Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Opnieuw beginnen, verdieping lager : Aelsercity

Gestart door Sascha zondag 12 februari 2017, 19:49:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Opnieuw beginnen, verdieping lager : Aelsercity
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Opnieuw beginnen, verdieping lager : Aelsercity
Hallo allemaal,

Zoals de meesten wel zullen weten, is de baan op zolder inmiddels afgebroken, en kan ik een verdieping lager, in de grote slaapkamer opnieuw beginnen.
(Voor wie het gemist hebben, -klikkie doen-). Thomas en Kevin slapen al op zolder. De kamer voor de treinen is leeg!
Voordeel is natuurlijk, dat ik op deze kamer de baan op een fatsoenlijke hoogte kan maken, en niet meer 40cm boven de vloer zit te prutsen. Ik hoef ook niet naar hoogte te kijken, ik wilde al graag een wat hoger berglandschap.

Heb al veel dingen zitten bedenken, en tekenen. Lastig lastig.... Ik wil graag een redelijk station. Draaischijf erin. Thomas wilt zeer graag een 2e station. Ja hoor. De kamer is zeker 1 meter te smal, en 1 meter te kort haha.. Toch vandaag samen met een vriend liggen tekenen. Erik (ook uit het dorp) had al een idee gegeven, weliswaar voor een grotere oppervlakte, maar om deze in te korten. Dat is de basis geworden.. Wel erg veel aan gesleuteld.

Wat vinden jullie van het volgende ontwerp? Het is nog niet in 3D getekend o.i.d. (daar ben ik geen held in  O:-D ).
Op en of aanmerkingen/issues/verbetervoorstellen welkom! Het 'gat' in het midden is waar ik wil zitten als ik de baan bedien.

Eerst zien jullie totaal overzicht.. Hier zijn alle sporen zichtbaar.
Daarna niveau voor niveau, beginnend bij het laagste niveau.
Re: Opnieuw beginnen, verdieping lager : Aelsercity
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: Opnieuw beginnen, verdieping lager : Aelsercity
En de tra file van het ontwerp.
Re: Opnieuw beginnen, verdieping lager : Aelsercity
Dat zijn grootste plannen Sascha. Ziet er leuk uit met aardige rijmogelijkheden.
Re: Opnieuw beginnen, verdieping lager : Aelsercity
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Opnieuw beginnen, verdieping lager : Aelsercity
Dat geeft genoeg rijmogelijkheden. Ga je overal goed bijkomen? Het begin is er en ik ben benieuwd naar het vervolg. Ik ga het zeker volgen ;)
Re: Opnieuw beginnen, verdieping lager : Aelsercity
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Opnieuw beginnen, verdieping lager : Aelsercity
Sascha,

Leuk baanplan net wat mijn voorgangers schreven genoeg rijmogelijkheden. :)

Succes met de bouw en ook ik blijf je volgen. :thumbup:
Re: Opnieuw beginnen, verdieping lager : Aelsercity
Het is een heel mooi ontwerp maar ik zie dat er een paar gedeelten net aan passen. De ervaring leert dat het in de praktijk dan juist net niet past.
Mijn tip is: hou het maakbaar anders krijg je alleen maar teleurstellingen.
Re: Opnieuw beginnen, verdieping lager : Aelsercity
-Sascha:
Heb even je baanplan binnengetrokken in WT, mooi plan met vele mogelijkheden.
Best interessant om te volgen.  :thumbup:
Re: Opnieuw beginnen, verdieping lager : Aelsercity
Leuk plannetje hoor :)
Moet er helemaal goed uit zien in 3D (en dan bedoel ik wel 1:1 O:-D)
Re: Opnieuw beginnen, verdieping lager : Aelsercity
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Opnieuw beginnen, verdieping lager : Aelsercity
Hoi Sascha,

Leuk dat er eindelijk weer een baan gebouwd gaat worden, op de vijfde foto staat een zeer klein inhaal spoortje daar kun je bijna niets plaatsen door de korte lengte ik zou hier gewoon een enkelspoor bouwen.

Leuk he dat ontwerpen  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Opnieuw beginnen, verdieping lager : Aelsercity
Hoi,
Ligt misschien aan mij maar ik heb moeite om je plan te begrijpen.
Sommige stukken zijn dubbel spoor getekend maar als je de rijwegen volgt rij je regelmatig tegen het verkeer in.

Sorry zat verkeerd te kijken.
Re: Opnieuw beginnen, verdieping lager : Aelsercity
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: Opnieuw beginnen, verdieping lager : Aelsercity
En de 3d view thanks to John (Looney Tunes) - plaatje is klikbaar :

Re: Opnieuw beginnen, verdieping lager : Aelsercity
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: Opnieuw beginnen, verdieping lager : Aelsercity
Adviezen van Peter en Maarten ter harte genomen. Overzicht ziet nu zo uit :
Re: Opnieuw beginnen, verdieping lager : Aelsercity
Sascha,
Ik kan niet direct zien welke boogstralen je hebt gebruikt, maar ik heb de indruk dat een aantal keer r1 bogen zijn gebruikt. Kun je ook een rondje rijden (twee richtingen op) met materieel dat niet geschikt is voor R1? Wellicht voor de toekomst wel handig wanneer je ook met andere merken gaat rijden.

Groeten,
Herman

Re: Opnieuw beginnen, verdieping lager : Aelsercity
Ja, deze ga ik natuurlijk ook volgen...
Hier én IRL.
Plan ziet er goed uit.
Schaduwstation is wat Klein voor jouw doen, maar het zij je vergeven 😜
Re: Opnieuw beginnen, verdieping lager : Aelsercity
Het laatste ontwerp ziet er een stuk beter uit. Wordt een mooie baan denk ik.
Re: Opnieuw beginnen, verdieping lager : Aelsercity
Een vraagje aan Sascha en aan alle baanontwerpers hier. Wat vinden jullie van een rangeerhelling (heet dat zo?) naast het draaiplateau?
Of combineer ik nu ideeën die niet waarheidsgetrouw zijn?
Re: Opnieuw beginnen, verdieping lager : Aelsercity
Hallo Sascha,

Kun je uitleggen, waarom je het schaduwstation zover onder de tafel hebt gedaan?
Re: Opnieuw beginnen, verdieping lager : Aelsercity
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Opnieuw beginnen, verdieping lager : Aelsercity
Hoi Sascha,

Ik heb eens op een andere manier naar je ontwerp gekeken en ben in gedachten in je nieuwe treinkamer gestapt.
Dan denk ik, dat je erg weinig bewegings- en zitruimte hebt. Want 65 cm langs de muur is erg smal hoor, laat staan, dat je daar op een krukje zou willen zitten. Zou minstens 75 cm moeten zijn. Zo ook je "bedieningsgat". Als je daar op een kruk ( stoel zal amper passen ) gaat zitten, heb je erg weinig bewegingsvrijheid. Ik heb zulke banen gehad, alleen ben ik niet met het sporenplan begonnen, maar met de "tafels". Van alles in de ruimte gezet ( tafels, dozen, latten erop ) en zolang gerommeld en gemeten, dat ik fatsoenlijk kon zitten en lopen, waar ik dat wilde. Later ook maar een heel dikke mat op de grond, op het stuk, waar ik onder de baan door moest kruipen  :D

Ik heb in paint wat in je eerste ontwerp liggen knoeien, om je alvast wat meer ruimte te geven.
Maar eigenlijk zou de baan zelf wat minder ruimte in beslag moeten nemen.

Grtz Tony ( die maar wat meedenkt )
Re: Opnieuw beginnen, verdieping lager : Aelsercity
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Opnieuw beginnen, verdieping lager : Aelsercity
Hey Sascha,

Leuk plan, maar zorg wel dat je goed bij de onderste sporen kan komen.
Lijkt mij vrij lastig als ik het zo zie. Treinen hebben de eigenschap om te ontsporen op plekken waar je niet bij kan....

Gr Dennis
Re: Opnieuw beginnen, verdieping lager : Aelsercity
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: Opnieuw beginnen, verdieping lager : Aelsercity
Hoi Tony

Mooi plan, maar, als ik rondrij lijkt het alsof wanneer een bepaalde richting opga ik nooit meer op de andere lus kan komen, zie het plaatje. De trein gaat eerst de ene kant op en komt dan over het andere spoor terug ( de 2 pijlen)

Tenminste als mijn veronderstelling qua rijrichting klopt, rij je van links naar rechts kun je nooit op dat ander spoort (rood) komen.

Vermoed dat ik verdekte sporen niet goed kan zien en dat daar iets zit dat deze "deadlock"  voorkomt. Verder vind ik het een prachtig plan

Peter
Re: Opnieuw beginnen, verdieping lager : Aelsercity
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: Opnieuw beginnen, verdieping lager : Aelsercity
Hallo allemaal,

Dank voor alle complimenten!

Citaat van: Herman05 op maandag 13 februari 2017, 09:42:09
Ik kan niet direct zien welke boogstralen je hebt gebruikt, maar ik heb de indruk dat een aantal keer r1 bogen zijn gebruikt. Kun je ook een rondje rijden (twee richtingen op) met materieel dat niet geschikt is voor R1? Wellicht voor de toekomst wel handig wanneer je ook met andere merken gaat rijden.

Yips, hier en daar zijn inderdaad R 1 gebruikt. Zeker in het (neven) bergbaantje.. Dat is een concessie die ik moet maken, gezien de kleine ruimte. Ik wilde een paar elementen in de baan (o.a. de draaischijf, en een nevenbaantje.. Nadeel is, dat ik niet alles op het spoor zal kunnen zetten. Nu gaat het meeste wel door R1 hoor wat ik heb. (ervaring vorige baan met dubbelsporig stijgspiraal met R1/R2).

Citaat van: jerupke op dinsdag 14 februari 2017, 00:48:59
Schaduwstation is wat Klein voor jouw doen, maar het zij je vergeven 😜

Klopt, maar de baan is eigenlijk nu een groot "hondenbot" waarvan elke keerlus een mini schaduwstationnetje is. Ik heb nu 2 schaduwstations. Gezien wederom de toch wel beperkte ruimte zijn deze inderdaad niet groot.

Citaat van: jerupke op dinsdag 14 februari 2017, 09:36:29
Wat vinden jullie van een rangeerhelling (heet dat zo?) naast het draaiplateau?

Die hoort meer thuis bij een rangeerterrein, en niet bij een lokwerkplaats m.i. Los daarvan heb ik daar niet de ruimte voor een rangeerterrein met een rangeerheuvel.

Citaat van: Keesoldscool op dinsdag 14 februari 2017, 09:55:56
Kun je uitleggen, waarom je het schaduwstation zover onder de tafel hebt gedaan?

Dat heeft enerzijds met (minimaal) verschil van hoogte te maken tussen station vooraan, en de 2 schaduwstations achter. Anderzijds wil ik in het midden inderdaad 'zitten' om de baan te bedienen. Ik zal ook onder de baan door moeten. Als laatste (minst belangrijke). Al mijn treinen spullen moeten onder de baan worden opgeslagen en ook enigszins bereikbaar blijven :-)

Citaat van: Tony op dinsdag 14 februari 2017, 10:23:11
Ik heb eens op een andere manier naar je ontwerp gekeken en ben in gedachten in je nieuwe treinkamer gestapt.
Dan denk ik, dat je erg weinig bewegings- en zitruimte hebt. Want 65 cm langs de muur is erg smal hoor, laat staan, dat je daar op een krukje zou willen zitten. Zou minstens 75 cm moeten zijn. Zo ook je "bedieningsgat". Als je daar op een kruk ( stoel zal amper passen ) gaat zitten, heb je erg weinig bewegingsvrijheid. Ik heb zulke banen gehad, alleen ben ik niet met het sporenplan begonnen, maar met de "tafels". Van alles in de ruimte gezet ( tafels, dozen, latten erop ) en zolang gerommeld en gemeten, dat ik fatsoenlijk kon zitten en lopen, waar ik dat wilde. Later ook maar een heel dikke mat op de grond, op het stuk, waar ik onder de baan door moest kruipen  :D

Ik heb in paint wat in je eerste ontwerp liggen knoeien, om je alvast wat meer ruimte te geven.
Maar eigenlijk zou de baan zelf wat minder ruimte in beslag moeten nemen.

Hey Tony. Yip, hier heb ik ook flink over nagedacht. En die hoekjes afronden vooraan en rechts heb ik ook al over zitten denken. Het bedieningsgat formaat/vorm staat nog geheel open. Ik wil een met een open rondom frame werken, en het gat zal in eerste instantie nog veel groter blijven. Hoe klein dat gat wordt zal ook van de scenery gaan afhangen. Thanks voor het meedenken!

Citaat van: dennisreij op dinsdag 14 februari 2017, 11:48:53
Leuk plan, maar zorg wel dat je goed bij de onderste sporen kan komen.
Lijkt mij vrij lastig als ik het zo zie. Treinen hebben de eigenschap om te ontsporen op plekken waar je niet bij kan....

Yips.. achteraan komen sporen op 3 niveau's... Vandaar ook geen schaduwstations van 6 sporen etc. Verder wil ik met een open frame werken.. En in het midden alles zoveel mogelijk open laten.
En schaduwstation van de rechtse keerlus proberen op 15 cm van die van de linkse keerlus te krijgen..

Citaat van: pjotterke op dinsdag 14 februari 2017, 17:59:43
Mooi plan, maar, als ik rondrij lijkt het alsof wanneer een bepaalde richting opga ik nooit meer op de andere lus kan komen, zie het plaatje. De trein gaat eerst de ene kant op en komt dan over het andere spoor terug ( de 2 pijlen)

Tenminste als mijn veronderstelling qua rijrichting klopt, rij je van links naar rechts kun je nooit op dat ander spoort (rood) komen.

Vermoed dat ik verdekte sporen niet goed kan zien en dat daar iets zit dat deze "deadlock"  voorkomt. Verder vind ik het een prachtig plan

Zie ook de plaatjes bovenaan dit topic. Daar is goed te zien hoe de verdekte sporen lopen. De baan is eigenlijk nu een groot "hondenbot" waarvan elke keerlus een mini schaduwstationnetje is.
De tunnel wat omcirkeld is, bevat 1 spoor dat naar de loc werkplaats gaat (met een lus) en het andere spoor loopt naar het berg kop-stationnetje. Beide zijn dus pendelsporen. Dus waar de pijlen staan, dat is deel van de hondenbot waar dus treinen in een rondje achter elkaar aan rijden. En dat wat omcirkeld is, zijn pendelsporen (1 naar bergspoor, ander naar loc werkplaats).
Re: Opnieuw beginnen, verdieping lager : Aelsercity
Hoi sascha, ik weet niet hoe hoog jij je tolerantie hebt staan?
In je station zijn je onderste en je bovenste spoor een andere boog dan de die in het midden.
Re: Opnieuw beginnen, verdieping lager : Aelsercity
hoi Sascha,

mooi plan hoor. Toch een paar vraagjes: met zo'n mooi depot wil je vast af en toe een verse lok voor je trein hebben. Al gedacht hoe, via welke sporen, je een lokwissel gaat uitvoeren? Ik kom er niet uit

Ga je op de zijlijn met treinstellen rijden? Op het kopstation zie ik namelijk geen omloopmogelijkheid. Zou ik wel doen, ook al komen er alleen treinstellen. En kun je het passeerspoor in de zijlin niet in de berg  / tunnel stoppen? Daarmee wordt het beeld van de zijlijn een stuk rustiger
Re: Opnieuw beginnen, verdieping lager : Aelsercity
Enige wat mij in eerste instantie direct opviel was die rare knik in de onderste keerlus/ schaduwstation.
Als je deze knik weglaat en het bovenste spoor rechtdoor laat lopen, kun je je opstelsporen redelijk verlengen.

Verder fijn dat je op een slaapkamer terecht kunt. Het genot van niet onder een schuin dak hoeven werken is ideaal.

Re: Opnieuw beginnen, verdieping lager : Aelsercity
Citaat van: Keesoldscool op dinsdag 14 februari 2017, 09:55:56
Hallo Sascha,

Kun je uitleggen, waarom je het schaduwstation zover onder de tafel hebt gedaan?

Anders valt er misschien toch licht op?
Re: Opnieuw beginnen, verdieping lager : Aelsercity
Hallo Sascha,

Dat zijn mooie plannen, ben alleen bang dat je later meer moeite moet doen om in het midden te komen, we worden er niet jonger op.

Gr.
Piwie.
Re: Opnieuw beginnen, verdieping lager : Aelsercity
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Opnieuw beginnen, verdieping lager : Aelsercity
Citaat van: Chimeara op donderdag 16 februari 2017, 13:30:29
rare knik in de onderste keerlus/ schaduwstation. Als je deze knik weglaat en het bovenste spoor rechtdoor laat lopen, kun je je opstelsporen redelijk verlengen.

Nivo 0:


Nivo2:



Leg eens uit hoe je dat bedoelt.
Re: Opnieuw beginnen, verdieping lager : Aelsercity
hier en daar wat s-bochten eruit halen
Re: Opnieuw beginnen, verdieping lager : Aelsercity
Citaat van: Jan22 op zaterdag 18 februari 2017, 16:27:26

Nivo 0:



Leg eens uit hoe je dat bedoelt.

Even wat gekliederd in Paint. Hopelijk is het duidelijk.
Re: Opnieuw beginnen, verdieping lager : Aelsercity
Dag Sascha,

mooi plan. Sterk aangepast ontwerp van hetgeen we besproken hadden maar erg mooi.
Deze week praten we even bij.
gr.
Erik
Re: Opnieuw beginnen, verdieping lager : Aelsercity
Klinkt alsof Sascha een contract heeft getekend en dat nu de clausule van afwijking besproken moet gaan worden...
Dat gaat geld kosten Sascha  :warning:  :warning:
Re: Opnieuw beginnen, verdieping lager : Aelsercity
Meer/ minderwerk gebeurt op basis van nacalculatie. Dus zal wel meevallen. ;)
Re: Opnieuw beginnen, verdieping lager : Aelsercity
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Opnieuw beginnen, verdieping lager : Aelsercity
Oh oo.
Sascha op het matje.
En dan nog te weten dat ik mijn baanplan ook nog eens doorgemaild naar hem heb. Sascha is erg te spreken over mijn baan en plan, alleen moet het gespiegeld worden.
Het zou leuk zijn als hij er iets mee doet, maar zo niet dan hoeft hij niet bij mij op audiëntie hahahaha

Gr Dennis
Re: Briesser on Tour?
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Briesser on Tour?
Citaat van: Sascha op woensdag 01 maart 2017, 23:57:30
Leuk verslag Herman!  :thumbup: :thumbup: :thumbup: Was weer tè gezellig Dennis.. Was moeilijk op tijd komen voor mijn volgende afspraak  :D

Was er al bang voor Sascha.
Heb je mijn wintrack file nog ontvangen?

Gr Dennis
Re: Re: Briesser on Tour?
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: Re: Briesser on Tour?
Wintrack file ontvangen Dennis, waarvoor dank. Ik ga eens puzzelen, maar vermoed dat mijn kamer er toch te klein voor is :(
Re: Re: Briesser on Tour?
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Re: Briesser on Tour?
de baan valt wel wat in te korten denk ik.
Re: Opnieuw beginnen, verdieping lager : Aelsercity
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: Opnieuw beginnen, verdieping lager : Aelsercity
Ik ga er zeker eens aan puzzelen.. vind het concept erg gaaf! En zou wat beter bereikbaar blijven. Maar het moet wel passen
Re: Opnieuw beginnen, verdieping lager : Aelsercity
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Opnieuw beginnen, verdieping lager : Aelsercity
Bereikbaarder is het zeker.
Ik hoor wel als ik moet helpen.
Welke maten heeft je kamer precies?

Gr Dennis