Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Ombouw 3054

Gestart door Edwinboersma zondag 05 februari 2017, 15:09:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw 3054
Edwinboersma
gast

Ombouw 3054
Hallo,
Ik ben bezig met de ombouw van een 3054. In de oude situatie zit er een blokje elektronica in, waarvan ik de werking niet ken. Er zitten tig diodes, dus het zou een gelijkrichter kunnen zijn.

Maar tussen de sleper en dit blokje zit nog iets , zoals op de foto is te zien. Iemand enig idee wat hier in zit en of ik het moet laten zitten of niet? Ik heb nu de decoder aangesloten mét, en het werkt wel.

Groet,
Edwin
Re: Ombouw 3054
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Ombouw 3054
Hi Edwin,

Een HoogFrequent ontstoor spoel.

groet
Harald
Re: Ombouw 3054
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Ombouw 3054
In een ontspoorspoel, deze mag eruit.
Re: Ombouw 3054
Edwinboersma
gast

Re: Ombouw 3054
Dank, dan weet ik genoeg!
Re: Ombouw 3054
Edwinboersma
gast

Re: Ombouw 3054
Heb nu eindelijk de nieuwe motor binnen. Volgens alle documentatie moet ik de 60944 hebben.

Maar de permanente magneet past niet. Zie de foto. Als ik het vergelijk met http://maerklin-sammler-infos.de/umbauten/lokomotiven/03054/03054_m_u_017.jpg, dan zie ik duidelijke verschillen. Linksboven (bij het schroefgat) zit een dikker stuk waar de magneet tegen aanstoot. Verder is de magneet veel hoger dan die er in zat. Ook het asgat is te klein voor de as van de spoel. Dat is een nylon inzetje.

Wat is hier aan de hand? Hoort dit motorhuis niet bij deze lok? Of moet ik toch een andere kit hebben?
Re: Ombouw 3054
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Ombouw 3054
Welk type koolborstels zaten in het model. Waren het koper/rond koolborstel dan heb je ombouwste nodig voor de SFCM motor. Waren het de vierkante borstels dan heb je een DCM motor gehad, en heb je dus een ander set nodig.

Kijk ook eens in deze wiki pagina, en deze of deze

John
Re: Ombouw 3054
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Ombouw 3054
Hallo Erwin,

de 3054 zou een grote schijfcollector motor moeten hebben, deze kan je ombouwen met de 60944 hier zouden 2 rotors en 2 motorschilden in moeten zitten,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Ombouw 3054
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Ombouw 3054
Re: Ombouw 3054
Lid sinds: 2012

offline
Re: Ombouw 3054
Ik heb geen idee hoeveel verschillende motorblokken Märklin voor de 3054 gebruikt heeft, maar het blok op jouw foto heeft een 1,5mm lagertje en dat betekent dat er een gewone trommelcollector motor in heeft gezeten. De nieuwe motor zou dan een 60941 moeten zijn. In de ombouwverslagen kom ik steeds de grote schijfcollector tegen en dan zou je het goede setje hebben gekocht, maar jouw motorblok komt daar niet mee overeen.
Re: Ombouw 3054
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw 3054
Edwin, je hebt een 3354, die hadden een anti bokken sprong printje, zoals je omschreef in je openingspost.
En deze loc heeft een DCM en daar moet een motorset 60941 in.
Re: Ombouw 3054
Edwinboersma
gast

Re: Ombouw 3054
Bedankt, Kappa en hvsnschaik, jullie antwoord zijn duidelijk! Ik ga de kit ruilen.