Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Wielen poetsen wagons

Gestart door peterke33 zondag 05 februari 2017, 15:43:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wielen poetsen wagons
peterke33
gast

Wielen poetsen wagons
Hallo Spoorvrienden,

Ik heb enkel wagons (sets) die al enkele jaren mooi rondrijden op de baan.
Nu heb ik gezien dat er sommige wel heel erg vuil zijn geworden, ik poets mijn baan 2 X maal per jaar met wasbenzine.
Moet ik een ultrasoon reiniger aankopen, om de wielen proper te maken of doe ik het met de hand wielen nog in de wagons ??
En welk product moet er in die ultrasoon, enkele vragen want wil weer propere wielen hebben.
Re: Wielen poetsen wagons
-Peter:
Ik denk dat je de wielen best reinigt met wasbenzine, is wel heel vluchtig dus niet te veel inademen he,  >:-D
Re: Wielen poetsen wagons
Keesoldscool
gast

Re: Wielen poetsen wagons
Hallo Peterke33,

Als het alleen om de wielen gaat en ze te demonteren zijn, zou je remmenreiniger kunnen overwegen.
Re: Wielen poetsen wagons
@Jørg
Ik ben schoenmaker geweest, heb vroeger met aceton gewerkt om schoenen te ontvetten om daarna te schilderen.
Je werd er wel licht van in je hoofd, dat beetje wasbenzine zal het niet maken hoor.

@Kees
het gaat inderdaad enkel om de wielen te doen, de locs hebben vorige zomer een groot onderhoud gehad.
Ontvet remmenreiniger dan goed, of toch wasbenzine of ultrasoon reiniger.
Re: Wielen poetsen wagons
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Wielen poetsen wagons
Hi Peter,

Wasbenzine  en een doekje werkt prima.

groet
Harald
Re: Wielen poetsen wagons
Hoi Harald

Dank je wel ga er eens mee met bezig houden rustig met een muziekje.
Re: Wielen poetsen wagons
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Wielen poetsen wagons
Lux heeft een wielreiniger waar je gewoon overheen kan rijden, gewoon opnemen in je baan 😎
http://www.lux-modellbau.de
Re: Wielen poetsen wagons
Kris

Hoe sluit je dat aan bv op de baan, kan het bv nog in het station gedeelte inbouwen.
Op gebied van electronica heb ik echt twee linker handen.  :D :D
Re: Wielen poetsen wagons
Keesoldscool
gast

Re: Wielen poetsen wagons
Hallo Peter,

Remmenreiniger ontvet en reinigt. Probeer het maar eens op je handen. :D
Re: Wielen poetsen wagons
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Wielen poetsen wagons
Hoi Peter,

Geen idee, maar kan niet zo moeilijk zijn, gewoon stroom opzetten met een aan/uit schakelaar lijkt me het simpelste.
(ook te schakelen met een relais decoder ofzo)
ik wil hem wel komen aansluiten. (maar eerst beter worden hier, en kan ik meteen die vitrine verlichting ook mee doen)

groeten,
Kris
Re: Wielen poetsen wagons
Hoi Peter,

ik reinig de wielen ook met wasbenzine. Niet met een doekje maar met wattenstaafjes. Die dompel ik even in de wasbenzine. Met zo'n staafje kun je gemakkelijker werken met de wielen, zonder ze te moeten demonteren. Ook wat hardnekkiger vuil haal je er zo gemakkelijker af.

succes!
Roel
Re: Wielen poetsen wagons
Hoi Peter

Hier werk ik ook met een watte staafje en wasbenzine kan je lekker in je luie stoel doen  >:-D

Gr Alex 0850
Re: Wielen poetsen wagons
Spoorvrienden,

Bedankt voor de reacties, ben al bezig geweest met het poetsen van de wielen wagons rangeergedeelte en ook pak ik gelijk de sporen aan.
Met een wattenstaafje en wasbenzine ben ik bezig geweest, en moet zeggen na al die jaren zagen er sommige wielen echt vuil  :oops: :oops:
Re: Wielen poetsen wagons
Lid sinds: 2015

offline
Re: Wielen poetsen wagons
Eigenaardig dat niemand deze aanbeveelt: railgum,
is best bruikbaar voor dit werkje,

Leopold
Re: Wielen poetsen wagons
Deze week aan de slag gegaan met het schoonmaken van de wielen onder mijn goederenwagons. Eerst zoals vanouds met het roco cleaningblokje. Veel werk. Toch maar eens op internet gekeken en zie daar de ideale oplossing: stuk rails, doekje erover, wat wasbenzine erop en de wagons gewoon heen en weer rijden over het doekje . Brandschoon en super snel. Een aanrader. Wat me wel opviel was dat sommige marklin wielen heel snel en heel vies worden terwijl van bijvoorbeeld fleishmann er helemaal geen vuil op zat. Schijnt iets met de legering van de wielen te maken te hebben.
Re: Wielen poetsen wagons
Lid sinds: 2017

offline
Re: Wielen poetsen wagons
Beste allen,

Vanochtend ook gepoetst: drie oude d-rijtuigen.

Konijnen, wat waren die wielen aangekoekt. Geen wonder dat de laatste wagon van de sleep uit de wissel getrokken werd.

Acht wattenstaafjes; gedoopt in een eierdop met wasbenzine. Alles glimt weer, incluis de spullenbaas!

Dinsdagse groet,

Petrus