Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Banenplan Ferdi

Gestart door duodenum zondag 12 november 2006, 10:48:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Banenplan Ferdi
duodenum
gast

Banenplan Ferdi
Hallo allemaal,

Na heel wat weken gepuzzel ben ik eruit. Eindelijk een baan die klopt. Het is geïinspireerd op station Woerden (waar ik woon). Met dank aan sporenplan.nl.
Station Woerden heeft twee perrons met in het midden twee doorgaande sporen. De treinen vertrekken richting Gouda en Bodegraven en richting Utrecht en Breukelen.
Het tweede station is Breukelen op nivo 1 (blauw).
De trein richting Gouda zakt naar nivo -/- 1 waar je in het schaduwstation met keerlus kunt komen (rood). Richting Bodegraven blijft op nivo 0.
Richting Utrecht kun je kiezen of je naar nivo 0 of -/- 1 rijdt. In de tunnel kun je altijd nog wisselen van spoor. Je weet zo nooit welke trein waaruit terug komt.
Ook vanuit deze richting kun je in een keerlus komen. Ik heb voor de keerlus van Riny gekozen, omdat deze zich makkelijk laat verdubbelen.
Op de tekeningen staan de rijrichtingen aangegeven. Op de 1e wat te zien is. Op de 2e de tunnels en het schaduwstation met keerlussen.
Mijn vraag is nog of de helling naar beneden en boven goed is?
Voor de rest: graag commentaar, verbeteringen, suggesties.
De baan kan midden in de kamer, zodat ik er overal omheen kan lopen. De afmeting is 4.20 x 2.30 m.
Vanuit station Woerden loop je het voetgangersgebied in (stadje). Links wat industrie, rechts en richting Breukelen de buitenwijk met een autostraat en wat flats.

Groeten,

Ferdi.


Re: Banenplan Ferdi
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Banenplan Ferdi
Heel indrukwekkend banenplan!
Ga je er ook een klein dorpje in verwerken en hoe laat je ze zakken naar de andere verdiepingen?

Groetjes Antal.
Re: Banenplan Ferdi
JanPieter
gast

Re: Banenplan Ferdi
ziet er zeker niet slcht uit! prachtig zelfs!
nu nog het opbouwen...
Re: Banenplan Ferdi
Lid sinds: 2006

offline
Re: Banenplan Ferdi
JP, wanneer wordt je toetsenbord hersteld, er ontbreken letters op.  :D
Re: Banenplan Ferdi
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Banenplan Ferdi
Citaat van: Johnnytrein op maandag 13 november 2006, 15:37:39
JP, wanneer wordt je toetsenbord hersteld, er ontbreken letter(s) op.  :D

:D
Re: Banenplan Ferdi
Zilverling
gast

Re: Banenplan Ferdi
Woei dat ziet er leuk uit zeg :). Wat een ruimte heb je ter beschikking... Wel een mega project om te bouwen. Met welke rails ga je aan de slag ?
Ennuh die meegebogen wissels rechtsboven in, zijn die nodig ? Ze kunnen namelijk nogal eens problemen opleveren...

Groet Johan
Re: Banenplan Ferdi
JanPieter
gast

Re: Banenplan Ferdi
CiteerJP, wanneer wordt je toetsenbord hersteld, er ontbreken letters op.   
dat toetsenbord ook heh...
Re: Banenplan Ferdi
duodenum
gast

Re: Banenplan Ferdi
Dag allemaal,

Toch weer gewijzigd. Zie:
http://www.xs4all.nl/~duodenum/trein/baan_woerden+4.pdf
Ik heb voorlopig (tot mijn zoon van 4 een eigen kamer gaat eisen) de hele zolder tot mijn beschikking (5.20-4.40cm). In plaats van eromheen lopen (wat met een schuin dak lastig was) besloten rondom te bouwen met een loopruimte in het midden. Met een baandiepte van ongeveer 100 cm kan ik makkelijk overal bij.
De baan is dan weer groter. De perrons op het station zijn dan langer. De hellingen zijn dan beter te nemen. Ik wil een frame bouwen en dan laag voor laag opbouwen met latjes en staanders. De scenery als laatste met tunnels, een voetgangersgebied bij station Woerden, flats (buitenwijk), industrie (bij de rangeersporen op niveau 0) en links in de hoek een autostraat en vrachtwagen distributiecentrum. De dubbele rails in het midden bij station Woerden is voor doorgaande intercity treinen. Dat is (zeer realistisch) in werkelijkheid ook zo. Inderdaad een baan om veel treinen tegelijkertijd te laten rijden: intercity's racen door de hele kamer en stoptreinen/goederentreinen tussendoor.
De meegebogen wissels zijn nodig om daar van het ene spoor naar het andere te komen. Ik heb tot nu toe alleen problemen met m'n koploper over die wissels, maar daar ben ik nog mee bezig dat op te lossen (sleper verplaatsen, gewicht toevoegen).
Ik ben nu aan het sparen om alle c-rails (en vooral wissels) aan te schaffen.....

Groeten,

Ferdi.
Re: Banenplan Ferdi
Shark
gast

Re: Banenplan Ferdi
Hoi Ferdi,

Kwam per toevallig op dit topic. En vond het boeiend je baanplan te zien. Ik rij dagelijks met de trein van Rotterdam naar Amsterdam via Gouda, Woerden, Breukelen etc. En heb vaak zitten denken dat Woerden een mooi modelspoor zou zijn. Idd met die tussengelegen 'doorgangsbanen' etc. Ziet er puik uit. Ben inmiddels benieuwd of je deze baan ook al hebt staan. Rijd het goed?

Succes ermee!

Groeten,



Mark.
Re: Banenplan Ferdi
duodenum
gast

Re: Banenplan Ferdi
Hee Mark,
Ik hoop dat het gelukt is met die bocht van 2 naar 4. Ik heb later ook nog een aanpassing gemaakt voor als je niet zoveel rechtuit kon.
Het basisidee van m'n treinplan is nog steeds hetzelfde, maar ik heb veel veranderd door de praktijk. De baan ligt er. Versie 21 inmiddels: http://www.xs4all.nl/~duodenum/trein/Baan_woerden+21.pdf
Toevallig heb ik vandaag de laatste hand gelegd aan een aantal rangeersporen en is ie wat mij betreft 'klaar' (zeg nooit klaar....). Ik ben nog steeds aan het testrijden: veel rondjes maken met allerlei treinen en een soort dienstregeling proberen in elkaar te zetten. Ik ben vandaag ook begonnen met de stationstraverse van Woerden. Pachtig vind ik die. Ik heb drie van die doorzichtige zwembaden van Busch gekocht en maak daarvan een traverse over de sporen.
Het is wel een echte treinenbaan. Ik heb niet zoveel plaats meer voor scenery. Misschien maak ik het loopgedeelte in het midden nog een keer dicht, met een tweetal deksels om bij calamiteiten te kunnen repareren.
Het is wel een mooi gezicht al die treinen. Ik heb een 'nederlandse' baan met een IRM, Mddm, koploper, 1211, 1631, 6509, Plan-V. Nu nog sparen voor een Thalys (vakantie Parijs sentiment) en een vlaflip (sprinter) als die in 2008 uitkomt.

Groeten,

Ferdi.
Re: Banenplan Ferdi
^Rook
gast

Re: Banenplan Ferdi
Hallo Ferdi,

Wat leuk om te lezen dat je het station van Woerden gaat nabootsen. Kom zelf uit Woerden en ken het station redelijk. Klinkt als een goed idee om zwembaden te gebruiken voor de traverse, houd wel van die zelfbedachte dingen :) Maak eens wat mooie foto's van je baan zou ik zeggen.

Voor wat betreft de scenery. Ook op kleine oppervlaktes (bijvoorbeeld gewoon op stroken langs de rails) kun je leuke dingen doen qua scenery. Misschien geen hele dorpen maar je hoeft niet persé huisjes neer te zetten om een leuke en veelzijdige scenery te creeëren. Begroeing, wildlife, auto-tjes, poppetjes, bomen, enz...

Good luck with the build, keep us posted...;)

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Banenplan Ferdi
Gerard
gast

Re: Banenplan Ferdi
CiteerMisschien geen hele dorpen maar je hoeft niet persé huisjes neer te zetten om een leuke en veelzijdige scenery te creeëren.
Je kunt ook "reliëf"-huizen neerzetten. Dat zijn halve huizen: voorgevel, halve zijgevels en een half dak. Staan er toch wat huisjes en lijkt het een dorp of een straat, maar het neemt niet veel ruimte in. Samen met
CiteerBegroeing, wildlife, auto-tjes, poppetjes, bomen, enz...
krijg je dan toch hele leuke effecten van een bebouwing bij het station / langs het spoor.
Re: Banenplan Ferdi
duodenum
gast

Re: Banenplan Ferdi
Hallo allemaal,

Hierbij een foto-impressie van mijn baan. Ik probeer station Woerden (waar ik woon) na te bouwen. Hierbij het bananplan:



Vanuit Woerden rechts naar Utrecht en Breukelen. Links naar Gouda/Rotterdam/Den Haag en Bodegraven/Leiden.
Ik ben de baan op dit moment aan het testen. Een aantal electrische wissels zijn aangesloten. Ik ben van plan een schakelbord te gaan maken.
Mijn ideaal is later een complete dienstregeling op de computer te krijgen.
Op de foto's station Woerden met de traverse die ik van 5 (!) zwembaden van Busch gebouwd heb:



Inmiddels ook met overkapping van de trappen:



Ja, het is een echte klok (nog op wintertijd):







Vanuit station Woerden rijdt de 1211 naar het ondergrondse schaduwstation met rangeerterrein:



Vervolgens kunnen we naar Breukelen, waar de Thomas collectie van Jelle te bewonderen is:





Vanuit de andere kant (richting Gouda en Bodegraven):



De 6509 komt net terug uit het rangeerterrein:



De autostraat. Achterin komt industrie met tankopslag:



Naar Bodegraven in de keerlus:





Groeten,
Ferdi.
Re: Banenplan Ferdi
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Banenplan Ferdi
Heey Ferdi,

Erg leuke foto's!
Ik vind de  traverse  erg mooi gemaakt die ziet er echt erg goed uit!
En klein puntje misschien als ik dan iets kritisch erop mag zijn.
De trappen zijn wel erg steil.
Maar voor de rest ziet het er top uit!

Groetjes Antal.
Re: Banenplan Ferdi
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Banenplan Ferdi
Hallo Ferdi (en Jelle).
Heel erg leuk om je banenplan zo te zien groeien, (en een beetje krimpen)
en, gedeeltelijk naar een bestaande, dus herkenbare situatie! 8)
Zeker nu met de foto's erbij geeft het een goed beeld hoe de baan gaat worden.
Leuk ook het Thomas stukje voor Jelle, hij heeft nu dus echt ook een stukje baan! :lol:
De traverse is heel mooi en zeker zeer creatief ontwerpen en past heel goed in het totaal.
Werken de liften ook echt? :?:
En wat de scenery betreft, Rolf en Gerard gaven dat ook al aan, ook met leuke (kleine) stukjes scenery is een baan al heel mooi aan te kleden.
Veel succes met de verdere bouw,
vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Banenplan Ferdi
Davekuh
gast

Re: Banenplan Ferdi
Dat  ziet er super uit :d  Egt mooi gemaakt..  het is nog veel werk maar  dat hebben de meeste van ons hier op t forum aan de baan.. veel suc 6 in ieder geval
Re: Banenplan Ferdi
^Rook
gast

Re: Banenplan Ferdi
Heel erg leuk om te zien, Ferdi :D Zie gewoon het station van Woerden, SSuper... De traverse is inderdaad mooi gemaakt, 5 (!) zwembaden, hahahaha... Succes met de verdere plannen.

Vriendelijke groeten,

Rolf (uit Harmelen)
Re: Banenplan Ferdi
duodenum
gast

Re: Banenplan Ferdi
Bedankt voor de reacties. Ik heb zelf ook nog wel wat kritiek op het station. Inderdaad, de trappen zijn te steil, maar dat ligt aan Faller.... (geintje) anders kost het gewoon teveel ruimte. Ik vind het station te klein in verhouding tot de traverse. Een bewegende lift is toekomstmuziek. Gaat zeker komen. Ook de verlichting moet er nog in. De traverse loopt ook tegen het station aan en niet erin. Ik vond het zonde het station te slopen. Er zit een klein kleurverschil tussen het blauw van de lift en van de traverse zelf etc. etc. Mar hij ziet er wel mooi uit.
Vanavond kwam iemand twee wagonnetjes voor z'n neefje ophalen. Hij kwam boven bij de trein en zei: 'héé, station Woerden!' Als bouwer is dat kicken!!

Groeten,

Ferdi.
Re: Banenplan Ferdi
Shark
gast

Re: Banenplan Ferdi
Wouw Ferdi,

Ontzettend gaaf al! En wat prachtig dat Nederlandse materieel!! Ook dat is kicken!  8) Zal morgenochtend zeker met andere ogen naar het station kijken als ik er even stilsta.

1 vraagje: ik zie dat je mooie Nederlandse vertrekborden op je perrons hebt. Zijn die ergens kant en klaar te krijgen of heb je die zelf in elkaar geknutseld? Ik meen dat ik ze laatst ook al eens bij iemand op een site zag....

Succes verder! En vooral veel plezier ermee!

Groeten,



Mark.
Re: Banenplan Ferdi
duodenum
gast

Re: Banenplan Ferdi
Hallo Mark,

Die vertrekborden zitten bij de stations opsmuk set van Faller: 120186. Samen met wat bankjes, klok, borden etc.

Groeten,

Ferdi.
Re: Banenplan Ferdi
Lid sinds: 2006

offline
Re: Banenplan Ferdi
Ferdi, ga zo door. Mooie foto's.
Ik bel je ff morgen (vrijdag)

Lodewijk.
Re: Banenplan Ferdi
duodenum
gast

Re: Banenplan Ferdi
Re: Banenplan Ferdi
HansKl
gast

Re: Banenplan Ferdi
Hoi Ferdi,

Erg leuk filmpje!

Mvgr,
Hans
Re: Banenplan Ferdi
Lid sinds: 2006

offline
Re: Banenplan Ferdi
Mooi gemaakt zeg.
Ziet er super uit.



Re: Banenplan Ferdi
mark15
gast

Re: Banenplan Ferdi
Citaat van: ronxp op zondag 08 juli 2007, 13:34:17
Mooi gemaakt zeg.
Ziet er super uit.






:shock: van welk merk is die overdekte voetgangers brug


m.v.g mark
Re: Banenplan Ferdi
Gerard
gast

Re: Banenplan Ferdi
Mark, je zal het niet geloven :), maar in post #9 staat dat Busch het bedoeld had als zwembad :D.
Zo zie je maar weer dat je met een beetje fantasie een bouwdoos ineens een heel andere bestemming kunt geven. Je moet maar op het idee komen. Ik vind het knap gevonden in elk geval.
Re: Banenplan Ferdi
mark15
gast

Re: Banenplan Ferdi
owja nu je het zecht,

duur iets is het geworde.

ma heb je wel wat


m.v.g mark
Re: Banenplan Ferdi
Shark
gast

Re: Banenplan Ferdi
Hoi Ferdi,

Mooi filmpje! Mooi materieel, mooie baan, leuke routes en veel rijplezier lijkt me  :D Ben ook benieuwd naar de dorpjes....

Shark.
Re: Banenplan Ferdi
Davekuh
gast

Re: Banenplan Ferdi
Citaat van: Shark op zondag 08 juli 2007, 19:58:18
Hoi Ferdi,

Mooi filmpje! Mooi materieel, mooie baan, leuke routes en veel rijplezier lijkt me  :D Ben ook benieuwd naar de dorpjes....

Shark.


Daar heb ik dezelfde mening over    wordt jaloers als ik die grote baan zie  :oops:
Re: Banenplan Ferdi
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Banenplan Ferdi
Hallo,

Ja aangezien het ook heel herkenbaar is voor mij vanwege dat ik vaak door Woerden ga met de trein, vind ik het geweldig dat Ferdi zich zo verdiept heeft in het sporen plan en dan het station niet te vergeten :!:.
Echt, mijn complimenten !!

Marcel
Re: Banenplan Ferdi
Lid sinds: 2007

Rotterdam

offline
Re: Banenplan Ferdi
Ferdi je schrijft :"Ik vind het station te klein in verhouding tot de traverse."
Misschien is het een oplossing het stationsgebouw op een verhoging te zetten en wel zodanig dat de onderkant van de grondplaat op gelijke hoogte ligt als de bovenkant railstaaf.
Dus een plankje van 8 a 10 milimeter onder het station.Dat scheelt al weer wat.
Ik vind die loopbrug verder best wel origineel  doet mij denken aan het station van Zoetermeer.
Verder succes met de bouw !
Re: Banenplan Ferdi
duodenum
gast

Re: Banenplan Ferdi
Hallo Kees,

Goed idee!!
Het lijkt inderdaad ook op station Zoetermeer, met dat verschil dat er dan ook een snelweg onderdoor gaat. In Woerden zijn het alleen treinen.
Nogmaals dank voor de tip.

Ferdi.
Re: Banenplan Ferdi
MichelNL
gast

Re: Banenplan Ferdi
Wat een super mooi gebouw heb je daar gemaakt Ferdi..!

Een vraagje, zou je je baanplan nog een keer online willen zetten?

De afbeelding doet het namelijk niet meer en ik ben wel benieuwd..

Michel
Re: Banenplan Ferdi
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Banenplan Ferdi
ziet er erg goed uit vooral wat je gedaan hebt met het zwembad complimenten hoor
groet robert
Re: Banenplan Ferdi
woopietrein
gast

Re: Banenplan Ferdi
moiwe votoos hoor.
nu moet faller en consurten tog wel een moderun statzion gaan maaken, de tijt is ur reip foor.
Re: Banenplan Ferdi
modelspoorlover
gast

Re: Banenplan Ferdi
hallo ferdi
erg mooie baan heb je,ik heb wel bewondering dat je een zwembad
hebt omgebouwd tot station
ga zo door

Re: Banenplan Ferdi
MichelNL
gast

Re: Banenplan Ferdi
Citaat van: woopietrein op dinsdag 21 augustus 2007, 12:56:36
moiwe votoos hoor.
nu moet faller en consurten tog wel een moderun statzion gaan maaken, de tijt is ur reip foor.
Sorry hoor.. maarre..

Mooie foto's hoor.
Nu moet Faller en consorten toch wel een modern gaan maken, de tijd er rijp voor.

:?
Re: Banenplan Ferdi
Lid sinds: 2006

offline
Re: Banenplan Ferdi
En wat is je volgende project een station ombouwen naar een zwembad? :?
Re: Banenplan Ferdi
Wiki Auteur
Lid sinds: 2007

offline
Re: Banenplan Ferdi
Hallo Ferdi

Een hele mooie baan die daar gebabriceerd heb, ik heb ook heel veel bewondering dat je een zwembad hebt omgetoverd naar een loop brug voor een station.
Een prima project die van mij, ook omdat er mooi materiaal op rijd, een hoge waardering krijgt. Ga zo door hoop nog wat meer foto's te zien als je het project verder af maakt.
Re: Banenplan Ferdi
Piwie
gast

Re: Banenplan Ferdi
Hey Ferdi,

Wat een leuk filmpje en een prachtige baan.
Het ombouwen van een zwembad naar een loopbrug, je moet er maar opkomen.

Blijf dit zeker volgen.
Succes met de verdere bouw.

Groeten Piwie.
Re: Banenplan Ferdi
Ferdi
gast

Re: Banenplan Ferdi
Hallo allemaal,

Dank, dank, dank voor de complimenten. Toevallig zat ik vandaag te denken een zwemparadijs te maken (ik heb tenslotte nog 5 zwembaden, 5 glijbanen, 5 duikplanken etc, weliswaar niet overdekt) met een camping erbij.
Het baanplan staat in dit draadje, maar voor de zekerheid:

De kleuren komen overeen met de route van de verschillende treinen.
Ik ben het eens met Michel, dat er veel meer moderne stations, gebouwen, kantoren etc. moeten komen.
Wij verwachten eind november Evi, onze derde koter. Ik heb dus noodgedwongen mijn baan af moeten breken. Nu ben ik vooral bezig alle locs en scenery te updaten, zodat ik weer verder kan als ik weer een kamer heb. In andere draadjes hou ik jullie op de hoogte van de inbouw van binnenverlichting, wijzigen van koppelingen etc.

Gegroet,
Ferdi.
Re: Banenplan Ferdi
woodymax
gast

Re: Banenplan Ferdi
Ferdi, de afbeelding werkt (bij mij) niet.

groeten mark
Re: Banenplan Ferdi
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Banenplan Ferdi
bij mij ook niert helaas ben erg benieuwwd naar de verdere vorderingen
groet robert
Re: Banenplan Ferdi
Wiki Auteur
Lid sinds: 2007

offline
Re: Banenplan Ferdi
J llatste plaatje kan ik ook helaas niet zien. Misschien een nieuwe poging om hem te plaatsen.
Re: Banenplan Ferdi
MichelNL
gast

Re: Banenplan Ferdi
Citaat van: Ferdi op woensdag 22 augustus 2007, 00:39:25
Hallo allemaal,

Dank, dank, dank voor de complimenten. Toevallig zat ik vandaag te denken een zwemparadijs te maken (ik heb tenslotte nog 5 zwembaden, 5 glijbanen, 5 duikplanken etc, weliswaar niet overdekt) met een camping erbij.
Het baanplan staat in dit draadje, maar voor de zekerheid:

De kleuren komen overeen met de route van de verschillende treinen.
Ik ben het eens met Michel, dat er veel meer moderne stations, gebouwen, kantoren etc. moeten komen.
Wij verwachten eind november Evi, onze derde koter. Ik heb dus noodgedwongen mijn baan af moeten breken. Nu ben ik vooral bezig alle locs en scenery te updaten, zodat ik weer verder kan als ik weer een kamer heb. In andere draadjes hou ik jullie op de hoogte van de inbouw van binnenverlichting, wijzigen van koppelingen etc.

Gegroet,
Ferdi.

Ferdi,

Dank voor je reactie..!
Niemand kan echter je baanplan zien, het is namelijk een PDF file en die kan je niet linken doormiddel van de IMG tag..

http://www.xs4all.nl/~duodenum/trein/Baan_woerden+21.pdf

Werkt wel gewoon. :)

Michel
Re: Banenplan Ferdi
Wiki Auteur
Lid sinds: 2007

offline
Re: Banenplan Ferdi
Michel bedankt voor je hulp nu zien we hoe de uit eindelijk baan van Ferdi geworden is, prima werk overigens.
Re: Banenplan Ferdi
Ferdi
gast

Re: Banenplan Ferdi
Bedankt Michel,

Ik was me er niet van bewust dat het IMG gebeuren alleen voor foto's te gebruiken is. Zal de volgende keer gewoon de link gebruiken.

Ferdi.
Re: Banenplan Ferdi
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Banenplan Ferdi
via de onderstaande link gezien erg gaaf hoor complimenten
groet robert
Re: Banenplan Ferdi
zow das nog eens een mooi station :shock:
Re: Banenplan Ferdi
Marklin-Tim
gast

Re: Banenplan Ferdi
Hallo. Ferdi

Mooi baanplan ga zo door ik ben benieuwd.