Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

analoge baan met M-rails

Gestart door Lesterhuis dinsdag 07 februari 2017, 22:32:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
analoge baan met M-rails
Lesterhuis
gast

analoge baan met M-rails
Beste 3-rialers,
Ongeveer anderhalf jaar geleden heb ik de verhuisdoos open gemaakt waarin sinds tientallen jaren  een doos zat met daarin mijn elektrische trein, waar mee ik tussen mijn 13 en 15 jaar heb rondgereden.  Door een familielid werd ik gewezen op 3-rail en ik heb me toen ook maar aangemeld. Als reactie kreeg ik wat berichtjes, met de vraag of ik nog eens iets van het resultaat kon laten zien. NU: het resultaat. Er wordt alleen 's winters aan dit baantje geknutseld. Het aantal rails, wissels en seintjes is wat uitgebreid via een treinenwinkeltje, wat zich op loopafstand van mij huis bevindt. Dat is makkelijk, ook om zo nu en dan raad te vragen. Op de bijgaande foto's: het baanplan en een foto van wat het geworden is. Ik ben geen liefhebber van huisjes, bergen, bruggen of tunnels. Wel van rondrijden met locomotiefjes en wagentjes. En dat lukt me redelijk, vooral door de mogelijkheid om, ondanks analoog rijden, de treintjes te laten stoppen bij rode seinen of op af te sluiten baanvakken (gearceerd). Er staan gewone seinen en rangeer seinen om de treinenloop in goede banen te leiden.
De wagentjes staan op de vier rangeer sporen en worden opgehaald door een klein locomotiefje (3000) en naar de parallel sporen gebracht, waar de trein wordt samengesteld en er een andere locomotief wordt voorgespannen. Zo nu en dan krijgt de rangeerlocomotief ook een sleep. Dan rijden er drie treintjes rond. En dit maakt van mij soms een overspannen treindienstleider, die zo nu en dan de enige transformator op stop zet om even tijd te hebben voor een oplossin van een verkeersknoop.
Het is allemaal oude M-rails, waardoor, ondanks ringleiding er soms een wat rommelige rijstijl ontstaat. Wat rijdt er rond? Alle locomotiefjes zijn minstens 50 jaar oud: 3000 (serie 89), 3003 (serie 21) en een V200. Deze heb ik ooit als bouwpakket gekregen. En de wagentjes stammen voor een deel uit dezelfde tijd. Zo nu en dan heb ik een nieuw exemplaar gekocht, omdat ik het een mooi wagentje vond.
En nu mijn vragen:
Ik wil niet veel meer veranderen aan het sporenplan. Maar ik heb gemerkt dat er kritische 3-railers zijn die elk baanplan grondig doornemen en dan met suggesties komen om nog iets aan te passen. Maar pas op: de baan beslaat vrijwel het gehele plaatmateriaal. Verder uitbreiden, buiten de maten, kan eigenlijk niet.
En dan nog vraag. Is er ervaring van 3-railers die met nieuwe digitale locomotiefjes op zo'n analoge M-rail baan rijden. ik heb gelezen dat de nieuwe Marklin locs ook op een analoge baan rond kunnen rijden. Dan wel geen gepiep, geram en gefluit, maar dat maakt mij niets uit.
Ik ben benieuwd naar de reacties,
met vriendelijk groeten, Wilco Lesterhuis
Re: analoge baan met M-rails
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: analoge baan met M-rails
Met nieuwe digitale locs op een analoge baan rijden gaat prima. Alleen kunnen de meeste decoders niet tegen de schakelpuls die een oude trafo geeft. Voor een tientje koop je bijv. op een beurs een gebruikte nieuwer model (witte) 32VA Trafo waarmee het wel goed gaat. Daarmee gaat natuurlijk wel een deel van het nostalgische karakter weg dat jouw baan nu wel uitademt, maar dat is de overweging natuurlijk.
Re: analoge baan met M-rails
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: analoge baan met M-rails

Hoi Wilco,

Je hebt een echt ouderwets speelbaantje gelegd  :thumbup:
Ik zou voor het oog wel een lik (donkere) verf op de witte plaat smeren.
Een opstaande rand aan de achterkant zou ook niet misstaan; ook al wil je geen scenery, het grenst toch de ruimte van je baan af en geeft toch iets extra's.
Witte trafo is wel nodig voor digiloc's, prijs zal 2e hands eerder rond de ?25,- liggen, denk ik.

Ik heb je sporenplan wat aangevuld met een extra rangeergedeelte ( met omloopspoortje ), dan kun je met weinig rails erbij wat uitgebreider rangeren.
Zou ook in het linker "gat" kunnen, natuurlijk.

Grtz Tony
Re: analoge baan met M-rails
Hoi Wilco,

Ik vind het helemaal geweldig. Dat 'oude' spul afstoffen en lekker rijden.
Ook het baanlozen vind ik leuk. Veel mogelijkheden met een toch beperkte ruimte.

Onze ruimte is nog net wat kleiner, maar ik ga toch eens proberen of ik een soortgelijk baantje kan leggen op een plaat met een lengte van 228 cm. Meer ruimte hebben we helaas niet.

Succes verder.

Groetjes Wim
Re: analoge baan met M-rails
Hoi Wilco,

Als je het ziet zitten zou je rechtsonder bij de wissels waar je het station verlaat er voor kunnen kiezen om 1 spoor omlaag en 1 spoor omhoog te laten gaan. Misschien kan je dan nog een extra hoger gelegen stationnetje maken.

Als je wilt kan ik het voor je uit tekenen. Ik weet niet of je een wintrack bestand hebt?

Gr. Dirk
Re: analoge baan met M-rails
Hartelijk dank voor de suggesties. Ik zal ze achter elkaar beantwoorden. 1200 Blauw: Ik ga eens zoeken naar zo'n trafo. Het idee van een nieuwe digitale locomotief komt door het binnenkort uitkomen van een V100.20, een mooi model. Tony: Ik zal eens uitmeten of er nog plek is voor die rangeerspoortjes. Mijn uitgangspunt is dat alle locjes en wagentjes op de baan moeten kunnen staan en dat er dan nog genoeg spoor vrij is om te rijden. Dus dat geeft wat meer ruimte voor een nieuw wagonnetje. Het is een speelbaan. Maar de grap voor mij is om zodanige rijpatronen voor drie treintjes te ontwikkelen dat ik niet naar de noodrem hoef te grijpen, maar alles met de seinen en wissels kan regelen. Er mag zo nu en dan wel gestopt worden op dat station-achtige paralel spoor-complex. Maar het vereist wel wat vernuft. Het lijkt soms op een computerspel, zoals "Take the control". Ik heb die houten plaat  een lik witte verf gegeven. Ik kreeg wat kerstboompjes van mijn dochters en die pasten zo in een "winterbaan".... Wim: De houten plaat die ik gebruik was eerder 246 cm, zo'n standaard maat uit de bouwmarkt. Maar om wat meer lengte te krijgen voor de rechte stukken bij dat station heb ik die met 40 cm verlengd. Ik had gelukkig genoeg ruimte om dat te doen. Maar op 246 cm ging het ook. Wel kortere treintjes. Dirk: Ik heb geen computerprogramma om banen te ontwerpen. Maar misschien kan je een tekeningetje sturen.
Met vriendelijke groeten, Wilco Lesterhuis
Re: analoge baan met M-rails
Lid sinds: 2008

offline
Re: analoge baan met M-rails
Een gratis baanontwerpprogramma staat hier:
http://www.scarm.info/index_en.html
dit programma is redelijk bekend op het forum.....
Re: analoge baan met M-rails
Dit is een eenvoudig, maar toch ingenieus baantje, Wilco.
Het heeft veel rij-en speelmogelijkheden.
Het doet me denken aan mijn jeugd toen ik met weinig rails en materieel ook zulke baantjes uitpuzzelde.
Mooie herinneringen roept dit op. :-)

Gr. Leo
Re: analoge baan met M-rails
Een erg leuk baantje Wilco. De sporen liggen wel erg dicht op de tafelrand, met kans op dat er een trein valt. Misschien kun je hier een randbeveiliging maken? Ziet er verder erg goed uit.