Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Modelbaan Andernach

Gestart door Edwin VD donderdag 16 februari 2017, 20:12:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Modelbaan Andernach
Edwin VD
gast

Modelbaan Andernach
Vanuit een vroegere hobby maar weer eens opnieuw begonnen met het maken van een nieuwe baan. Een hoog ambitie niveau dus maar niet te groot beginnen om het tot een goed einde te brengen. Ook alle spullen moeten nog aangeschaft worden, dus een paar keer jarig zijn per jaar zal wel helpen. Van het weekend in ieder geval naar de Rail beurs toe in Houten. Verder nog wat adresjes uitzoeken om (originele) C-rail te kopen.

Dit ontwerp pak ik. Niet origineel, maar wel goed om alle technieken en scenery toe te passen. Als het allemaal goed gaat kan de ambitie verder opgeschroefd worden. Wintrack heeft me hier bij geholpen.

De blauwe segmenten geven de bezet melders aan. Het idee is om straks wel automatisch te rijden. Zijn er eventueel nog suggesties voor de baan?
Re: Modelbaan Andernach
-Edwin:
Als je hier en daar een melder plaatst heb je geen volledige detectie van je baan.
Re: Modelbaan Andernach
Edwin VD
gast

Re: Modelbaan Andernach
Bedankt Jorg voor je oplettendheid. Kleine toelichting. De blauwe stukken geven het begin dan wel het einde van een blok aan. Dus begint met blauw, daarna grijs en vervolgens weer blauw. Plan is om via 1 van de massa railen de detectie te doen. De nummers geven de delen aan waarvan de massa aan 1 zijde geïsoleerd moet worden. Dus de delen tussen de wissels hebben daarmee over de hele lengte detectie.
Zou goed moeten gaan toch?
Re: Modelbaan Andernach
-Edwin:
Ja klopt, best is 3 melders in een blok waar je beide richtingen op rijdt, minder kan ook, maar wordt voor sommige besturingsprogrammas afgeraden.
Re: Modelbaan Andernach
Edwin VD
gast

Re: Modelbaan Andernach
Is het gebruikelijk dat alle electro componenten ook in Wintrack worden opgenomen inclusief bekabeling?
Welke kleur heeft een bezet meld kabel vanaf de massa. Ook bruin?
Re: Modelbaan Andernach
-Edwin:
Het beste is een kleur te gebruiken die je nog niet in gebruik hebt, bij de meeste forummers wordt groen als terugmeld draad gebruikt, maar persoonlijk gebruik ik grijze draad.
Re: Modelbaan Andernach
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Modelbaan Andernach
Edwin, voor de (extra) duidelijkheid.

Jørg zijn reactie wil ik zelfs nog versterken. Je MOET zelfs een andere kleur gebruiken, als de al in gebruik zijnde.

Dan raak je de "draad" niet kwijt, dus gewoon om fouten te voorkomen.

Toevallig gebruik ik ook grijze draad. Groen wordt idd veel gebruikt, maar elke kleur die nog niet in gebruik is, is goed.
Re: Modelbaan Andernach
-Cees:
Dank voor de bijstand,  :thumbup:
Re: Modelbaan Andernach
Edwin VD
gast

Re: Modelbaan Andernach
Jorg en Cees, bedankt voor de info. Hier kunnen we verder mee.
Nog even terugkomen op de andere vraag. Is het gebruikelijk om de gehele electrische installatie in Winteack te zetten?
Re: Modelbaan Andernach
-Edwin:
Het helpt wel om storingen op te sporen,  :thumbup:
Re: Modelbaan Andernach
Edwin VD
gast

Re: Modelbaan Andernach
Met de hoogtes van de baan bezig gehouden. Nu is alles netjes met een hellingshoek die kleiner is dan 3,5%. Het station onderaan is hoger komen te liggen. Het middendeel ligt op nul-niveau en de hogere delen op ca. 10 cm. Zou voldoende moeten zijn.

Het 3D aangezicht is handig om alles even te controleren. Was nog wel even aan het stoeien om de tunnel portalen goed er in te krijgen. Had ze strak op een tunnel tracé gezet en dan wordt het tunnel portaal op de tunnel van de rail gezet. Zet je hem op een iets ruimere afstand van het tunnel tracé, dan wordt het portaal wel netjes voor de tunnel gezet.

Straks naar Houten.
Re: Modelbaan Andernach
-Edwin:
10 cm is ok zolang je er met je hand nog tussen kan om een wagon of loc die uit de sporen is gegaan er kan terug opzetten of wegnemen.
Want ontsporingen gebeuren altijd op de meest onverwachte plekken.
Re: Modelbaan Andernach
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Modelbaan Andernach
Mooie baan.
1 m is wel breed als je er niet achterheen kan - zo nodig de tafel verplaatsbaar maken
Succes
Re: Modelbaan Andernach
Lid sinds: 2010

online
Re: Modelbaan Andernach
Citaat van: Jørg op vrijdag 17 februari 2017, 17:12:35
-Edwin:
Het beste is een kleur te gebruiken die je nog niet in gebruik hebt, bij de meeste forummers wordt groen als terugmeld draad gebruikt, maar persoonlijk gebruik ik grijze draad.

Net als Jorg Marklin gebruik ik ook grijs voor de terug melding.
Hoef je je natuurlijk niets van aan te trekken.
Wat wel handig is om te weten is dat groen in sommige wisselaandrijvingen als alternatief van een blauwe draad wordt gebruikt.
Persoonlijk gebruik ik blauw en groen voor de schakeldraden van wissels en seinen,met oranje voor de 3e schakelkleur.

Robin
Re: Modelbaan Andernach
Edwin VD
gast

Re: Modelbaan Andernach
Citeer
Jorg
10 cm is ok zolang je er met je hand nog tussen kan om een wagon of loc die uit de sporen is gegaan er kan terug opzetten of wegnemen.
Want ontsporingen gebeuren altijd op de meest onverwachte plekken.
Ergens uit een afbeelding gehaald dat lok met bovenrail 8,5 cm is. Zodoende is 10 cm vrije ruimte aangehouden. Het gaat in dit geval om de  brughoogte (onderzijde brug dus). Daar kunnen we  gelukkig met de hand goed bij.

CiteerLudo
Mooie baan.
Dank.

CiteerJorg en Hero
Net als Jorg Marklin gebruik ik ook grijs voor de terug melding.
Besloten om dat ook zo te doen.

Edwin.
Re: Modelbaan Andernach
Edwin VD
gast

Re: Modelbaan Andernach
Beurs in Houten heeft nog een diesel lok opgeleverd.
Re: Modelbaan Andernach
Edwin VD
gast

Re: Modelbaan Andernach
Nog met een moeilijke keuze bezig voor de besturing van de baan. Diverse modellen van besturingen voorbij zien komen en nog meer fora gelezen. Vandaag ongeveer de hele dag besteed om de Intellibox, ECoS, DR5000, CS3 uit te zoeken. Gelukkig is er veel over geschreven.

DR5000 was een mooie optie, maar gaat zonder ombouw naar DCC decoders van de locs niet werken. CS3 werkt niet met Koploper, dus dat gaat het ook niet worden. Die optie met koploper hou ik graag open om niet alle investeringen gelijk in de begin fase te hebben. iTrain wil ik later wel verder onderzoeken. Rocrail en Traincontroller wellicht ook nog.

Intellibox en ECoS zijn vrij gelijkwaardig voor mij overgekomen. Gezien de prijs is er wel een voorkeur voor de Intellibox. Zou best met IB-Com willen werken, maar een stukje handbediening lijk me nog wel praktisch. Dat zou er dan nog bij komen en dat wordt het prijsverschil met een Intellibox Basic een stuk kleiner.

Ik heb nog het volgende uit te zoeken voor Intellibox II en Intellibox Basic:

       
  • Is het verschil alleen het aantal treinen dat bestuurd kan worden. Of zijn er meer verschillen.
  • Intellibox II werkt bijvoorbeeld met software versie 2.x. Over de Basic kan ik daar ook niet iets over terug vinden (na deze dag althans).
  • Is de stapgrootte voor de snelheid (remmen/optrekken) daadwerkelijk verdeeld over 27 (of 28) stappen
  • Hoe wordt precies met Mfx+ (M4) omgegaan.
Zodra de antwoorden er zijn, laat ik het weten.

Edwin.
Re: Modelbaan Andernach
Edwin VD
gast

Re: Modelbaan Andernach
Vandaag maar even met wat eenvoudigere zaken bezig geweest. De scenery.

De overwegbomen van Marklin vind ik niet zo mooi. Weet iemand nog mooie beweegbare overweg bomen?
Re: Modelbaan Andernach
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Modelbaan Andernach
Edwin,

begrijp ik het goed, de CS3 werkt niet met koploper?

zijn er leden die hier meer van weten
ik heb zelf nog maar pas de CS3 en zou straks met koploper aan de slag willen gaan
Re: Modelbaan Andernach
Lid sinds: 2008

offline
Re: Modelbaan Andernach
Hoi Edwin,

Weinert heeft hele mooie (dure) overwegbomen. Verkrijgbaar in verschillende lengtes.
Anders zou je ook eens kunnen kijken bij Viessmann.

Groeten,
Ton.
Re: Modelbaan Andernach
Edwin VD
gast

Re: Modelbaan Andernach
@Kelderspoorder,


PaHaSoft (de ontwikkelaar van Koploper) stelt dit klip en klaar voor CS2. Zie http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=3686
CS3 heeft qua opbouw veel overeenkomsten met CS2 en wordt daarom ook niet ondersteund.


Vond het zelf jammer, maar het is nu eenmaal zo.


Groet Edwin
Re: Modelbaan Andernach
Edwin VD
gast

Re: Modelbaan Andernach
Citaat van: Yeoman op maandag 27 februari 2017, 22:45:10
Hoi Edwin,

Weinert heeft hele mooie (dure) overwegbomen. Verkrijgbaar in verschillende lengtes.
Anders zou je ook eens kunnen kijken bij Viessmann.

Groeten,
Ton.


Beste Ton,
Bedankt voor je info.  Weinert kende ik nog niet, maar ze maken echt mooie dingen voor de baan. Die van Viessmann zijn prima. Leuke is dat je er een paar verkeersborden bij krijgt voor de verdere aankleding en dat maakt het wel af.
https://www.modellbahnshop-lippe.com/produkt/Viessmann/21-4-0-62310-004014-0-0-0-0-0-0-grp-de-p-0/ein_produkt.html


Groet Edwin.
Re: Modelbaan Andernach
Edwin VD
gast

Re: Modelbaan Andernach
Citaat van: Edwin VD op zondag 19 februari 2017, 20:35:42
Intellibox en ECoS zijn vrij gelijkwaardig voor mij overgekomen. Gezien de prijs is er wel een voorkeur voor de Intellibox. Zou best met IB-Com willen werken, maar een stukje handbediening lijk me nog wel praktisch. Dat zou er dan nog bij komen en dat wordt het prijsverschil met een Intellibox Basic een stuk kleiner.

Ik heb nog het volgende uit te zoeken voor Intellibox II en Intellibox Basic:

       
  • Is het verschil alleen het aantal treinen dat bestuurd kan worden. Of zijn er meer verschillen.
  • Intellibox II werkt bijvoorbeeld met software versie 2.x. Over de Basic kan ik daar ook niet iets over terug vinden (na deze dag althans).
  • Is de stapgrootte voor de snelheid (remmen/optrekken) daadwerkelijk verdeeld over 27 (of 28) stappen
  • Hoe wordt precies met Mfx+ (M4) omgegaan.

We zijn inmiddels wat verder met de selectie van de besturing.

A1) Het aantal treinen is groter dan ooit hier in huis kunnen rijden. Dat is geen belemmering. Wel is voor het programmeren van de decoders het wel erg handig om een display te hebben waarmee je dat kunt doen. IB-Com is daarbij dan minder handig.
A2) Software versies.  Intellibox heeft niet een directe ondersteuning voor Mfx+ (M4). Dat zie ik wel als een beperking voor Marklin treinen.
A3) Stapgrootte is 14. Had toch voor het mooie rijden 27 (of 28) stappen gezien.
A4) Zie A2

Verder zie ik bij de Marklin fanaten zoals degeluidsman en ekdesign dat de Intellibox is ingewisseld voor Ecos en daar erg blij mee waren. Ik voel me gesteund om toch voor Ecos te gaan.

Ecos heeft een nieuwe versie 2.1 die wordt uitgebracht in dit kwartaal. Kan helaas niets vinden of deze nieuwe Ecos goed met Koploper gaat werken. Kan ook geen verschillenlijst vinden tussen de Ecos 2.0 en 2.1 (art. 50200 en 50210). Weet iemand hier het antwoord op?

Gr. Edwin.
Re: Modelbaan Andernach
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Modelbaan Andernach
Dag Erwin,

De nieuwe ECoS 50210 is bedoeld voor spoor 1 banen en kan meer stroom leveren, dit is voor een H0 baan niet aan te raden.
Als er bv sluiting komt in de baan dan slaat deze versie veel later uit met alle gevolgen van dien.

De standaard ECoS 50200 levert 4 ampère en daar konden op mijn oude baan alle treinen rijden, dat waren er zo,n 6 met licht, geluid en rook en dan stonden er ook nog 6 opgesteld in het schaduwstation ook in deze treinen bleef de verlichting branden en ik had nog niet de volledige 4 ampère in gebruik.

Ja ik ben erg blij met mijn ECoS en de combinatie met koploper ( 28 stappen ), jij schreef al over het grote scherm maar ook het gebruikers gemak is top.

Edwin, in je gebruikers profiel staat helaas niet je woonplaats ( locatie op het invul veld ) maar als je in de buurt woont mag je gerust de ECoS hier eens komen bekijken en ik kan je er van alles over vertellen.

Nee ik heb geen aandelen bij Esu  :)

Citaat van: Kelderspoorder op zondag 26 februari 2017, 20:01:47
Edwin,

begrijp ik het goed, de CS3 werkt niet met koploper?

zijn er leden die hier meer van weten
ik heb zelf nog maar pas de CS3 en zou straks met koploper aan de slag willen gaan


Dat gaat niet werken Freddy, koploper ondersteund dit niet, je staat voor de keuze of een andere centrale of andere software.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Modelbaan Andernach
Ben den Hollander
gast

Re: Modelbaan Andernach
Citaat van: Edwin VD op woensdag 08 maart 2017, 20:22:02

Ecos heeft een nieuwe versie 2.1 die wordt uitgebracht in dit kwartaal. Kan helaas niets vinden of deze nieuwe Ecos goed met Koploper gaat werken. Kan ook geen verschillenlijst vinden tussen de Ecos 2.0 en 2.1 (art. 50200 en 50210). Weet iemand hier het antwoord op?


Dag Edwin,

Er is nog maar één Ecos namelijk versie 2.1 de 50210. De oude 50200 wordt niet meer gemaakt maar ligt nog wel in de winkel.

Je kunt prima de 50210 aanschaffen ook voor h0, dat deze alleen geschikt is voor spoor I is een broodje aap verhaal. Zie wat Esu daar zelf over schrijft:



Succes met de keuze.

Gr, Ben.
Re: Modelbaan Andernach
Edwin VD
gast

Re: Modelbaan Andernach
Citaat van: Ben den Hollander op donderdag 09 maart 2017, 09:51:38
Er is nog maar één Ecos namelijk versie 2.1 de 50210. De oude 50200 wordt niet meer gemaakt maar ligt nog wel in de winkel.

Je kunt prima de 50210 aanschaffen ook voor h0, dat deze alleen geschikt is voor spoor I is een broodje aap verhaal. Zie wat Esu daar zelf over schrijft:

Succes met de keuze.

Gr, Ben.

Ben,
Bedankt voor je antwoord. De keuze voor de Ecos 2.1 (50210) zal de keuze gaan worden, echter wil ik van tevoren zeker weten dat het samen met Koploper werkt. Hoe zou ik dit vooraf kunnen checken?

Gr. Edwin.
Re: Modelbaan Andernach
Ben den Hollander
gast

Re: Modelbaan Andernach
Aan het communicatie protocol is volgens mij niets veranderd en Ecos en Koploper is een beproefde combinatie.

Gr, Ben.
Re: Modelbaan Andernach
Edwin VD
gast

Re: Modelbaan Andernach
Citaat van: Ben den Hollander op vrijdag 10 maart 2017, 09:03:12
Aan het communicatie protocol is volgens mij niets veranderd en Ecos en Koploper is een beproefde combinatie.

Gr, Ben.

Bedankt voor je terugkoppeling Ben.

Gr. Edwin.
Re: Modelbaan Andernach
Edwin VD
gast

Re: Modelbaan Andernach
Ondertussen nog druk bezig met het uitzoeken van de terugmelders en schakeldecoders. Er is veel te koop op dit gebied. Mijn oog is gevallen op die van Digikeijs. Zit voor het gemak gewoon een schroefverbinding waar de draden onder gemonteerd kunnen worden. Die stekkertjes die je er bij Viessmann eerst op moet zetten zijn niet mijn favoriet.

Verder heeft de schakeldecoder de mogelijkheid voor de seinen om in het donker de leds minder fel te laten stralen. Dat lijkt me wel mooi en inmiddels in Koploper ook uitgezocht hoe dat aangestuurd kan worden met 1 knopje vanuit het baanpaneel. Ook de seinen hebben een mooie vloeidende overloopt van rood naar groen en weer terug.

Heeft iemand ervaring met Digikeijs?

Gr. Edwin.
Re: Modelbaan Andernach
Citaat van: Edwin VD op woensdag 08 maart 2017, 20:22:02
Ecos heeft een nieuwe versie 2.1 die wordt uitgebracht in dit kwartaal. Kan helaas niets vinden of deze nieuwe Ecos goed met Koploper gaat werken. Kan ook geen verschillenlijst vinden tussen de Ecos 2.0 en 2.1 (art. 50200 en 50210). Weet iemand hier het antwoord op?
Zie antwoord van Peter (degeluidsman), voor H0 en kleiner zit er een begrenzer op. Aansturing (protocol) veranderd en bijna niet, dus je kunt hem met Koploper aansturen.


Mvg,
Peter
Re: Modelbaan Andernach
Lid sinds: 2010

online
Re: Modelbaan Andernach
Citaat van: Edwin VD op vrijdag 10 maart 2017, 19:27:58

Heeft iemand ervaring met Digikeijs?


Jazeker.

Als je ze aanstuurt met DCC heb je geen enkel probleem.
Je moet alleen de common aansluitingen van output 5-8 niet gebruiken.
Gewoon alle gele draden op de schroefjes van output 1-4 doen.

Anders loop je kans dat de decoder zijn adres verliest bij te grote schakelvermogens (Marklin wissel spoelen)

Mvg Robin
Re: Modelbaan Andernach
Edwin VD
gast

Re: Modelbaan Andernach
Citaat van: Hero op zaterdag 18 maart 2017, 15:09:59
Citaat van: Edwin VD op vrijdag 10 maart 2017, 19:27:58

Heeft iemand ervaring met Digikeijs?


Jazeker.

Als je ze aanstuurt met DCC heb je geen enkel probleem.
Je moet alleen de common aansluitingen van output 5-8 niet gebruiken.
Gewoon alle gele draden op de schroefjes van output 1-4 doen.

Anders loop je kans dat de decoder zijn adres verliest bij te grote schakelvermogens (Marklin wissel spoelen)

Mvg Robin

Bedankt Robin voor je reactie. Het was even verontrustend wat je schreef, maar heb een draadje gevonden waar Karst Drenth (die betrokken was bij het ontwerp van DR4018) het een en ander uitlegt en hoe je hier mee om kunt gaan. Voor mij prima werkbaar.

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,63101.0.html

Gr. Edwin.

Modelbaan Andernach - Onderframe
Had even andere prioriteiten afgelopen periode, maar de draad weer opgepakt. Het onderframe is een stuk gevorderd. Ga er straks platen over heen leggen. Deze platen ga ik op de plaatsen waar de wissels komen nog van gaten voorzien zodat ik later de aandrijving nog kan uitwisselen zonder de halve baan te slopen. Daarom zijn ook de spanten af en toe versprongen zodat deze niet precies onder de aandrijving van een wissel komen.

Verder ben ik nog op zoek naar tafelpoten met wieltjes zodat ik makkelijk de tafel kan verschuiven om aan de achterzijde van de baan komen. Bij de Ikea hebben wel een mooie tafelpoot hiervoor.

Gr. Edwin.
Re: Modelbaan Andernach
Edwin VD
gast

Re: Modelbaan Andernach
Plaat van het weekend voorbereid. Op de plaatsen van de wissels gaten gemaakt om er naderhand nog bij te kunnen.

De hellingen van de rails kunnen nu gemaakt worden. Ik ga nog wel even kijken wat hier de handigste methode voor is. Als iemand nog ideeën heeft?

Gr. Edwin.
Re: Modelbaan Andernach
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Modelbaan Andernach
Hoi Edwin,

Ik dacht bij de vorige foto dat je een open frame maakt en daar de rails op legt en een paar cm. Breder het trace uitzagen dan kun je makkelijker bij de baan.

Er staan veel voorbeelden hier op het forum, de sparingen voor de aandrijvingen is wel een goed idee.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Modelbaan Andernach
Edwin VD
gast

Re: Modelbaan Andernach
Dag Peter,


Aanvankelijk was ik dat ook van plan. Toegankelijk is de baan erg goed. Komt ook van de muur af te staan, zodat ik er rondom heen kan. Kon verder geen andere voordelen bedenken. Deze gekozen manier is eigenlijk voor deze baan wel goed genoeg. Alle bekabeling komt overigens aan de onderzijde.


Gr. Edwin.

Re: Modelbaan Andernach
Edwin VD
gast

Re: Modelbaan Andernach
Ondertussen gestart met het aanleggen van de ringleiding. Is er iemand die weet waar 2,5mm2 draad in de kleur rood te koop is?
Re: Modelbaan Andernach
Lid sinds: 2008

offline
Re: Modelbaan Andernach
In België  :)
Re: Modelbaan Andernach
-Edwin:
Ik heb een ringleiding van 1.5 mm gebruikt, en rood is hier te koop op rol (100 m).
Ik wil voor jouw wel eens informeren wat een doos kost.
Re: Modelbaan Andernach
Lid sinds: 2023

offline
Re: Modelbaan Andernach
Mecktronics, per webshop of staan ook altijd in Houten.
Minimale afname is 5 mtr à ? 0,58 per meter
Re: Modelbaan Andernach
Edwin VD
gast

Re: Modelbaan Andernach
CiteerMecktronics, per webshop of staan ook altijd in Houten.
Minimale afname is 5 mtr à ? 0,58 per meter

Handig dat ze alle lengtes verkopen. Bedankt allen die gereageerd hebben.

Gr. Edwin
Re: Modelbaan Andernach
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Modelbaan Andernach
In België verkopen ze al lengtes vanaf 5 mtr, kost rond de ? 4,- per 5 meter.

Voor tafelpoten kan je heel goed de 9x9cm tuinpalen gebruiken. Onderkant vierkantplaatje multiplex en wielen van de Action, goedkoop en duurzaam.
Re: Modelbaan Andernach
Edwin VD
gast

Re: Modelbaan Andernach
Citaat van: iTom op vrijdag 21 april 2017, 00:14:05
In België verkopen ze al lengtes vanaf 5 mtr, kost rond de ? 4,- per 5 meter.

Voor tafelpoten kan je heel goed de 9x9cm tuinpalen gebruiken. Onderkant vierkantplaatje multiplex en wielen van de Action, goedkoop en duurzaam.

Dag Tom,

Kabel heb ik inmiddels besteld bij Mecktronics.
je tip voor de tafelpoten ga ik verder bekijken. Van het weekend maar eens de Action bezoeken.
Gr. Edwin.
Re: Modelbaan Andernach
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Modelbaan Andernach
Bij de Ikea kun je allerlei maten tafelpoten kopen.
Re: Modelbaan Andernach
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Modelbaan Andernach
Werkt prima, heb jaren zo mijn treintafel heen en weer gereden.
Wielen van de Action zijn prima en goedkoop.



Inmiddels heeft het onderstel een tweede leven gekregen, deze ondersteunt nu de HIP 2.0 demobaan.

Re: Modelbaan Andernach
Edwin VD
gast

Re: Modelbaan Andernach
Citaat van: Maarten Marklin op vrijdag 21 april 2017, 11:03:19
Bij de Ikea kun je allerlei maten tafelpoten kopen.

Dag Maarten,
Tafelpoten bij Ikea heb ik gezien. Zien er op zich prima uit. De tafelpoten met wielen zijn ca. 70 cm. hoog. Komt de dikte van de baan erbij en dan is het 'nul'-niveau van de rails ca. 80 cm. van de vloer.
Liever zou ik de baan op 100 cm tot 110 cm willen hebben. Je staat toch regelmatig voorover gebogen over de baan. Kan rugklachten schelen.
Het idee om zelf tafelpoten te maken is voor mij het overwegen waard.
Bedankt in ieder geval voor het meedenken.
Gr. Edwin.
Re: Modelbaan Andernach
Edwin VD
gast

Re: Modelbaan Andernach
Ik ga de kabels een label meegeven. Wordt storing zoeken eenvoudiger.
Waar maken jullie de kabel labels mee? De labels die ik gezien heb zijn erg groot om zo'n klein kabeltje.
Gr. Edwin.
Re: Modelbaan Andernach
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Modelbaan Andernach
Citaat van: Edwin VD op vrijdag 21 april 2017, 11:09:15
Citaat van: Maarten Marklin op vrijdag 21 april 2017, 11:03:19
Bij de Ikea kun je allerlei maten tafelpoten kopen.

Liever zou ik de baan op 100 cm tot 110 cm willen hebben. Je staat toch regelmatig voorover gebogen over de baan. Kan rugklachten schelen.
Het idee om zelf tafelpoten te maken is voor mij het overwegen waard.

Gr. Edwin.

Bij de bouwmarkt koop je een tuinpaal voor rond de 20 euro maar die is dan wel 3mtr lang. Je hebt ze ook van 210cm daar haal je dan 2 tafelpoten uit, plus de rolwielen dan haal je makkelijk de gewenst waarde voor de hoogte van 100 tot 110cm. Goedkoper en duurzamer zou ik niet weten.
Re: Modelbaan Andernach
-Edwin:
Ik gebruik etiketten van 1 x 2cm om te labelen schrijf eerst en dan dubbel plooien om de draad heen en klaar.
Re: Modelbaan Andernach
Edwin VD
gast

Re: Modelbaan Andernach
Ik was er even ongepland tussenuit. Nu weer present en de draad weer opgepakt.  :)

Citaat van: iTom op vrijdag 21 april 2017, 11:34:50
Bij de bouwmarkt koop je een tuinpaal voor rond de 20 euro maar die is dan wel 3mtr lang. Je hebt ze ook van 210cm daar haal je dan 2 tafelpoten uit, plus de rolwielen dan haal je makkelijk de gewenst waarde voor de hoogte van 100 tot 110cm. Goedkoper en duurzamer zou ik niet weten.

Tom, het zijn de tuinpalen geworden. Was een goed idee en makkelijk uit te voeren.

Afgelopen weekend met de kabelgootjes onder de baan bezig geweest. Was even een klus voordat alles gezaagd was en vastgeschroefd. Ben wel tevreden met het resultaat. De deksels voor de kabelgoten liggen klaar om er nog opgeplaatst te worden.

Bij ieder houten spant een doorvoer gemaakt zodat de kabels straks makkelijk naar de ander kant van het spant kunnen en niet onder het spant door hoeven.

Gr. Edwin.