Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Waldstein

Gestart door Stijn Laceur donderdag 09 februari 2017, 11:07:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Waldstein
Jørg
gast

Re: Waldstein
-Stijn:
Romantisch cadeau,  >:-D voor valentijn.
En nu maar schilderen
Re: Waldstein
Stijn Laceur
gast

Re: Waldstein
Jørg,
vanmorgen even de daad bij het woord gevoegd, heerlijk weer om buiten te kliederen (we moeten ervan profiteren nietwaar).
De grondplaat van Waldstein heeft een basislaagje bruin gekregen en momenteel is alles lekker aan het drogen in het zonnetje.

Dat maakt dat we de eerste tijd niet echt buiten moeten zijn om voort te werken.

Los daarvan zullen het effe drukke tijden worden, redelijk veel vergaderingen te komende weken en mijn schoonma haar verbouwing is achter de rug, dus de komende weekends zullen we druk bezig zijn met de verhuis van zowel haar inboedel als die van mijn schoonzus (ze gaan kangoeroeën). Family first ...  O:-D
Re: Waldstein
peterke33
gast

Re: Waldstein
Stijn

Je hebt ook al lekker wat gedaan zie ik, nu kan het inderdaad lekker drogen met dit weer.  :P :P
Re: Waldstein
Stijn Laceur
gast

Re: Waldstein
Even een heel kleine update.
Zoals ik al zei, moest er het een en het ander aan de kant gezet worden om de plaats voor mijn baan vrij te maken.
Altijd leuke oefeningen  :?
Nu kan de plaat liggen waar ze moet komen  :D dat hebben we al bereikt. zie foto

De eerste vaststelling die tot aanpassing van het plan zal leiden is er al, de toegang tot de tunnels langs achter (zal ik wel voorzien) zullen zeer moelijk bereikbaar worden, aangezien de baan niet makkelijk verzet zal kunnen worden. Niet makkelijk betekent natuurlijk niet dat ze niet kan verzet worden. Alleen als er eens een lokje lastig doet of er is een wagonnetje op de dool ...

Dus wordt het aanpassen, ik zal de bergtoppen afneembaar maken, natuurlijk is de hele achterkant nogal veel berg, dat zou ik willen oplossen door er twee bergen van te maken, eentje links en eentje rechts, waarbij het spoor lichtjes omhoog gaat en het achterste spoor tussen de twee bergen op een mooie brug de connectie tussen de twee bergen maakt.
Op die manier is er ook meer spoor zichtbaar (terechte opmerking van iemand hier) en is het ook niet een plat platte ovaal ...

wordt vervolgd
Re: Waldstein
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Waldstein
Stijn, kan je achterin niet een mangat maken zodat je bij calamiteiten er altijd bij kan.
Moet je wel zorgen dat er onder niet al te veel spul staat opgeslagen.
Re: Waldstein
Stijn Laceur
gast

Re: Waldstein
Tom,
het mangat is geen optie, het blad ligt op een bureau, ik ga deze wel nog ophogen (zie reactie #25) zodat de electronica er onder kan.
Wat wel een optie is, dat de bureautafel 20cm vooruitkomt (de plaat hangt er 20cm over in de diepte en of dat nu vooraan of achteraan is ...), zodat ik dat al heb, en dan kan alles nog zonder probleem 18cm vooruit. En als ik dan de opslag eronder mobiel maak (lees : wielekes) is het heel makkelijk bereikbaar!

Danku voor de insteek!  :thumbup:
Re: Waldstein
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Waldstein
Hoi Stein, misschien is het een optie om wieltjes onder het bureau te plaatsen.
Re: Waldstein
Stijn Laceur
gast

Re: Waldstein
Vandaag de zelfbouwmarkt gepasseerd en enkele spullen voor de baan meegenomen.
Veel uitleg behoeft het niet denk ik, ik veronderstel dat de heren wel weten wat het is en waar het allemaal voor dient  >:-D >:-D >:-D
Re: Waldstein
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Waldstein
Stijn, daar kan je voorlopig mee vooruit.
Mooi dat ze in België nog steeds rode installatiedraad verkopen, ben wel benieuwd hoeveel er op dat rolletje zit en wat de ksoten dan zijn.
Re: Waldstein
peterke33
gast

Re: Waldstein
@Stijn

Dat zijn spullen die je zeker moet hebben, ik heb 8 kleuren gebruikt voor de baan.


iTom
Heb even een linkje geplaats voor je
https://www.brico.be/nl/?gclid=CM7w07rnxtICFYYaGwod_rUBxA
Kijk maar eens rustig, daar vind je rode VOB draad 1.5mm.
Re: Waldstein
Stijn Laceur
gast

Re: Waldstein
Tom,
10 meter, 6.49? 1.5carre

geen idee of het duur is of niet, maakt me ook niet uit, ik heb wat ik zocht  :D
Re: Waldstein
Stijn Laceur
gast

Re: Waldstein
Ondertussen de laatste bochten aangeschaft en nog wat mdf en verbindingshaken.

Op onze stamtafel heb ik de CS3+ aan het werk gezien in combinatie met de bezetmelders.
Ik ben me nu echt aan het afvragen of het installeren van bezetmelders wel zin heeft, gezien de CS3+ wel een pendelbaan kan maken, echter de locs niet herkent zoals itrain en co wel doen.
En om nu gewoon een melding te krijgen op het scherm dat er een blok bezet is, is zoals Jan (Haagdorens) op de stamtafel tegen me zei "als je manueel rijdt, kijk je naar de treinen en niet naar je scherm, je moet maar weten waar welke trein zich bevindt ...). Dat is een uitspraak om over na te denken.
Wordt vervolgd ...
Re: Waldstein
peterke33
gast

Re: Waldstein
Stijn

Ik heb zelf destijds een speelbaantje gemaakt, heb een CS2 hier staan ooit gekregen van mijn vader.
En bedien mijn wissels met de schakelkastjes van M en, persoonlijk vind ik dat leuk om te doen om alles zelf te moeten bedienen wissels locs en seinen.
Re: Waldstein
Stijn Laceur
gast

Re: Waldstein
Ik volg je daarin Peter.
Het is wel altijd goed alle opties in overweging te nemen alvorens te bouwen.
Re: Waldstein
Stijn Laceur
gast

Re: Waldstein
Het was weer effe geleden.
Vandaag serieus voort gedaan aan de baan.

Ik laat de foto's voor zich spreken.
Re: Waldstein
Stijn Laceur
gast

Re: Waldstein
nog eentje
ontbrekende sporen heb ik, echter ik had niet echt tijd om ze boven te halen.
Re: Waldstein
Jørg
gast

Re: Waldstein
-Stijn:
Gaat ineens goed vooruit met je baan, mooi zaag en vijswerk,  :thumbup:
Re: Waldstein
Gerrit-1959
gast

Re: Waldstein
Hallo,

Leuk om te volgen, maar toch even een vraagje van éne domme Ollander: wat is vijsen/vijzen?
Re: Waldstein
Stijn Laceur
gast

Re: Waldstein
Danku Jørg!

Gerrit vijzen = schroeven (allez, ik denk dat ze dat zo zeggen in Olland  >:-D )
Re: Waldstein
peterke33
gast

Re: Waldstein
Stijn

Zo jij hebt ook niet stil gezeten, dat heb je mooi gedaan.  :thumbup: :thumbup:

vraagje van éne domme Ollander: wat is vijsen/vijzen?
Dat zijn schroeven zoals ze dat in Antwerpen zeggen  :-)
Re: Waldstein
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Waldstein
Zo, Stijn !

Dat begint op een serieus baantje te lijken  :thumbup:
Goed voor de motivatie  :P

Grtz Tony
Re: Waldstein
Stijn Laceur
gast

Re: Waldstein
Peter, als we eens gas geven ...  :D

Tony, inderdaad, het geeft echt op nu!
Re: Waldstein
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Waldstein
Stijn,

Goed bezig. :thumbup: :thumbup:
Re: Waldstein
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re: Waldstein
 :) Nou, hoe we het ook noemen, schroeven of of vijsen, het ziet er gelikt uit. :thumbup: B)
Stijn, je bent lekker bezig geweest. De rails erop en rijden maar, of loop ik te hard van stapel? :roll:

Dirk-Jan
Re: Waldstein
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Waldstein
-Stijn,
Met stomme verbazing bemerk ik dat jij er weet van hebt! Inderdaad (idd) plank op het gaspedaal gezet en doorgaan met die ....! Beter laat dan nooit! Zonder dollen, dat wat jij hebt gedaan, ziet er perfect uit! Verdient een "pluim"! Rails neerleggen en gaan met die 'trein'!  :thumbup: :thumbup:
Re: Waldstein
Stijn Laceur
gast

Re: Waldstein
Michel, dankuwel
Dirk-Jan & Gerard, de rails liggen er al deels op, zal hier niet lang duren tegen dat de eerste dames hun wielen gaan strekken. Dat zal dan toch een mijlpaal zijn, ondertussen kunnen we dan rustig heel de baan prepareren ...
Re: Waldstein
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Waldstein
Genoten van je draadje, go on  :thumbup:
Re: Waldstein
Stijn Laceur
gast

Re: Waldstein
Vandaag de sporen compleet gelegd, gereinigd (die 2dehandsjes kunnen een railgum gebruiken  8o ) en test-gereden  :P

Videooooo


Foto
Re: Waldstein
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Waldstein
-Stijn,
De eerste film van jouw baan! Geweldig, man! Ga door, zou ik zeggen, want jij hebt de smaak te pakken!  >:-D Het is maar goed dat er weinig mensen gebruik maken van jouw trein; zal wel met het dorpje te maken hebben! Ik had gedacht dat "Waldstein" veel groter zou zijn!  :-)  8)
Re: Waldstein
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Waldstein
Dat ziet er al goed uit, mooi geluid ook.
Re: Waldstein
Jørg
gast

Re: Waldstein
-Stijn:
Waldstein is tot leven gekomen, weer een kijkevenement er bij, toppie,  :thumbup:
Re: Waldstein
peterke33
gast

Re: Waldstein
Stijn

Zo je eerste loc rijd al zijn rondjes, en rijd mooi leuk filmpje  :thumbup: :thumbup:



PS; rails poetsen met wasbenzine, en de puko's kan je met een railgum doen indien  :idea:
Re: Waldstein
Stijn Laceur
gast

Re: Waldstein
Dankuwel voor de reacties!

Gerard, tof dat je zo enthousiast bent! Als ik eens tijd heb, gaan we ervoor. Kan nu zijn dat het even stil ligt, zo gaat dat hier ...

Tom, de loc is nochtans een start up, de M 36243, en die geeft inderdaad veel waar voor zijn geld  :D

Jørg, tof he, toch een mijlpaal zo een vast baantje, ben er dolblij mee (een kinderhand is vlug gevuld zeggen ze  ;) )

Peter, ik heb men railgum al bovengehaald, in het begin was er nauwelijks geleiding, het gaf roestige sporen op de railgum.
Die wasbenzine zal ik een der volgende eens bovenhalen, goeie tip! Ik heb natuurlijk nog even om de sporen optimaal te maken, het is niet dat er morgen een berg zal staan  :D
Re: Waldstein
Jørg
gast

Re: Waldstein
-Stijn:
Indien er toch nog plaatsen moesten zijn waar er slecht contact is, kan je nog altijd een drupje ATF op een wattenstaafje doen er de rails mee insmeren en nadien er nog eens met een doekje over gaan, geeft goede resultaten.
Re: Waldstein
Stijn Laceur
gast

Re: Waldstein
Juist Jørg.  :thumbup:
ATF, moet ik nog eens op de kop tikken!
Re: Waldstein
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Waldstein
Stijn,
Proficiat met de eerste rit / video. :thumbup:
Ik maak mijn rails schoon met alcohol die ik bij de drogist koop helpt ook goed. :)
Re: Waldstein
Jørg
gast

Re: Waldstein
-Stijn:
Ga met een heel klein flesje naar je garage en vraag wat, met 25ml kom je de rest van je leven toe.
Re: Waldstein
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Waldstein
Hoi Stijn,

Leuk dat de eerste trein zijn rondjes gereden heeft en wij er getuigen van zijn.
Dat geeft een kick hé als de loc zich voor het eerst in beweging zet op een nieuwe baan.


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: Waldstein
Stijn Laceur
gast

Re: Waldstein
Michel en Peter, dankuwel, ja het doet wel iets.  :P

Jørg, ik zal ze er eens lastig mee vallen  ;) >:-D
Re: Waldstein
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Waldstein

Mooie openingsrit, Stijn  :thumbup:

En de eerste scenery staat ook al  :D

Ik heb van mijn railgum een stuk ter grootte van een pink afgesneden en schuur daar de puko's ( en de wielen en slepers ) mee.
Daarna veeg ik de rommel met een zachte kwast weg.

Grtz Tony
Re: Waldstein
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Waldstein
ATF is geen wondermiddel maar geeft wel betere rijeigenschappen.
Zorg er wel voor dat de rails eerst heel goed schoon gemaakt wordt met wasbenzine anders smeer je het ATF over het vuil heen en is het euvel nog niet opgelost.
Re: Waldstein
Stijn Laceur
gast

Re: Waldstein
Danku voor de tips mannen!  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Waldstein
Jørg
gast

Re: Waldstein
-Stijn:
Je zal vesteld staan hoeveel zwart er van de rails afkomt na een behandeling met ATF, heeft ook een reinigende werking.
Re: Waldstein
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Waldstein
Ik ga niet mee in het schoonmaken van de rails met ATF.
De rails reinigen gaat het beste met wasbenzine en na behandelen met ammoniak.
Daarna een klein streepje va rond de 3cm ATF met een wattenstaafje aanbrengen en de loc een tijdje laten rond rijden.
Re: Waldstein
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Waldstein
Citaat van: Stijn Laceur op woensdag 15 februari 2017, 12:06:11
(ze gaan kangoeroeën).

:offtopic:
Regelmatig gooi ik je Vlaams door de zoekmachine. Leergierig als ik ben.
Maar bij "kangoeroeën" heb ik sterk het gevoel in een Freudiaanse verspreking te geraken.
Misschien door het woord "zus"?
Re: Waldstein
Stijn Laceur
gast

Re: Waldstein
Ik blijf even mee  :offtopic:

Jan, ik wil niet weten wat je je erbij voorstelt  >:-D , maar ik zal dit even uitleggen.
Het kangoeroeën is gewoon afgeleid van een "kangoeroewoning", nu weet ik niet of jullie in Holland dit ook kennen?
Een kangoeroewoning is een tweewoonst, waarbij meestal een bestaande woning wordt uitgebreid en strikt in 2 gedeeld (soms ook volledig nieuwbouw) waarbij in het ene een gezin woont en in het andere de grootouder(s) (dus vader/moeder van 1 van de 2 partners van dat gezin).
Het is hier in Vlaanderen een trend die opkomt, in het kader van enerzijds voordelig wonen en anderzijds de zorg voor de oudere mensen als alternatief vh rusthuis.

Re: Waldstein
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Waldstein
-Stijn,
Is de baan nu wel schoon genoeg? Of hebt jij er schoon genoeg van? Kortom als die treinen maar rijden!  :-)
Re: Waldstein
Stijn Laceur
gast

Re: Waldstein
Gerard, de trein rijdt!
Ik ga de sporen wel nog helemaal reinigen met wasbenzine en nadien de ATF toepassen. Lijkt me niet onverstandig voor er bergen verschijnen!
Het mooie is dat ik continu kan rijden nu. De treintjes staan altijd klaar. Voorheen moest ik altijd een baan leggen en nadien weer afbreken ...
Natuurlijk hebben we tijd om alles op zijn gemak te doen. Beetje per beetje komen we er wel.
Re: Waldstein
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Waldstein
-Stijn,
Ik kijk echt uit naar jouw bergen8)  :thumbup:
Re: Waldstein
stafmarklin
gast

Re: Waldstein
 @citaat @citaat Mooie vorderingen Stijn en inderdaad eerst leren stappen en dan lopen.  :thumbup: