Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Waldstein

Gestart door Stijn Laceur donderdag 09 februari 2017, 11:07:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Waldstein
peterke33
gast

Re: Waldstein
Stijn

Zo met je hand in het gips is niet leuk  :-(

Maar je filmpjes zien er wel leuk uit  :P  :thumbup: :thumbup:
Re: Waldstein
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Waldstein

Die T16 loopt en klinkt heerlijk, Stijn  :thumbup:

Wat machinisten en stokers in je loc's maken de beleving nog mooier, is mijn ervaring  :P
Kleine moeite, grote vreugde !

Grtz Tony
Re: Waldstein
Stijn Laceur
gast

Re: Waldstein
Fred, het is idd een snoepje. Ik dacht dat mijn treinenboer er nog eentje heeft (320?). Ik vind alle stomers fantastisch, en de exoten van tijdperk 1 zitten bij mij ook extra in mijn hartje  :favorite:

Ik heb al nietsdoend in mijn gips eens zwaar nagedacht  O:-D en ik ga het vakwerk van het huisje pimpen met echte fineer. Monikkenwerk wss, mo zal mooi zijn.
Re: Waldstein
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Waldstein
 @citaat Daarna is het nog maar een kleine stap om de
tussenliggende muurdelen van een stuclaag te voorzien. :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Waldstein
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

online
Re: Waldstein
Hallo Stijn,

Als ik zo terug kijk op de foto van Ben weet ik de echte oorzaak van je arm. Zonder valbeveiliging op de steiger staan. >:-D

Maar dat is lastig, wens je beterschap.

Wel een goed idee om je huisje zelf te pimpen met echt hout. Ben benieuwd hoe het wordt als je weer uit de voeten armen kan.

M.vr.gr. Erwin
Re: Waldstein
Stijn Laceur
gast

Re: Waldstein
Erik, ik zal eerst al eens zien wat de fineer doet van effect
Erwin, lompigheid is de moeder van de porseleinenkast, of hoe zeggen ze dat?  >:-D

Alleszins, niets geknutseld, wel mijn materialen in huis gehaald.
Enerzijds een snijset om het fineer goed te kunnen manipuleren en anderzijds een pakketje fineer, zijnde beuk/grenen/makore
Uit het donkerste ga ik de balken snijden, dit heeft een leuke structuur en een goede kleur.
Re: Waldstein
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Waldstein

Daar ben je wel even zoet mee, Stijn  :D

Mooi karweitje  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Waldstein
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

online
Re: Waldstein
-Stijn,
Lukt dat wel allemaal met die "gipsarm"? Het is in ieder geval een heel minutieus werkje, waar jij een hele tijd mee bezig zult zijn.  8o  Maar daar laat jij je niet door afschrikken, nietwaar! De smaak hebt je te pakken gekregen en nu 'doorgaan'!  :-)
Re: Waldstein
Stijn Laceur
gast

Re: Waldstein
Dat zal inderdaad een zoethoudertje zijn, maar we hebben geen haast he mannen.

a propos, Gerard, mijn gips heb ik vorige week al afgeworpen hoor, was maar een kneuzing.
Ik had de indruk dat die gips er aan moest om maar iets te doen  :?
Re: Waldstein
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

online
Re: Waldstein
-Stijn,

OK dan! Maar nu: "VOLLE KRACHT VOORUIT!" :thumbup: :thumbup:
Re: Waldstein
Jørg
gast

Re: Waldstein
-Stijn:
Goed dat de vervelende gips er al af is, veel snij en plakplezier met het fineer, ik zou zo wie zo voor het donkerste fineer gaan dat steekt het mooiste af tegen het wit van de gevels.
Re: Waldstein
Stijn Laceur
gast

Re: Waldstein
Gerard, ik moet wel opletten voor stuurfouten he  >:-D >:-D
Jørg, de donkerste fineer is inderdaad mijn keuze!  :thumbup:
Re: Waldstein
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

online
Re: Waldstein
Stijn,
Laten we zo afspreken, dat wij eerst het resultaat afwachten van jouw "fineersnijwerk". Hierna zullen we samen gaan bekijken, of jij jouw "snijbewijs" hebt gehaald!  >:-D  :thumbup:
Re: Waldstein
Stijn Laceur
gast

Re: Waldstein
Oh neen een snijbewijs.
Ik voel een stresske opkomen.
Re: Waldstein
peterke33
gast

Re: Waldstein
Stijn

Je hebt weer mooi dingen geschoord, en dat gaat je gebouw een knappe meerwaarde geven.  :thumbup:

Mss eerst je fineer hout met een heel fijne korrel opschuren, dan verdwijnen de korreltjes en dan vernissen  :help:
Re: Waldstein
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Waldstein
Fineer eerst fijn schuren (400) dan dun vernissen en nog een keer licht schuren (schuurwol)
Na 1 keer vernissen komen hele fijne houtdraadjes omhoog, dan nog een keer licht schuren en je krijgt een super glad stukje fineer. Zo doe ik dat ook met mijn scheepsmodellen.
Je zou ook de lichte grenen kunnen gebruiken en deze met Oost-Indische-Inkt bewerken en dan licht schuren.
Geeft een verrassend effect.
Re: Waldstein
peterke33
gast

Re: Waldstein
Tom

Dank je wel voor de aanvulling, ik heb ook weer wat geleerd  :thumbup: :thumbup:
Re: Waldstein
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Waldstein
Peter, dat is de eigenschap van hout.
Had daar vroeger op school zo'n hekel aan, twee keer schuren en aflakken, zonde van mijn tijd, maar ja het werkstuk werd er wel mooier door en later heel vaak toegepast.
Met fineer werken zal niet makkelijk zijn, in mijn schooltijd plakte we het eerst op van dat bruine plakband wat je later weer kon losweken. Misschien nu schilderstape gebruiken en super scherpe mesjes want het fineer wil snel splijten.
Re: Waldstein
Stijn Laceur
gast

Re: Waldstein
Tom,
ik zal het gaanderweg ontdekken  O:-D
ik heb alleszins een scherp scalpel aangeschaft voor het snijwerk.
Ik wil wel geen glanzend hout, ik stel me zulke vakwerkstructuren toch vrij grof voor, normaal ga ik dit weekend eens proberen priegelen ...
Re: Waldstein
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Waldstein
Stijn, daarom gaf ik ook de tip met het Oost-Indische Inkt. En dan met grenen, amai dat moet toch iets bijzonders worden, zeker en vast.Met vernis gaat het ook niet glanzend worden, gebruik mat en na de tweede keer schuren is het hout ook weer mat.
Re: Waldstein
Lid sinds: 2015

offline
Re: Waldstein
als meubelmaker heb ik vroeger zeer veel fineer verwerkt met een fineerzaagje ( bestaat echt - zie stanley +- 7 a 9 ?- ik heb altijd gewerkt met kunz ca 10 a 12 ?)
je moet maar eens op Google kijken , kost echt niet veel en werkt heel gemakkelijk
mg Jan
Re: Waldstein
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Waldstein
 @citaat Da's een bijzonder handig stuk gereedschap, ik wist echter niet van het bestaan, dus bedankt voor de tip Jan! :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Waldstein
Lid sinds: 2013

offline
Re: Waldstein
Je hebt er een volger bij.
Ben van plan om in de winter maanden ook met een testbaan te gaan beginnen en dan uitbreiden naar een grote baan in de toekomst.
Ga zo door, ik hoop veel van je te leren.

Groet WilbertK
Re: Waldstein
Stijn Laceur
gast

Re: Waldstein
Welkom Wilbert.
Ben ondertussen aan het priegelen met de houtfineer. Gaat lekker en ik ben heel tevreden vh resultaat tot hier toe.
Ik probeer een foto te plaatsen, is echter met men mobiel dus als je em niet ziet was ie te groot.
Re: Waldstein
Stijn Laceur
gast

Re: Waldstein
Ik heb de foto openbaar op mijn facebook geplaatst. ( gewoon googlen op mijn naam). Kan de link niet plaatsen (mobieltje wil niet), dus als iemand anders de link hier wil plaatsen mag hij altijd
Re: Waldstein
Jørg
gast

Re: Waldstein
-Stijn:
Ik trek ook al de foto's van de baan met de gsm en ik mail die dan via de gewonen mail naar mezelf, dan downloaden op de pc en bewerken en plaatsen, zeer gemakkelijk.
Re: Waldstein
Stijn Laceur
gast

Re: Waldstein
Jorg, kan ik allemaal wel. Alleen de pc is thuis dit weekend en ik niet  ;)
Re: Waldstein
Jørg
gast

Re: Waldstein
-Stijn:
Idd niet aan gedacht dat jij op een betere locatie zit tijdens het WE, :D
Re: Waldstein
Ben den Hollander
gast

Re: Waldstein
Re: Waldstein
Stijn Laceur
gast

Re: Waldstein
Merci Ben  :thumbup:
Re: Waldstein
Lid sinds: 2008

offline
Re: Waldstein
Ziet er goed uit zo :thumbup:
Re: Waldstein
peterke33
gast

Re: Waldstein
Stijn

Zo dat staat veel mooier dan het standaard van het fabriek.  :thumbup: :thumbup:
Re: Waldstein
Lid sinds: 2016

offline
Re: Waldstein
Knap werk Stijn ! Heb je al je vingers nog ?
Tom ,Jan leuke en bruikbare tips .

Mvg Michel
Re: Waldstein
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

online
Re: Waldstein
Hallo Stijn,

Ziet er al een stuk beter uit. :thumbup: :thumbup:

Mooi gedaan. :thumbup: :thumbup:

M.vr.gr. Erwin
Re: Waldstein
Stijn Laceur
gast

Re: Waldstein
Danku voor de reacties,

Erwin en Peter, dat is zeker al beter dan het origineel, hieronder nog een foto zoals het nu is en daaronder een vergelijking tussen de kant waar ik aan bezig ben en de voorkant, wat een verschil  8o
Michel, ik heb al mijn vingers nog ja  :P

Het gaat veel vlotter dan ik gedacht heb.
Wat me wel verrast heeft is dat de faller-lijm de bruine verf van het model oplost, nochtans is dit model ook van faller.
Het stelt me wel in de mogelijkheid de 'krommingen' zonder al te veel poespas weg te vegen ...  >:-D
Zoals jullie zien op de foto's verander ik het gekromde aspect van sommige balken etwat ... het fineer snijdt makkelijk, zolang je maar de vezelrichting respecteert.

Nu ben ik op zoek naar een substantie waarmee ik de vlakjes leem zou kunnen opvullen.
Voorwaarde is wel dat mijn fineer niet naar de kl* gaat, dus bv gips zou ik al niet doen.
Ik zat te denken aan de ballast-techniek, waarbij een droge substantie in het vakje wordt gedaan en dan verlijmd door die houtlijm/watermengeling in te druppelen.
Wat denken jullie? Goed idee?
Zijn er andere ideeën?

Re: Waldstein
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Waldstein
Dat ziet er verdraaid goed uit, daar kunnen ze bij Faller nog wat van leren. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Waldstein
Stijn Laceur
gast

Re: Waldstein
Danku Tom, dat doet me plezier, zo'n compliment van een "grootmeester"  :D
Re: Waldstein
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Waldstein
Inderdaad mooi! Alleen had je de verticale balken op de hoek niet op de zijkant mogen plakken, die hadden uit moeten steken lijkt me...
Re: Waldstein
Gerrit-1959
gast

Re: Waldstein
Hallo Stijn,

Ziet er een stuk beter uit dan het origineel.
Oorspronkelijke vakwerkhuizen werden opgevuld met een mengsel van leem en kalk. Dat wordt voor jou lastig, maar gezien het feit, dat jij het mens hanteert als ware je een chirurg, waarom dan geen opvulstukje maken van iets als karton?
Re: Waldstein
Stijn Laceur
gast

Re: Waldstein
Simon,
dat ga ik doen met de balken op de zijkant, die moet nog gebeuren.
De optie 'in verstek werken' zit er niet in op zulke ministukjes.
Ik hoop ze goed te kunnen laten aansluiten zodat de verbindingsnaad niet zo opvalt (is mee in de rechtlijnige structuur van het hout).
Gerrit, het is een optie
Re: Waldstein
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

online
Re: Waldstein
-Stijn,
Kijk, dat noem ik nog eens "vakwerk"!  :-)  :thumbup:
Re: Waldstein
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Waldstein
Dag Stijn.

Je zou de vlakken kunnen opvullen met op maat gesneden plakjes DAS-klei. :idea:

Groeten,

Erik.
Re: Waldstein
Stijn Laceur
gast

Re: Waldstein
Erik,
dat is een goeie optie, zou dat zo blijven zitten of dienen we dat te verlijmen?
Re: Waldstein
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Waldstein
Stijn, het lijkt mij dat je de ondergrond voorziet van een dun laagje houtlijm en dit
iets aan laat drogen alvorens de klei aan te brengen, dat het voldoende moet zijn.

Groeten,

Erik.
Re: Waldstein
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Waldstein

Dat gaat al goed, Stijn  :thumbup:

Nog een mogelijkheid is opvullen met voegenwit ( wit poeder dat met water vermengd wordt ), dat voor tegelwerk wordt gebruikt.
Het is relatief lang verwerkbaar en makkelijk te schuren/bewerken. Met natte wattips kun je eenvoudig knoeiresten van de balken vegen.

Wat je ook doet, succes en veel knutselplezier gewenst.

Grtz Tony
Re: Waldstein
Lid sinds: 2008

offline
Re: Waldstein

gips met minimaal water
Later kan je de balken schuren
Zal in werkelijkheid ook wel iets opgenomen zijn door de leem'
Als je het anders doet zal je later een sweem van de lak of behandeling van het hout in de gips krijgen
Dan liever wat wittigs in je hout
Re: Waldstein vakwerkhuisje
Stijn Laceur
gast

Re: Waldstein vakwerkhuisje
Even geleden dat ik een update heb geplaatst.

Ondertussen is het vakwerk in fineer compleet af. Zie foto's, toch wel een groot verschil voor en na.  :P

Ik heb mijn opties overwogen voor het leemwerk en ik ga dit weekend proberen met ultrafijn wit zand (evt bijkleuren met krijt) dat ik aanbreng en dan met verdunde houtlijm besprenkel, naar analogie van het balasten. Ik ga wel eerst testen op een stukje plastic, ook om de kleur te bekijken, nu is het zand wel ultrawit, maar wat geeft dat na de lijmbedruppeling???  :help:
Ik heb ondertussen ook ondervonden dat de onderbouw iets bijgewerkt moet worden,  :O doordat het huisje is "uitgezet". Dit geeft niet aangezien het nu grijs plastic is, gelijk gegoten beton. Ik denk dat ik daar betonverf of gipsverf (ontdekt in de ava) ga gebruiken om een natuursteen te proberen nabootsen.

Je begint met een stukje fineer en je weet niet waar je eindigt ...  :P :P :P
Re: Waldstein vakwerkhuisje
Stijn Laceur
gast

Re: Waldstein vakwerkhuisje
hierbij een foto van de aangekochte attributen voor het leemwerk, het ultrafijne zand en een apothekerspipetfles voor het besprenkelen ...
Re: Waldstein
Jørg
gast

Re: Waldstein
-Stijn:
Tot nu toe ziet het er al heel mooi uit,  :thumbup:
Je zou bij het testen ook misschien eens wat kleurpoeder onder het zand proberen te mengen, om het resultaat te bekijken, wat dat geeft.
Re: Waldstein
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Waldstein
Stijn, Chapeau. Dat ziet er verdraaid goed uit, zeker omdat het niet helemaal symmetrisch is komt het heel natuurgetrouw over. Stoere balken die straks het pleisterwerk bij elkaar houdt. Ben wel benieuwd hoe dat zand gaat worden, is dat het zilverzand voor de kanarie, dan zou ik het wel eerst goed zeven.