Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Waldstein

Gestart door Stijn Laceur donderdag 09 februari 2017, 11:07:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Waldstein
Stijn Laceur
gast

Waldstein
Beste forumvrienden,

met trots kan ik jullie de plannen onthullen voor een eerste, zeer bescheiden baantje: WALDSTEIN.
Aangezien ik nog ettelijke jaren mag wachten vooraleer mijn kuikens het nest verlaten, was ik aan het denken om een diorama te maken om oa sfeervolle foto's te kunnen nemen van mijn teergeliefde locjes. Zelf had ik toen bedacht dat ik dat tegelijkertijd ook als programmeerspoor zou kunnen gebruiken.
Toen ik mijn plannen bekendmaakte aan mijn echtgenote, vroeg ze me waarom ik niet een klein baantje bouwde van zeer bescheiden afmetingen, zodat de locjes hun wielen en assen toch al regelmatig konden strekken. Dolblij met de mij aangeboden kans, ben ik aan denken gegaan.

Ik heb me beperkt tot een afmeting van 1m60 op 1m en ga in een simpele ovaal werken, met vooraan dubbelspoor en 1 klein rangeerspoor.
c-rails
besturing met cs3+
digitaal, zowel handmatig kunnen rijden als geautomatiseerd.
Ik maak het bewust niet ingewikkeld, de baanbouw en -realisatie heeft volgende doelen:
- eerste stappen in baanbouw
- eerste stappen in digitalisering
- eerste stappen in scenery
veel try and error en vooral FUN FUN FUN

bijgevoegd vinden jullie wat bestanden/foto's



Re: Waldstein
Stijn Laceur
gast

Re: Waldstein
Straks al eens naar de doehetzelf om een bodemplaat
Re: Waldstein
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Waldstein
Gaat vast goed komen, tov een programmeerspoor is dit al veel beter ;)
Re: Waldstein
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Waldstein
Dat zijn mooie plannen Stijn, en scenery oefenen en een testbaan voor het rijden, TOP. :arrow: :thumbup:
Re: Waldstein
-Stijn:
Voor een leer baantje, zit je gedachte goed,  :thumbup:
Weer een topic om te volgen. >:-D
Een ding misschien in het oog houden je linkse meegebogen wissel zit onder een berg, zorg dat je daar goed bij kan, want een ontsporing gebeurt altijd op een plaats waar je het niet verwacht, vraag dat maar aan Murphy,  en onder wissel een uitsparing om het schakelmechanisme te kunnen bereiken.
Ik neem aan dat alles op één niveau komt? :roll:
Re: Waldstein
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Waldstein

Hoi Stijn,

Dat is een mooi begin om een start te maken  :thumbup:
Als je toch de ruimte hebt, zou ik de tafel toch wat breder maken; een raillengte meer kan op deze oppervlakte al veel verschil maken. Het geeft ook meer ruimte om je landschap te vormen.

Met je CS 3 zal deze baan wel te besturen zijn  :D

Veel bouwplezier alvast !

Grtz Tony
Re: Waldstein
Lid sinds: 2013

offline
Re: Waldstein
Leuk plan. Er valt altijd genoeg te ontdekken en kleinschalig beginnen is nooit verkeerd.

Suc6. Gr.Wim
Re: Waldstein
Stijn Laceur
gast

Re: Waldstein
Allemaal al bedankt voor de reacties  :thumbup:

Jørg: de baan is inderdaad vlak en de verborgen wissel is 1 van de uitdagingen, ik wou er wat van alles insteken. Het geheel komt in mijn bureau (zodat ik niet afgeleid kan zijn tijdens het werk  O:-D ) op een bureautafel, de baan zelf zal een 10cm verhoogd worden onderaan om plaats te hebben voor de digitale stuff en bedrading, en zal volledig los staan op die bureautafel

Tony: de huidige ruimte is echt het maximum
Re: Waldstein
Jørg
gast

Re: Waldstein
-Stijn:
Veel plezier en suc6 bij het bouwen.  :thumbup:
Re: Waldstein
Lid sinds: 2009

offline
Re: Waldstein
Hallo Stijn,

Wanneer je dan toch bezig bent, zou ik ook onder de berg een 2 à 3-tal opstelsporen maken, die je bijvoorbeeld middels een eenvoudig luik aan de achterzijde op dito wijze kunt bereiken.

Leuk!

Groeten,
William
Re: Waldstein
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: Waldstein
Hallo Stijn,

Mooi uitprobeer baantje. :thumbup: :thumbup:

Veel plezier met het uitproberen.

M.vr.gr. Erwin
Re: Waldstein
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Waldstein
Hi Stijn,

Een leuk en klein concept.
Je leert ervan en je krijgt vast plezier met WALDSTEIN.
:idea: Waarom geen Waldstijn ?)

groet
Harald
Re: Waldstein
Stijn Laceur
gast

Re: Waldstein
Citaat van: Haradigi op donderdag 09 februari 2017, 14:03:42
:idea: Waarom geen Waldstijn ?)
Goh, Harald, ik zat met mijn gedachten in de bergen en het zwarte woud. Mijn verzameling locs is Duits, tijdperk I - III (voornamelijk stomers).
Voor mij mag het wel allemaal fantasie zijn, maar toch ergens realistisch, Waldstein bestaat waarschijnlijk niet (niet opgezocht), maar het zou wel kunnen.
En soms schrijven de mensen mijn naam met de korte ei, dus ik vond het leuk om ook zelf die "fout" te maken.
Re: Waldstein
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Waldstein
Hi Stein,   ;)

Ik bedoelde inderdaad de "link" met je voornaam.

groet
Harald
Re: Waldstein
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Waldstein

Het bestaat hoor, Stijn  :P
Re: Waldstein
Stijn Laceur
gast

Re: Waldstein
 @citaat  :D :D :D nou breekt men klomp  :thumbup:
Re: Waldstein
Stijn Laceur
gast

Re: Waldstein
zelfs Beethoven wist het al liggen  8o 8o 8o https://www.youtube.com/watch?v=J3l18HTo5rY
Re: Waldstein
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Waldstein
Zelfs twee

Waldstein 95239 Zell im Fichtelgebirge
Duitsland
Re: Waldstein
Stijn Laceur
gast

Re: Waldstein
Re: Waldstein
stafmarklin
gast

Re: Waldstein
Hoi Stijn, mooie redenering: Eerst leren stappen en dan lopen. Veel Suc6 met "Waldstijnstein.  >:-D
Re: Waldstein
Stijn Laceur
gast

Re: Waldstein
danku voor de positieve reacties!  :thumbup:

De fundamenten zijn ondertussen aangekocht.
We kunnen er aan beginnen!
Re: Waldstein
peterke33
gast

Re: Waldstein
Stijn

Zo ik ga je ook volgen, en dit gaat een leuk baantje worden.
Als je iets nodig hebt, dan hoor ik het graag van je.
Re: Waldstein
Lid sinds: 2016

jong geleerd is oud gedaan!

offline
Re: Waldstein
klein maar fijn  :thumbup: :thumbup:
succes
groeten Quinten
Re: Waldstein
Martijn
gast

Re: Waldstein
Het plan lijkt er goed uit te zien. Ik kijk al uit naar de vorderingen :thumbup:
Re: Waldstein
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Waldstein

Tussen het timmeren door, als de lijm bijvoorbeeld aan het drogen is, kun je alvast de bomen voor het station maken, Stijn  :P
Re: Waldstein
Stijn Laceur
gast

Re: Waldstein
bedankt voor de reacties!

Het eerste werk zal plaats maken zijn  :roll: , gezien de drukke professionele bezigheden en de cursus 'houten speelgoed maken' die vrouwlief en ik volgen (en dus ook moeten afronden dit jaar) al eens voor al dan niet "tijdelijk gestockeerde voorraden" zorgen. Het in bedwang houden van die in- en uitgaande stromen is een constante bezigheid.
Ik voorzie daarna de constructie van de bodem, eerst de mdfplaat schilderen, ik dacht aan basic groen of neem je beter een aardekleur?
Ik wil de mdfplaat 10cm omhoogkrikken met eronder een schuiflade (open front en achterkant) om de CS3+ (die ik verwacht van de paashaas) te herbergen. Links en rechts wil ik dan een vast mdf plaatje om de decoders, terugmelders etc een vaste plaats te geven. Deze plaatjes zullen niet te diep zijn, om te verzekeren dat we nog via de onderkant aan de bochtwissels kunnen (via uitsparing in de bodemplaat).
Ik ga het geheel ook van een ringleiding voorzien, ook al is dat misschien niet echt van doen, het gaat me over de ervaring en het doen.

Ik denk dat dat al een hele boterham is voor de eerstkomende tijd  :P  :P
Re: Waldstein
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Waldstein
Ik zou gaan voor aardekleur. Toevallig zelf ook gedaan deze week, een stuk beter dan dat grijs van isolatieplaat :D
Re: Waldstein
Stijn Laceur
gast

Re: Waldstein
misschien ga ik eerst voor de primer, ik ben een beetje bang dat een echte lak me later moeilijkheden gaat opleveren bij het aanbrengen van grassen en dergelijke?
Wat denken jullie?
Re: Waldstein
Jørg
gast

Re: Waldstein
-Stijn:
Ik zou er zeker geen laklaag op zetten, dat geeft minder hechting voor de lijm, ik denk dat een bruinachtige primer voldoende moet zijn,
je kan altijd een beetje bruine verf in de primer doen als je die niet klaargemaakt kunt vinden.
Je moet wel er op letten dat verf mengen op dezelfde basis moet zijn ( waterdragende primer mengen met waterdragende verf).
Voor een ondergrond waar gras op komt liefst een donkere kleur zetten.
Re: Waldstein
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Waldstein
Ik gebruik hier altijd gewoon muurverf voor die ik een bruine kleur gegeven heb. Hecht lijm etc. gewoon goed op en je ziet bij het begrassen geen kale plekken.

Gr.  Charlie
Re: Waldstein
Stijn Laceur
gast

Re: Waldstein
 @citaat  :thumbup: merci mannen, ik kan op zoek ...  :P
Re: Waldstein
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Waldstein
Hoi Stijn,

Leuk dat je een klein baantje kunt gaan bouwen, dit is een prima start om allerlei zaken die bij de modelbaan horen te doen.
Zo ben ik ook ongeveer begonnen en daarna ben ik gaan dromen over de zolder  :D

Succes met je bouw.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Waldstein
Stijn Laceur
gast

Re: Waldstein
Net een zondagse uitstap naar CCrails in Berlare gemaakt, een tweedehandswinkel die net materiaal aan een eerlijke prijs verkoopt.
Aangezien het mijn eerste baan is, wil ik toch gebruik maken van 2dehands sporen (ik heb mooi op de productiedatum gelet  O:-D ).
Het solderen, sporen knippen, etc ... het zal allemaal de eerste keer zijn. En het gebruik van 2dehands materiaal geeft me het gevoel dat ik kan losgehen ...
(t zullen wel muizenissen in mijn hoofd zijn  :D , het werkt wel voor mij, het neemt onzekerheid weg)

Daarnaast heb ik toch enkele mooie bouwsetjes op de kop getikt, deze zijn gloednieuw (dwz ongebruikt  :D ) want dat setje van Faller moet in mijn kindertijd gefabriceerd zijn.
Ik ga er een taverne van maken, naast een ondiep, kabbelend bergbeekje alwaar men zijn dorst na het wandelen kan lessen. (kan ik direct een beekje maken ...  8o , de plannen zijn al aan het evolueren)
Het stationnetje leek me heel leuk, ik ga de feestboog voor 150j marklin wel construeren echter ik zorg ervoor dat deze ook kan weggenomen worden.
Re: Waldstein
peterke33
gast

Re: Waldstein
Stijn

Dat heb je weer mooi geschoord, dan kan je lekker verder doen knippen van je rails en ook mss gelijk even poetsen met wasbenzine de rails.
Re: Waldstein
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Waldstein
Dat is een nette aankoop.

Je plaat MDF zou ik gewoon met acryl verf van de Action behandelen, daar plakt alles goed op en is ook nog goedkoop.
Neem gewoon de bruine kleur, zit je altijd goed mee.
Vergeet zeker niet de kopse kanten goed in de verf te zetten, die zuigen graag het vocht op met alle gevolgen van dien.
Je kan de kopse kanten ook eerst dicht smeren met onverdunde houtlijm, als dat droog is schuren met 400 en dan aflakken met dezelfde acryl verf.
Voor het diorama zou ik zeker achterin 1 of 2 extra spoortjes leggen, maakt het rijden met de treinen ook wat spannender.
Succes met de bouw, leuk leerproject met alle facetten die de modelspoorbaan zo interessant maken.
Re: Waldstein
Lid sinds: 2008

offline
Re: Waldstein
Hoi Stijn,

Leuk dat je toch ook de mogelijkheid hebt om een klein baantje te maken.
Net je baanplan eens bekeken en heb wel een paar adviezen.

Je zou nog een inhaalspoortje kunnen maken in de tunnel.
Links boven en bochtwissel en deze aan laten sluiten op een rechte wissel die komt op de plaats van de laatste 24188 rechts boven.

De tunnel is nu wel erg lang, waardoor je de treinen lang niet ziet.
Zou die aan de rechterkant wat eerder uit de tunnel laten komen bij begin van de bocht.
Kun je rechtsachter bijv in de hoek een kleine boerderij plaatsen met eenvoudige spoorwegovergang.

Zo maar wat ideetjes...

Groeten,
Ton.
Re: Waldstein
Stijn Laceur
gast

Re: Waldstein
Iedereen bedankt voor de reacties  :thumbup:
Ik had de optie voor een extra spoor in de tunnel wel bekeken en er niet voor gekozen wegens de diepte. Ik zou de plaat nog iets dieper moeten maken en dat gaat niet. Ik ben al blij met hetgeen ik nu kan realiseren. Het is ook niet mijn grote baan. En zo lang is die tunnel nu ook weer niet. Het is begonnen als programmeerspoor ...  :P
Re: Waldstein
Lid sinds: 2008

offline
Re: Waldstein
Citaat van: Stijn Laceur op zondag 12 februari 2017, 17:29:53
...
Ik zou de plaat nog iets dieper moeten maken en dat gaat niet.
...
Als je de 24094 eruit haalt links en rechts, dan heb je de diepte wel beschikbaar.
Maar het is natuurlijk jouw baantje ;)

Groeten,
Ton.
Re: Waldstein
Stijn Laceur
gast

Re: Waldstein
hmmm, die had ik over het hoofd gezien, ik zal het eens tot me laten doordringen
Re: Waldstein
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Waldstein
Mooie aanwinsten Stijn. :)
Succes met de bouw van je baan. :thumbup:
Re: Waldstein
Stijn Laceur
gast

Re: Waldstein
Vandaag Valentijn  :favorite:  :favorite:  :favorite:
En wat kan ik dan beter krijgen van vrouwlief als een pot verf (danku Tom voor de tip) om de grondplaat voor te bereiden  :favorite:
Morgen er direct mee aan de slag! :P
Re: Waldstein
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Waldstein
tis wel waalse verf  :O
Re: Waldstein
Stijn Laceur
gast

Re: Waldstein
Ruud, volgens de gegevens op de pot is ie oerhollands  >:-D
Re: Waldstein
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Waldstein
Graag gedaan Stijn, heb je al mijn bankrekening nummer ???? :-) :-)
Re: Waldstein
Lid sinds: 2013

offline
Re: Waldstein
Stijn Lacqeur  :P :D
Re: Waldstein
nobody
gast

Re: Waldstein
Re: Waldstein
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Waldstein
oke verf met klompen maar wel klompen in het frans en hier geen "klik"  B)
Re: Waldstein
Stijn Laceur
gast

Re: Waldstein
Goh Ruud, hier in België vind je wel meer dingen in het Frans, het is een officiële landstaal he.
Er staat wel Nederlandstalige tekst op, dus dat is ok.
Ik stoor er me niet aan, het dient om te verven, niet om te lezen en bovenal ben ik blij de pot gevonden te hebben die Tom me aanraadde.  :D

Re: Waldstein
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Waldstein
hoi Stijn,

het was initieel bedoeld als een "flauw" woordgrapje...niks geen bijbedoeling of negatieve intentie....
Re: Waldstein
Stijn Laceur
gast

Re: Waldstein
ah ok, ik had em niet  :?