Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Waldstein

Gestart door Stijn Laceur donderdag 09 februari 2017, 11:07:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Waldstein
Stijn Laceur
gast

Re: Waldstein
Jørg, dat ga ik doen met geraspt krijt, zo kan je zout en dus ook zand kleuren (als het nodig is he)

Tom, dankuwel, ben ook zeer tevreden van het resultaat. Het zand is geen schelpenzand voor vogels hoor, het is gekocht in een tuincentrum, in de afdeling decoratie. Ik denk dat het normaal gebruikt wordt in bloemstukken/kaarsstolpen. Het is zeer fijn, zonder brokkelingen, en komt dicht in de buurt van poedersuiker qua korrelgrootte. Eigenlijk bijna onvoorstelbaar fijn. Was zeer blij toen ik het vandaag vond, heb er enkele winkels voor afgezocht ...
Re: Waldstein
peterke33
gast

Re: Waldstein
Stijn

Dat ziet er toch erg knap gemaakt uit hoor, en met krijt kan je ook veel mooie kleuren maken.

Mss eerst wat mengen met je fijn zand maar dat je eerst gaat testen is een goede zaak, want het kan wel eens beetje van kleur veranderen als je het gaat mengen met water en houtlijm.
Re: Waldstein
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Waldstein
Hoi Stijn,

Wat een verschil, met deze twee foto,s onder elkaar kun je goed zien wat het resultaat is  :thumbup: :thumbup:

Succes met de zandproef.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Waldstein
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Waldstein
-Stijn,
Jouw "houtwerk" is uitmuntend gelukt, want ik dacht dat gaat jij niet 'redden' (al die hele fijne 'balkjes'). Ik zou het snel laten zoals het is. MAAR de wonderen zijn gelukkig de wereld nog niet uit. Wat een verschil! Geweldig!
Weer nieuwsgierig naar jouw st(r)uct(uur)werk voor wat betreft het 'zand'! Vanaf nu ben ik daar heel positief over!  :thumbup:
Re: Waldstein
stafmarklin
gast

Re: Waldstein
Je weet van aanpakken Stijn :thumbup:. Ik ben benieuwd naar het resultaat met het "bloemisten" zand.
Re: Waldstein
Stijn Laceur
gast

Re: Waldstein
Danku voor de reacties, heren,  :thumbup:
Het is gewoon proberen, prutsen en kliederen. Lukt het niet, verwijderen we het weer.  ;)
Ik heb daar geen problemen mee wat betreft de baan en scenery, mijn treinen zelf daarentegen, daar ga ik niet rap aan komen.
Die zijn te kostelijk om zomaar mee te experimenteren. (en ik wil die ook origineel houden, dat zit zo in mijn hoofd  :o) )
Tenzij dat ik ze er weer voor gekocht heb, er liggen hier twee ouwe analoge sukkelaars te wachten op een reanimatie, dan kan ik het wel over mijn hart krijgen.

Ne mens zit raar ineen he  >:-D >:-D >:-D
Re: Waldstein
Gerrit-1959
gast

Re: Waldstein
Hallo Stijn,

Gelukkig nog iemand, die de locs onaangeroerd wil laten. Lezende op dit forum lijkt een dergelijk mens bijna een paria. Voor mij ook een belangrijke reden locs niet te kopen via veilingsites of uit de handel. Uw huuske ziet er wonderschoon uit. Ben ook zeer benieuwd naar het resultaat met zand en lijm.
Misschien een idee het fineer eerst te behandelen met een goede tuinmeubelolie, zodat verkleving van het zand en lijm beperkt wordt?
Re: Waldstein
Stijn Laceur
gast

Re: Waldstein
Gerrit, tof dat je ook zo over de locs denkt. Ieder doet wat hij wil uiteraard. Ik kan het niet over mijn hart krijgen  :P

Ik neem je tip mee. Ik ga sowieso eerst testen op een apart stukje plastic, waar ik wat fineer op plak in een vierkantje en dan het zand in verwerk. Zo krijg ik een idee wat het allemaal doet ... en wat ik evt anders moet doen.
Re: Waldstein
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Waldstein
 @citaat Slim plan Stijn :thumbup: met een teststukje kun je later
ook weer verder experimenteren, met bijvoorbeeld de verfkeuze :wink:

Enne ... wat bedoel je precies met "analoge sukkelaars"? :roll:

Groeten,

Erik.
Re: Waldstein
Stijn Laceur
gast

Re: Waldstein
Erik, ik heb me 2 analoge lokjes (een 3029 en een cm800) gekocht van 10 a 15 euro die niet meer rijden en een facelift kunnen gebruiken. Maw ombouw naar digitaal, motor vervangen, evt sound en de buitenkant opfrissen, allez verouderen ...
Re: Waldstein
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Waldstein
 @citaat Aha! Het zijn dus eigenlijk meer Experimental Pioneers ;)

Groeten,

Erik.
Re: Waldstein
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Waldstein
Stijn, erg goed bezig zo, dat gaat prachtig worden.
Voor de eventuele inspiratie twee linkjes naar een duitse vlogger die met een seinhuis bezig is in vakwerkstijl.
De eerste twee video's zijn er al, een derde moet nog volgen.
link 1:

en
link 2:


Zoals je op Youtube kunt zien heeft deze mijnheer nog veel meer bijzonder interessante filmpjes geplaatst.
Veel leerzaam kijkplezier.
Re: Waldstein
Lid sinds: 2016

offline
Re: Waldstein
Lekker bezig Stijn 👍👍👍
Re: Waldstein
Stijn Laceur
gast

Re: Waldstein
Dit weekend heel wat afgeprutst aan mijn vakwerkhuisjewoninginelkaarsteekdoosje.
Enerzijds geexperimenteerd met zand en krijt, gefixeerd door waterhoutlijmmeteendrupjedreft (tip van Peterke!, waarvoor dank) en uiteindelijk 1 gevel helemaal afgemaakt. (zie foto's)
Nu nog de nakuis, om alle restanten van het hout te verwijderen, heel moeiljk moet het niet zijn, hier en daar al met een beetje nat al veel resultaat bereikt  O:-D

Re: Waldstein
Stijn Laceur
gast

Re: Waldstein
Terwijl het stukwerk aan het drogen was, de eerste stappen in het verweren van het dak genomen, eerst met een verdunde bruine acrylverf een algemene laag gegeven.
Dan de dakgoten, de kachelpijp en het schouwdak een grijze basislaag gegeven.
En als laatste geprobeerd met een zwarte revellverf een drybrush aan te brengen op de schouwen en toebehoren.
Zelf vrij content van dit eerste gesmos, ik heb er echt wel leute in gevonden.
Ik vind dat het huisje er al lekker uit begint te zien!
Re: Waldstein
Stijn Laceur
gast

Re: Waldstein
En voor deze week last but not least ...

Na het voltooien van mijn challenge (weddenschap met vrouwlief) om te vermageren tot onder de 100 kg (uiteindelijk zijn het er ong -16kg, gemiddeld 98 kg droog aan de haak)  :D en dit 3 maand vol te houden had ik mijn prijs gewonnen, een CS3+. Echter dit was al bereikt half maart, door productie-perikelen bij Marklin, ben ik vandaag pas de trotse eigenaar geworden van Marklins topbesturingscentrale met bijhorende voeding ...  O:-D O:-D O:-D
SUPERBLIJ
Re: Waldstein
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Waldstein
-Stijn,
Een dubbele gelukwens voor jou! Maar dat gewicht moet wel zo blijven zeker? Of wat dat een volgende weddenschap met 'vrouwlief'! Jij hebt een 'kanjer' aan de haak geslagen, mag ik wel zeggen. Het is in elk geval alles waard gebleken! Nu nog even bestuderen van alles wat de CS3+ kwa mogelijkheden in zich heeft en jij bent klaar voor de volgende "levens"fase!  :favorite:  :idea:

Dat huisje gaat het helemaal worden, Stijn!  :surprised:
Doorgaan op de door jouw ingeslagen weg om huisjes om te toveren in 'real estatement'!  :thumbup: :thumbup:
Re: Waldstein
Stijn Laceur
gast

Re: Waldstein
Citaat van: GWS op woensdag 14 juni 2017, 21:03:23
Maar dat gewicht moet wel zo blijven zeker?
Gerard, dat klopt als een bus. De beloning is niet zomaar binnen, mijn gewicht moet onder de 100kg blijven, zodoende kan men de CS3+ als een duurzame investering in mijn gezondheid beschouwen  :P :P :P  O:-D O:-D O:-D
Re: Waldstein
Jørg
gast

Re: Waldstein
-Stijn:
Proficiat met het behaalde resultaat en een CS3+ is een mooie motivatie om het vol te houden.
Je vakwerkhuisje ziet er uit als een plaatje,  :thumbup:
Re: Waldstein
Stijn Laceur
gast

Re: Waldstein
Merci allemaal, ik ben er ook superblij mee.
De technische kant van de baan (en van mijn toekomstige baan) is dus nu helemaal verzekerd, wisselaandrijvingen, decoders en seinen volgen nog ...

En het sceneryvirus heeft me nu al te pakken ... ik kan er me echt in uitleven. De hobby is zo divers en op dit moment is er geen enkel stuk dat me tegenzin geeft.
Zalig toch!
Re: Waldstein
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Waldstein
Wat ga je allemaal met die CS-3 doen, ga je digitaal rijden via een programma of  via de CS-3
Re: Waldstein
Stijn Laceur
gast

Re: Waldstein
Tom,
ik wil handmatig digitaal rijden, zonder pc programma.
Ook op de latere grote baan.
Ik voorzien zelfs geen terugmelding.
Waarom de CS3+ dan ipv de CS3? (Er is weinig verschil, vnl die s88 aansluiting, die ik dus niet van plan ben te gebruiken):
1. Ik vind het een grote investering, dus stel dat ik later wel terugmelding wil, dan is de CS3+ direct de goede investering.
2. Ik weet niet hoe de door-ontwikkeling van de CS3 en CS3+ gaat evolueren, ik ben bang dat men in de toekomst de CS3+ extra features gaat geven.
Vandaar beter nu iets meer neertellen ... (maar daar kan ik dus ook mis in zijn, enkel de toekomst kan het me leren)

Re: Waldstein
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Waldstein
Stijn, ik wil je niet ontmoedigen maar ik denk toch dat je nu iets hebt aangeschaft waar je heel veel kilo's voor bent afgevallen en veel geld voor hebt neer geteld maar waar je misschien straks maar een heel klein gedeelte van gaat gebruiken.

Jouw idee van besturen had ook met een Mobile Station II mogelijk geweest en had je een paar mooie locs kunnen kopen van het prijs verschil.

Maar ja, het is nu eenmaal geschied dus wens ik je toch heel veel plezier met de CS3+.
Re: Waldstein
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Waldstein
Met die digitale centrales is het net als met auto's. Ze zijn er in alle soorten en maten en in verschillende prijsklassen, maar in wezen doen ze allemaal hetzelfde. De een voelt zich thuis bij een goedkoop model. de ander wil alle toeters en bellen , en het liefst ook status  ;)
Overigens, veel plezier met je CS3+ Stijn.
Re: Waldstein
Stijn Laceur
gast

Re: Waldstein
Citaat van: iTom op woensdag 14 juni 2017, 22:56:25
Jouw idee van besturen had ook met een Mobile Station II mogelijk geweest
Technisch gezien heb je gelijk Tom, echter ik heb al een MS2, en dat is een heel gedoe, men kan alles apart perfect schakelen, alleen heeft men geen overzicht (laat staan een baanplan om je wissels om te leggen). Het is een heel gedoe om 2 a 3 treinen te besturen met een MS2 (en ook magneetartikelen) omdat men steeds door die lijst treinen/magneetartikelen moet scrollen om er eentje te kunnen veranderen.
Een CS3+ geeft me daar veel meer overzicht, en gemak (vooral naar handmatig rijden, net dat wat ik wil), en daar wil ik voor betalen, ook al weet ik dat ik bepaalde zaken niet van plan ben te gebruiken.
Neem daarbij ook al de extra functies (32) tov de MS2 (16), de mogelijkheid DCC aan te sturen, de bijna onbeperkte loclijst (tov 10+1 actieve loc), de 'MFX+ speelwereld' (ja, ik vind dat persoonlijk leuk  :P ) ... de CS3 is toch meer dan een grote MS2.
Status is daarbij voor mij geen issue, ik rij met Marklin en kies daarom voor hetzelfde merk.
Re: Waldstein
Gerrit-1959
gast

Re: Waldstein
Hallo Stijn,

Van die kilo's is knap gedaan. Maar je onder de duim laten houden door een CS3, ik weet het niet >:-D
Re: Waldstein
JoBe
gast

Re: Waldstein
Alvast véél plezier met je CS3+ Stijn  :thumbup:
Re: Waldstein
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: Waldstein
Hoi Stijn,

Gefeliciteerd met je nieuwe cs3! Maar nog meer gefeliciteerd (en iets waar je naar alle waarschijnlijkheid nog veel meer plezier van en door hebt) met het weg krijgen en houden van die 16 kg! :thumbup: :thumbup:
Re: Waldstein
Stijn Laceur
gast

Re: Waldstein
Zonder die kilo's zit ik inderdaad letterlijk en figuurlijk beter in mijn vel.
Het voordeel, Gerrit, is dat het nu bestendigen is, het onder controle houden lukt vrij aardig (reeds huidig gewicht gehaald tussen kerst en nieuw), het is niet dat ik hier lekkere dingen laat passeren, wees gerust  ;)
Re: Waldstein
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Waldstein

Hoi Stijn,

1- fijn, dat je zo'n plezier met de scenery hebt en het huisje wordt mooi  :thumbup:
2- goede prestatie, die kilo's eraf  :thumbup:
3- als ms-1 rijder ( niet meer dan 1 trein tegelijk) en digibeet, feliciteer ik je met de aanschaf van je toverkast. Als ik lees, wat je daarmee wilt, kun je er (hopelijk) jaren probleemloos mee voortdoen. Veel plezier ermee  :P

Grtz Tony
Re: Waldstein
Stijn Laceur
gast

Re: Waldstein
Danku Tony.

Dit weekend was me er wel eentje.

Enerzijds verder gedaan aan de baan zelf, een schuif gemaakt om de CS3+ te herbergen, deze geverfd en de achterwanden ook in basis bruin (bergen zelf) en wit (later lucht, bomen, etc) gezet, zodat we er later verder op kunnen schilderen .

Anderzijds was ik tussen de bedrijven door op 2dehands.be aan het kijken en heb ik een hele doos sporen gescoord, met een trafo (gaat voor de verlichting op de baan zorgen), een loc en wat wagens uit startset 29185 (1 wagon ok, loc rijdt, maar is gehavend), zie draadje KLIK en nog 2 lima locs en 2 lima wagons.
De sporen heb ik mooi verdeeld tussen mijn zoon en mezelf, zodat hij ook leuk meegeniet.
De hele rammesant GRATIS gekregen  :D :D :D  O:-D O:-D O:-D SUPERCONTENT

Inhoud sporen:
2x gewone wissel
2x bochtwissel
1x engelse wissel
4x stootblok
13x 24172
12x 24188
1x 24224
12x 24130
6x 24230
6x 24330
2x 24077
1x 24094
De moeite niet?
Re: Waldstein
Stijn Laceur
gast

Re: Waldstein
en een foto van de achterwand
Re: Waldstein
Jørg
gast

Re: Waldstein
-Stijn:
Mooie vorderingen, en die superdeal is ook de moeite,  :thumbup:
Re: Waldstein
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Waldstein
-STIJN,
Dat "koopje" hebt jij binnen! Super! Verder zie ik, dat jij weer een behoorlijke stap voorwaarts hebt gezet!  :thumbup:
Re: Waldstein
Lid sinds: 2006

offline
Re: Waldstein
Stijn gefeliciteerd met je gewichtsverlies en je CS3+ ga je nu ook een boek schrijven hoe je zoveel gewicht kwijt bent zoals vele groten reeds deden?
Re: Waldstein
Stijn Laceur
gast

Re: Waldstein
Johnny, neen, dat deel ik gerust met jullie indien er interesse is ...
Re: Waldstein
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Waldstein

Had je 0 euro geboden, Stijn ?  8o

Maar je hebt een mooie klapper gemaakt met dat spul  :thumbup:
Kun je nóg een etage hoger bouwen !

Grtz Tony
Re: Waldstein
Stijn Laceur
gast

Re: Waldstein
Tony,

nee geen nul euro geboden, het stond gewoon op 2dehands.be "gratis doos marklin"

Pure chance, de eerste die er om ging, kreeg de doos ...  :D
Re: Waldstein
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Waldstein

Dan was je eerste uit de startblokken, Stijn  :D

Dat krijsen van de loc is waarschijnlijk snel (meestal) opgelost met een minidruppie olie op de assen van tandwielen bij de motor.
Let op, soms zie je aan  één kant een tandwiel en moet je even aan de andere kant naar het asje zoeken.
Dat zijn meestal de "vergeten" plekjes om te smeren en die gaan juist piepen.

Grtz Tony
Re: Waldstein
Stijn Laceur
gast

Re: Waldstein
Tony, danku voor de tip.

:offtopic:
Het gebruikte dieet:
Ik vind het steeds moeilijk om dingen te laten, daarom heb ik het volgende gedaan, vanuit mijn ervaring met weight watchers (ooit ook eens gedaan):
s morgens 1 boterham met choco
s middags 1 appel
s avonds normaal gekookt mee-eten met het gezin (normale porties, geen dieetvoeding)
Ik drink veel (koffie met melk zonder suiker en cola zero)
Dit doe ik in de week
In het weekend trek ik me er geen bal van aan en eet ik normaal en alles, incl aperitieven etc.
Ook op feesten (kerst, nieuwjaar etc) eet ik gewoon mee.

Ik vind dit makkelijk vol te houden omdat ik niets van de lekkere dingen laat, en de momenten dat we met het gezin zijn eet ik gewoon met hen mee.
Het is ook niet continu, als je eens een hongertje hebt, is er altijd het gedacht aan dat avondmaal.

Ik viel hierbij gemiddeld een halve kilo per week af.
Nu hou ik het onder controle, dat betekent dat ik in de week al eens zondig, en dat ik dagelijks mijn gewicht controleer zodat ik direct kan ingrijpen.
Dit lukt nu al sinds kerst zonder problemen, ik heb de kaap van 100kg nooit meer overschreden ...

Uiteraard is dit totaal niet medisch gestaafd, ik ben ook geen dieetist, ik heb gewoon iets gevonden waar ik me goed bij voel.
Re: Waldstein
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Waldstein
 @citaat    :thumbup:

Nu ik nog
groet
Harald
Re: Waldstein
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Waldstein
 :offtopic:
"Elk pondje gaat door het mondje"!
Re: Waldstein
Stijn Laceur
gast

Re: Waldstein
Vandaag tussendoor een beetje geklooid aan de baan, vanavond nog een vergadering, dermee nu effe pauze genomen.
Allez geklooid, ik heb alle rails ten dele gedemonteerd en helemaal proper gemaakt met wasbenzine. (had ik nog niet gedaan)
Ter controle de T16 (dat is een zeer gevoelige loc) er in een nog trager dan trage slakkegang over laten gaan.
Twee pijnpunten gewoon verwijderd, was tweedehandse rail en blijft problemen geven (al gezien dat de puko's van de ene maar vol verf blijven hangen  :? ) Die twee koppigaards opkuisen is voor later.
Alleszins, de loc loopt als een zonnetje over de rails nu.

Foto's heb ik er niet van, je ziet dat niet echt eh  ;)
Re: Waldstein
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Waldstein

Het goede nieuws is wel te lezen ( is ook zien  ;) ), Stijn  :thumbup:
Re: Waldstein
Lid sinds: 2006

offline
Re: Waldstein
Stijn, die boterham met choco is dat gewoon wit brood of is dat bruin brood. Ik eet dagelijks BIAFORM brood de soort met blauw etiket ,dat blijf lekker lang vers.
Re: Waldstein
Stijn Laceur
gast

Re: Waldstein
Wit brood Johnny.
Alleen wel opletten. Mijn bloedwaarden staan niet ok. Te weinig ijzer en foliumzuur. Zou kunnen komen door mijn dieet.
Re: Waldstein
stafmarklin
gast

Re: Waldstein
Hallo Stijn, mooie vorderingen en een prachtige aanwinst die CS3. Wat is de volgende beloning na 10 kilo afvallen? >:-D
Ik denk dat ik eens een Duvel-dieet ga volgen. Ik heb dat goeie sap bijna een jaar laten varen en ben bijna niks afgevallen, ondanks mijn sportieve bezigheden en klussen in en om het huis, dus....
Re: Waldstein
Stijn Laceur
gast

Re: Waldstein
Staf, dit is de enige beloning, en ik ben er maar wat blij mee. Met mijn gat in de spreekwoordelijke boter gevallen.

Dit weekend heb ik van een steekstekker-suikerklontje en een stuk c-rail (van het soort met slechte plastic) een aansluiting gemaakt voor mijn CS3+ (of ms2, kan ook uiteraard).
De bedoeling is dat mijn centrales makkelijk op deze baan, en mijn definitieve baan, kunnen aangesloten worden. Uiteraard gaan we met een ringleiding werken, en die eindigt dan in het ene deel van het stekkertje.
Het stekkerdeel waar de aansluitlipjes inzitten kan dan mee verhuizen met mijn centrale.
Zodoende kan ik de aansluitkabel van mijn CS3+ compleet intact houden en op een makkelijke manier switchen.

Het huisje waar ik mee bezig ben, heb ik verder gereinigd. Het houtwerk dan.
Ik ga dat hier thuis nu behandelen met bouchpores om een mooi effect te hebben.

Re: Waldstein
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Waldstein
-Stijn,
Dat vind ik een prachtige oplossing!  8)  :-)
Re: Waldstein
peterke33
gast

Re: Waldstein
Stijn

Dat heb je weer mooi opgelost zo  :P
Het huisje dat komt ook helemaal goed  :)