Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Gezammelijke plus of gezamelijke min bij LED

Gestart door Henk (Kaleb) zondag 12 februari 2017, 17:23:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Gezammelijke plus of gezamelijke min bij LED
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Gezammelijke plus of gezamelijke min bij LED
Het kan zijn dat het geen fluit uitmaakt maar gezien mijn beperkte elektronica kennis heb ik de volgende vraag:

Bij diverse kant en klare LED (bv Viessmann seinen, duo LED) die ik gebruik hebben een gezamenlijke draad (meestal zwart), een rode en een groene draad. Alle draden zijn voorzien van weerstanden.
De vraag gaat nu over de zwarte draad: Is het beter om deze aan te sluiten op de + kant (stroom, gele bus trafo) of de - kant (massa, bruine bus trafo)?

In een aantal schema's staan ze op de plus, in andere schema's op de min. Zoals ik al zei: misschien maakt het niets uit zolang het maar consequent wordt gedaan.

Wie kan helderheid scheppen?
Re: Gezammelijke plus of gezamelijke min bij LED
Zwart of bruin is (meestal - internationaal) Massa.
Re: Gezammelijke plus of gezamelijke min bij LED
Er klopt iets niet.
Je hebt duo LED's, (dus LED's die 2 kleuren kunnen uitstralen), die hebben 3 draden (klopt) en alle draden hebben een weerstand?
Het maakt namelijk niet uit of de weerstand voor of na de LED zit.
Maar, je hebt common anode (gezamenlijke +) LED's en common kathode (gezamenlijke -) LED's.
Normaal zou je zeggen dat de zwarte dan de gezamenlijke draad is en de rode en de groene voor de andere kant van beide LED's.
Als de lichtsterkte van beide LED's ongeveer hetzelfde zijn (de kleur geeft wel een afwijkende spanning), heb je aan 1 weerstand genoeg, op de gezamenlijke draad dus, maar dat wordt niet vaak gedaan.
De weerstanden zitten dan op de rode en groene draad, maar niet op allebei! Nooit gezien.
Nu weet je nog niks natuurlijk.
Aangezien je trafo wisselspanning levert maakt het niks uit hoe je ze aansluit.
We noemen de bruine draad wel massa en de gele draad de plus, maar dat is om alles op dezelfde manier aan te sluiten, bruin bij bruin, geel bij geel.
Pas als je de LED's op gelijkspanning aansluit zie je verschil, maar het hangt dan wel af van het feit of je nou common anode(+) of kathode(-) hebt.
Als je ze verkeerd aansluit, doen ze het gewoon niet.
Uitproberen dus.
Re: Gezammelijke plus of gezamelijke min bij LED
Als je gelijkspanning tot je beschikking hebt zou ik daarvoor gaan. De reden daarvoor is dat je van het hnderlijk waarneembare gekipper af bent, de led brandt namelijk maar (minder dan) de helft van de tijd. En dan is zoals peterzoetermeer zegt het dan wel afhankelijk of je common anode of common cathode hebt. Veel Open Collectoruitgangen van stuurapparaten, maar ook van darlington-IC's schakelen makkelijk naar massa. Probeer effe met een 9-volt blokje wat de gezamelijke aansluiting is
Re: Gezammelijke plus of gezamelijke min bij LED

Ezelsbruggetje  KNAP = Kathode negatief Anode positief

Beter goed gepikt dan slecht bedacht..


common anode



common cathode

Re: Gezammelijke plus of gezamelijke min bij LED
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gezammelijke plus of gezamelijke min bij LED
.....duidelijk, de ezelsbrug van KNAP wist ik.

Bij de schema's van (met name) digitale circuit, heb ik al beide gezien. Ook de Conrad blokmodule had de gezamenlijke draad op de "gele" bus. Aangezien ik plannen heb voor digitale spanning kwam deze vraag even naar boven omdat ik gewend was de gezamenlijke draad aan de massa (bruin) te hangen.

En helaas bij de kant en klare LED kan ik geen anode of kathode zien :( vanwege de montage bus en krimpkous(en). En ik heb geen last van geknipper :D
Re: Gezammelijke plus of gezamelijke min bij LED
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Gezammelijke plus of gezamelijke min bij LED
Ik vind het een goede vraag: bij Schneider seinen speelt dat ook. Je hebt dan zo'n bundeltje lakdraden (allemaal zelfde kleur). Het zijn led-seinen, en je kunt ze aansluiten op 16 volt.  Er zitten kennelijk weerstandjes aan (gezien het effect), maar die zijn voor het oog verborgen.
Robin (Hero) heeft er ooit eens naar gekeken. Gewoon uitproberen, was zijn conclusie.
Re: Gezammelijke plus of gezamelijke min bij LED
Ja , met een gepaste voeding en extra weerstand in de plus leiding gewoon gaan meten.

Brand er een kleur de 3e draad aan een zijde erbij.Dan kun je je conclusies trekken.
De plus of de min zit samen.
Re: Gezammelijke plus of gezamelijke min bij LED
vlgs robbie103 is een van de 3 weerstanden een diode.
dioden worden wel gebruikt om LED's te beschermen tegen te hoge spanning aan de kathode (-) kant bij wisselspanning.
Als die dan in de zwarte draad zit heb je dus te maken met een common kathode.
Misschien niet te zien door de krimpkous, maar wel te meten.
Een diode laat maar in 1 richting spanning door en een weerstand allebei, dus: doormeten.