cm breedt. En in de bogen eigenlijk niet omdat lange wagons naar binnen vallen bij het maken van een bocht. Het best kan je de hart afstand tussen de sporen vergroten met pas stukken. Zo kan je bredere perrons plaatsen.

Als je wilt en kan ik je helpen met een plan. Zo ja, wil je dan even een totaal plaatje van je baan bijvoegen en of als je wintrack hebt een .tra bestand.

Gr. Dirk
Re: Perron vraag
Plexat
gast

Re: Perron vraag
Hi Dirk,
dank voor je antwoord. Probleem is dat ik op die plek geen bredere middenstrook kan neerleggen. Mijn totale breedte is niet meer dan dit zoals op het plaatje.
Ik zal eens nadenken of ik er 1 spoor tussen uit haal zodat ik meer ruimte heb. Al denk ik dat het opnieuw ontwerpen van de baan meer in de richting gaat komen. :)
Dank voor je aanbod maar eerst maar eens beslissen wat ik ga doen.
Re: Perron vraag
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Perron vraag
Hola Erik,

Waarom niet een zelfbouw perron gemaakt?
Met een op maat gezaagd stukje mdf van 6 of 7 mm dikte en daarop een strook styrodur waar je heel makkelijk een steenstructuur in aanbrengt, is het een fluitje van een cent.

Zie hier <klik>

Hasta la Pasta
Fred


Re: Perron vraag
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Perron vraag
 @citaat2  Dat lijkt mij de beste optie, je kan het zo gek maken als je zelf wilt.
Lengte, breedte, hoogte... je kan het dan zelf bepalen. Ik heb het ook gedaan, zie hier.

Wel zou ik, om eerlijk te zijn, toch een 077 of een 094 invoegen. Op de 4e foto van de link zie je een perron waar aan beide zijden een 077 tussen de wissels ligt.
Re: Perron vraag
Lid sinds: 2010

offline
Re: Perron vraag
Hoi Eric,

Ik heb toch even een ideetje gemaakt, waarbij je misschien niet je hele baan hoeft te wijzigen.

Gr. Dirk
Re: Perron vraag
Lid sinds: 2015

offline
Re: Perron vraag
Je zou ook de sporen asymmetrisch kunnen leggen, dus breed, smal, breed, de reizigers stappen toch maar langs 1 kant in,
Leopold

Sorry vorige opmerking/oplossing gemist...
Re: Perron vraag
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Perron vraag
Kijk een bij de NEM-normen. Daar vindt je heel veel informatie over "benodigde ruimte" naast het spoor.

Bijv. http://www.miba.de/miba/00/08/24.htm

en http://www.miba.de/morop/nem102_d.pdf

Overigens is deze norm er ook in het nederlands, maar die kan ik zo snel niet vinden.
Bij M-track hebben we de norm ook bekeken en aangepast naar de bekende Märklin-modellen.
Het hier gehanteerde vrije ruimte profiel staat in de bijlage.
Re: Perron vraag
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Perron vraag
Citaat van: VT601 op maandag 20 februari 2017, 16:06:38
Kijk een bij de NEM-normen. Daar vindt je heel veel informatie over "benodigde ruimte" naast het spoor.
(...)
Overigens is deze norm er ook in het nederlands, maar die kan ik zo snel niet vinden.
http://www.nproject.org/nl/diversen/nem-normen-downloaden.html
Re: Perron vraag
Plexat
gast

Re: Perron vraag
@ Fred en Simon: Ik denk dat zelfbouw inderdaad de andere optie is. Al is die van Dirk ook de moeite waard.
Ik had gehoopt dat er gewoon van Faller of zo een perron std was te leveren.

De NEN plaatjes kende ik al. Die had ik op diverse plekken al gevonden. Maar dat is voor de werkelijkheid en niet een model voor mijn baan.

Gewoon verder knutselen en proberen dus maar!