Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Hiernieuwde start: baanplan voor maximaal 1.00 x 2.00 (C-rail)

Gestart door marklinracer maandag 06 februari 2017, 09:01:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hiernieuwde start: baanplan voor maximaal 1.00 x 2.00 (C-rail)
Beste forumleden,

De baan die ik heb gebouwd (of ben gestart) met het baanplan dat in een eerder topic https://forum.3rail.nl/index.php?topic=40915.msg984940#msg984940 is inmiddels weer afgebroken. In de afgelopen 1,5 jaar heeft de baan 1 jaar in de hoek van een kamer gestaan. Dit heeft mede te maken met het feit dat de baan te weinig rijbewegingen kent. Het resultaat is dat de tafel weer helemaal leeg is en staat te wachten op een nieuwe start. In de afgelopen maanden heb ik rondgekeken op het forum, maar ook op Duitse fora om ideeën op te doen voor een alternatief. Het probleem (of uitdaging, het is maar hoe je het ziet) blijft dat ik maar 1.00 x 2.00 meter tot mijn beschikking heb. Ik kan hier en daar wel wat smokkelen, maar deze waarden blijven actueel. Ik heb een tijdje geleden het plan van Tom (iTom) opgevraagd. Dit plan is groter dan de beschikbare ruimte die ik heb, maar ik zie (nog steeds) wel mogelijkheden om het plan hier en daar aan te passen tot het past op mijn beschikbare ruimte. Het plan is 1.35 x 2.20 m. Nu komt het probleem en ik hoop dat jullie met mij mee willen denken/kijken. 1.35 m is (veel) te groot, dat lukt niet met de beschikbare ruimte. De bocht aan de linker kant zou idealiter een stuk teruggebracht moeten gaan worden. Ik heb binnen Wintrack getracht dit te bewerkstelligen, maar zonder resultaat. Ik heb gewoon te weinig kennis van dit programma.

Wat mij in dit plan aanspreekt zijn de drie lagen die elkaar in het midden kruizen. Dit maakt het leuk om naar te kijken en je het geeft je veel ruimte om los te gaan op de aankleding. Nu hoeft het plan niet te blijven zoals het is. Mijn wensen:
-   Maximaal 1.00 x 2.00 meter oppervlak
-   Sporen die elkaar kruizen in het zichtdeel
-   Keerlus, zodat er niet gestopt hoeft te worden

Zijn er mensen met ideeën of concrete voorstellen om dit plan te passen op de beschikbare ruimte, met de wensen die hierboven zijn opgesomd?
Re: Hiernieuwde start: baanplan voor maximaal 1.00 x 2.00 (C-rail)
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Hiernieuwde start: baanplan voor maximaal 1.00 x 2.00 (C-rail)
Misschien zoiets
Re: Hiernieuwde start: baanplan voor maximaal 1.00 x 2.00 (C-rail)
Hallo Tom,
Dank voor je reactie. Volgens mij vervalt nu het rondje op het 2e niveau, dat zou ik jammer vinden. Ik ga dit voorstel wel (proberen) te verwerken in Wintrack om te zien hoe het geheel er uit komt te zien. Misschien ben ik ook wel te veeleisend wat betreft er kan op de beperkte ruimte die ik heb, maar ga het toch proberen.
Gr,.
Karst
Re: Hiernieuwde start: baanplan voor maximaal 1.00 x 2.00 (C-rail)
Een overstap naar schaal "N" opent nieuwe perspectieven op deze ruimte. ;)
Re: Hiernieuwde start: baanplan voor maximaal 1.00 x 2.00 (C-rail)
Dat klopt als een bus, maar goed dat is nu niet aan de orde. We moeten het doen met (veel) h0 materiaal en dat is op zich niet zo erg. Ik denk dat de moeilijkheid die in het plan zit, vooral de kruisingen in het midden zijn. Maar goed, misschien heb je ook een idee waarmee ik het banenplan iets kan aanpassen zodat het op 1.00 bij 2.00 gaat passen.
Re: Hiernieuwde start: baanplan voor maximaal 1.00 x 2.00 (C-rail)
Met Marklin Z kan je je helemaal uitleven  :D
Re: Hiernieuwde start: baanplan voor maximaal 1.00 x 2.00 (C-rail)
Hallo Tom,

Ik heb het deel dat je gepost hebt, in het plan verwerkt. De grens van 1.00 bij 2.00 komt steeds dichter bij. Ik vind alleen het bovenstuk (rangeerterrein lastig), omdat ik niet weer terug naar het hoofdspoor lijk te kunnen. Hieronder het resultaat.
Re: Hiernieuwde start: baanplan voor maximaal 1.00 x 2.00 (C-rail)
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Hiernieuwde start: baanplan voor maximaal 1.00 x 2.00 (C-rail)
Het door iTom voorgesteld plan voorziet bovenaan in een kopstation of als dusdanig opgevatte rangeersporen.
In jouw plaats zou ik  - zoals reeds gesuggereerd  - mijn H0-materiaal van de hand doen en overstappen naar een kleinere schaal.
In sommige winkels kan je gewoon omruilen voor N ( mogelijks ook voor Z, maar daar heb ik geen kijk op).
Maar OK: het is jouw baan en het belangrijkste is dat het een leuke hobby blijft.
Re: Hiernieuwde start: baanplan voor maximaal 1.00 x 2.00 (C-rail)
Ik heb ook even wat in elkaar geknutseld en volgens mij past het, al heb ik de stijgingspercentage niet helemaal na gerekend,

images hosting
free photo hosting
screen shots
free image upload

p.s ik hoop dat de foto's het doen, mijn normale uploader doet het niet

Janeau
Re: Hiernieuwde start: baanplan voor maximaal 1.00 x 2.00 (C-rail)
Hallo Janeau,

Perfect! Dit begint er op te lijken. De stijgingspercentages zijn zo wie zo aan de hoge kant, maar ik rij met korte setjes. In mijn vorige plan zaten ook uitschieters in de stijgingspercentages en dat ging gewoon goed.

ik zie wel dat de bovenste twee sporen niet helemaal parallel lopen, daar zal ik nog eens naar kijken. Het principe van het plan (en wat het leuk maakt) zit er gewoon in en dat op de afmetingen die ik tot mijn beschikking heb.

Mooi!
Re: Hiernieuwde start: baanplan voor maximaal 1.00 x 2.00 (C-rail)
Hallo Marklinracer,

Bij een tafel met drie lagen, zoals tot dusver gezien, heb je het probleem, dat je niet overal gemakkelijk bij kunt. Vooral niet bij de laag helemaal onder. Ik heb ook even gepuzzeld en kom een twee laags spoor op 2 bij 1 m. Kijk maar wat je ervan vind.
Re: Hiernieuwde start: baanplan voor maximaal 1.00 x 2.00 (C-rail)
Hallo Cor,
Dank voor het meedenken. Dat plan ziet er ook interessant uit. Het nadeel wat ik op dit moment heb, is dat het plan van tom in mijn hoofd zit (en natuurlijk de scenery die hij in de afgelopen jaren daar heeft gecreëerd). Op dit moment, met hulp van Janeau heb ik dit plan op 1x2 meter. En inderdaad zitten er wel wat uitdagingen in, bijvoorbeeld een stijging van 8-9% wat best hoog is. Zijn er meer mensen die met dergelijke percentages rijden? Ik heb nu het volgende plan, zie hieronder.

Ik word helemaal tureluurs van Wintrack, ik krijg die tunnels gewoon niet op het zelfde niveau als de rails, maar dat is alleen in de 3d weergave.
Re: Hiernieuwde start: baanplan voor maximaal 1.00 x 2.00 (C-rail)
Hallo Marklinracer,

Ok, helder. In je programma van eisen had je niet gezegd je nadruk te willen leggen op de scenery. Het plan, wat jij nu heb laat wel weinig treinbewegingen zien, maar past beter bij een scenery. Wel de opmerking, dat een helling van 8-9% echt wel heftig is, zelfs voor korte treinen en zeker met de 24130 als radius in de helling. In het plan zijn treinen bijna continu aan het stijgen of dalen.

PS: Ik gebruik Anyrail. Werd ook niet goed van zowel Wintrack als Scarm, dus maar investering gedaan van 44 euries.
Re: Hiernieuwde start: baanplan voor maximaal 1.00 x 2.00 (C-rail)
mijn versie komt uit op 2.01m bij 1.07m. De keerdriehoek heb ik vervangen door een gewone keerlus waardoor er aan de voorkant een relatief lange helling is. Hierdoor zijn zowel het onderste als het bovenste nivo vlak. Centrale brug (blauw) is gebleven, evenals het station.

In de tekening met sporen onder en boven zijn de groene sporen verdekt en de gele zichtbaar.
Re: Hiernieuwde start: baanplan voor maximaal 1.00 x 2.00 (C-rail)
Hans,
Dat ziet er ook goed uit. De bochten zijn in dit plan wat eleganter en je haalt inderdaad de stijle helling eruit. Ik denk dat ik eens ga experimenteren en de onderste (linker) keerlus eruit ga halen. Hiermee kan ik het stijgingspercentage sterk naar beneden halen (van rechts stijgend naar links). Dat komt ook meer overeen met het plan van Hans, maar de essentie blijft.

Op dit moment heb ik een maximale helling van 6%. Dit zit in de keerlussen in het midden. Wanneer ik de linker lus uit het plan haal, dan blijf ik rond de 4%, volgens mij wel netjes op zo'n oppervlakte (vind ik zelf....
Re: Hiernieuwde start: baanplan voor maximaal 1.00 x 2.00 (C-rail)
hou je dan een keerlus over?  :O
Re: Hiernieuwde start: baanplan voor maximaal 1.00 x 2.00 (C-rail)
Je hebt gelijk..... :? Die kan er niet uit, op zich geen probleem blijf ik op en kort stukje met een stijging van rond de 6% zitten.
Re: Hiernieuwde start: baanplan voor maximaal 1.00 x 2.00 (C-rail)
het achterste spoor weggelaten, meer ruimte voor wijdere bogen
Re: Hiernieuwde start: baanplan voor maximaal 1.00 x 2.00 (C-rail)
Het wordt steeds beter, dat het toch mogelijk is op zo'n klein oppervlak,
Hoe kom je nu uit met de hellingen?

Janeau
Re: Hiernieuwde start: baanplan voor maximaal 1.00 x 2.00 (C-rail)
Bij 3% had ik een vrije hoogte van 7 cm, echter ben ik gelijk begonnen met klimmen.
Ik denk dat je 3.5% max een heel eind kom.
Re: Hiernieuwde start: baanplan voor maximaal 1.00 x 2.00 (C-rail)
Maar goed dat ik mijn h0 spullen nog niet omgeruild heb  :D Ziet er elegant uit Herman. Dit gaat zeker wat worden. Ik vond de max. 6% op de korte hellingen al acceptabel, maar 3,5 is nog beter.
Re: Hiernieuwde start: baanplan voor maximaal 1.00 x 2.00 (C-rail)
Nu met nummers
Re: Hiernieuwde start: baanplan voor maximaal 1.00 x 2.00 (C-rail)
Dank, Herman.
Re: Hiernieuwde start: baanplan voor maximaal 1.00 x 2.00 (C-rail)
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Hiernieuwde start: baanplan voor maximaal 1.00 x 2.00 (C-rail)
Wat ik mij afvraag: Moet je echt naar 1x2? Een standaard plaatmaat is 1,22 bij 2,44. Het lijkt niet heel veel, maar op dit oppervlakte is het een significant verschil en levert jou een hoop extra mogelijkheden op.
Re: Hiernieuwde start: baanplan voor maximaal 1.00 x 2.00 (C-rail)
Laurent, er is geen optie om af te wijken. Maar er blijft voor mij genoeg uitdaging over op deze beperkte ruimte.
Re: Hiernieuwde start: baanplan voor maximaal 1.00 x 2.00 (C-rail)
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Hiernieuwde start: baanplan voor maximaal 1.00 x 2.00 (C-rail)
En met nog 2 wissels zou je het rondje beneden compleet kunnen maken.
Re: Hiernieuwde start: baanplan voor maximaal 1.00 x 2.00 (C-rail)
Op een regenachtige middag nog wat zitten tekenen, nu op drie nivo's: boven (wit), midden, dalend van hoogste tot laagste nivo (geel) en onder (groen). Donkerblauw zijn de bruggen in het ontwerp. De omvang is 2m bij 1.05m en zit volgens mij aardig in de richting van het originele ontwerp. Bovendien is op het laagste nivo nog plek voor een stationnetje. Ik heb het niet precies uitgerekend maar de hellingspercentages blijven nu binnen de perken. Een loc met korte treintjes moet hier zonder problemen uit de voeten kunnen.

Re: Hiernieuwde start: baanplan voor maximaal 1.00 x 2.00 (C-rail)
Ziet er goed uit.
Wel erg vol met rails, maar valt met heuvels etc vast wel mee.
Op een kleine baan blijven hellingen altijd 'kritisch'.
Ga dit verder volgen.

Gr wim
Re: Hiernieuwde start: baanplan voor maximaal 1.00 x 2.00 (C-rail)
Hallo Hans,

Waar een regenachtige middag wel niet goed voor is. Dit komt zeker dicht bij het originele ontwerp en ziet er zeer interessant uit.
Ik ben inmiddels begonnen met het uittekenen van de stroken waar de rails op komen te liggen. Het begin is er. De stijgingspercentages blijven beheersbaar en de trein kan dit goed aan.

Gr.,
K.
Re: Hiernieuwde start: baanplan voor maximaal 1.00 x 2.00 (C-rail)
Hallo allemaal,
Na enkele jaren van ruimtegebrek en de jaren ervoor met een oude (jaren 50) Hornby trein te hebben gebouwd (deze heeft het nu helaas volledig begeven), wil ik deze hobby weer oppakken. Ik heb inmiddels aardig wat C-rails verzameld en oriënteer mij nu op een starters baan. De baan zoals in deze post aangegeven lijkt mij hierbij zeker een mooi begin.

Ik heb hierover nog wel twee vragen:
- Is de lijst met rails, wissels etc. hiervan beschikbaar? Alternatief is dat ik het zelf opschrijf met het risico een en ander over het hoofd te zien. Ik wil starten met de tekening van @Bigbonyl
- Wat betreft de verhoging, welke materialen adviseren jullie? Ik heb online een set gevonden van Faller op- en afritten, is dit hiervoor geschikt?


Groeten,
Franck
Re: Hiernieuwde start: baanplan voor maximaal 1.00 x 2.00 (C-rail)
Hallo Franck,

Een lijst met railsnummers voor dit specifieke plan heb ik niet. Ik ben zelf gestart met het plan van Janeau wat ik zelf wat heb aangepast. De afmetingen van het plan blijven binnen 1.00 x 2.00. Ik bouw het traject op een "open' onderbouw. De stijgende/dalende trajecten worden gerealiseerd met multiplex. Ik heb niet de illusie dat ik dit plan kan realiseren met de Faller op- en afritten. Laag 0 start ook al met een verhoging van 40mm (een advies van iTom, welke ik gaarne overneem). Voor mij is de scenery een belangrijk aspect van deze baan, vandaar dat ik gekozen heb voor een open onderbouw.

veel succes met de bouw!

Gr.,
Karst
Re: Hiernieuwde start: baanplan voor maximaal 1.00 x 2.00 (C-rail)
Hallo Karst, zeer benieuwd wat je in het echt weet te maken van het compacte maar mooie plan van Hans op 3 niveau's.  Heb je ergens anders op het forum een lijntje met je vorderingen?

Groet en succes, Arjan
Re: Hiernieuwde start: baanplan voor maximaal 1.00 x 2.00 (C-rail)
Hallo Arjan,

Ik ga uit van het plan van Janeau wat ik wat heb aangepast aan mijn voorraad rails, hoewel het plan van Hans ook prima is. Ik ben (nog) geen draadje gestart met mijn vorderingen. Ik ken mijzelf, de frequente van de updates zal niet heel regelmatig zijn. Maar wie weet, wanneer ik wat meer tijd heb. Ik heb de eerste laag nu wel liggen en ben bezig met de tweede en derde laag. Past prima op de onderbouw van 1.00x2.00. Ik probeer voor de zomerstop dit af te maken zodat ik na de zomer kan beginnen met scenery.

Gr.,
Kjest
Re: Hiernieuwde start: baanplan voor maximaal 1.00 x 2.00 (C-rail)
Hallo allemaal,
Dank voor jullie reacties. Ik heb de baan van Bigbonyl nagerekend, ik kan deze niet aan de post toevoegen ivm extensie dus mocht je deze willen laat even weten dan verzin ik er iets op.

Vraag nog voor de hoogteverschillen, hoeveel centimeter verschil houden jullie aan tussen de lagen?

Ciau!

Re: Hiernieuwde start: baanplan voor maximaal 1.00 x 2.00 (C-rail)
Hi Karst, voor de hoogte tussen de niveaus hanteer ik bij schaduwstations 30cm. Dit om ruimte tussen de niveaus te hebben voor mijn armen tussen bovenkant loc en wagons en de onderkant/plaat van het bovenliggende niveau. Zodat ik zo nodig bewegingsvrijheid heb om ontsporing oid te kunnen herstellen.
Wanneer je voldoende van de zijkant erbij (bij minder sporen naast elkaar) kun kun je uiteraard een lagere tussenholte gebruiken.
Bij doorgaande sporen is het natuurlijk afhankelijk van de stijging die je wil realiseren en de minimum ruimte die je nodig hebt voor de loc/wagons waarbij je rekening houdt met hoogte voor de rails en geluiddemping etc.

Greetz Arjan
Re: Hiernieuwde start: baanplan voor maximaal 1.00 x 2.00 (C-rail)
speciaal voor Franck: parts list en SCARM bestand  :)
Re: Hiernieuwde start: baanplan voor maximaal 1.00 x 2.00 (C-rail)
Bedankt Hans, ik ga eens aan het bouwen. Ik houd jullie op de hoogte  :-)
Re: Hiernieuwde start: baanplan voor maximaal 1.00 x 2.00 (C-rail)
CiteerIk word helemaal tureluurs van Wintrack, ik krijg die tunnels gewoon niet op het zelfde niveau als de rails.

Dag Karst,

Een tunnel portaal is niet een plat vlak dat geplaatst wordt maar heeft ook een diepte. Als je het tunnelportaal een stukje voor het tunneltracé.plaatst (bijvoorbeeld 5 cm) dan zou het er goed uit moeten zien.

Gr. Edwin.
Re: Hiernieuwde start: baanplan voor maximaal 1.00 x 2.00 (C-rail)
Je dient het tunnelsymbool in hetzelfde niveau te tekenen als de rail waar het bij hoort.
De onderzijde van het tunnesymbool (de voetjes) moet gelijk staan met het begin van het tunneltracé met de boog aan de kant van het unneltracé.
Re: Hiernieuwde start: baanplan voor maximaal 1.00 x 2.00 (C-rail)
@Franck: succes met de bouw. Ben beniuwd naar het resultaat
Re: Hiernieuwde start: baanplan voor maximaal 1.00 x 2.00 (C-rail)
Citeervoor de hoogte tussen de niveaus hanteer ik bij schaduwstations 30cm. Dit om ruimte tussen de niveaus te hebben voor mijn armen tussen bovenkant loc en wagons en de onderkant/plaat van het bovenliggende niveau. Zodat ik zo nodig bewegingsvrijheid heb om ontsporing oid te kunnen herstellen.
30 cm is voor dit kleine plan wat te veel van het goede. Daarom heb ik gekozen voor een open frame, zodat ik gemakkelijker bij de sporen kan komen. Ik houd de volgende hoogtes aan;
niveau 0: 5 cm
niveau 1: 15 cm
niveau 2: 25 cm
Dan zit er 10 cm tussen de verschillende niveau's en kan ik de tunnelportalen nog netjes wegwerken. Ik rijd alleen met stoom, dus ik mij dit permitteren. Een verschil van 10 cm is nog goed te doen mbt stijgingspercentage.

CiteerJe dient het tunnelsymbool in hetzelfde niveau te tekenen als de rail waar het bij hoort.
De onderzijde van het tunnesymbool (de voetjes) moet gelijk staan met het begin van het tunneltracé met de boog aan de kant van het unneltracé.
Dat heb ik dus gedaan en toch lukte het niet. Ik ben inmiddels wel wat verder en heb hier en daar wat gesmokkeld. Het hoeft natuurlijk ook niet een perfect 3-D beeld op te leveren, het gaat toch om het tracé. De scenery, etc. zal zich in de loop van de jaren wel vormen. Wel bedankt voor het meedenken in ieder geval (ook Edwin natuurlijk).
Re: Hiernieuwde start: baanplan voor maximaal 1.00 x 2.00 (C-rail)
Karst,


Kun je jouw model hier plaatsen, dan kunnen we even kijken voor je. Of een linkje waar we het kunnen downloaden.


In het begin heb ik ook wat lopen tobben met Wintrack, maar je moet af en toe even de eigenschappen van het programma ontdekken en dan komt het over het algemeen wel goed.


Gr. Edwin