Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Ervaringen met doorslijpen middenrail en lijmpistool

Gestart door Stefanius zondag 19 februari 2017, 14:35:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ervaringen met doorslijpen middenrail en lijmpistool
Hallo,

Ik wil graag deze schakeling gaan bouwen: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=33570.msg696732#msg696732. Nu wil ik passtukjes zoveel mogelijk vermijden (soms zijn ze natuurlijk echt nodig) maar voor de genoemde schakeling overweeg ik om de middenrail door te slijpen (zodat er drie segmenten ontstaan) en deze te fixeren middels een lijmpistool.

Zijn er hele goede redenen om dit wel / niet te doen of zijn er wellicht  slimmere manieren om de middenrail te fixeren?
Re: Ervaringen met doorslijpen middenrail en lijmpistool
Ik heb geen ervaring met het doorslijpen van de midden geleider, maar wel van rails, zowel 3-rail als 2-rail systeem.

Ik zou je adviseren dat als je gaat slijpen, je eerst de middengeleider fixeert met een ruime hoeveelheid lijm uit een lijmpistool en dan pas gaan doorslijpen. :important:

Let wel op dat alles goed schoon moet zijn en er geen olie of andere restanten op zit. Het beste kan je daarvoor spiritus gebruiken, want dat laat geen restanten achter. Andere schoonmaak middelen, zoals terpentine en wasbenzine, laten wel restanten achter, waardoor de lijm minder goed pakt.

Groet,
Onno
Re: Ervaringen met doorslijpen middenrail en lijmpistool
Welke rail? C? M? K?
digibert
Re: Ervaringen met doorslijpen middenrail en lijmpistool
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Ervaringen met doorslijpen middenrail en lijmpistool
Dag Stefan

Citaat van: OPHVB op donderdag 20 april 2017, 10:21:22
Ik zou je adviseren dat als je gaat slijpen, je eerst de middengeleider fixeert met een ruime hoeveelheid lijm uit een lijmpistool en dan pas gaan doorslijpen. :important:

Ik zou daar aan toe willen voegen dat, voordat de middengeleider wordt gefixeerd met de Hot Glue, er de aansluitdraden aan gesoldeerd moeten worden.
De kans bestaat namelijk dat de middengeleider verplaatst/verzakt/verschuift bij het aan solderen van de draden doordat de Hot Glue weer zacht wordt.

Groeten,

Erik.
Re: Ervaringen met doorslijpen middenrail en lijmpistool
Dus eerst solderen (niet gemakkelijk op hardmetaal!), dan lijmen.
Is het niet eenvoudiger een kort stukje rail te isoleren van de rest in dit als detector te gebruiken, een beetje isolatietape volstaan,
Leopold
Re: Ervaringen met doorslijpen middenrail en lijmpistool
Als dan hotmelt zacht wordt bij solderen is het ligt het dan niet voor de hand een alternatief te nemen zoa;s bijvoorbeeld 2-componenten epoxy? Da's een thermoharder
Re: Ervaringen met doorslijpen middenrail en lijmpistool
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Ervaringen met doorslijpen middenrail en lijmpistool
Mijn idee:

De doorgeslepen middenrail over de volledige lengte fixeren met een iets langer strookje plastic  (ofwel smelten door verhitting ofwel kleven met TEC7-lijm
)

   //////////////////////////////////////| strookje plastic /////////////////////////////////

--------------------------------------| |-----doorgeslepen middenrail-------------------||------------------------------------------------------------

    //////////////////////////////////////| strookje plastic /////////////////////////////////
Re: Ervaringen met doorslijpen middenrail en lijmpistool
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Ervaringen met doorslijpen middenrail en lijmpistool
Dag Leo.

Ik vergat te vermelden dat ik hierbij wel uitging van M-rails.
Citaat van: lmou op donderdag 20 april 2017, 17:21:23
Dus eerst solderen (niet gemakkelijk op hardmetaal!), dan lijmen.
Juist! De middengeleider van M-rails valt prima te solderen wanneer er
vooraf even een stukje zwart wordt weg gekrast met een hobbymesje.
Anders aanstippen met Purine (soldeervet) voor een mooie soldering.

CiteerIs het niet eenvoudiger een kort stukje rail te isoleren van de rest in dit als detector te gebruiken, een beetje isolatietape volstaan
Logisch dat dat eenvoudiger is Roberd, echter de topicstarter meldde:
Citaat van: Stefanius op zondag 19 februari 2017, 14:35:50
Nu wil ik passtukjes zoveel mogelijk vermijden (soms zijn ze natuurlijk echt nodig) ...

Groeten,

Erik.
Re: Ervaringen met doorslijpen middenrail en lijmpistool
halo,
Had niet goed gekeken maar gaat inderdaad over M rail dus.
Heb in verleden ook rail aangepast.
Het geisoleerde stukje is een stukje rondom de bevestiging van de middenrail.
Solderen gaat met soldeertin met kern van vloeimiddel prima. Middenrail eerst blank schuren mbv  dremel met schuurschijfje.
Na het solderen de middenrail fixeren met lijmpistool en vervolgens de middenrail doorslijpen met een slijpschijfje (dremel). Meteen een doosje schijfjes kopen want ze breken nog wel eens.
Wat ook goed werkt is autoruitenkit ipv warme lijm. De kit hecht n.l. beter aan de metalen bedding. Nadeel het uitharden duurt enkele uren.
Succes digibert