Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

marklin challenger

Gestart door Janco donderdag 26 januari 2017, 16:27:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
marklin challenger
Janco
gast

marklin challenger
goedemiddag,

Ik ben sinds enige dagen in het bezit van de marklin challenger no 39911. ik rijd met de cs 2. nu is het zo dat de lok prima rijd op het programmeerspoor maar op de baan niets doet.
Ook het fabrieks ingegeven nummer klopt niet op het scherm. Wat kan dit zijn?

groet Janco
Re: marklin challenger
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: marklin challenger
Dag Janco,

Meldt de loc zich automatisch aan op het hoofdspoor? Uit je bericht begrijp ik dat deze dit wel doet op het programmeerspoor.
Een andere vraag: Heeft je CS2 de nieuwste softwareversie ? Een (te) oude versie kan wellicht niet overweg met de nieuwste Märklinprodukten.
Re: marklin challenger
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: marklin challenger
Hallo Janco,

Zit je hoofdspoor en je programmeer spoor wel op dezelfde manier aangesloten?

Als je daar de bruine en de rode draad verwisseld hebt, dan heb je kans dat je challenger het niet doet.
Dus rood op de "B" en bruin op de "O".

Een foutje daarmee is zo gemaakt, en je bent ook niet de eerste die het verwisselde dus schaam je er niet voor ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: marklin challenger
ik ga kijken. maar andere loks rijden wel. sterker nog ik heb vanmiddag nog een nieuwe op de baan gezet. de roco usa amerikaan.
Wel alvast bedankt voor je reactie en hulp.

met vriendelijke groet Janco Hol
Re: marklin challenger
nee hij meld zich niet aan op het hoofdspoor. volgens mij heb ik wel de nieuwe software. andere mfx+ loks doen het wel.
Op een moment stond hij wel een geluid te maken en dat kreeg ik ook niet meer uit.
Re: marklin challenger
Lid sinds: 2014

offline
Re: marklin challenger
Heeft dit niet iets te maken met het mfx+ staat de lok wel in de lijst en zo ja wat geeft het display aan dan?
Re: marklin challenger
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: marklin challenger
Als de loc zich niet aanmeldt staat hij ook niet in de lijst. Omdat het een mfx loc is kan je ook geen artikelnummer uit de databank kiezen.
Re: marklin challenger
Lid sinds: 2008

offline
Re: marklin challenger
Vermoedelijk heeft de loc zich niet goed of volledig aangemeld op het programmeerspoor.
Loc verwijderen uit cs2, dan cs2 herstarten en dan opnieuw op programmmeerspoor laten aanmelden.
Op hoofdspoor zou de loc daarna meteen moeten rijden.

Groeten,
Ton.
Re: marklin challenger
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: marklin challenger
Wat ook zou kunnen helpen: als het je lukt om de loc op een andere CS2 of een MS2 wel aangemeld en werkend te krijgen, dan opnieuw proberen of hij dan wel functioneert op jouw hoofdspoor. Heb af en toe ook mfx locs die zich wel op de MS2 aanmelden en goed functioneren, maar op de CS2 niets doen en omgekeerd.
Re: marklin challenger
de lok meld zich gewoon aan en staat met alle toeters en bellen zichtbaar naast het display, zoals het hoort. ook de + functie geeft hij gewoon aan. Hij reageerd alleen niet op de draaiknop en alle functies( die hij wel aangeeft) werken niet.
Re: marklin challenger
dat heb ik al een paar keer geprobeerd helaas zonder resultaat.
Re: marklin challenger
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: marklin challenger
Het lijkt er op dat de lok niets mankeert, want anders zou hij ook op het programmeer spoor problemen moeten geven en dit lijkt niet het geval. Hij heeft zich aangemeld en de functies werken.

Staat het + deel (speelmodus) soms per abuis op hoog niveau aan?
Lees even dit stukje http://www.marklin.nl/nieuws/info-mfx/ over hoe je dat uit kan zetten of lager niveau kiezen.
Re: marklin challenger
dat ga ik morgenavond gelijk maar eens doen. bedankt!
Re: marklin challenger
die had ik al uit gezet. het rode kruisje.
Re: marklin challenger
Lid sinds: 2014

offline
Re: marklin challenger
En wat doet de lok als je via DCC verbinding maakt?
Re: marklin challenger
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: marklin challenger
Ok dit is wel erg  apart iets  :|

Op het programmeerspoor werken ook alle toeters en bellen normaal en hij rijd ook heen en weer begrijp ik?

Ik denk gewoon even hard op mee hoor  :)
Deze lok zal best wel wat meer vermogen vragen vermoed ik zomaar, dan een iets minder grote lokomotief.
Verlies je op t hoofdspoor soms te veel van je vermogen aan andere loks op je baan die ook wat van het vermogen vragen? Dit zou je kunnen testen door even alle loks van het hoofdspoor af te halen.
Re: marklin challenger
Lid sinds: 2012

offline
Re: marklin challenger
Misschien voor de zekerheid in de plus speelmode toch even de voorraden bijvullen, en dan opnieuw proberen? Gr Arjan
Re: marklin challenger
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: marklin challenger
Hoi Janco,

Als je de speelmodus met de cabine aantikt zie je wel de cabine dan, of heb je dit al eerder gewoon eventjes geprobeerd?
Dan staat de MFX+ decoder vaak te hoog in het verbruik ingesteld, en dat had ik bij een BR 191 met een dergelijke decoder.

Ook niks aangezet alleen de cabine aangetikt, en ja hoor in die modus verbruikt ie enorm, dus dat ervaren te hebben, zette ik de lok vele malen lager in het verbruik,
en toen was er weer enigszins normaal mee te rijden.
Het staat vermoedelijk ook in de gebruiksaanwijzing over dat verbruik, maar zoals gewoonlijk lees je die niet als je de lok uitpakt en er mee wilt rijden ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: marklin challenger
Lid sinds: 2012

offline
Re: marklin challenger
Ik heb het getest met een Eloc met MFX plus, als in de semi prof mode het zand verbruikt is, rijdt deze alleen langzaam. Maar zet je hem dan terug in de normale modus dan blijft dit zo. Je ziet dan alleen niet meer in het display dat het zand op is. Je zou verwachten dat hij dan weer normaal zou rijden maar zo werkt het blijkbaar niet! Je moet dan eerst terug in de semi prof modus en de voorraad bijvullen. Daarna weer terug in de standaard mode en hij rijdt weer normaal.
Misschien te proberen, maar het is vreemd dat je Challenger helemaal niet meer lijkt te reageren. Gr Arjan
Re: marklin challenger
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: marklin challenger
Jeetje als ik dit zo lees, ben ik blij dat ik die mfx+ flauwekul niet heb, zeg.
Het is allemaal leuk en aardig zo'n poging om de jeugdigen weer een beetje bij de treinenhobby te betrekken, maar het levert maar kortstondig plezier op àls het al werkt.
Als ik jou was ging die Challenger linea recta retour naar de dealer. Gewoon garantie.

Fred
Re: marklin challenger
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: marklin challenger
mfx+...
ga er maar aan staan...!

je bent wel even van de straat... :D
Re: marklin challenger
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: marklin challenger
Fred het lijkt er op dat de lok nix mankeert als alles op t programmeersppor wel werkt op dezelfde centrale.
Dan moet je toch echt eerst ff wat andere 'hoofdspoor' zaken uitsluiten  :)
Re: marklin challenger
ik ga alle ideen gewoon rustig uitproberen. Ik denk inderdaad dat de lok goed is. allemaal alvast bedankt voor het meedenken.
Re: marklin challenger
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: marklin challenger
Ik heb deze loc sinds gisteren in bezit (mijn eerste USA-loc).

Hij meldde zichzelf (op het hoofdspoor) gelijk aan op mijn CS1, geen probleem. Gelukkig!

Alleen hij is hoger dan al mijn andere locs en kan op 1 punt niet door mijn spiraal.
Re: marklin challenger
Lid sinds: 2012

Er zijn geen problemen, slechts uitdagingen.

offline
Re: marklin challenger
Hallo Janco,

Bij mij heeft hij zich gewoon aangemeld. Ik heb wel zsm playworld uit gezet omdat ik daar toch niets mee doe! Na CS2 update heeft de CS soms wat moeite met de opstart! Soms reageert hij de eerste minuten helemaal niet. (Geen enkele lok) ik heb icoontjes en achtergronden uit de CS gehaald om geheugen vrij te maken op het CS. Dit heeft wel voor verbetering gezorgd bij het opsterten van het CS.
Re: marklin challenger
Lid sinds: 2015

offline
Re: marklin challenger
Janco,
Is dit probleem al op gelost. Zo ja dan is onderstaande niet nodig.Ik heb ook de challenger, maar hij rijdt goed. Ik herken het probleem bij een andere loc MFX+.
Ik moest toen ook de voorraden bij vullen. Daarna heb ik de loc teruggebracht naar fabrieks instellingen en wordt daarna weer zelf aangemeld en de speelmodes in standaard gezet.
Daarna deden alle functies het en rijden ook het rijden.