Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

dagsein marklin 7188

Gestart door john maandag 13 maart 2017, 17:11:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
dagsein marklin 7188
Lid sinds: 2006

offline
dagsein marklin 7188
Heb 1 vraag,er stond op het forum om deze seinen de 7188 om te  bouwen met led,heb het gedaan verder goed gelukt maar nu brand de rode led feller dan de groene met dezelfde weerstand? Is er iemand die mij dit kan uitleggen?kan slechts bij ieder sein 2 gelijkrichters monteren.Hoor het graag van iemand? Gr John.
Re: dagsein marklin 7188
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: dagsein marklin 7188
Ik ben niet de juiste persoon om een goede uiitleg te geven.

Laat ik het proberen:
Leds verschillen van kleur en voltage.

Een led is en diode die oplicht als je er stroom op zet.
Wikipedia


De kleur die een led toont, wordt bepaald door de werkzame stof, b.v. Galliumfosfide of Indiumgalliumnitride  voor groen, en Aluminiumindiumgalliumfosfide of Galliumaluminiumarsenide voor rood.
Die werkzame stoffen hebben verschillende elektrische kenmerken (voltage cq weerstand verschilt nogal). Door verschillende voorschakelweerstanden te gebruiken voor rood en groen kun je de intensiteit min of meer gelijk trekken.

De Duitse wikipedia gaat iets dieper op de materie in, (onder Elektrische Eigenschaften) en geeft dit overzichtje:

    Infrarot-LED: 1,2?1,8 V, typ. 1,3 V
    Rot: 1,6?2,2 V
    Gelb, Grün: 1,9?2,5 V
    Blau, weiß: 2,7-3,5 V
    UV-LED: 3,1?4,5 V, typ. 3,7 V

Zo herinner ik het me ook van de winkelier die me dit principe in de jaren '80 probeerde uit te leggen.
Voor rood gebruik je een hogere weerstand dan voor groen om ze even intensief te laten branden
(hopelijk heb ik het goed onthouden na al die jaren).

Die weerstanden kun je online uitrekenen, Duitstalig o.a. hier. Er is ook ergens een NL-talige site (is wel eens op dit forum genoemd).
B.v.: http://www.linetec.nl/electronics/leds/calculedor.php

Maar het kan ook uit het bolle hoofd met een simpele formule.

In de wiki staat tekst over de ombouw van 7188 seinen:
https://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_hergebruik_oude_Seinen_70xx/71xx
De bron, een pagina op het forum, staat er helaas niet bij genoemd.
Welk draadje heb jij gebruikt?

Wat tiepfaute verweidert