Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Roco 62676 (NS 1002) ombouwen naar wisselstroom

Gestart door HdW dinsdag 14 februari 2017, 22:47:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Roco 62676 (NS 1002) ombouwen naar wisselstroom
Geacht forum,

Ik heb een 62676 in bezit en wil die ombouwen naar wisselstroom en digitaal. Dat laatste is heel makkelijk, want ik hoef de ESU 54610 alleen maar als een stekker in te prikken. Naar 3-rail wisselstroom is wat lastiger, want in die situatie zijn er maar twee assen i.p.v. 4 aangedreven. Ik moet dus een tandwielkast verwijderen en de wielen vervangen door exemplaren zonder tandwielen. Heeft iemand hier ervaring mee?

HdW
Re: Roco 62676 (NS 1002) ombouwen naar wisselstroom
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Roco 62676 (NS 1002) ombouwen naar wisselstroom
Beste HdW,

Waarom dan maar rijden op 2 wielstellen?

Er is denk ik een grotere uitdaging: 2 rail wielen hebben andere maten en 2 rail wielen staan verder uit elkaar, waardoor er een kans is dat de lok steeds gaat ontsporen op wissels, hij neemt dan de verkeerde kant van een puntstuk.

Groet, Anne W
Re: Roco 62676 (NS 1002) ombouwen naar wisselstroom
Als ik jou was , zou ik is een mailtje sturen naar Erwin .... http://www.etsemmen.nl/

Hij heeft mij al meerdere malen geholpen met de juiste onderdelen te leveren bij ombouw en defecte locs.
Als je mazzel hebt kan hij precies aangeven wat je nodig hebt.
En de kosten vallen achteraf best mee.

Mvg: Alex
Re: Roco 62676 (NS 1002) ombouwen naar wisselstroom
Bij Roco het onderdelenblad zoeken en downloaden van de 62676/68676.
Daar staat voor beide de onderdelen op. Onderaan zelfs de onderdelen die specifiek voor de wisselstroom versie zijn.
Re: Roco 62676 (NS 1002) ombouwen naar wisselstroom
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Roco 62676 (NS 1002) ombouwen naar wisselstroom
Als ik het goed lees wil je er een tanwielkast uithalen ?
Zou ik nooit doen, waarom wil je dat eigenlijk ?
Past er dan geen sleper onder ?

groet
Harald
Re: Roco 62676 (NS 1002) ombouwen naar wisselstroom
In veel van die gevallen moet dat Harald , anders is er geen plek voor , anders komt de sleper te laag te liggen met alle gevolgen van dien.

Mvg: Alex
Re: Roco 62676 (NS 1002) ombouwen naar wisselstroom
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Roco 62676 (NS 1002) ombouwen naar wisselstroom
Hi Alex,

Er zijn zat van die locjes waar geen ruimte is, misschien iets weg frezen, heb ik b.v. ook diverse keren gedaan bij een "Sikje".
Nu heb ik hier nog een Roco 1100 is daar het zelfde probleem ? Zal het eens bekijken.

groet
Harald
Re: Roco 62676 (NS 1002) ombouwen naar wisselstroom
Dat is dus vaak niet mogelijk Harald , dan kom je namelijk tandwielen tegen die in de weg zitten , vandaar dat er bij diverse locs helaas aandrijf assen verloren gaan , en dat komt bij heel veel locs voor bij Roco.

Mvg: Alex
Re: Roco 62676 (NS 1002) ombouwen naar wisselstroom
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Roco 62676 (NS 1002) ombouwen naar wisselstroom
OK Alex, bedankt voor de info, weet het nu voor als ik het eens tegenkom.

groet
Harald

Re: Roco 62676 (NS 1002) ombouwen naar wisselstrom
Dan alleen het tandwiel eruit halen wat in de weg zit.
Vaak blijft je aandrijving op een wiel van dat wielstel nog wel mogelijk.

Middelste tandwiel is er een van drie die de oversteek door het draaistel regelt.
Re: Roco 62676 (NS 1002) ombouwen naar wisselstroom
Ik ga twee wielsets bestellen zonder tandwielen (incl. één met een "mitnehmer"; die stuurt de sleper enigszins). Volgens mij moeten alle tandwielen er uit; die hebben geen functie meer (en ze zitten allemaal in de weg)

Ik hoop dat de loc daarna goed door de wissels loopt, anders moet ik ook de voorloopassen vervangen.

Wordt vervolgd en dank voor alle reacties!