Citaat van: rscosworth op zaterdag 18 februari 2017, 20:03:38
k Heb hem nogmaals helemaal uit elkaar gehaald.
Draaistel, magneet en anker voor 10 min in een wasbenzine badje gehad.
Tot slot alles weer afgedroogd en in elkaar gezet. Alles loopt nog steeds soepel.
Wederom de motor vrij laten draaien. Deze keer kwam er iets rook uit het blok, maar dat zou kunnen omdat ik m nog niet opnieuw gesmeerd had.
De decoder werd gloeiend heet! En het stoppen was weer begonnen. k Heb m maar weer snel uit gezet om erger te voorkomen.
Ja, dit lijkt precies het zelfde probleem dat ik ook had:
Ook hier een (2de-hands) motorpost, heb de motor ook schoon gemaakt met wasbenzine en een ESU-decoder ingebouwd.
Het ding was helemaal klaar, liep 1 rondje op het test-ovaaltje, daarna bleef ie staan
Decoder was erg heet en het eerste wat je dan doet, is spanning er af en de decoder los halen !
Heb de motor toen rechtstreeks aan een labvoeding gehangen, zodat ik spanning en stroom kon regelen.
Het heeft een hele tijd geduurd, de motor trok het ene moment erg veel stroom, het andere moment ging ie weer snel draaien, maar nooit constant.
Soms zag je zelfs vuur uit de motor komen.
Na een half uurtje klooien ging ie goed draaien, de decoder later weer aangesloten en het is daarna niet meer fout gegaan.
Het lijkt er op dat er toch nog koolresten achter gebleven zijn, vooral in de spleetjes van het anker !
maar ook het schildje zat aan de binnenkant (voor het poetsen) vol slijpsel van de borstels.
Ondanks de poetsbeurt toch niet goed genoeg schoon .......
Doe er je voordeel mee