Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

bronzen wielas lager bussen defect

Gestart door maik woensdag 25 januari 2017, 23:02:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
bronzen wielas lager bussen defect
beste medespoorders , sinds een tijdje loopt mijn 3016 railbus steeds langzamer ,dus uit elkaar halen maar en schoonmaken, ook de assen eruit gehaald en gereinigd! tijdens het in elkaar zetten kwam ik erachter dat de voorste bronzen wielas lager bus zoveel is uitgesleten dat het asje scheef over de rails rolt (soms schuift).navraag bij de firma keuterman leert dat deze lagerbussen dus niet los te krijgen zijn .heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?  alle ideeën zijn welkom en alvast bedankt voor het meedenken
Re: bronzen wielas lager bussen defect
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: bronzen wielas lager bussen defect
Maik, dat is slijtage door de vele kilometers die de railbus heeft afgelegd.
Je zou de bussen kunnen uitboren en nieuwe bussen kunnen plaatsten, die je zelf maakt van een stuk bronzen of messing buisje met de juiste binnen en buiten diameter.
Je dient wel heel zuiver te boren anders komt de bus scheef in het frame.
Misschien een metaal bewerker vragen, wel eentje die met fijn spul kan werken.
Re: bronzen wielas lager bussen defect
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: bronzen wielas lager bussen defect
Citeerwielas lager bus

Een williekeurige zoekopdracht leidt tot lagerbussen in talloze maten.
http://www.verpas.nl/winkel/product/zoekresultaat/?alstart=0&artsearch=lagerbus&artsearchmode=OR

Je zult de binnenmaat (as dikte) en buitenmaat (boordiameter) moeten weten, en zo nodig iets van b.v. 1,6 mm op moeten boren naar 2mm, kan ook iets anders zijn. Je moet dus iemand zoeken met een kolomboor.
Re: bronzen wielas lager bussen defect
De link die je hebt neer gezet gaat over plastic lager bussen niet over messing of brons?
Re: bronzen wielas lager bussen defect
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: bronzen wielas lager bussen defect
Nylon is veel beter dan brons.
Het heet 'zelfsmerend' te zijn, dus minder slijtage.

grt Piet.
Re: bronzen wielas lager bussen defect
Hallo,

Als je nylon of teflon (kunstof) bussen gaat gebruiken kan je er zeker van zijn dat het model niet meer zal rijden. je mist dan de massa verbinding.

groeten,
Piet
Re: bronzen wielas lager bussen defect
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: bronzen wielas lager bussen defect
Citaat van: PietG op donderdag 26 januari 2017, 08:36:34
Als je nylon of teflon (kunstof) bussen gaat gebruiken kan je er zeker van zijn dat het model niet meer zal rijden. je mist dan de massa verbinding.
Dat is een goed punt.
Nooit aan gedacht.
Re: bronzen wielas lager bussen defect
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: bronzen wielas lager bussen defect
En als we zijn uitgelachen, gaan we naar een meer zinvolle vraagstelling:


kogellagers waar te koop.

in de rubriek: Ombouwen Märklin H0 Modellen
van vragensteller robbie103
Re: bronzen wielas lager bussen defect
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: bronzen wielas lager bussen defect
Beide Pieten, bedankt voor jullie bericht. Vooral versleten railbussen die gedigitaliseerd zijn/worden kampen regelmatig met massaproblemen. Vaak verdwijnt bij ombouw (ongemerkt) het massaveertje op de as en nemen de masaproblemen alleen maar toe.
Re: bronzen wielas lager bussen defect
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: bronzen wielas lager bussen defect
Citaat van: Jan22 op donderdag 26 januari 2017, 10:55:17
En als we zijn uitgelachen, gaan we naar een meer zinvolle vraagstelling:
:thumbup:
Re: bronzen wielas lager bussen defect
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: bronzen wielas lager bussen defect
En dan de volgende zinvolle vraag: Kogellagers (hoe doe je dat) in dezelfde rubriek van vragensteller lcwheel.
Re: bronzen wielas lager bussen defect
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: bronzen wielas lager bussen defect
Jan,

Even een vraag tussendoor, wat hebben kogellagers met versleten assen van een 3016 te maken ? Gezien de beschikbare ruimte in het 3016 chassis lijken ze me daar niet toepasbaar als vervanging van de wiellagerbussen.
Re: bronzen wielas lager bussen defect
Stuur de railbus naar me en ik zet er nieuwe busjes in en eventueel nieuwe asjes in .
heb dit al meerdere malen gedaan.


Grt. jo
Re: bronzen wielas lager bussen defect
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: bronzen wielas lager bussen defect
Citaat van: brund55 op donderdag 26 januari 2017, 11:16:48
wat hebben kogellagers met versleten assen van een 3016 te maken
Ik kon het juiste draadje eerst niet terug vinden. Dat ging over een loc met versleten assen (ik dacht dat Anne W de schrijver was).

Net terug gevonden: Mijn BR 03 heeft last van losse wielen, schrijver: Anne W, in de rubriek Problemen, Reparatie & Onderhoud alle modellen/merken.
Het idee om de bussen te vervangen door kogellagers is afkomstig van robbie103. Er bestaan voldoende kleine kogellagers om bussen te kunnen vervangen. Ik ken ze zelf alleen uit de IT (harddisks, cd-drives, e.d.).
Minikogellagers.

Het probleem bij Anne W was dat de bussen taps-conisch en verticaal (ovaal?) waren uitgesleten. Het wiel met de meeste slijtage van het asgat was het wiel met tandwiel. Uiteindelijk heeft Anne W de bussen niet vervangen maar de assen in die bussen verlijmd.

Een foto van Anne W uit dat draadje (let op de rechter lagerbus):

Re: bronzen wielas lager bussen defect
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: bronzen wielas lager bussen defect
Jan Willem,

Bedankt voor de uitleg, dat van die speciale zeer kleine lagers wist ik niet. De meeste lagers voor modeltreinen hebben een dusdanige buitendiameter dat er te weinig wanddikte over blijft bij inbouw.
Re: bronzen wielas lager bussen defect
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: bronzen wielas lager bussen defect
Citaat van: Jan22 op donderdag 26 januari 2017, 11:48:11
Uiteindelijk heeft Anne W de bussen niet vervangen maar de assen in die bussen verlijmd.
Jan, hoe draait de boel dan nog rond?
Re: bronzen wielas lager bussen defect
Maar vergeet niet dat bij sommige loks die speling er fabrieks af in zit,juist om ontsporen tegen te gaan.
Re: bronzen wielas lager bussen defect
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: bronzen wielas lager bussen defect
 @citaat Axiale speling (in de richting van de lengtevan de as), ja. Radiale speling (diameter betrokken ) niet, die ruimte (aangeduid met tolerantie) is er om de as vrij te kunnen laten draaien (simpel uitgelegd, ongetwijfeld is er een vaktechnisch betere uitleg aan te geven).
Re: bronzen wielas lager bussen defect
allen bedankt alvast voor het meedenken ,de optie om er kogellagers in te zetten had ik al bekeken maar dit gaat het niet worden aangezien er te weinig ruimte aan de onderzijde van de lagerbus in het chassis zit.als je hier moet gaan boren dan gaat het chassis eraan ,ik ga op zoek naar bronzen buisjes met dezelfde maat en ga die er in zetten.
Re: bronzen wielas lager bussen defect
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: bronzen wielas lager bussen defect
Beste Ad,

Na een paar maanden ging het wiel weer los van de as (die "bus" dus), ben ik iets te rigoureus bezig geweest en heb ik de boel gemold, de lok is inmiddels vervangen door een andere niet al te dure BR03, die mijn winkelier nog had liggen uit zo'n beginnerspakket.

Groet, Anne W
Re: bronzen wielas lager bussen defect
Citaat van: stoombr38 op donderdag 26 januari 2017, 11:38:34
Stuur de railbus naar me en ik zet er nieuwe busjes in en eventueel nieuwe asjes in .
heb dit al meerdere malen gedaan.


Grt. jo

De raad opvolgen van bovenstaande oude rot in het treinenvak, is het beste wat je kan doen .
Je kunt het "wiel" wel opnieuw willen uitvinden,  maar uiteindelijk telt het resultaat.
Groet Koos
Re: bronzen wielas lager bussen defect
probleem opgelost door stoombr38 ,hij heeft er nieuwe bussen ingezet en de railbus loopt weer als een zonnetje,echt een aanrader ,ik heb nog wel een paar locs die t.z.t. gedaan moeten worden
Re: bronzen wielas lager bussen defect
Hartelijk bedankt Maik dat je tevreden bent.

Grt. Jo
Re: bronzen wielas lager bussen defect
vroeger waren die bronzen bussen gewoon te koop maar omdat de buitenkant groeven heeft zodat zij goed vast zitten in het frame.
Je moest dus die er in persen en dan uitboren en op lengte maken,ik vind het vreemd dat die niet meer leverbaar zijn want worden in de productie nog steeds toegepast