Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

mSD decoders

Gestart door nmbssncb donderdag 20 november 2014, 16:02:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
mSD decoders
Lid sinds: 2007

offline
mSD decoders
Ik heb een aantal locomotieven waaronder de M37624 (Pennsylvania Railroad F7 A-B-A) die af fabriek de "standaard" mSD decoders hebben.  Deze decoders laten zich maar ten dele uitlezen met de CS1R (voormalige M60212).  Bij de motorinstellingen ontbreekt toegang tot o.a. forward en reverse trimming van de snelheid.
De decoders laten zich in het geheel niet uitlezen door de LokProgrammer (2.7.9 en 4.4.13) en kunnen ook niet ge-update worden door het programma ESU Firmware update (met eerdere mLD en mSD decoders kon dat wel).

Wanneer ik de mSD decoder van de 37624 los test met ESU Profi-Prüfstand en LokProgrammer, ook dan gebeurt er niets.

Met de CS1R kan ik dus geen trimming wijzigen, maar ook geen geluiden (voor zover mij bekend).

En dan nog het volgende.

De 37624 heeft de volgende motorinstellingen:

Regelingreferentie (CV 0053) = 40
Parameter K (CV 0054) = 64
Parameter I(CV 0055) = 64
Regelinginvloed (CV 0056) = 0

Deze locomotief rijdt subliem.

De M37628 (Kansas City Soutthern Railroad F7 A-B-A) heeft geheel andere instellingen:

Regelingreferentie (CV 0053) = 45
Parameter K (CV 0054) = 220
Parameter I(CV 0055) = 128
Regelinginvloed (CV 0056) = 24

Deze locomotief rijdt niet zo best, toch zijn dit de "beste" instellingen die ik tot op heden heb kunnen "vinden" (trial & error methode)...
Wanneer ik de CV-waarden van M37624 instel in de M37628 komt deze laatste helemaal niet in beweging...

Ik heb nog een andere uit deze serie met weer ander motorinstellingen.

Raadselachtige mSD decoders en/of raadselachtige motoren (alles nieuw gekocht)...

Mijn vraag aan M60213, M60214 en M60215 bezitters: hebben zij problemen met het (volledig) uitlezen en programmeren van ESU decoders?


Willy

Re: mSD decoders
marr24
gast

Re: mSD decoders
Ik heb geen problemen met het uit lezen van mijn loks enkel en alleen dat ze af en toe stilstaan op stoffige punten maar ja fan moet je ook meer rijden. Ik heb ovirigens de 15


Mvg marijn
Re: mSD decoders
Lid sinds: 2008

offline
Re: mSD decoders
Beste Willie

Ooit heb ik ergens gehoord dat de nieuwste generatie decoders van marklin niet meer luisteren naar de ESU "bevelen".
Daarvoor zou je een marklin programmer nodig hebben.

teunis
Re: mSD decoders
Spoorman
gast

Re: mSD decoders
Het probleem is Motorola. Marklin kiest er voor geen DCC protocol in hun "af fabriek" producten te zetten. De reden daarvoor is wazig en bijzonder want DCC is wereldwijd het meest gebruikte protocol.

Gr, Ben.
Re: mSD decoders
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: mSD decoders
Beste Willy,

Af fabriek geleverde loks met een decoder hebben geen mSD decoder, die luisteren dus niet naar DCC

Losse mSD decoders om loks om te bouwen luisteren wel naar DCC

De wegen van grote bedrijven (en ook van de mens) zijn ondoorgrondelijk.....

Groet, Anne W
Re: mSD decoders
Freak
gast

Re: mSD decoders
Hallo Willy,

Citaat van: nmbssncb op donderdag 20 november 2014, 16:02:22
Wanneer ik de mSD decoder van de 37624 los test met ESU Profi-Prüfstand en LokProgrammer, ook dan gebeurt er niets.
De decoders die af fabriek worden ingebouwd kennen geen DCC en kunnen ook niet met een ESU Profi-Prüfstand uitgelezen worden. Dezelfde decoders los verkocht kennen MFX, MM1, MM2 en DCC.
Deze decoders kun je wel programmeren en uitlezen.

Citaat van: teunistreinen op vrijdag 21 november 2014, 07:26:06
Ooit heb ik ergens gehoord dat de nieuwste generatie decoders van marklin niet meer luisteren naar de ESU "bevelen".
Geen probleem.


Mvg,
Peter
Re: mSD decoders
Lid sinds: 2007

offline
Re: mSD decoders
Misschien mijn vraag iets duidelijker stellen:

Mijn vraag aan M60213, M60214 en M60215 bezitters: hebben zij problemen met het (volledig) uitlezen en programmeren van ESU, en andere niet M.  decoders op de M. Central Stations 60213, 60214 en 60215 ?  Dus dat bijvoorbeeld ook sommige instellingen "niet bereikbaar" zijn, of niet getoond worden in de menu's ?

Ik neem aan dat ook met de M. Central Stations helemaal geen geluid kan geprogrammeerd worden want daar is dan weer de "exotische" M . programmeerdoos 60801 voor nodig.  Kan die "doos" trouwens ook andere, niet M. decoders programmeren ?

Ja, dat af fabriek M. decoders geen DCC verstaan, had ik allang door.  Als dan die "uitgeklede" decoders niet "mLD" of "mSD" heten, hoe heten ze dan wel ?  En kunnen de "full range" mLD en mSD decoders wel uitgelezen worden door de ESU LokProgrammer, en dus niet alleen in DCC maar ook in M4/mfx  (heb tot op heden nog geen mLD of mSD decoder aangeschaft) ?


Willy
Re: mSD decoders
marr24
gast

Re: mSD decoders
willy
ik kan alles uitlezen ook van niet m decoders dus ik herken je probleem niet.
mvg marijn
Re: mSD decoders
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: mSD decoders
Citaat van: nmbssncb op vrijdag 21 november 2014, 11:26:42
Mijn vraag aan M60213, M60214 en M60215 bezitters: hebben zij problemen met het (volledig) uitlezen en programmeren van ESU, en andere niet M.  decoders op de M. Central Stations 60213, 60214 en 60215 ?  Dus dat bijvoorbeeld ook sommige instellingen "niet bereikbaar" zijn, of niet getoond worden in de menu's ?
Bij veel mfx decoders, en dan heb ik het niet over de ESU Oem decoders, maar de decoders uit "eigen" huis, zijn diverse instellingen niet meer onder het mfx configuratie menu beschikbaar. Ik heb het zelfde voor gehad bij enkele stoomloks, waarbij ik de drempel van het remgeluid wilde wijzigen, maar het instel veld was niet beschikbaar.
Bij de eerste generatie ESU OEM decoders, die Marklin toepaste vanaf 2005/2006, kon je wel met de ESU programmer de sound wijzigen, maar dat werd al snel door M. geblokkeerd.

CiteerIk neem aan dat ook met de M. Central Stations helemaal geen geluid kan geprogrammeerd worden want daar is dan weer de "exotische" M . programmeerdoos 60801 voor nodig.  Kan die "doos" trouwens ook andere, niet M. decoders programmeren ?
Met de CS2 kun je alleen de mSd decoder van een andere sound voorzien, dat lukt niet met de mfx decoders die standaard in nieuwe loks zijn ingebouwd.
En daar heb je overigens geen programmeerdoos 60801 voor nodig, dat gaat met de CS2 eigenlijk veel makkelijker, want je hoeft de decoder niet eens uit de lok te halen om de soundfile te wijzigen.

CiteerJa, dat af fabriek M. decoders geen DCC verstaan, had ik allang door.  Als dan die "uitgeklede" decoders niet "mLD" of "mSD" heten, hoe heten ze dan wel ?  En kunnen de "full range" mLD en mSD decoders wel uitgelezen worden door de ESU LokProgrammer, en dus niet alleen in DCC maar ook in M4/mfx  (heb tot op heden nog geen mLD of mSD decoder aangeschaft) ?
Geen enkele Märklin decoder (behalve dan de ESU OEM decoders) kan door de ESU programmer worden uitgelezen, maar geldt ook voor een Zimo, of een Huilenbroek decoder.

Marklin paste de ESU OEM mfx decoders tussen 2005 en 2009 toe in haar loks, daarna schakelde ze over op de mfx decoders uit "eigen" huis.
Re: mSD decoders
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: mSD decoders
Huilenbroek decoder? Van wie is die dan? Ken ik niet.

Gr.  Charlie
Re: mSD decoders
viking
gast

Re: mSD decoders
Charlie,

Uhlenbrock => huilenbroek (voor niet fans van dit merk :D)

Grts

Johan
Re: mSD decoders
Spoorman
gast

Re: mSD decoders
Citaat van: Kappa op vrijdag 21 november 2014, 19:39:20

Geen enkele Märklin decoder (behalve dan de ESU OEM decoders) kan door de ESU programmer worden uitgelezen, maar geldt ook voor een Zimo, of een Huilenbroek decoder.


Ik kan met de ESU programmer prima Zimo's en Uhlenbrocken lezen en schrijven. :)

gr, Ben.
Re: mSD decoders
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: mSD decoders
Ik heb het aangepast Ben. :)
Re: mSD decoders
Lid sinds: 2007

offline
Re: mSD decoders
Citaat van: Spoorman op vrijdag 21 november 2014, 20:45:53
Citaat van: Kappa op vrijdag 21 november 2014, 19:39:20

Geen enkele Märklin decoder (behalve dan de ESU OEM decoders) kan door de ESU programmer worden uitgelezen, maar geldt ook voor een Zimo, of een Huilenbroek decoder.


Ik kan met de ESU programmer prima Zimo's en Uhlenbrocken lezen en schrijven. :)

gr, Ben.

Meer bepaald de afzonderlijke CV's zijn te lezen en te (over)schrijven.  De ESU LokProgrammer geeft een melding in de zin van "Geen ESU decoder" maar laat lezen en schrijven van CV's dus wel toe.  Bij de mLD en mSD decoder, door M. "geblokkeerd", geeft de ESU LP de melding dat de decoder niet ondersteund wordt.  En dan valt er niets te lezen en te schrijven.

Nadat M. de kopers van de M60212 (CS1) in de kou heeft gezet (en ook o.a. locomotieven met zinkpest na een paar jaar weigerde te vergoeden of vervangen) hebben ze nu ook hun modellen met "af fabriek" decoders geblokkeerd om m.i. gebruikers van niet M. besturingsapparaten af te straffen.


Willy
Re: mSD decoders
NS1201
gast

Re: mSD decoders
met welk programma doe je dat - of gewoon het het Esu programma ?
Ik heb namelijk een Zimo decoder die van slag is maar beschik wel over een esu programmer

Gerrit
Re: mSD decoders
Lid sinds: 2007

offline
Re: mSD decoders
Gerrit,

Sommige "niet-ESU" (vooral dan Märklin mfx/Motorola) decoders geven de melding dat het niet om een ESU decoder gaat, of soms ook wel dat de decoder (gedeeltelijk) niet ondersteund wordt.  Toch blijkt het dan soms mogelijk om CV's te lezen en te schrijven met de ESU LokProgrammer.
Recentere Märklin decoders kunnen meestal niet meer uitgelezen worden, laat staan dat de CV's gewijzigd kunnen worden.
Met de nieuwe mfx+ decoders lukt het helemaal niet meer.  Maar sommige nieuwere Märklin locomotieven beschikken over een decoder die luistert naar mfx+ EN DCC.  En misschien lukt dat wel...
Re: mSD decoders
Lid sinds: 2014

offline
Re: mSD decoders
Zimo decoders kun je gewoon programmeren met een lokprogrammer alleen niet via mapping maar alleen door de CV waarden aan te passen dus in het onderdeel lezen en schrijven even het boekje van zimo er bij of downloaden en dan kun je de juist waarden invoeren.