Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Een kater

Gestart door arkowe zaterdag 18 februari 2017, 04:52:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Een kater
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Een kater
Inmiddels ben ik weer eens de draad gaan oppakken van mijn baantje. Het heeft ruim een
jaar vrijwel stil gelegen door allerlei perikelen van de niet fijne soort. Wel dagelijks gelezen hier!
Inmiddels letterlijk de draad opgepakt, want ik was toe aan de bedrading.
Het knopen van de ledstrips, melders, rood/bruin etc.
Was niet mijn droom-herstart, maar nu ik eenmaal bezig ben valt het wel mee.
Toch kost het veel meer tijd dan gedacht. Enfin, bijna elke avond een paar uurtjes
dan komen we er wel...

Een lange inleiding tot de vraag:
wat doen jullie om poezels van de baan te houden?
Sinds een klein jaar woont een kater bij mij die wel erg aanhankelijk is.
Daarvoor een hoog bejaarde poes die vooral haar eigen gang ging.
Als ik onder baan lig kruipt hij er tussen om gezellig mee te kijken.
Niet fijn en zeker niet de bedoeling. Laat staan als er strakjes prooien rond bewegen.
Ik denk aan het toepassen van vogelnetten (zwart, geknoopt touw, gaas 2,5x2,5cm)
van het tuincentrum, waarmee de toegang tot de schaduwstations worden afgedicht.
Aangezien er videobewaking komt en het bereikbaar en zichtbaar moet blijven lijkt met dit
een goed plan. Bijv spannen over her en der wat spijkertjes of zo.
Natuurlijk heb ik net een net weg gedaan, want wat zou ik daar ooit nog mee moeten....

Iemand hier ervaring mee???

Arnold
Re: Een kater
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Een kater
De deur van die kamer dicht doen  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Een kater
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Een kater
Ik heb een schuifdeur gemaakt voor de zoldertrap.

Helaas gaat het wel eens mis, maar de katten gaan dan vrijwel altijd achter het knie schot zitten en nooit op of onder het schaduwstation.

Re: Een kater
Lid sinds: 2008

I Train fan

offline
Re: Een kater
De plantenspuit.
Re: Een kater
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Re: Een kater
Of een buks.
Re: Een kater
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Een kater
Mijn kat heeft indertijd mijn kabelbaan te pakken gehad en 1 gondeltje vernield. Ik heb de toegang naar zolder dicht gemaakt. Ze zijn er nu zo aan gewend dat ze er nietmogen komen dat de deur niet meer nodig is. Ze blijven er nu uitzichzelf weg.
Re: Een kater
nobody
gast

Re: Een kater
Zie ===> klik
Of: Leeuwenpoep.
Re: Een kater
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Een kater
Wat 'n mens lijden kan he   :P
Jong geleerd, is oud gedaan.
Je kan proberen om 'm bang te maken van treinen:
- leg een oud stukje spoor (best in een rondje) op de vloer en zet daar een oud locje en wat wagons op
- zet de poes erbij
- breng alles aan de kook hou iets bij de hand dat veel lawaai maakt (haardroger, voetbaltoeter,schoonmoeder als je die hebt...:) of een fikse plantenspuit, waterkan, emmer...
- laat de trein rijden & doe de kater schrikken telkens hij in de buurt van de trein komt
Succes  :)
Re: Een kater
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Een kater
Hallo,

toen ik begon met mijn baan heb ik een muur om mijn treinbaan heen gezet, en al snel bleek dat onze toenmalige poes over de treinbaan heen liep, en niet zachtzinnig met de boel omging, dus kwam er snel een deur in, oh ja vergeet niet ook de kruipruimte voor de kat ontoegankelijk te maken, want ze kwam er nog in, via een achteromgang, en later toen mijn zoontje interesse had in de treinen, en ik mijn net nieuwe loc na een dag werken in een ander gedeelte van het huis tegenkwam, kwam er zelfs een slot op de deur,

Ook nu als ik de deur op een kier laat om geluiden vanuit huis te kunnen horen, zie ik een enkele keer de huidige poes langs schieten die snel weet te verdwijnen onder de catacomben van de treinbaan,

met vriendelijke groet,

Walter

Re: Een kater
Lid sinds: 2008

offline
Re: Een kater
Onze katten mogen hier zo nu en dan even op zolder kijken, en over de baan lopen, daarna zijn ze weer een hele tijd niet geïnteresseerd (vrouwelijke kant?). De zolder is doorgaans afgesloten, dan is de deur dicht. Onze katten vinden het absoluut gezellig om mee te gaan naar zolder, vaak gaan ze op de tweede bureaustoel liggen slapen.



Het schaduwstation kan je waarschijnlijk beter afdekken met (doorzichtig) plastic, dat houdt kat en stof van de baan. Bij de spoorbaan van mijn neef Erik ligt een rol dikkere plastic afvalzakken van de action klaar om bevestigd te worden.



Hachelijk?
Re: Een kater
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: Een kater
Ik heb de deur van m'm treinkamer dicht en mocht er eens 1 in glippen, dan weet hij/zij hoe snel ze de kamer weer uit moet komen.
Hopelijk komt dat niet door het rare harde geluid wat ik maak richting poes. >:-D
Daarnaast moet ik er niet aandenken dat onze katten op m'n kamertje komen, heb er nu nog zeven (hadden er 13, maar laatste 1½jaar een paar moeten laten gaan genieten van hun eeuwige rust).

Rob
Re: Een kater
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Een kater
Dag Arnold.

Mijn treinkamer heeft een half deurtje, zelf gemaakt omdat de originele deur niet meer past vanwege de modelbaan. :roll:
Er lopen hier twee katten rond, katers zelfs :lol: en die komen daar nooit, terwijl ze gemakkelijk erover kunnen springen!
Waarom niet? Omdat ik de onderste rand van het deurtje heb ingesmeerd met tijgerbalsem! :idea:
Dit heeft een dusdanige scherpe geur die katten echt niet fijn vinden, dus blijven ze daar mooi weg :wink:
Het werkt prima, niemand heeft er last van (behalve de katten dus) en eens per jaar even een vinger met de balsem erlangs en klaar.

Groeten,

Erik.
Re: Een kater
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Een kater
Hallo Erik,
Een deur insmeren met tijgerbalsem lijkt me een een verregaande vorm van alternatieve geneeskunde   :)
Ludo
Re: Een kater
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Een kater
Je mag het noemen zoals je wilt, als het maar werkt :wink: :thumbup:
Dezelfde truc heb ik ook toegepast bij de vaste trap naar de zolderkamer: precies onder de
neus van de traptreden, heeft niemand er last van en de katten dus komen niet op zolder!

Groeten,

Erik.
Re: Een kater
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: Een kater
dank voor het meedenken!
Die buks klinkt wel aardig, een extra spel-element...
Toch zal mijn vrijw kluppie (DB dierenambulance NHZ) daar niet
zo blij mee zijn.

Tafel staat in de uitbouw van de woonkamer zonder wand/deuren.
Ga toch maar een poging wagen met de netten.

Arnold
Re: Een kater
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Een kater
Hallo Arnold,

Toen ik nog thuis woonde, hadden wij 9 katten, er zijn er nu gelukkig nog steeds 9, maar ook bij mij waren en zijn ze er verzot op als er ineens een trein rond rijdt in de kamer, helemaal volgen, erachteraan, poot uitsteken op de rails en de trein er tegen aan laten rijden, schrikken, wegrennen, tegen de muur opspringen, terugkomen en weer van voor af aan beginnen, ja..... het is allemaal herkenbaar!
Misschien in de woonkamer een ovaaltje rail leggen en een goedkoop locje en wagonnetje en dat zo nu en dan eens laten rijden als de kat(ten) er zijn, of het helpt tegen het op de baan komen, dat kan ik niet zeggen, dat heb ík nooit uitgeprobeerd omdat ik nog geen baan had/heb, maar wie weet werkt het. Volgens mij is dat katvolk gewoon stikjaloers dat ze geen aandacht krijgen en doen ze er alles aan om dat wél te krijgen!  >:-D

Mijn eigen poezebeest heb ik, toen ik nog een opklapplaat had, geleerd dat ze op mijn bed, met de voorpoten op de plaat mocht kijken, dat werkte over het algemeen vrij goed enkele kattekwaadjes uitgezonderd (mijn kat is een bijzonder beest en vaak behoorlijk ondeugend, maar wel errug lief natuurlijk!!!)

Succes ermee!

Tot in de pruimentijd!

Gegroet;

The MaSt
Marten