Hallo allemaal,
Dank voor alle complimenten!
Citaat van: Herman05 op maandag 13 februari 2017, 09:42:09
Ik kan niet direct zien welke boogstralen je hebt gebruikt, maar ik heb de indruk dat een aantal keer r1 bogen zijn gebruikt. Kun je ook een rondje rijden (twee richtingen op) met materieel dat niet geschikt is voor R1? Wellicht voor de toekomst wel handig wanneer je ook met andere merken gaat rijden.
Yips, hier en daar zijn inderdaad R 1 gebruikt. Zeker in het (neven) bergbaantje.. Dat is een concessie die ik moet maken, gezien de kleine ruimte. Ik wilde een paar elementen in de baan (o.a. de draaischijf, en een nevenbaantje.. Nadeel is, dat ik niet alles op het spoor zal kunnen zetten. Nu gaat het meeste wel door R1 hoor wat ik heb. (ervaring vorige baan met dubbelsporig stijgspiraal met R1/R2).
Citaat van: jerupke op dinsdag 14 februari 2017, 00:48:59
Schaduwstation is wat Klein voor jouw doen, maar het zij je vergeven 😜
Klopt, maar de baan is eigenlijk nu een groot "hondenbot" waarvan elke keerlus een mini schaduwstationnetje is. Ik heb nu 2 schaduwstations. Gezien wederom de toch wel beperkte ruimte zijn deze inderdaad niet groot.
Citaat van: jerupke op dinsdag 14 februari 2017, 09:36:29
Wat vinden jullie van een rangeerhelling (heet dat zo?) naast het draaiplateau?
Die hoort meer thuis bij een rangeerterrein, en niet bij een lokwerkplaats m.i. Los daarvan heb ik daar niet de ruimte voor een rangeerterrein met een rangeerheuvel.
Citaat van: Keesoldscool op dinsdag 14 februari 2017, 09:55:56
Kun je uitleggen, waarom je het schaduwstation zover onder de tafel hebt gedaan?
Dat heeft enerzijds met (minimaal) verschil van hoogte te maken tussen station vooraan, en de 2 schaduwstations achter. Anderzijds wil ik in het midden inderdaad 'zitten' om de baan te bedienen. Ik zal ook onder de baan door moeten. Als laatste (minst belangrijke). Al mijn treinen spullen moeten onder de baan worden opgeslagen en ook enigszins bereikbaar blijven
Citaat van: Tony op dinsdag 14 februari 2017, 10:23:11
Ik heb eens op een andere manier naar je ontwerp gekeken en ben in gedachten in je nieuwe treinkamer gestapt.
Dan denk ik, dat je erg weinig bewegings- en zitruimte hebt. Want 65 cm langs de muur is erg smal hoor, laat staan, dat je daar op een krukje zou willen zitten. Zou minstens 75 cm moeten zijn. Zo ook je "bedieningsgat". Als je daar op een kruk ( stoel zal amper passen ) gaat zitten, heb je erg weinig bewegingsvrijheid. Ik heb zulke banen gehad, alleen ben ik niet met het sporenplan begonnen, maar met de "tafels". Van alles in de ruimte gezet ( tafels, dozen, latten erop ) en zolang gerommeld en gemeten, dat ik fatsoenlijk kon zitten en lopen, waar ik dat wilde. Later ook maar een heel dikke mat op de grond, op het stuk, waar ik onder de baan door moest kruipen
Ik heb in paint wat in je eerste ontwerp liggen knoeien, om je alvast wat meer ruimte te geven.
Maar eigenlijk zou de baan zelf wat minder ruimte in beslag moeten nemen.
Hey Tony. Yip, hier heb ik ook flink over nagedacht. En die hoekjes afronden vooraan en rechts heb ik ook al over zitten denken. Het bedieningsgat formaat/vorm staat nog geheel open. Ik wil een met een open rondom frame werken, en het gat zal in eerste instantie nog veel groter blijven. Hoe klein dat gat wordt zal ook van de scenery gaan afhangen. Thanks voor het meedenken!
Citaat van: dennisreij op dinsdag 14 februari 2017, 11:48:53
Leuk plan, maar zorg wel dat je goed bij de onderste sporen kan komen.
Lijkt mij vrij lastig als ik het zo zie. Treinen hebben de eigenschap om te ontsporen op plekken waar je niet bij kan....
Yips.. achteraan komen sporen op 3 niveau's... Vandaar ook geen schaduwstations van 6 sporen etc. Verder wil ik met een open frame werken.. En in het midden alles zoveel mogelijk open laten.
En schaduwstation van de rechtse keerlus proberen op 15 cm van die van de linkse keerlus te krijgen..
Citaat van: pjotterke op dinsdag 14 februari 2017, 17:59:43
Mooi plan, maar, als ik rondrij lijkt het alsof wanneer een bepaalde richting opga ik nooit meer op de andere lus kan komen, zie het plaatje. De trein gaat eerst de ene kant op en komt dan over het andere spoor terug ( de 2 pijlen)
Tenminste als mijn veronderstelling qua rijrichting klopt, rij je van links naar rechts kun je nooit op dat ander spoort (rood) komen.
Vermoed dat ik verdekte sporen niet goed kan zien en dat daar iets zit dat deze "deadlock" voorkomt. Verder vind ik het een prachtig plan
Zie ook de plaatjes bovenaan dit topic. Daar is goed te zien hoe de verdekte sporen lopen. De baan is eigenlijk nu een groot "hondenbot" waarvan elke keerlus een mini schaduwstationnetje is.
De tunnel wat omcirkeld is, bevat 1 spoor dat naar de loc werkplaats gaat (met een lus) en het andere spoor loopt naar het berg kop-stationnetje. Beide zijn dus pendelsporen. Dus waar de pijlen staan, dat is deel van de hondenbot waar dus treinen in een rondje achter elkaar aan rijden. En dat wat omcirkeld is, zijn pendelsporen (1 naar bergspoor, ander naar loc werkplaats).