Nog maar een duit in het zakje op dit uitgebreide forum over ombouw. Als beginner wil ik beginnen met het opknappen van een V200, Marklin 3021. Ik heb er via Marktplaats een gekocht. Wel zelf gaan ophalen en de staat van de loc kunnen bekijken alvorens te kopen. Digitaliseren en weatheren is het plan. Ik zal proberen dat in deze draad te documenteren. Daar komen hopelijk op-/aanmerkingen en tips bij van de ervaringsdeskundigen op dit forum.
Ik moest beginnen met gereedschap en wat basismateriaal. Een grotere investering dan ik verwacht had, maar dat zal het de komende jaren wel waard zijn:
- setje schroevendraaiers
- setje pincetten (niet te onderschatten)
- setje tangen
- setje mesjes
- soldeerbout met regelbare temperatuur
- multimeter
- dremel
- dubbelzijdig tape
- pattex multi alleslijm
- isoleertape
- 5 verschillende kleuren draad van Marklin. Dit is vrij dik. Zou mooi zijn een startpakket te vinden met juiste dikte en gangbare kleuren.
- fles wasbenzine en de nodige doeken en bekertjes om de werkplek in te richten
Om de V200 056 Marklin 3021 om te bouwen naar digitaal heb ik de volgende onderdelen aangeschaft:
- Marklin 60944 ombouwset hogenvermogensmotor
- ESU 64610 LokPilot (LoPi) V4 Quad decoder MM/DCC/SX/M4 nem 652
- flesje Marklin/Trix olie
- nieuwe sleper en anti-slipbanden
Ik heb nog de ambitie om het licht volledig te vervangen door leds (light-emitting diode), daarover pas later meer.
Voordat ik een schroevendraaier heb gepakt, heb ik veel gelezen op dit forum en het volgende youtube filmpje ontelbaar keer bekeken (Digitalisieren einer analogen Märklin-Lok BR80). Daarna wel aan de slag gegaan en heb alle onderdelen losgesoldeerd en geschroefd. Niet handig: volgende keer zal ik eerst de motor ombouwen en testen, daarna pas de decoder inbouwen.
(edit oktober 2019: het ombouwfilmpje is inmiddels niet meer beschikbaar op youtube, maar kijk voor inspiratie eens rond op het kanaal van
Pin Nuckel of
Sebb's 1zu87)
Na het losschroeven van het motorschild heb ik de het hele blok schoongemaakt met wasbenzine. De tandwielen heel licht gesmeerd en gevoeld via de wielen dat alles heel soepel draaide. Daarna het 5-polige anker geplaatst met de nieuwe magneet en het juiste motorschild erop geschroefd. Nog steeds draait nu alles soepel. So far so good. Nu terug solderen.
De ESU decoder heeft een NEM 652 stekker. Deze kun je losknippen en de draden direct in de loc solderen, maar ik heb ervoor gekozen zelf een NEM 652 contra stekker te maken en deze in de loc te solderen. In het volgende perfecte draadje vind je daar meer over:
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=13642 Het is leerzaam, aanrader als je nog nooit gesoldeerd hebt (dit was mijn begin). Daarnaast is het in de toekomst makkelijk om de decoder te vervangen (LokSound!). PS Ik heb een eigen kleurschema aangehouden met de draden, documenteer voor jezelf welke draden waarvoor bedoeld zijn. Hiervoor aangeschaft:
- 741374 buslijst
https://www.conrad.nl/nl/female-connector-precisie-aantal-rijen-1-aantal-polen-per-rij-32-bkl-electronic-10120834-1-stuks-741374.html- krimpkous
Nu het motorblok teruggeplaatst en een nieuwe sleper en draad gemonteerd, daarna de draden van de eigen gemaakte NEM 652 contrastekker gesoldeerd (beter had ik eerst met een 7.5 volts vierkante batterij getest of de motor lekker liep, maar dat inzicht had ik nog niet):
- sleper/voeding, aan de sleper
- massa, aan het motorblok
- motor links, aan de ene kant op het motorschild
- motor rechts, aan de andere kant van het motorschild
Het motor links/rechts verhaal is voor mij koffiedik kijken. Je soldeert links aan de ene en rechts aan de andere kant, dan maar hopen dat de loc de goede kant op rijdt. Zo niet, kun je altijd nog omsolderen. Of omprogrammeren in de decoder?
De nieuwe magneet en het anker worden geleverd met ontstoringsfilters. Ik heb begrepen dat deze spanningspieken uit de motor opvangen richting de decoder. Better safe then sorry, dus deze ook insolderen, met een kabelkous zodat deze later nergens tegenaan zitten en kortsluiting veroorzaken.
Wat nu belangrijk is, is met de multimeter met doorgangsmeting na-meten of er geen kortsluitingen ontstaan zijn. Dit kan door foutief solderen of een fout in de eigen gemaakte NEM contrastekker... Ook hier geldt better safe then sorry. Tussen de massa en motor mag geen piep te horen zijn.
Op dit heb ik de loc op een c-rails met MS, hij meldt zichzelf aan en ik kan vooruit en achteruit rijden
. Een rollenbank en LokProgrammer zijn dan meteen volgende projecten om over na te denken. De loc inrijden, moet nog gebeuren:
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=12716Inmiddels al wel met de behuizing bezig geweest, hoe en met welke spuitbussen volgen in het volgende bericht.
Voor nu even afsluiten met een bericht uit begin jaren tachtig...