Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Delta decoder stuk

Gestart door Henk.HO vrijdag 10 februari 2017, 19:30:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Delta decoder stuk
Henk.HO
gast

Delta decoder stuk
Hallo ik kan een loc kopen waar van de decoder in rook is op gegaan.
Mijn vraag is , is de motor dan nog goed .
Re: Delta decoder stuk
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Delta decoder stuk
Henk,

Dat is zo niet te zeggen, kans is best aanwezig dat deze nog werkt. Maar als je het zeker wilt weten dan zal je de motor los moeten testen.
Re: Delta decoder stuk
Henk.HO
gast

Re: Delta decoder stuk
Dat begrijp ik maar dan moet ik 150 km rijden.
Re: Delta decoder stuk
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Delta decoder stuk
Tja, dan is het een risico waarbij je zelf moet bepalen of je deze neemt.
Als het een delta loc is kan je altijd kiezen of je er een nieuwe 5* motor/permanente magneet en nieuwe digitale decoder inzet, of je moet als de motor niet werkt opzoek naar een gelijke vervangende motor en een delta decoder.
Re: Delta decoder stuk
 @citaat
Inderdaad.
Lenco,
Re: Delta decoder stuk
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Delta decoder stuk
Meestal is de motor nog goed.

Mvg. Marcel
Re: Delta decoder stuk
Lid sinds: 2015

offline
Re: Delta decoder stuk
LS
Kun je ons zeggen om welk type Marklin het gaat? Als een decoder defect raakt met een traditionele motor van Marklin,  lijkt mij sterk dat dan de motor eveneens defect raakt. Ik sluit me graag aan bij de mening van Marcel.We horen het graag.Tenzij dit item in het bekende zwarte gat valt. :)
Groet Koos
Re: Delta decoder stuk
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Delta decoder stuk
Detadecoders zijn op zich stabiele (oer-)decoders, met het Moterola I of II protocol.
Voordeel is dat je geen motor hoeft om te bouwen; nadeel is dat je minder rijstappen hebt, adres instelbaar met 4 dipswitches (16 adressen) en geen functies kan aansturen, zoals verlichting, BEHALVE de laatste generatie. (dit is meer een 6080 M-II) Maar daar betaal je dan iets meer voor.

Als deze decoders de geest geven / hebben gegeven, is dat meestal het gevolg doordat deze met een oude transformator een omschakelpuls hebben ontvangen. Hier is de decoder niet tegenop gewassen....

M.v.g. Marcel
Re: Delta decoder stuk
Rsm 800
gast

Re: Delta decoder stuk
De eerste delta decoders gingen stuk als je analoog er mee rijd
Re: Delta decoder stuk
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Delta decoder stuk
Citaat van: loc1200 op dinsdag 14 februari 2017, 15:44:21
Detadecoders zijn op zich stabiele (oer-)decoders, met het Moterola I of II protocol.
Voordeel is dat je geen motor hoeft om te bouwen; nadeel is dat je minder rijstappen hebt, adres instelbaar met 4 dipswitches (16 adressen) en geen functies kan aansturen, zoals verlichting, BEHALVE de laatste generatie. (dit is meer een 6080 M-II) Maar daar betaal je dan iets meer voor.

Als deze decoders de geest geven / hebben gegeven, is dat meestal het gevolg doordat deze met een oude transformator een omschakelpuls hebben ontvangen. Hier is de decoder niet tegenop gewassen....

M.v.g. Marcel

Behalve als je handig bent, het juiste IC erop zit en je speurt op internet. Dan kan je er een volwaardige C90 van maken.

http://www.drkoenig.de/digital/homepag.htm

EDIT Fred, link gerepareerd.

Dank je Fred.
Re: Delta decoder stuk
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Delta decoder stuk
Dat is waar,  maar het storing's zoeken is niet iedereen gegeven in het solderen van die kleine dondertjes ook niet. Mij gaat het ook niet altijd goed af.
Mvg Marcel.
Re: Delta decoder stuk
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Delta decoder stuk
Citaat van: Rsm 800 op woensdag 09 augustus 2017, 07:08:03
De eerste delta decoders gingen stuk als je analoog er mee rijd
Dat geldt alleen als je analoog met blauwe M* trafo's rijdt. Hierover zijn op het forum al pagina's volgeschreven. Komt er op neer dat die trafo's een te hoge spanning bij omschakelen van de rijrichting leveren.
Re: Delta decoder stuk
Lid sinds: 2006

offline
Re: Delta decoder stuk
Als het gaat om een delta decoder, dan moet je er toch een andere decoder in zetten, kun je hem gelijk upgraden naar een hoogvermogens motor, waarbij de decoder en alle belangrijke onderdelen vervangen worden.
Gewoon kopen, als het om het model gaat en de prijs. -;)

Groetjes
Re: Delta decoder stuk
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Delta decoder stuk
Als je gaat ombouwen naar een moderne decoder, dan heb je ook de aansturing daarvoor nodig. 
Als je die hebt, is het advies van Sprinter helemaal OK.

Ik dacht dat jij (Henk.H0) in het verleden analoog reed. En een loc met een delta decoder heeft meestal een analoge motor met een veldspoel, soms is die motor dc, meestal rijdt de oudere motor op zowel ac als dc. Als je overstapt op digitaal, dan moet de veldspoel eruit. Zo niet dan moet er een omschakelrelais in (of een decoder).

Als deze decoder defect lijkt (of is), dan zou ik willen weten of dat echt de oorzaak is
( https://forum.3rail.nl/index.php?topic=64581.0 ),
en als het om een loc gaat die je nog gaat kopen,
dan zou ik er vast mee rekening houden (bij de prijsstelling)
dat de decoder misschien helemaal niet defect is, maar het anker of de veldspoel wel.

Als je zelf nog analoog rijdt, dan moet je de loc met de eruit gesloopte delta-decoder aan de praat kunnen krijgen. En toch minimaal met 12-14 vDC (ik heb daarvoor aparte trafo, anderen misschien ook).